PDA

Bekijk Volledige Versie : Zakelijke stroomprijs en ENDEX



FransVanNispen
30/11/07, 16:08
Zoals de meesten hier wel zullen hebben, heb ik zo mijn twijfels over de extreme stroomprijs stijging die steeds door DC's wordt aangehaald om de colo prijzen fors te verhogen.

Stijging ok, maar in een jaar tijd verdubbelingen en meer kan volgens mij absoluut niet aan de stroomprijs liggen.

Hebben wij hier te maken met machtsmisbruik, kartels, of zie ik echt zaken over het hoofd en is de stroom inderdaad ineens zo astronomisch gestegen?

Thuis merk ik er in ieder geval niet zoveel van. Ok, het wordt duurder, maar ik betaal écht niet het dubbele van vorig jaar.

In mijn zoektocht kwam ik de ENDEX tegen, de 'Benelux Energie prijzen beurs'. Als ik op die pagina kijk, snap ik niet wat de getallen voorstellen en heb dit ook nog niet kunnen achterhalen.

Kan iemand mij dit misschien uitleggen?

Wat me wel heel erg opvalt, is dat ik alleen dalingen zie in stroomprijs. Dit is wel erg tegenstrijdig met de overige berichten.

www.endex.nl

Of ik snap het niet, of we worden met zijn allen bij de neus genomen.

Glenn
30/11/07, 16:17
Ik heb zelf het idee dat DC's dit aangrijpen om geld vrij te maken om hun airco's te vernieuwen. Redbus bestaat al ruim 7 jaar en volgens mij gaan die dingen 10 jaar mee. Er moet dus weer geïnvesteerd worden en op zo'n manier is het een mooi afschuifsysteem.

Fuelmedia
30/11/07, 16:18
AMSTERDAM - Klanten van energiebedrijf Nuon betalen vanaf 1 januari 2008 meer voor gas en minder voor elektriciteit. De gasprijs gaat met ongeveer vijf procent omhoog en stroom met ruim zes procent omlaag. Dat meldde Nuon vrijdag.

Volgens het energiebedrijf gaat in een gemiddeld huishouden de rekening met minder dan 1,50 euro per maand omhoog. Reden voor de prijswijzigingen is wat betreft het gas de stijgende olieprijs. De gasprijs is daaraan gekoppeld.

Omdat de gemiddelde marktprijs voor elektriciteit in 2007 lager ligt dan in 2006 wordt het stroomtarief verlaagd.

Daar ziet het inderdaad naar uit aangezien de prijs voor electriciteit daalt...

SF-Jeroen
30/11/07, 16:33
Ik heb zelf het idee dat DC's dit aangrijpen om geld vrij te maken om hun airco's te vernieuwen. Redbus bestaat al ruim 7 jaar en volgens mij gaan die dingen 10 jaar mee. Er moet dus weer geïnvesteerd worden en op zo'n manier is het een mooi afschuifsysteem.

Lijkt me toch dat een investering eerst word gemaakt en dan pas afgeschreven?

Daarnaast de prijzen die je op Endex ziet is; Euro/MWh (MegaWattUur) == Euro/1000 kWh

RobinJB
30/11/07, 16:34
De prijs stijgt en daalt, op endex zie je de prijs per mwh.
DC's mogen in principe geen winst op de stroom rekenen, transportkosten, airco's e.d. zie je niet op de endex staan, dat is dus niet de verkoopprijs ;)

SF-Jeroen
30/11/07, 16:37
Hoezo mogen DCs geen winst op stroom rekenen?

RobinJB
30/11/07, 16:38
Dan worden ze gezien als stroomleverancier, en zullen ze daar de benodigde papieren voor moeten hebben. Koopt een DC op het goeie moment in hebben ze geluk, en kunnen ze een lange tijd genieten van goedkope stroom. Als je op een verkeerd moment inkoopt, dan heb je een hoge prijs voor een langere tijd.

Vergeleken met 3 jaar geleden is de stroomprijs hoog. De kans bestaat dat die DC's toen de stroom hebben ingekocht, waardoor ze nu dus omhoog gaan.

FransVanNispen
30/11/07, 17:04
DC's mogen in principe geen winst op de stroom rekenen, transportkosten, airco's e.d. zie je niet op de endex staan, dat is dus niet de verkoopprijs ;)
Klopt. De airco's e.a. moeten erbij worden geteld. Mijn punt ging ook niet over de hogere prijs t.o.v. de ENDEX, maar juist dat er al meer dan een jaar verkondigd wordt dat wij allen zo dramatisch meer moeten gaan betalen omdat de stroomprijzen zo astronomisch gestegen zouden zijn.

Nu blijkt uit persberichten en de koers ontwikkeling dat de stroom prijzen alles behalve gestegen zijn, maar juist gedaald.

Er zijn partijen die inmiddels een tweede maal de tarieven flink omhoog gooien met als rede 'de gestegen stroomprijzen'. Het lijkt me dat de airco, investeringen en administratiekosten ook in het verleden al werden gerekend bij de stroomprijs.

Wat me bij de hele situatie helemaal opvalt is dat de rackprijzen met stroom wegens de 'stroomprijs stijgingen' astronomisch gestegen zijn, maar de extra Amperes op nacalculatie nog steeds ongeveer hetzelfde kosten als twee jaar geleden.

DutchTSE
30/11/07, 17:49
En toch zullen we er niet achter gaan komen zolang een DC houder geen boek open legt mbt de prijzen van stroom etc.

Swiftway-UK
30/11/07, 17:52
Er spelen allerlei andere factoren mee (buiten de inkoop prijs en transport kosten) waarom een DC goedkoper stroom kan leveren dan een ander DC:

1. Hoe groot is het datacentrum? specifiek, hoe groot zijn de ruimtes?

Grote ruimtes worden vaak ineens geplaatst met volledige capaciteit (UPS, generatoren, Airconditionering) vooral UPS is voor het stroomverbruik een factor. UPS systemen gebruiken (of eigenlijk verliezen) namelijk stroom. Hoe groter de capaciteit van een UPS, des te meer stroom zal hij standaard (idle) verbruiken zolang hij niet op volledige capaciteit benut zal worden.

2. Het rendement van de UPS zelf is een belangrijke factor, hierin zullen veel verschillen zitten. Er zijn UPS systemen die relatief veel stroom verliezen, dit moet men doorberekenen in de prijs.

3. Rendement van airco systemen is een factor, ook hierin zitten belangrijke verschillen. Moderne installaties leveren vaak meer koelcapaciteit per KW verbruik en hebben een beter rendement.

4. Zo zijn er meer factoren, maar nu hebben jullie een idee ;)

Een paar jaar geleden was er veel leegstand in de Nederlandse datacentra en zag je ook veel concurrentie op prijzen, dit is nu geheel verdwenen. Prijzen zijn nagenoeg gelijk nu voor een footprint. Ik heb het idee dat DCs jaren onder kostprijs hebben verkocht en pas recentelijk de prijs hebben opgedreven (meer vraag, minder aanbod, betekent hogere prijzen).

FransVanNispen
30/11/07, 18:05
Allemaal heel mooi de redenen waarom het ene DC duurder is dan het andere. Ook de verschillen in qualiteit en bijbehorende zaken die in de prijs meegenomen moeten worden, ook allemaal ok.

Maar dat is niet het punt. Diezelfde verschillende centra die eerder allen andere prijzen hadden, hanteren ineens sinds iets meer dan een jaar nagenoeg gelijke tarieven en hebben allen hun prijzen behoorlijk opgedreven.

Als rede geven zij allemaal dezelfde: enorm gestegen stoomkosten.

Het rendement van die UPSen is echt niet ineens de helft. Ook de airco's zijn niet ineens schadelijker geworden. In tegendeel. Nieuwere apparatuur wordt steeds beter.
En de stroomprijs op zich is niet gestegen.

swedendedicated
30/11/07, 18:54
waarom vraag je het niet aan de dc's zelf? Eerlijker zou zijn als ze de rackspace omhoog deden maar dat is voor sommige dc's moeilijk aangezien ze suites/cages verhuren.

SF-Jeroen
30/11/07, 18:59
Footprints omhoog :)

Spyder01
30/11/07, 19:23
Jan-08 71.79 91.21

Die € 71,79 is per MWh gemiddeld, de € 91,21 was de hoogste prijs van de dag.

De hele dag door wordt er actief op de markt gekeken. De energiebeurs is toch een aardig wisselend iets. Je moet als energieleverancier goed om je heen blijven kijken. s'Ochtends kun je het misschien wel veel goedkoper inkopen als aan het eind van de dag.

Waarop energieprijzen uiteindelijk gebasseerd worden is zo`n lang, uitgebreid technisch verhaal, dat ga ik hier niet neer zetten.

De DC's krijgen overigens over de stroomprijs heen ook nog e.e.a. aan kosten die met de stroom te maken hebben, tevens zijn de transportkosten vaak duurder (ligt aan hoe het geregeld is).

almar
30/11/07, 20:23
Waarop energieprijzen uiteindelijk gebasseerd worden is zo`n lang, uitgebreid technisch verhaal, dat ga ik hier niet neer zetten.


Kort samengevat komt het neer op een soort van balans. Deze balans heet echter de energiebalans. Een energieleverancier moet een energiebalans aanleveren aan de netbeheerder. Alle energiebalansen worden bij elkaar op geteld en zo krijg je vraag en aabod op een bepaald moment.

Als een leverancier op moment x meer afname heeft dan hij in zijn balans heeft staan, dan wordt er bijgekocht tegen op dat moment geldende tarieven door de netbeheerder. (http://www.apxgroup.com/)

Ook als een energieleverancier zijn balans niet rond kan krijgen moet hij aankopen. Alleen kan hij dit nog vooraf doen (= goedkoper).

In de zomer is dat bijvoorbeeld bij warm weer veel hoger dan bij een graadje of 18 buiten.

Contracten worden vaak al ruim van tevoren opgesteld. Sommige energieleveranciers handelen daadwerkelijk op de minuut. Een goede dag kan tonnen opleveren een slechte dag tonnen kosten.

galious
30/11/07, 20:34
Footprints omhoog :)
Totdat de bovenkant van de racks het plafond raken? :)

Groeten,

Martin