PDA

Bekijk Volledige Versie : Prestaties gameserver (CS 1.6) op VMWare VPS?



D. ter Horst
02/12/07, 21:21
Beste,

Heeft er hier iemand ervaring met gameserver(s) binnen een VMWare VPS? Het gaat hier om een VPS welke gewoon de max resources van de machine heeft (een dual core machine met zat RAM). De vraag is meer de overhead van VMWare; gaat de ping omhoog, zijn er merkbare vertragingen etc.

Er staan 2 VM's op, waarvan één lichte webserver (paar HTML sites) en een VM voor een 3-tal CS servers, tenminste dat is het plan afhankelijk van de reacties. Ik weet dat het verstandiger is om dit te doen op een aparte (dedicated) machine, maar dat is de vraag even niet, om het voor te zijn ;)

Alvast bedankt!

DeziWeb
02/12/07, 22:17
Niet aan te raden, het gaat wel maar echt heel slecht, en instabiel. Als je dit commercieel wilt gaan verkopen raad ik het ja al helemaal niet aan.

D. ter Horst
02/12/07, 22:23
Niet aan te raden, het gaat wel maar echt heel slecht, en instabiel. Als je dit commercieel wilt gaan verkopen raad ik het ja al helemaal niet aan.

Zou je misschien wat duidelijker kunnen zijn? Hoezo gaat het heel slecht, en waar is dat aan te merken? Instabiele pings? Instabiele performance?

Ik wil dit niet commercieel gaan aanbieden, het is een privé projectje maar performance moet toch wel óke zijn, niet matig laat ik het zo zeggen.

Wynand
03/12/07, 13:37
Dit doen is perfect mogelijk, zolang de host maar krachtig genoeg is.
Heb het al geprobeerd, ging perfect totdat de host te hard belast werd.

Jesperw
03/12/07, 13:48
Ik zou ook niet weten waarom het niet zou kunnen. Je moet uiteraard in acht nemen dat het een gedeelde server is, waarbij je niet meer kan draaien dat je normaal doet.

Op een VM (zoals je hier wel eens ziet) op een vol pentiumpje gaat het uiteraard niet werken. Een krachtige host met VM's en daarbinnen je gameserver lijken mij echter geen probleem.

RSDD
03/12/07, 19:23
In korte lijnen vraagt een GameServer welke dan ook gewoon veel van een systeem.
Het is goed mogelijk dat hij gewoon goed zal draaien binnen je VPS. Mits het host systeem daar krachtig genoeg voor is. Dit is vaak tijdelijk, hoe meet VPSs er op het Host systeem komen hoe meer de resources gedeeld zullen worden op momenten dat het druk is. Hier zal dus je gameserver, mogelijk lag op lopen en mogelijk niet meer zo lekker lopen als eerst.

Dus hangt het er maar net vanaf of je gewoon een VPSje huurt en een gameserver gaat draaien als dat je de controle over het host systeem hebt en de VPSs dus zo kunt schalen dat je VPS GameServer er geen hinder ondervind.

Mocht je geen controle hebben over het host systeem raad ik je meer aan te kijken naar eventuele dedicated oplossingen.

Randy
03/12/07, 19:41
Geen probleem, draai zelf ook een tweetal (prive) gameservers in een VM. (Lees: dual quadcore Xeon met 16 Gbyte en SAS raid-5 array). Alleen gebruiken we XEN in plaats van VMWare i.v.m. lagere overhead. Al zal die paar procent weinig uitmaken.

Thijs
03/12/07, 19:53
Geen probleem, draai zelf ook een tweetal (prive) gameservers in een VM. (Lees: dual quadcore Xeon met 16 Gbyte en SAS raid-5 array). Alleen gebruiken we XEN in plaats van VMWare i.v.m. lagere overhead. Al zal die paar procent weinig uitmaken.

Dit is echt vreselijke overkill en zonde van het geld.

Een dergelijke server zal het geld echt niet opbrengen als je op zo'n machine games wil verhuren.

RSDD
03/12/07, 20:15
Dit is echt vreselijke overkill en zonde van het geld.

Een dergelijke server zal het geld echt niet opbrengen als je op zo'n machine games wil verhuren.

Wellicht is het overkill maar misschien ook niet, weet jij hoe veel andere VPSs er op die hosten draaien ? ik neem aan van niet dus vind ik dit op het eerste gezicht een nog wel zeer on gegronde mening.

Thijs
03/12/07, 20:35
Wellicht is het overkill maar misschien ook niet, weet jij hoe veel andere VPSs er op die hosten draaien ? ik neem aan van niet dus vind ik dit op het eerste gezicht een nog wel zeer on gegronde mening.


Er staat toch redelijk duidelijk 2 VM's ?

Anders zouden het 2 games in 1 server zijn. De game opzich is niet direct een server.

Lijkt me niet geheel ongegrond.

Tenzij je er gameservers met 128 slots op gaat draaien, dan zal je wellicht in de buurt komen van enige load, maar echt warm zal de machine het er niet van krijgen.

Randy
03/12/07, 23:42
Twee gameservers _in_ een VM. Er draaien vanzelfsprekend meerdere VM's op. (1 per core in de meeste gevallen).

Thijs
04/12/07, 00:23
Twee gameservers _in_ een VM. Er draaien vanzelfsprekend meerdere VM's op. (1 per core in de meeste gevallen).


Als je een beetje schaalt kun je best 2 CPU's per Vm toekennen, het is des te beter eigenlijk omdat VMware niet "dom" is om het zo maar te zeggen.

Scheelt je veel van wat je kan draaien op een VM in zo'n geval.

D. ter Horst
04/12/07, 14:21
Klinkt goed maar is er niemand die wat concreets kan zeggen over de overhead van VMWare en welke impact dat heeft op de prestaties vergeleken met een 'normale' dedicated installatie?

Gomer
10/12/07, 19:11
Op dit moment hebben wij ook gameservers draaien op VPS; er is verder weinig merkbaar verschil te noemen. Dit is handig voor klanten die meerdere eigen gameservers bij ons willen draaien binnen de perken van resources (CPU en geheugen).

Overhead is minimaal, ook niet te merken. (Op geheugenverbruik van host na)

Als het nodig is, kun je zelf vmware/xen/openvz op een windows of linux server installeren; en daarvanuit gaan experimenteren met gameservers.

Het blijft wel van belang om VM's een eigen CPU core te binden.