PDA

Bekijk Volledige Versie : RAID 0 vraagje



wierben
08/12/07, 16:47
Hallo allen,

Ik heb volgend vraagje. Ik heb een server waar via software twee schijven van 500GB via RAID 0 geconfigureerd staan (samen dus 1 TB). Nu is die TB vol, en omdat er plaatsgebrek is, wil ik dus die twee schijven vervangen door 2 van 1 TB. Ik heb dus die enen TB gecopiëerd naar 1 disk van 1 TB. Mijn vraag is nu, als ik die volle TB disk nu samen met die lege TB disk in de server stop,met diezelfde configuratie, zal dit werken?

gjtje
08/12/07, 17:02
Nope. :)

RAID-0 betekent dat alle data gelijk over beide schijven wordt verdeeld, dus als jij iets van 100kB opslaat staat 50kB op schijf 1 en 50kB op schijf 2 (ongeveer ;)). Nu staat alles op schijf 1 en niks op schijf 2 en dat vindt het systeem niet leuk. Daarnaast moet je voordat je een RAID configuratie ingebruik neemt deze initialiseren. De software schrijft dan wat informatie op de schijf over welke partitie bij welke raid groep hoort en dergelijke, die informatie ontbreekt nu.

Wat wel kan werken is de schijven in het systeem er bij stoppen, op die schijven een vergelijkbare configuratie maken en dan de data kopieren. Dan zorgt het systeem dat het weer netjes verdeeld wordt. Echter dan moet je ook nog wat rommelen met de boot sector omdat die niet mee gekopieerd wordt.

Je weet ook dat wanneer één van de twee schijven stuk gaat bij RAID-0 alle data foetsie is?

Phu
08/12/07, 17:10
Hallo allen,

Ik heb volgend vraagje. Ik heb een server waar via software twee schijven van 500GB via RAID 0 geconfigureerd staan (samen dus 1 TB). Nu is die TB vol, en omdat er plaatsgebrek is, wil ik dus die twee schijven vervangen door 2 van 1 TB. Ik heb dus die enen TB gecopiëerd naar 1 disk van 1 TB. Mijn vraag is nu, als ik die volle TB disk nu samen met die lege TB disk in de server stop,met diezelfde configuratie, zal dit werken?

je zou kunnen werken met JBOD ipv raid 0
je config zet je schijven achter elkaar en je hebt ook 1 grote disk van 1TB

bij een crash ben je of schijf 1 of schijf 2 kwijt
maar kan je in ieder geval je bestanden nog lezen

Randy
08/12/07, 17:17
bij een crash ben je of schijf 1 of schijf 2 kwijt
maar kan je in ieder geval je bestanden nog lezen

De helft van je bestanden...

Phu
08/12/07, 17:19
De helft van je bestanden...

ja maar bij raid 0 ben je zowiezo alles kwijt :)

liever de helft dan alles
en andere optie is nog altijd raid 1 of 5

Randy
08/12/07, 17:21
Raid 5 wil je niet in softraid doen, vereist teveel rekenwerk. TS kan inderdaad het beste een JBOD configuratie pakken.

gjtje
08/12/07, 17:24
Tegenwoordig kan raid-5 prima middels softraid. Het enige dat veel performance kost is een re-sync, maar dat is voor een hardware oplossing ook zwaar werk. Natuurlijk ligt het een beetje aan de functie van de machine maar het merendeel van de servers idled toch voornamelijk.

Randy
08/12/07, 18:05
Tegenwoordig kan raid-5 prima middels softraid. Het enige dat veel performance kost is een re-sync, maar dat is voor een hardware oplossing ook zwaar werk. Natuurlijk ligt het een beetje aan de functie van de machine maar het merendeel van de servers idled toch voornamelijk.

Toch eens aan virtualisatie denken en je servers écht gebruiken?

Wynand
08/12/07, 18:36
liever de helft dan alles
en andere optie is nog altijd raid 1 of 5Met de helft die overschiet kan je niets aanvangen..

gjtje
08/12/07, 19:01
Toch eens aan virtualisatie denken en je servers écht gebruiken?
Ja, want ik beheer alle servers in de hele wereld...

Wynand
08/12/07, 19:02
*Hides servers*