PDA

Bekijk Volledige Versie : btw betalen



Solid
02/12/07, 22:38
Even een klein vraagje:
Er is een "kleine ondernemings" regel die zegt dat je pas bij x bedrag aan btw het ook daadwerkelijk moet gaan afdragen. Ik dacht iets boven de 1600 euro.

Nu is mijn vraag, bedoelen ze dan de btw die je per maand of per jaar moet betalen?

Geert-Jan
02/12/07, 22:53
Die regel geldt voor verschilende categorieen, dus kijk even bij de belastingdienst....

swedendedicated
02/12/07, 22:56
Nee die regel geld als je winst minder dan een x bedrag bedraagt. Dus als je veel inkopen doet betaal je geen cent belasting (btw), nadeel is dat je ook je btw kosten niet terugkrijgt omdat je kosten vaak niet hoger ligt dan je winst.

santema
02/12/07, 23:02
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/vermindering_van_btw_voor_kleine_ondernemersob2011 z8fd.pdf

Server00
03/12/07, 17:21
Als het BTW bedrag meer is dan iets van 1300 a 1400 euro moet je BTW afdragen, anders mag je de gerekende BTW zelf in je zak stoppen. Aldus belastingdienst.


Ben je een kleine ondernemer dan kan het zijn dat je de opgehaalde BTW mag houden. Dit is het geval als je minder dan € 1.345 zou moeten betalen (aan klanten berekende BTW -/- zelf betaalde BTW) per jaar. Is het af te dragen bedrag meer dan € 1.345, maar minder dan € 1.883, dan hoef je maar een deel af te dragen. Genoemde bedragen gelden voor 2006.

sdetroch
03/12/07, 22:47
Als het BTW bedrag meer is dan iets van 1300 a 1400 euro moet je BTW afdragen, anders mag je de gerekende BTW zelf in je zak stoppen. Aldus belastingdienst.

Kan in Nederland zo zijn, maar in Belgie zeker niet! Geen btw aanrekenen en dus niet afdragen onder dat bedrag (ik dacht in Belgie iets van een 4000 à 5000 Euro omzet per jaar). BTW 'in je zak stoppen' lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk, niet???

Sven

Phu
03/12/07, 22:55
Kan in Nederland zo zijn, maar in Belgie zeker niet! Geen btw aanrekenen en dus niet afdragen onder dat bedrag (ik dacht in Belgie iets van een 4000 à 5000 Euro omzet per jaar). BTW 'in je zak stoppen' lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk, niet???

Sven

je hebt ook geen btw nummer dus kan ook geen btw rekenen
je moet wel een administratie bijhouden van wat je verdient mocht je ooit controle krijgen en je hebt meer dan bovenstaand aan omzet gegenereerd bijvoorbeeld 20.000 euro in het volgende jaar
dan moet je alsnog dat jaar btw aangifte doen.

je kan het zien als startende bedrijf maar niet een echte ondernemer (volgens mij was je 1e 3 jaar starter daarna ben je pas volwaardig bedrijf)
omdat je
1 wel kvk nummer hebt
2 geen BTW nummer hebt , dus geen BTW mag rekenen.

zie het als freelance of stel je hebt bijvoorbeeld een ziekteuitkering en je wilt beginnen voor jezelf is dit een prima optie voor het 1e jaar

uitgaande dat je bedrijf start om winst te maken en niet voor de lol
10.000 omzet per jaar is niet de moeite waard om een bedrijf te beginnen
om zogenaamd geen btw te betalen lijkt mij

vanuitgaande dat je bedrijf niet weer verkoopt zoals de meesten doen
en dan zeggen dan opeens als een paddestoel uit de grond iets nieuws beginnen :)

Server00
03/12/07, 23:53
Nu is mijn vraag, bedoelen ze dan de btw die je per maand of per jaar moet betalen?

Hangt dacht ik van je omzet af? volgens mij moet je ook een indicatie aangegeven van je verwachte omzet. Als je heel weinig op geeft doe je dit vaak per jaar maar bij grotere omzet zelfs per kwartaal / maand, teminste dat is mij verteld ;).

HelderMarketing
08/12/07, 21:09
Er is een starters regeling. Maar het beste is om per kwartaal je BTW af te dragen en dan aan het eind van het jaar. Je accountant/boekhouder deze voordelen laten regelen.

INEXPro
10/12/07, 19:31
Ga eens naar een starterssessie van de kamer van koophandel, hier leggen ze dit soort 'trucs' ook voor.

frankske
10/12/07, 21:14
bemerk dat je dan ook geen btw kan aftrekken... :)

Xolphin
10/12/07, 22:54
bemerk dat je dan ook geen btw kan aftrekken... :)

BTW trek je niet af, maar draag je af. Maar wat bedoel je precies?

crazycoder
10/12/07, 23:30
BTW trek je niet af, maar draag je af. Maar wat bedoel je precies?
Hij heeft het over hetgeen voorbelasting wordt genoemd :) ook wel bekend als de btw die je zelf heb betaald.

Xolphin
11/12/07, 00:30
Hij heeft het over hetgeen voorbelasting wordt genoemd :) ook wel bekend als de btw die je zelf heb betaald.

Maar wat hij dan zegt klopt niet, althans, niet in Nederland.

Ik denk dat hij de kleine ondernemersregel te mooi om waar te zijn vind :).

chielsen
11/12/07, 01:37
Is het ook wel een beetje, ik moest oo k4x het hele document opnieuw lezen om overtuigd te zijn :)

frankske
11/12/07, 09:13
Geen idee hoe het in Nederland werkt, maar hier is het als volgt:

- je koopt iets voor 100 eur, betaal je in totaal 121 eur voor (100 + 21% btw).
- je verkoopt iets voor 200 eur, moet je in totaal 242 eur (200 + 21% btw) voor vragen.

Op het einde van het kwartaal heb je dus: 242 - 121 = 121 eur op je rekening staan.

Op het einde van het kwartaal zeg je tegen de staat:
"dag meneer de staat, ik heb 42 eur btw ontvangen van een klant, maar ik heb zelf 21 eur btw betaald aan een leverancier. Het verschil is 21 eur, dat stort ik je mooi door. Hierzo".
Je houdt dus 100 eur over, wat je winst is (gekocht aan 100, verkocht aan 200).

Als je zo weinig omzet maakt dat je geen btw aangiftes hoeft te doen, is de situatie als volgt:
- je koopt iets bij een leverancier voor 100 eur + 21 eur btw, dus je betaalt 121 eur
- je verkoopt iets aan een klant voor 200 eur. Je klant betaalt dus 200 eur.

Op het einde van het kwartaal heb je 200 - 121 eur = 79 eur.
Je hoeft nu niks door te storten aan de staat, maar kan die 21 eur "betaalde" btw ook niet recupereren. Je blijft dus met 79 eur zitten.

Maw: tenzij als je veel b2c doet en die klanten heel prijsgevoelig zijn, is het enkel een administrative maatregel: je "krijgt" niks van de btw-administratie of zo.

Xolphin
11/12/07, 16:02
Maw: tenzij als je veel b2c doet en die klanten heel prijsgevoelig zijn, is het enkel een administrative maatregel: je "krijgt" niks van de btw-administratie of zo.

Ik zou dan maar naar Nederland komen als ik jou was. Onder de kleine ondernemersregeling krijg je uiteindelijk 119 euro, die je helemaal zelf mag houden.

Het is daarnaast volgens mij ook in Belgie niet toegestaan om aan een klant zonder BTW te leveren (tenzij deze uit het buitenland komt en voldoet aan een aantal voorwaarden).

t.bloo
11/12/07, 16:25
Onder de kleine ondernemersregeling krijg je uiteindelijk 119 euro, die je helemaal zelf mag houden.
Ja en de BTW die je betaald hebt over de inkoop van je diensten die geef je weer weg. Kortom, wat je krijgt is te verwaarlozen.