PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag aan eindgebruikers: wat willen jullie?



Swiftway-UK
05/12/07, 10:10
Deze vraag is nu eens niet gericht aan al mijn collega en concullega providers, maar aan eindgebruikers van colocatie en dedicated server diensten.

Welke wensen en eisen hebben jullie met betrekking tot colocatie of dedicated servers?

Bijvoorbeeld, wat voor diensten moet de provider echt kunnen bieden? wat vinden jullie persoonlijk erg belangrijk.

Bedankt alvast voor iedere reactie, wij (de providers op het forum) kunnen hiervan leren en onze dienstverlening verbeteren.

Ramon Fincken
05/12/07, 10:16
colo: rdns, online tool voor netwerk monitoring, duidelijke instructies plaatsing/verhuizing server, leen tft/crt scherm on site ( + schroevendraaiers en kooimoeren )

nugget
05/12/07, 10:20
ik vind dat de dienstverlening die wordt aangeboden best goed is.

voor mij zijn de volgende punten belangrijk
- goede prijs / kwaliteit verhouding: hiermee bedoel ik dat ik dat ik geen 500GB dataverkeer standaard hoef te hebben bij colo als zonder dit de prijs met 10 euro omlaag kan.

- verder is een goed en stabiel netwerk en stroomvoorziening een pre

- support op afstand is vaak prijzig. Ik moest een keer een engineer naar mijn server laten kijken en ik wist dat die bij dat opstart probleem van linux alleen op F1 of enter hoefde te duwen. Hiervoor betaal je dan al snel 50 euro terwijl die engineer gewoon in het gebouw was. Dat vind ik dan jammer. Ik begrijp heel goed dat vele voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dat het misschien daarom moet maar daar moet je toch soms ook van af kunnen stappen of niet?

- verder vind ik het belangrijk dat het gewoon goed loopt en ik hoef niet zoveel extra's al die extra's zijn vaak niet gratis maar staan gewoon niet op de rekening :P

Swiftway-UK
05/12/07, 10:30
Dank alvast voor alle reacties!



- support op afstand is vaak prijzig. Ik moest een keer een engineer naar mijn server laten kijken en ik wist dat die bij dat opstart probleem van linux alleen op F1 of enter hoefde te duwen. Hiervoor betaal je dan al snel 50 euro terwijl die engineer gewoon in het gebouw was. Dat vind ik dan jammer. Ik begrijp heel goed dat vele voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dat het misschien daarom moet maar daar moet je toch soms ook van af kunnen stappen of niet?

Ik zou hierop willen reageren. Dit is even vanuit de kant van de provider gezien, zodat je het hele beeld hebt.

Fulltime personeel in dienst houden is een dure aangelegenheid. Elk personeelslid wil natuurlijk loon, vakantie en anderhalf tot dubbel loon als die in avonduren, nachturen, weekenden of vrije dagen moet werken. Daarnaast komen alle speciale kosten zoals transport, pensioenverzekeringen, telefoonkosten voor medewerkers etc.

Om 24x7 personeel op een locatie te hebben, moet je 4 1/2 FTE inhuren (qua uren per maand). Natuurlijk hebben de medewerkers soms geheel niets te doen, soms moeten ze even op een knopje drukken, soms moeten ze een hele OS herinstalleren of troubleshooten.

Het hoge tarief wat providers hanteren is niet zozeer een winstmarge, maar een dekking van de overhead, niet gewerkte (idle) uren en betaling voor de directe beschikbaarheid van remote hands.

sander
05/12/07, 10:31
ik vind dat de dienstverlening die wordt aangeboden best goed is.

- support op afstand is vaak prijzig. Ik moest een keer een engineer naar mijn server laten kijken en ik wist dat die bij dat opstart probleem van linux alleen op F1 of enter hoefde te duwen. Hiervoor betaal je dan al snel 50 euro terwijl die engineer gewoon in het gebouw was. Dat vind ik dan jammer. Ik begrijp heel goed dat vele voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dat het misschien daarom moet maar daar moet je toch soms ook van af kunnen stappen of niet?




dat is nog goedkoop, die engineer weet van te voren ook niet dat hij alleen een F1 toets moet in drukken , hij zet zich zelf beschikbaar voor een onbepaalde tijd. Die tijd moet betaald worden.

Jesperw
05/12/07, 10:45
Ik vind goede remote hands eigenlijk nog het belangrijkst. Wat True nu doet is dat ze een IP-KVM op je server aan laten sluiten. Dat kan dag en nacht erg snel.

Zo kun je zelf je dingen doen. Dat is iets simpels wat elke ISP zou kunnen aanbieden. Het plaatsen van zo'n KVM kan een datacenter engineer altijd.

Verder is niets zo vervelend als een datacenter suite zonder monitor-karren.

50 Euro voor een engineer is peanuts, zeker buiten kantoortijden. Ik heb dan ook liever dat ze snel zijn, dan dat 't goedkoop is. Je belt ze meestal niet zonder reden.

Paulewk
05/12/07, 11:01
Ik vind goede remote hands eigenlijk nog het belangrijkst. Wat True nu doet is dat ze een IP-KVM op je server aan laten sluiten. Dat kan dag en nacht erg snel.

Zo kun je zelf je dingen doen. Dat is iets simpels wat elke ISP zou kunnen aanbieden. Het plaatsen van zo'n KVM kan een datacenter engineer altijd.

Verder is niets zo vervelend als een datacenter suite zonder monitor-karren.

50 Euro voor een engineer is peanuts, zeker buiten kantoortijden. Ik heb dan ook liever dat ze snel zijn, dan dat 't goedkoop is. Je belt ze meestal niet zonder reden.

Dat hele KVM verhaal gaat dus niet op als iemand meer als 1 server bij je afneemt / ophangt he.

Of wou je voor iemand die een heel rack, of 10 afneemt ook onbeperkt IP KVM leveren?

Swiftway-UK
05/12/07, 11:10
Of wou je voor iemand die een heel rack, of 10 afneemt ook onbeperkt IP KVM leveren?

Wij zijn dit al aan het overwegen, niet permanent KVM/IP toegang maar tijdelijk 'on demand'.

Er zijn KVM-IP switches te koop met maar 1 poort. Standaard op elk rack gewoon een extra patch installeren naar je OOB switch, als klant in rack 11 een KVM/IP nodig heeft, loopt engineer met KVM/IP naar het rack, maakt rack open, sluit KVM/IP aan op het OOB netwerk en op de server van klant, zou moeten werken.

Natuurlijk reken je de remote hands tijd door aan de klant.

Stewie
05/12/07, 11:20
Lijkt me een hele goede methode. Intern doen wij dat nu al met bepaalde dedicated server klanten. Aanrader is wel een KVM waarop je users kan aanmaken en waarop meerdere servers/users tegelijk aangesloten kunnen worden.

Netbyte
05/12/07, 11:31
Bij dedicated KVM over IP, ik ben dit tegengekomen bij een buitenlandse partij van een klant. Je kunt de server helemaal beheren. Je kon zelfs iso lokaal mounten om van te booten, ideaal! Tevens zie ik flexibele dataverkeer prijs opties, genoeg mensen die bij een budget provider geen 1TB dataverkeer verstoken maar wel de volle mep betalen. Die zien hun prijs liever nog ietjes dalen.

AlexanderOnline
05/12/07, 11:33
- goed aanmeldsysteem voor bezoek DC (is zo irritant als je daar aan de balie weer moet gaan bellen omdat aanmelding niet doorkomt)
- Panel voor o.a. APC altijd bereikbaar (paar keer gehad dat dat systeem op z'n gat lag en ik de server moest rebooten)

Glenn
05/12/07, 11:40
Wij (= het bedrijf waarvoor ik werk) bieden zelf geen colo aan, maar ik reageer even vanuit het perspectief van een end-user. Ik heb namelijk zelf elders m'n colo draaien.

Belangrijk:
- DC goed bereikbaar met parkeergelegenheid
- Duidelijke installatieinstructies (waar, welke port, welke powercable)
- Pakketten zelf kunnen samenstellen (dus niet 1U inclusief 1TB, maar liever 1U inclusief stappen van 100GB)
- Geen extra maandelijkse kosten voor aanvraag van IP-adres
- DC engineers die niet te beroerd zijn om even mee te lopen of kostenloos even op F1 drukken (in Redbus en DCG Amsterdam doen ze dat 'gratis', voor grotere klussen snap ik dat er gedokt moet worden)
- Goede lijnen naar het internet
- Mogelijkheid tot afnemen sms-monitoring tegen kostprijs
- Instellen rDNS
- Gebruik maken van fallback en 2nd en 3rd dns servers
- Inzage traffic

Dat is het wel. Ik kan nog een lijst opsommen, maar dan kom je al gauw bij wat een DC zou moeten doen.

Swiftway-UK
05/12/07, 11:54
Bij dedicated KVM over IP, ik ben dit tegengekomen bij een buitenlandse partij van een klant. Je kunt de server helemaal beheren. Je kon zelfs iso lokaal mounten om van te booten, ideaal!

Hier maak ik even een apart topic over.
http://www.webhostingtalk.nl/dedicated-colocated-hosting-forum/128116-kvm-ip-access-en-os-reloads-hoe-kan-dit-het-beste-uitgewerkt-worden.html#post916110

Ramon Fincken
05/12/07, 12:04
goeie post Glenn !!

+1 rep

Jesperw
05/12/07, 12:40
Dat hele KVM verhaal gaat dus niet op als iemand meer als 1 server bij je afneemt / ophangt he.

Of wou je voor iemand die een heel rack, of 10 afneemt ook onbeperkt IP KVM leveren?
Het is een koffer, accu, wifi, kvm. Een 'domme' engineer sluit 'm aan en jij als klant kunt inloggen. Nadat het probleem is opgelost, gaat de koffer weer achter slot en grendel.

Werkt perfect.

Je laat 'm dus na opdracht aansluiten.

Wynand
05/12/07, 12:50
- Uptime, klinkt logish
Dat ik er een keer een uur uit lig kan me niet veel schelen, zeker niet als ik achteraf nog een al dan niet korte waarom krijg. Compensatie hoef ik daar niet voor tenzij ik voor een SLA betaal.
- APC poort als standaard
- KVM/IP is zeker handig en kan je remotehands besparen
Voor een euro of 5-10 per maand extra per KVM/IP poort zullen de meesten nog wel willen. Of anders, KVM/IP on demand.
- Uitleesbaar dataverkeer, hoeft niets speciaals aan, gewoon iets gelijkaardigs aan Cacti.
- Goed systeem voor support tickets
- Support, antwoord op een mail toch wel graag binnen de 24 uur, zeker bij colocation
- Fallback mail/dns server
- Waarschuwingen wanneer je server voor enige tijd rare dingen aan het verzenden/ontvangen is, wanneer een klant die nomaal nog geen 100GB per maand verzet al een uur bezig is met 100Mbps te verzetten, lijkt het me niet echt overbodig de klant even te bellen..

Dit is vanuit het oogpunt van een "amateur colo" die een server heeft om bv. enkele persoonlijke websites of bv. een gameservertje op te draaien, voor grotere afnames (kwart/halve/hele racks) lijken dingen als KVM/IP standaard niet al te gek.

Swiftway-UK
05/12/07, 13:01
- Waarschuwingen wanneer je server voor enige tijd rare dingen aan het verzenden/ontvangen is, wanneer een klant die nomaal nog geen 100GB per maand verzet al een uur bezig is met 100Mbps te verzetten, lijkt het me niet echt overbodig de klant even te bellen..


Dit is een goed idee, misschien een tool waar elke klant zelf kan instellen dat als er X tijd meer dan X mbit verkeer is dat hij een SMS berichtje krijgt.

Ik denk namelijk niet dat colocatieproviders elke klant elk uur de stats naloopt en 100 mbit meer of minder in de algemene stats valt niet snel op.

leagzhosting
05/12/07, 13:07
ik vind dat de dienstverlening die wordt aangeboden best goed is.

voor mij zijn de volgende punten belangrijk
- goede prijs / kwaliteit verhouding: hiermee bedoel ik dat ik dat ik geen 500GB dataverkeer standaard hoef te hebben bij colo als zonder dit de prijs met 10 euro omlaag kan.

- verder is een goed en stabiel netwerk en stroomvoorziening een pre

- support op afstand is vaak prijzig. Ik moest een keer een engineer naar mijn server laten kijken en ik wist dat die bij dat opstart probleem van linux alleen op F1 of enter hoefde te duwen. Hiervoor betaal je dan al snel 50 euro terwijl die engineer gewoon in het gebouw was. Dat vind ik dan jammer. Ik begrijp heel goed dat vele voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dat het misschien daarom moet maar daar moet je toch soms ook van af kunnen stappen of niet?

- verder vind ik het belangrijk dat het gewoon goed loopt en ik hoef niet zoveel extra's al die extra's zijn vaak niet gratis maar staan gewoon niet op de rekening :P

een rit naar het datacenter kost je veel meer

bijvoorbeeld half uur heen rijden half uur terug
vervoerskosten

dan valt ie 50 euro weer mee
of je koopt een server met ILO / DRAC functie eenmalig duurder maar
voor installaties hoef je nooit meer naar dc te rijden
tenzij je extra hardware toevoegt

Paulewk
05/12/07, 13:09
Het is een koffer, accu, wifi, kvm. Een 'domme' engineer sluit 'm aan en jij als klant kunt inloggen. Nadat het probleem is opgelost, gaat de koffer weer achter slot en grendel.

Werkt perfect.

Je laat 'm dus na opdracht aansluiten.

Op die fiets, ik was meer in de veronderstelling iedereen maar een KVM-IP in z'n rack te leveren.
:)

Maar in al die gevallen moet 'r wel iemand 24/7 on-site zijn..

Randy
05/12/07, 13:10
KVM on demand wordt veel gebruikt. We hebben zelf ook een unit in het DC hangen die we aan laten sluiten als een van beiden even minder tijd heeft en er een remote installatie uitgevoerd moet worden. De Kaveman ondersteund geen local ISO maar een belletje en je CD wordt er netjes in gedaan.
De KVM console voor users biedt helaas maar 1 tegelijktijdige gebruiker (op 16 poorten) maar dit heeft slechts 1x tot een vertraging geleid van ca. 10-15 minuten.

Colocatie:
Goede bereikbaarheid, ook per trein
Goede parkeergelegenheid < 5 minuten
Werkruimte buiten datavloer (met gereedschap)
Werkruimte buiten datavloer (met koffie, etc.)
Duidelijk uitgebreid controlpanel met opties (IP, traffic, APC, SMS, etc.)

leagzhosting
05/12/07, 13:13
als eindgebruiker willen we

Goede support 24x7 of iemand remote hands
bijvoorbeeld bij remote installs
makkelijke aanmeld systeem zodat extern personeel ook toegang heeft
mocht een server toch over zijn nek gaan, dat remote engineer toegang heeft
dit is voor sommige bedrijven toch een probleem merken we

Wynand
05/12/07, 13:28
Ik denk namelijk niet dat colocatieproviders elke klant elk uur de stats naloopt en 100 mbit meer of minder in de algemene stats valt niet snel op.Zeker niet 's nachts en zeker als iets grotere hosting provider.
Een kleine ISP zal 100Mbps sneller op merken dan gigantishe ISP's als Leaseweb, met Gbps'sen ten overvloede.

Een simpele SMS monitoring dienst kan al goed doen lijkt me. Eigelijk geen idee wat zoiets daadwerkelijk kost aan de kant van de ISP?
Maar in gevallen van DDoS-sen lijkt me het zowiso een besparing.

Swiftway-UK
05/12/07, 13:30
Maar in gevallen van DDoS-sen lijkt me het zowiso een besparing.

DDOS merkt een provider natuurlijk direct, daar zijn tools voor in je netwerk.
Besparing is het voor de provider niet, klant moet toch de rekening in mbps en gemaakt werk vergoeden.

Wynand
05/12/07, 13:32
DDOS merkt een provider natuurlijk direct, daar zijn tools voor in je netwerk.Heb ik geen ervaring mee, ik ben een "simpele" eindgebruiker.. :)

Besparing is het voor de provider niet, klant moet toch de rekening in mbps en gemaakt werk vergoeden.In de gevallen van grotere DDoS-sen kan het achteraf toch wel heel wat heisa meesleuren, of niet?

Jesperw
05/12/07, 13:33
Op die fiets, ik was meer in de veronderstelling iedereen maar een KVM-IP in z'n rack te leveren.
:)

Maar in al die gevallen moet 'r wel iemand 24/7 on-site zijn..
Yup, maar zou ook iemand van security mogen zijn.

tvm
13/12/07, 12:27
Als eindgebruiker:

- op voorhand weten wat je betaald tenzijn overgebruik van dataverkeer en stroom
- vaste onderhoudspaketten
- vaste sla 's
- uptime garantie

DeziWeb
14/12/07, 17:23
Als simpele eindgebruiker, ik praat nu over mijzelf als particulier wil ik eigenlijk niks liever als zo goedkoop mogelijk maar toch wel goede prestaties(voor dubbeltje op de eerste rang zitten dus:))

Voor mij is daarom prijs/prestatie heel belangrijk, een paar leuke voorbeeldjes die dit mogelijk zouden kunnen maken. Ik denk aan een soort flex abonnement wat T-mobile oko heeft waarbij je enkel betaald voor wat je gebruikt(amp en dataverkeer).

FransVanNispen
21/12/07, 02:49
Dit is een goed idee, misschien een tool waar elke klant zelf kan instellen dat als er X tijd meer dan X mbit verkeer is dat hij een SMS berichtje krijgt.

Ik denk namelijk niet dat colocatieproviders elke klant elk uur de stats naloopt en 100 mbit meer of minder in de algemene stats valt niet snel op.

Dit is een relatief eenvoudig systeem om te implementeren. Wij hebben dit afgelopen 2 maanden gedaan. Cacti vervangen door eigen SNMP scans waardoor wij direct alle traffic op een database kunnen plaatsten.

Buiten dat je dan per contractperiode overusage automatisch in rekening kan laten brengen, hebben we een simpel algoritme bedacht om de klant te waarschuwen als hij zijn traffic overschreden heeft of als hij in verhouding tot zijn afname in de loop van de maand zijn limiet dreigt te halen of overschrijden, wordt er een email verstuurd. Vergelijkbaar met wat DirectAdmin doet voor traffic en opslag.

Als je zelf de switch poorten uitleest heb je ook direct de bps per poort. Hierop kunnen we dan een threshold instellen die bij overschrijden van een paar minuten een email of SMS versturen kan. Dit doen we voornamelijk op de uplinks, opdat we exploits en DDossen snel kunnen opmerken.

Bij voldoende animo kunnen we het eventueel beschikbaar stellen voor andere aanbieders.
Ik bedoel dan de PHP snippets van de code, niet de dienst op zich.

Paulewk
21/12/07, 12:39
Het enige nadeel daarvan (ik vind het systeem overigens echt goed bedacht, wij hebben ook zo'n database alleen nog geen tool eraan hangen die dit automatisch analyseert) als je grote hoeveelheden data doet dan valt een ddos van een paar honderd mbit totaal niet meer op en zou je dus iets anders moeten verzinnen

FransVanNispen
21/12/07, 15:15
als je grote hoeveelheden data doet dan valt een ddos van een paar honderd mbit totaal niet meer op en zou je dus iets anders moeten verzinnen

Daarom monitoren wij op die manier de uplinks van elke switch afzonderlijk. Niet alleen de uplink naar de backbone.

Dutch-IS
21/12/07, 19:18
Wat wij graag zouden willen is een storing site, waar je altijd duidelijk bericht krijgt van wat de problemen zijn.. en dat dit altijd bereikbaar is, net zoals een smsje op dat moment zou ook netjes zijn. En niet dat wij niks weten en de klant ons wel weer belt.

bakkerl
21/12/07, 20:10
Als eindgebruiker.. dan wil ik:
- goedkoop.
- altijd werkend.
- 24/7 support.
- goedkoop.
- snel
- veel & meer
- duidelijkheid.
- mocht het toch stuk gaan, dan wil ik het onmiddelijk weten (liefst perdoonlijk op de hoogte gebracht worden) en dan wil wel door de isp geinformeerd worden en niet door mijn eigen monitorings tools.
- mocht het toch stuk gaan, dat het 2 minuten later al weer werkt (al zal ik over die 2 minuten dan waarschijnlijk wel ergens een negatieve posting maken).
- oh, had ik goedkoop al genoemt.

Sander-
21/12/07, 22:47
Dit is een goed idee, misschien een tool waar elke klant zelf kan instellen dat als er X tijd meer dan X mbit verkeer is dat hij een SMS berichtje krijgt.

Ik denk namelijk niet dat colocatieproviders elke klant elk uur de stats naloopt en 100 mbit meer of minder in de algemene stats valt niet snel op.

Hier is natuurlijk wel het een en ander voor te bouwen. Er is al genoeg software / algoritmes beschikbaar voor het doen van trend-analyses, dit is relatief makkelijk te realiseren.

KDISS
21/12/07, 23:07
en wat dachten jullie van wireless in de coloruimte :)
wij kunnen iedere switchpoort pakken voor een laptop, maar voor colocatie zal dat toch wat moeilijker gaan, en dan is wireless toch een uitkomst.