PDA

Bekijk Volledige Versie : Sata2 V.S. SAS (I/O??)



MortyDot
01/12/07, 18:58
Beste WHT leden,

Ik zit nu al een tijdje met wat mensen te praten over een nieuwe server voor VPS hosting (Voornamelijk budget) Server is Quad 2,66 GHZ. (Uitbreidbaar naar 2xQuad) 8Gig om te beginnen. (Uitbreidbaar)

Ik had de volgende scenario's in gedachten:
1) Hardware raid5 controller
*3 Sata2 schijven
*Sata2 is goedkoop en veeel opslag voor lage prijs

2) SAS raid5 controller
*3 SAS schijven
*SAS moet sneller zijn maar wel stuk duurder!

Uitbreiding:
kan dit het beste met extra raid controller en extra RAID5 set? of gewoon extra schijf in de RAID5 opstelling hangen?

Nu hoor ik ook veel over I/O dat dit een hele grote zogenoemde bottel nek is.Zit hier veel verschil in in vergelijk met SAS? of kan ik beter kleinere Sata2 schijven nemen en evt 2E raidkaart erbij doen zodra I/O teveel word voor de bestaande RAID5 opstelling?

Via google veel gezocht maar kan weinig vinden.
Hebben jullie nog ervaringen/tips/interessante URL'S?

gjtje
01/12/07, 20:35
SAS is in principe zoveel sneller dat je daar nooit met SATA aan zal komen. Het is wel zo dat veel kleine disks in principe weer sneller zijn dan een paar grote, alleen het verschil SATA/SAS zullen ze niet goed maken.

Het is alleen de vraag of het nodig is. Het hangt erg af van waarvoor de VPS'en gebruikt zullen worden of je zoveel iops nodig hebt. Natuurlijk geldt meer is beter maar alles moet wel terugbetaald worden.

Uitbreiden altijd binnen de bestaande raid-set doen, hoe meer schijven in die set zitten hoe sneller het wordt.

Randy
01/12/07, 21:07
Raptors als tussenoplossing? SATA2 en 10.000RPM.

Paulewk
01/12/07, 21:24
Je kan eventueel met SATA2 testen, of dat aan je eisen voldoet, al is SAS VEEEEEEEEEL sneller, zeker met random io, maar als het dan niet voldoet kan je altijd simpel upgraden door de schijven te vervangen, sas/sata = compatible, op een sas controller kan je ook sata schijven prikken.

PimEffting
02/12/07, 00:29
Punt is dat bij virtualisatie de I/O van alle virtuele servers opgeteld moet worden. Je I/O belasting kan dus wel tien keer zo hoog zijn als normaal.
Als je budget het enigszins toelaat adviseer ik je de SAS schijven. Je kunt ze natuurlijk ook combineren: SAS voor bijvoorbeeld de databases en dergelijke en de SATA schijven voor het statische verhaal.

MortyDot
02/12/07, 17:23
Bedankt voor de reacties.

Ik heb inmiddels ook wat meer informatie gevonden over I/O verhoudingen en hoe het in elkaar zit aan de kant van de VPS host.

Ik ga uiteindelijk voor een minder zware server met SAS schijven en een losse NAS erbij.

Bedankt voor jullie reacties.
Topic mag gesloten worden :-)