PDA

Bekijk Volledige Versie : Fans, full speed



blaaat
25/11/07, 20:47
Ik zat laatst te denken hoe de servers wat energie zuiniger konden worden. Servers staan nu allemaal op full-speed fans ingesteld in de bios.

Scheelt het veel als ik deze instelling op een temperatuur-gebaseerde snelheid zit? of raden jullie me dat af?

inetservices
25/11/07, 21:09
In een hedendaagse server is de snelheid van de FAN reeds dynamisch en past deze zich aan...

gjtje
25/11/07, 21:23
Dat ligt geheel aan de instellingen.
Het scheelt iets, daarnaast houdt het de temperatuur in de server constant wat beter is voor de hardware.

SF-Jeroen
25/11/07, 22:52
Naar mijn weten gebruiken fans zo weinig stroom dat het te verwaarlozen valt

gjtje
25/11/07, 23:56
Zal zo'n 1.5W per fan zijn. Aangezien er al gauw 8 in een server zitten telt het aardig op. Daarnaast, alle beetjes helpen en zoals gezegd zijn er meer voordelen. ;)

Serveo
05/09/08, 19:46
Sorry voor het kicken van deze topic, maar ik vraag me dit nu ook af gezien je dit in de bios kunt instellen.

Hoe stellen jullie de fanspeed in? Disabled (volledige snelheid) of temperatuur-gebaseerd?


Dat ligt geheel aan de instellingen.
Het scheelt iets, daarnaast houdt het de temperatuur in de server constant wat beter is voor de hardware.

gjtje bedoel je nu dat als je de fan op temperatuur-gebaseerde regeling staat dit nu beter is voor je hardware of andersom?

Ahead-IT
05/09/08, 21:51
Heb vandaag nog een 1U FAN uitgemeten, die zaten op 9W per stuk. Als je ze dynamisch instelt scheelt het misschien 3 a 4W per FAN. 1 a 4 FANs per server, kan dus aardig oplopen!

joriz
05/09/08, 23:38
Hoe zit het eigenlijk met de levensduur van de fans? Heb gehoord dat als ze namelijk full speed draaien dat dit ten koste van de levensduur van de fans gaat.

Op mijn normale computers draaien ze gewoon temperatuur gebaseerd, maar dat is meer vanwege het lawaai dan stroombesparing. In het datacenter draaien ze ze zover ik weet allemaal full speed.

Paulewk
05/09/08, 23:48
Wat ik van electro motortjes weet is dat je ze juist beter voluit kan laten draaien dan 'dimmen / reguleren'. Maar weet niet of dit voor 6000RPM fannetjes ook zo is :)

Tim.Bracquez
06/09/08, 00:38
Heb vandaag nog een 1U FAN uitgemeten, die zaten op 9W per stuk. Als je ze dynamisch instelt scheelt het misschien 3 a 4W per FAN. 1 a 4 FANs per server, kan dus aardig oplopen!

Klopt, voor één server ga je het niet zo merken per maand, maar tel dit eens uit op een volledig rack op jaarbasis...

De temperatuur blijft dan ook meer constant wat 'beter' is voor hardware zodat deze geen temperatuurschommelingen meer heeft, wat met full-speed wel eens kan gebeuren

Hier ook zoveel mogelijk aangepast waar kan, blijkbaar staat het bij veel bios'en standaard op disabled (supermicro, kan Ahead-IT dit bevestigen?).

Ahead-IT
06/09/08, 12:58
Hier ook zoveel mogelijk aangepast waar kan, blijkbaar staat het bij veel bios'en standaard op disabled (supermicro, kan Ahead-IT dit bevestigen?).

Inderdaad, een server is in eerste instantie gemaakt voor optimale performantie/betrouwbaarheid. Laag stroomverbruik/minder geluidshinder is niet prioritair, maar als optie beschikbaar. Ze staan dus standaard op 100%!

parmaweb
06/09/08, 17:17
als je er 4 hebt per server zal dit al snel op een winst van 16watt komen.
Neen pakweg 10 servers .... dan draait de 11de server op de besparing van de andere servers. Dus is wel aardig