PDA

Bekijk Volledige Versie : Verhoging prijzen stroom



shuyg
26/11/07, 11:51
Vandaag kreeg ik van mijn provider te horen dat ze onder andere de stroomprijzen gingen verhogen. Nu betaal ik 20 euro/ampere (0,13 euro/kwh). Dit wordt opgetrokken tot het halverwege 2008 bijna 50 euro/ampere (0,29 euro/kwh) is.

Ik ben erg tevreden over het netwerk waar ik gebruik van maak, maar op dit forum zie ik meestal stroomprijzen die rond de 25 euro/ampere liggen.

Zijn er bij andere providers ook ontwikkelingen waarbij de stroomprijs naar de 50 euro/ampere gaat?

Swiftway-UK
26/11/07, 12:00
Zijn er bij andere providers ook ontwikkelingen waarbij de stroomprijs naar de 50 euro/ampere gaat?

Dat hangt ervanaf, welk datacentrum ze staan. De door jou genoemde prijs is wel erg hoog. Welk datacentrum is dit?

Maar de prijzen voor zowel footprints als stroom zullen komend jaar naar verwachting weer stijgen.

smurf
26/11/07, 12:54
Hier in België gaat het vaak soms - bij respecatbele DC's - a €77 / €88 / A omdat de kosten van UPC'en, generatoren en koeling aan de hand van je verbruik worden doorgerekend. Print / Rack prijs zonder stroom is dan wel lager. En faire oplossing: de verbruiker betaalt.

Swiftway-UK
26/11/07, 13:10
Hier in België gaat het vaak soms - bij respecatbele DC's - a €77 / €88 / A omdat de kosten van UPC'en, generatoren en koeling aan de had van je verbruik worden doorgerekend.

Dit zijn zeer hoge bedragen. UPS heeft een overhead van maximaal 1/3, maar dat is al een heel slecht rendement. Koeling kost je 1/3 aan stroom (20KW om 60KW te koelen). Dan komt daarop nog transport, administratie, etc.

Wij rekenen zelf 2x het tarief door van daadwerkelijk verbruik in onze datarooms (dus zeg wij betalen bijvoobeeld 9 eurocent per KWH, klanten betalen dan 18 eurocent per KWH verbruik in verband met alle overhead).

Ik ken de stroomprijzen in Belgie verder niet, maar 77 / 88 euro per Ampere lijkt me een stuk boven kostprijs, in Nederland mag je alleen kostprijs + administratiefee doorberekenen, anders word je zelf aangerekend als een stroomleverancier en moet je licenties hebben en diverse stroomtypes (bijvoorbeeld groene stroom) kunnen aanbieden.

frankske
26/11/07, 13:20
Remon, vergeet niet dat de floorspace quasi free is. In .NL vindt je vaak basisprijzen van 300 - 400 eur voor een floorprint of rack, exclusief stroom. In .BE is een rack bijna-gratis, en betaal je alles op basis van stroom. Als je dan 8 A doet, ziet je rond de 650 - 700 eur. Als je in Nederland in een wat duurder DC zit, en 8A verbruikt, zal je niet zo heel ver daaronder zitten...

Swiftway-UK
26/11/07, 13:54
Remon, vergeet niet dat de floorspace quasi free is. In .NL vindt je vaak basisprijzen van 300 - 400 eur voor een floorprint of rack, exclusief stroom. In .BE is een rack bijna-gratis, en betaal je alles op basis van stroom.

Dit wist ik niet, dat veranderd de zaak natuurlijk behoorlijk. Ook in Nederland gaan er partijen naar dit business model toe. Op zich ook niet zo vreemd.

shuyg
26/11/07, 13:59
Dat hangt ervanaf, welk datacentrum ze staan. De door jou genoemde prijs is wel erg hoog. Welk datacentrum is dit?

Versatel, Gyroscoopweg

Apoc
26/11/07, 14:17
Versatel, Gyroscoopweg

Bij welke partij? De stroomprijzen vanuit Versatel gaan namelijk helemaal niet zo veel omhoog..

Technotop
26/11/07, 14:23
Bij welke partij? De stroomprijzen vanuit Versatel gaan namelijk helemaal niet zo veel omhoog..

Nog leuker, die zijn niet verhoogd. Dus het zal wel via een tussenpartij zijn gegaan.

MediaServe
26/11/07, 14:26
Nog leuker, die zijn niet verhoogd. Dus het zal wel via een tussenpartij zijn gegaan.

Was het niet zo dat een tussenpartij geen winst mag maken op stroom?

Swiftway-UK
26/11/07, 14:30
Was het niet zo dat een tussenpartij geen winst mag maken op stroom?

Het mag wel, maar dan moeten ze officieel een energiemaatschappij zijn, daar komt het een en ander bij kijken. veel energiemaatschappijen zijn niets meer dan tussenpartijen.

leagzhosting
27/11/07, 15:44
Het mag wel, maar dan moeten ze officieel een energiemaatschappij zijn, daar komt het een en ander bij kijken. veel energiemaatschappijen zijn niets meer dan tussenpartijen.

dus als iemand stroom voor 25 euro inkoopt mag hij of zij niet de stroom doorverkopen voor 35 euro ?

immers stroomblokken en aanleg B feed kost ook geld
geen gamma blokken maar metered schleifenbauers kosten +- 250 euro

Str@nger
27/11/07, 16:17
Lees even wat er staat: winst maken...je investering terugverdienen is geen winst...

Martijn Koot
27/11/07, 20:07
In de toekomst zullen de kosten voor stroom alleen maar verder oplopen hierdoor wordt het dus dan ook steeds minder interessant op bijvoorbeeld colo erbij te doen omdat je hierbij de stroom de bepalende factor is voor de kostprijs en niet bijvoorbeeld de rackspace.

Groeten Martijn

Swiftway-UK
28/11/07, 12:08
Colocatie blijft een leuke markt hoor, alleen kaal racks en stroom resellen is gewoon niet winstgevend, dat is het nooit geweest. Alleen Datacentra maken leuke marges hierop, resellers die geen meerwaarde toevoegen kunnen weinig verdienen aan colocatie.

ByteMe
28/11/07, 12:57
FYI; Artikel "Ernstig tekort datacenters in de maak", ook over energieprijzen

http://smartbusiness.zdnet.be/news.cfm?id=76576&p=1

Paulewk
28/11/07, 13:35
Dat gaat wel over belgie he...

Wynand
28/11/07, 13:52
Ik denk niet dat er veel "publieke" datacenters zijn in Belgie, Telindus/Belgacom hebben er 2 (1 in vilvoorde en 1 in haasrode), maar die zijn enkel voor bedrijven. Veel "publiekelijke" datacenters zijn er in BE niet, in heel belgie mischien zoveel als in Amsterdam alleen al.
€50/A is belachelijk duur, ik weet niet wie je provider is, maar je kan altijd gewoon een paar cages opschuiven en naar PCX gaan, die bij mijn weten een 15 euro per 0,5A rekenen.

Stroom is in BE meestal ook ongeveer op €25 per A geprijst, alleen liggen de bandbreedte kosten veel hoger dan in NL heb ik de indruk.
(en dat laatste niet alleen in DC's..)

luser
28/11/07, 14:06
Belgacom heeft een aantal 'publieke' datacenters in België: Everen (netcenter 1), Machelen (netcenter 2), Mechelen (netcenter 3) en ergens in Wallonie is er ook nog een.
Nu, als klein (colocation) bedrijf kom je er zo goed als zeker niet in ;). Staat vol met enterprise hosters zoals HP, IBM, ...

Paulewk
28/11/07, 14:56
maw, gat in de markt, zoek investeerders, en spring erin!

dreamhost_nl
28/11/07, 15:12
Wat let je... ;)

thunder
28/11/07, 15:15
Ik denk niet dat er veel "publieke" datacenters zijn in Belgie, Telindus/Belgacom hebben er 2 (1 in vilvoorde en 1 in haasrode), maar die zijn enkel voor bedrijven. Veel "publiekelijke" datacenters zijn er in BE niet, in heel belgie mischien zoveel als in Amsterdam alleen al.
€50/A is belachelijk duur, ik weet niet wie je provider is, maar je kan altijd gewoon een paar cages opschuiven en naar PCX gaan, die bij mijn weten een 15 euro per 0,5A rekenen.

Stroom is in BE meestal ook ongeveer op €25 per A geprijst, alleen liggen de bandbreedte kosten veel hoger dan in NL heb ik de indruk.
(en dat laatste niet alleen in DC's..)


Waar haal je dat vandaan?

LCL Diegem
LCL Antwerpen
Versatel Gent
InterXion Zaventem
LCP Oostkamp
Level3 Everen
...

Allemaal publieke Datacenters

Stroomprijzen in Brussel liggen rond de 80€ daarbuiten iets lager.
Dataverkeer is hier zeker niet duurder als in NL (voor de zelfde kwaliteit)

luser
28/11/07, 15:17
Niet vergeten:
Colt Nossegem
Versatel Nossegem
Verizon in Diegem

DennisWijnberg
28/11/07, 16:29
Ik denk daarom dat lokale DC's (Nederland) ook zeker een toekomst hebben. Wij merken zelf dat wij in Zwolle veel vraag hebben naar kastruimte. (+/-35,00 per Ampère).

_HB_
28/11/07, 16:44
TransIP rekent 59,- / A. Dus dat zit er niet zover vanaf. Ben het ermee eens dat dit erg hoog is!

Swiftway-UK
28/11/07, 17:04
TransIP rekent 59,- / A. Dus dat zit er niet zover vanaf. Ben het ermee eens dat dit erg hoog is!

Ik begreep uit een andere reactie dat in Belgie de stroomprijs hoog is, maar het rack is vrijwel gratis, is dat ook het geval bij TransIP ?

thunder
28/11/07, 17:11
Niet vergeten:
Colt Nossegem
Versatel Nossegem
Verizon in Diegem

idd deze was ik nog vergeven :)

roelp
28/11/07, 17:15
Scarlet in Vilvoorde ook nog ;-)

_HB_
28/11/07, 17:22
Ik begreep uit een andere reactie dat in Belgie de stroomprijs hoog is, maar het rack is vrijwel gratis, is dat ook het geval bij TransIP ?

Kwart Rack (10U), 100GB € 199/mnd
Kwart Rack (10U), 1000GB € 349/mnd
En dat is met 2A, dus eq. met 118,-
En per 200GB traffic is het 39,-.

Dus 10u+100GB is dan zoiets van 140 euro. Rack dus nog 60 euro.

Bij complete racks weet ik het zo ff niet...maar bij 10u dus niet echt gratis.