PDA

Bekijk Volledige Versie : Computer als router instellen



PaulE
29/11/07, 19:16
Beste,

Al enige tijd draai ik hier op mijn eigen computer VMware met 4 distributies van linux erop.
Dit is wel leuk en aardig, maar vaak wil ik wel eens iets laten zien aan een maat, en dan moet ik weer het goede IP van de server instellen in mijn router + de router restarten.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn om de router te laten doorlinken naar mijn computer, en dat ik dan zeg dat port 80 naar xx.xx.xx.xx moet, en dat dit ook snel aangepast kan worden..

Dus een soort van tussenstop van de router naar de juiste computer.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk, en is dit op ee manier op te lossen. :rolleyes:

PaulE

Rob77
29/11/07, 20:00
Op zich is het geen probleem om meerdere VM's een 'echte' IP config te geven toch ?

Dan kunnen ze alle 4 met elkaar en met het internet babbelen.

PaulE
29/11/07, 20:06
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, port 80 staat dus nu naar mijn huidige PC, waar VMware op draait.
Nu wil ik, dat als iemand naar mijn IP gaat, dat hij wordt doorgestuurd naar het ingevulde IP.
Ik kan voor elke linuxbak wel een vast IP instellen, maar dat lost mijn probleem nog niet op, omdat ik dus elke keer een ander IP op port 80 wil laten draaien...

Groeten,
Paul

Rob77
29/11/07, 20:10
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, port 80 staat dus nu naar mijn huidige PC, waar VMware op draait.
Nu wil ik, dat als iemand naar mijn IP gaat, dat hij wordt doorgestuurd naar het ingevulde IP.
Ik kan voor elke linuxbak wel een vast IP instellen, maar dat lost mijn probleem nog niet op, omdat ik dus elke keer een ander IP op port 80 wil laten draaien...

Groeten,
Paul


Ah, zo . . .

Is het noodzakelijk dat het poort 80 is ?

Anders zou je in kunnen stellen in je router dat 80 naar je pc 80 gaat, en 81 naar je VM server1 80 enz

Dan moet je maat alleen intikken http://jouwurl:81

PaulE
29/11/07, 20:15
Het punt is dus dat ik 4x linux heb in VMware, dus heb ik het liefst alles op 80 komt, dat mijn PC het doorstuurd.

Spyder01
29/11/07, 22:21
Dan zou ik op de http://ipadres een pagina maken die naar een pagina op de echte pc wijst.

Op die pagina (soort startpagina) kun je dan links maken met als naam de server / soort en de link dan naar http://ipadres:81 e.d. laten wijzen.

Dat is de makelijkste manier dan, om alles op je gewone ip te pakken zonder dat de gebruikers een poort toevoeging moeten meegeven.

Bhai
29/11/07, 22:28
Het punt is dus dat ik 4x linux heb in VMware, dus heb ik het liefst alles op 80 komt, dat mijn PC het doorstuurd.

Dit is technisch alleen mogelijk als je meerdere publieke IPs hebt en niet maar 1 publiek IP adres dus de enige opties die je hebt:

a. verschillende poorten gebruiken met een soort startpaina wat Spyder01 zei
b. vhosts maken dan hoef je maar 1 keer port 80 in je router te forwarden

opinion
30/11/07, 00:06
Bhai snapt de vraag denk ik, net als ik.
Ook geeft hij een paar goede oplossingen.

Wat jij dus aangeeft: Je hebt (thuis?) een VMware pc staat met 4 VM's erop. Nu wil jij vanaf het internet alle 4 de machines bereiken allemaal via poort 80 (ipadres protocol even daar gelaten).
Echter bied maar een deel van de ISP's meerdere publieke IP adressen vanaf 1 modem. Je kan er wel naar informeren, maar ik geef je weinig kans.

Wat je wel kan doen, zoals Rob77 al aangaf: verschillende poorten gebruiken.
Dus: stel je hebt op alle 4 de machines een apache server lopen, dan zul je toch poort individueel per machine een andere poort moeten gebruiken, sinds slechts 1 machine via poort 80 tegelijkertijd kan praten.

Dan zal je het als volgt op moeten lossen:

VM1: poort 80
VM2: poort 81
VM3: poort 82
VM4: poort 83

Niet echt handig wil je het in een productie omgeving realiseren...
Dan zou ik toch gaan voor colocate + ~5 extra IP adressen (voor uitbreiding)

PaulE
30/11/07, 09:37
Ik wil ze niet allemaal tegelijk toegangelijk maken, het gaat gewoon om 1tje...
Heb asterisk, en CentOS o.a. draaien, en ik wil gewoon een sneller manier, een zelf aangegeven IP erop zetten....

Rammboy
07/12/07, 17:39
Op de VMWare host een php script o.i.d. draaien dat de website van het ip dat jij ingesteld hebt ophaalt en weergeeft (webproxy) ?