PDA

Bekijk Volledige Versie : Marketingoplossingen gezocht



Caspar Gomez
24/11/07, 15:47
Wij zijn een webhostingbedrijf die al sinds 2002 bezig is en we hosten inmiddels vele duizenden websites en verhuren 15-20 dedicated servers.

Echter hebben we de laatste tijd een financiële reserve opgebouwd, waarmee we verder niet zoveel mee kunnen.

We hebben nooit geadverteerd verder, klanten kwamen wel binnen. Momenteel is de situatie echter zou dat we graag juist meer dedicated-server klanten binnen zien komen.

Wij hebben pas besloten om een paar honderd euro in Google Adwords te stoppen. Er is nog een budget van € 2000,- gereserveerd om kennis te maken met betaald adverteren.

Na bespreking heb ik er vanaf gezien om voor € 500,- te investeren in WHT adverteren, aangezien dit slechts zo'n 2-5 kliks per dag zou opleveren en ik dan toch liever ga voor potentiële klanten voor minder dan € 2,- per klik. Ook is een "hosting-art"-achtige campagne voor ons afgevallen, vanwege vele klachten.

Hoe zijn jullie ervaring betreffende adverteren betreffende volgende mogelijkheden?


Positief of negatief?
Google Adwords
Betaalde kranten o.a. Dagblad van het Noorden, Telegraaf, Trouw e.d.
Gratis kranten o.a. Spits, Metro
Vrouwenmagazines
IT-gerelateerde magazines
Zakenbladen
Reclame in het openbaar vervoer
Eventuele andere opties?

dreamhost_nl
24/11/07, 15:56
En voor welk segment willen jullie adverteren? Dedicated servers hoofdzakelijk?

Caspar Gomez
24/11/07, 16:03
Inderdaad. Natuurlijk is extra shared- en/of reseller-klanten ook geen probleem. Ik heb vooral een gevoel dat er meer potentieel in ons dedicated-server segment zit. We leveren namelijk uitstekende service voor onze klanten en we hebben klanten die al meer dan 3 jaar servers bij ons huren en voor de helft van de prijs nog niet eens weg zouden willen gaan!

En daarbij is de gedachte van het verhuren van gemiddeld 5 extra dedicated-servers per maand natuurlijk heel aantrekkelijk.

Martijn Koot
29/11/07, 13:37
Tja, lastige zaak is een publiek wat heel selectief te benaderen en doe je maar zeer beperkt met massale mediacampagnes. Zou eerder voor de wat persoonlijke aanpak gaan. Onderzoek waar zitten de potentieele kopers van dedi's wie zijn dit en waarom zitten ze nog niet bij jou. Aan de hand van deze gegevens kan je een strategie opstellen om deze doelgroep te benaderen. Het gaat hierbij om het afbakenen van een selectieve doelgroep en het toepassen van de juiste middelen.

Groeten Martijn

snaaps
29/11/07, 16:42
Google Adwords hebben wij zeer goede ervaringen mee.
Kost een berg, maar je rack is wel binnen een maand vol :-)

Verder zou ik kijken naar:
IT-gerelateerde magazines
Zakenbladen

En die overige zaken die je vermeld laten vallen.

Betaalde kranten o.a. Dagblad van het Noorden, Telegraaf, Trouw e.d.
Gratis kranten o.a. Spits, Metro
Advertenties in de krant worden door geen hond bekeken, alleen mensen die zuinig zijn.

Vrouwenmagazines
? vrouwen en dedicated machines, o, nee hangen elke dag aan de telefoon...

Reclame in het openbaar vervoer
leuk voor een hostingpaktje maar niet voor dedicated, zijn alleenmaar schollieren en mensen die geen auto kunnen of willen betalen, geen goede doelgroep dus..

Swiftway-UK
29/11/07, 18:02
Een nadeel van magazine advertenties is dat je er drie - vier keer in moet staan voordat je echt resultaten gaat zien, dus je bent al snel 15 000 - 25 000 euro kwijt puur aan advertentiekosten, je moet ook zelf zorgen voor het goed aanleveren van de advertentie (ontwerpkosten, DTP) .

Je budget van 2000 is niet toereikend voor reclame in magazines. Een budget van 2000 is voldoende voor een van de volgende advertentie/marketing methodes:

- Kleinschalige direct marketing (kan heel goed werken, als je het goed voorbereid en voldoende follow-up doet)

- Google adwords (moet je ervaring mee hebben om goede resultaten te behalen)

- Communities sponsoren (kan werken, maar vaak slecht resultaat)

- Advertentie in lokaal blad (kan heel goed werken, indien gecombineerd met Direct Marketing).

Al met al is je budget wat krap, ik zou het tenminste vertienvoudigen.

Domenico
29/11/07, 18:04
Na bespreking heb ik er vanaf gezien om voor € 500,- te investeren in WHT adverteren, aangezien dit slechts zo'n 2-5 kliks per dag zou opleveren en ik dan toch liever ga voor potentiële klanten voor minder dan € 2,- per klik.

Wat een onzin! Je vraagt om ervaringen van anderen en dat is goed maar zou je zelf niet ook eens gaan ervaren? Het kan zijn dat er maar een paar kliks per dag zijn maar er zijn ook voorbeelde van tientallen kliks per dag en meer. Ik heb het even over de advertenties op wht. En heeft deze persoon waar jij mee hebt gepraat ervaring met elke bannerpositie die is te verkrijgen? De ervaringen van de anderen in deze thread op verschillende vlakken zijn uit eerste hand en dat is de enige en juiste manier om te ontdekken of iets voor je zal gaan werken.

Daarnaast is een marketingcampagne natuurlijk niet zomaar wat bannertjes en advertenties plaatsen. Als je het goed wilt doen moet je een bureau inschakelen die weet wat er allemaal bij komt kijken en zal je na afloop of nog langer na de campagne cijfers en statistieken kunnen overhandigen waar je ook echt iets mee kunt. Dat dit veel geld kost lijkt me duidelijk en is helaas niet voor iedereen weggelegd.

Op persoonlijke titel kan ik niet anders zeggen dat ik als hoster zeker banners op wht zou plaatsen (meer dan 50% van de dagelijkse bezoekers komt van Google!). Velen vergeten namelijk dat het juist niet alleen maar om de kliks gaat maar meer om brand awareness. Naast banners op wht zou ik zeker ook Adwords gebruiken maar ook daar zal je een flink budget per dag voor moeten vrijmaken om iets te bereiken.

In ieder geval veel succes gewenst met de komende keuzes! :)

h4f
30/11/07, 04:05
Na bespreking heb ik er vanaf gezien om voor € 500,- te investeren in WHT adverteren, aangezien dit slechts zo'n 2-5 kliks per dag zou opleveren en ik dan toch liever ga voor potentiële klanten voor minder dan € 2,- per klik.

Heb je hier voor een refentiekader, zou wel droevig zijn als al die banners hier kennelijk niets opleveren. ( ik kom een paar jaar hier heb er ook nooit opgeklikt overigens)

AlfaHosting
30/11/07, 09:12
Wij hebben zelf al heel wat geprobeerd, waaronder toch enkele niet zo goedkope campagnes en ik moet zeggen dat mond aan mond reclame de beste resultaten oplevert, naast Google adwords.

- Google Adwords -> goede resultaten
- Computerbeurzen -> matige resulaten
- Nationaal TV blad -> zeer weinig respons in verhouding met de kostprijs
- IT-gerelateerde magazines -> magere resultaten in verhouding met de kostprijs
- Radioreclame op nationale zender -> magere resultaten in verhouding met de kostprijs
- Lokale reclame's met flyers -> vrij goedkoop en toch vrij goede resultaten (dit moet je enkele keren herhalen)
- Sponsoring van websites -> wisselmende resultaten (wel goedkoop)

Nu hebben we een kleine advertentie geplaatst in de telefoongids, ook een erg dure onderneming als je nationaal wil gaan, op die resultaten is het afwachten.

2000 euro is niet echt een groot budget, ik zou in dat geval Adwords aanraden.

Swiftway-UK
30/11/07, 09:50
- Lokale reclame's met flyers -> vrij goedkoop en toch vrij goede resultaten (dit moet je enkele keren herhalen)


Ik sluit me hierbij aan, flyers hebben een zeer goed resultaat. Wij hebben voor een aantal hosting acties gewoon visitekaartjes aangepast en uit laten delen, dat werkt heel goed in combinatie met een kortingscode / kortingsactie.

Het is erg gemakkelijk om een visitekaartje in je zak te stoppen en men hecht er blijkbaar meer waarde aan dan aan een flyer, doe er je voordeel mee.

Domenico
30/11/07, 12:00
"Pfff, heel stuk getypt kapt mijn browser er mee. Eigenlijk typ ik tekst altijd eerst bijvoorbeeld in notepad en save ik het vaak tussendoor maar ach soms... Eens kijken of er een soort systeem is zoals gMail gebruikt voor vBulletin. Naja even opnieuw maar dan wat korter helaas..."


Heb je hier voor een refentiekader, zou wel droevig zijn als al die banners hier kennelijk niets opleveren. ( ik kom een paar jaar hier heb er ook nooit opgeklikt overigens)

Je bent het toch wel met eens dat die kliks helemaal niet uitmaken? Eigenlijk alle reclame is one way, tv/radio/kranten/tijdschriften/billboards, en hier valt ook helemaal niets te klikken maar er worden wel miljarden ingepompt en waarom? Omdat het niet werkt? :D

En ja veel mensen hier hebben een ingebouwde filter denken we en ja we hebben er geen last van en kijken er gewoon langs denken we maar onbewust nemen we de reclame toch in ons op en daar gaat het om. Het zogenaamde impliciete reclame effect.

Deze materie is zo interessant en breed en de diepte is eindeloos want het gaat natuurlijk niet alleen om dat bannertje, jingle, billboard of tvspotje maar meer over het menselijke brein en human behaviour natuurlijk en wat weten we daar nu eigenlijk van? Veel, heel veel maar als je dat legt naast het theoretische totaal is dat eigenlijk helemaal niets.

Er is veel te vinden (of en online) over reclame maken en marketing algemeen en het is nooit verkeerd om je hier een beetje in te verdiepen natuurlijk. Lees eens het volgende stukje van Prof. W. Fred van Raaij. Dit verteld over dit gegeven, heel simpel en heel kort.



Expliciete en impliciete effecten van reclame
Door Prof. W. Fred van Raaij,
Hoogleraar Economische Psychologie, Universiteit van Tilburg

Een revival van “verborgen verleiders”
“Hoe weet en meet je nu de effecten van reclame?” Dit is een vaak gestelde vraag om vast te stellen of reclame-uitgaven gerechtvaardigd zijn. Krijg je waar voor je reclamegeld? Veel effecten van reclame kunnen vastgesteld worden. Het is na te gaan of de merkbekendheid na een reclamecampagne is toegenomen (kennis). Het is ook vast te stellen of huidige en potentiële klanten na een campagne positiever over het merk en de producten zijn gaan denken (attitude, emotie). En ten slotte kun je ook constateren of de verkoop na een campagne is gestegen (gedrag). Bij dit laatste moet je oppassen, want de verkoop kan ook door andere oorzaken zijn gestegen, bijvoorbeeld door een prijsverlaging, de introductie van een nieuw en succesvol product, of door een tijdelijke inactiviteit van de concurrentie.

Bovenstaande effecten van reclame worden expliciete reclame-effecten genoemd, omdat er iets is veranderd in de hoofden (kennis, attitude) en het gedrag van mensen. Mensen zijn zich dit meestal bewust en in een onderzoek kun je ernaar vragen en expliciete antwoorden krijgen. Bovendien nemen we aan dat positieve veranderingen in kennis en attitude leiden tot veranderingen in aankoopgedrag, nu of in de toekomst.

Maar er zijn ook andere, impliciete effecten van reclame. De laatste vijf jaar wordt hier onderzoek naar gedaan aan universiteiten zoals in Tilburg. Een impliciet reclame-effect is een effect dat optreedt terwijl mensen zich er niet van bewust zijn. We kunnen deze effecten niet meten met de traditionele methoden van markt- en reclame-onderzoek zoals een vragenlijst of een interview. Het blijkt namelijk dat consumenten een merkvoorkeur vertonen zonder dat ze het merk kennen of zich kunnen herinneren dat ze er reclame voor hebben gezien. Een impliciet effect ontstaat uit een reclameconfrontatie die wel of niet waarneembaar is. Als de duur van de confrontatie zo kort is dat er geen waarneming mogelijk is, spreken we van subliminale reclame. Impliciete effecten zijn ook aangetoond voor subliminale confrontaties. Een revival dus van Vance Packard’s “verborgen verleiders”. Subliminale reclame is overigens verboden volgens artikel 10 van de Nederlandse Reclamecode.

Mensen bladeren door een krant of een tijdschrift en komen er tientallen advertenties tegen. Of ze zitten op een avond voor hun TV en zien reclame voorbijkomen. Als het zou worden onderzocht, herinneren ze zich de meeste reclame-uitingen niet. Sterker nog, ze herkennen vaak niet eens een reclame-uiting als je die aan hen laat zien. En toch kan deze reclame effect hebben gehad. Er is blijkbaar iets in de hersenen opgeslagen (een beeld, een logo, een verpakking) dat niet expliciet kan worden herinnerd of herkend. Maar er blijkt toch een effect van reclame te zijn als consumenten een merk moeten kiezen of als ze met een merk of product worden geconfronteerd. Dit wordt een impliciet effect genoemd.

Iets dat je eerder hebt gezien, is gemakkelijker waarneembaar en roept een positievere emotie op dan iets dat je niet eerder hebt gezien, ook al herinner of herken je het niet. En die gemakkelijkere waarneembaarheid en die positievere emotie vormen een reclame-effect dat kan leiden tot een hogere waardering voor het merk en daarmee tot een voorkeur voor het merk en ook tot een aankoop. De opdracht voor de komende jaren is dan ook om deze impliciete effecten beter in kaart te brengen en methoden te ontwikkelen om de sterkte en omvang van deze effecten vast te stellen. SWOCC is op dit moment bezig met het in kaart brengen van impliciete effecten van reclame die bij lage aandacht wordt verwerkt. De resultaten van deze studie zullen binnenkort bij SWOCC verschijnen.


Bron: http://www.swocc.nl/column/expliciete_en_impliciete_effecten.php
Over SWOCC: http://www.swocc.nl/over/

En verder een paar pagina's met links: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=impliciete+effecten+van+reclame&btnG=Google+zoeken&meta=
Powerpoint presentatie anyone?: http://www.neuromod.org/publications/talks/mentalbrands/mentalbrands.ppt

:lovewht:

HelderMarketing
08/12/07, 19:05
Ik zou voorlopig niet voor google adwords gaan. Dit kan zeer hoog in de kosten oplopen. Althans als je het goed wil doen. Zeker in de sectie waarin jij zit.

Caspar Gomez
08/12/07, 19:10
Na overleg met partijen hebben deze mij geadviseerd om toch zeker € 3000 tot € 4000 per maand te investeren hierin.

Zij probeerden het ook extra positief te laten klinken door met statistieken te komen. Als je nu € 5,-(!!) per klik zou betalen en één van de 10 bezoekers wordt klant, dan zou je alsnog winst maken.

"Aangezien een klant gemiddeld 2 jaar blijft en je een winstmarge zou hebben van 20% op € 30,- per maand e.d.", aldus professionele Adwords-bedrijven die dergelijke campaigns voor mij wilden gaan regelen.

Momenteel heb ik campaigns lopen tot € 10,- per dag en tot € 0,50 per klik en zie wel hoe het loopt. Ik zal hier in ieder geval weinig of zelfs geen resultaat van verwachten.

Ik sluit me hierbij aan, flyers hebben een zeer goed resultaat. Wij hebben voor een aantal hosting acties gewoon visitekaartjes aangepast en uit laten delen, dat werkt heel goed in combinatie met een kortingscode / kortingsactie.

Het is erg gemakkelijk om een visitekaartje in je zak te stoppen en men hecht er blijkbaar meer waarde aan dan aan een flyer, doe er je voordeel mee.In deel zeker drie a vier keer per week na een goede indruk te hebben gemaakt mijn visitekaartje uit, dat zit zeker goed. Echter denk dat er nog meer mogelijk moet zijn.

Betreffende flyers e.d.
Waar zou je deze dan kwijt moeten? Het rondstrooien van visitekaartjes en flyers in de kroeg heeft waarschijnlijk niet het gewenste resultaat.

SF-Jeroen
08/12/07, 19:16
Bord op het station :)

Of in de Metro

Caspar Gomez
08/12/07, 19:21
Haha Gulcherius. We hebben een ruim budget voor reclame-doeleinden, maar ik maak dit topic niet aan om € 2000,- tot € 5000,- op straat te gooien.

De gedachte achter dit topic is het verkennen op de advertentiemarkt/marketing binnen de ICT-sector. Als kleiner bedrijf zijn dergelijke uitgaven vaak niet nodig of niet zinnig. Als groter bedrijf kan een vast marketing-budget zeker helpen de groei te versnellen en inkomsten te verhogen.

Tweakers.net kostte € 20,- per 1000 views, dus was ook niet interessant.

HelderMarketing
08/12/07, 20:00
Google adwards is meer dan even wat geld er tegen aan gooien en je maakt hits. Dit moet constant in de gaten gehouden worden. Hier gaat veel uurwerk inzitten. Je moet regelmatig je zoekwoorden op efficiëntie controleren en eventueel aanpassen. Je hoeft inderdaad maar 1 klant binnen te halen en je hebt er weer een hoop hits uit.
Maar heb je wel eens google analytics gebruikt? Hierin kan je zien hoeveel mensen er nou eigenlijk je website bezoeken. Dit zijn er honderden of misschien loopt het wel op in de duizenden. Als die allemaal via zo'n betaalde link binnen komen wordt het een dure grap.

Mocht je het toch willen doorzetten, dan zou ik voor een combinatie gaan en een bepaald limiet op je adwards zetten. Mocht je interesse hebben, dan zouden we eventueel een afspraak kunnen maken en alles voor je uitzoeken.

groeten

Henky!
09/12/07, 00:39
Om het goed te doen kost Adwords veel tijd, kennis en onderzoek. Wij hebben dit daarom uitbesteed. En sindsdien staan we vrijwel altijd in het rechter rijtje (gesponsorde koppelingen) van de eerste pagina bij belangrijke zoekwoorden. Het betreft niet de hostingmarkt maar een andere markt waarop veel concurrentie is.

Een adwords account moet je overlaten aan professionals.

Caspar Gomez
09/12/07, 18:49
Om het goed te doen kost Adwords veel tijd, kennis en onderzoek. Wij hebben dit daarom uitbesteed. En sindsdien staan we vrijwel altijd in het rechter rijtje (gesponsorde koppelingen) van de eerste pagina bij belangrijke zoekwoorden. Het betreft niet de hostingmarkt maar een andere markt waarop veel concurrentie is.

Een adwords account moet je overlaten aan professionals.Dergelijke professionals vragen € 5000,- per maand.

En daarbij geloof ik dat de SEO-markt veel misbruikt wordt door mensen die gebakken lucht aanbieden (heus niet allen). Deze steken er nauwelijks tijd in en genereren 5000 keywords en 5 ads en gooien er een maximum CPC op van € 4,00 en dan maar zien wat er gebeurd. Je zult op deze manier in ieder geval bij alle zoekwoorden in het rechter rijtje staan.

Webdesign Overz
04/01/08, 15:39
<knip> Dat is twee keer.

Xie
04/01/08, 16:48
Ik praat hier puur en alleen mee als klant. Niet als bedrijf.

Sinds m'n 14e ben ik al actief met eigen website, grafisch ontwerpt e.d. (ben ondertussen 22 dus is alweer een tijd).

Waar ik in 1e instantie vooral willekeurige google resultaten als host nam (na uiteraard even zoeken). Kwam ik al snel bij sites als WHT terecht (in 1e instantie .com aangezien we vooral servers in de US nodig hadden).

De enige manier waarop ik tegenwoordig nog naar hosts zoek (zowel normale paketten als dedicated servers) is via webhostingtalk of dergelijke sites.

Zeker het kunnen requesten van specifieke benodigdheden en op die manier quotes (vaak met leuke promo kortingen) krijgen van hosts is ideaal.

Als ik een host zie die bergen reclame maakt met banners e.d. dan is het eerste waar ik aan denk "oh die zal wel BERGEN klanten hebben dus dan wordt ik gewoon het volgende # in de rij (al verschillende malen gehad dat dingen waar ik om vroeg in een hosting request simpelweg genegeerd werden door grote bedrijven).

Als een bedrijf echter de moeite doet me persoonlijk te benaderen, of dit nou telefonisch, via email, pm, forum message, msn etc. etc. is dan ben ik veel sneller geneigd om met dit bedrijf in zee te gaan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het misschien nuttiger is om een extra iemand te hebben om (toekomstige) klanten te benaderen via bovengenoemde methodes dan om veel geld te besteden aan advertenties.

Dis is puur en alleen mijn eigen mening uiteraard, maar ik weet dat veel mensen (uit mijn directe omgeving) dezelfde ervaring (en mening) hebben als mij hierover.

Ingvald
04/01/08, 21:07
Als ik een host zie die bergen reclame maakt met banners e.d. dan is het eerste waar ik aan denk "oh die zal wel BERGEN klanten hebben dus dan wordt ik gewoon het volgende # in de rij (al verschillende malen gehad dat dingen waar ik om vroeg in een hosting request simpelweg genegeerd werden door grote bedrijven).

Langs de andere kant zijn er dan ook weer mensen die enkel en alleen bij zulke bedrijven willen gaan omdat een groot bedrijf meestal wel inhoudt dat er een hogere garantie is op continuïteit van de diensten, meer personeel, meer technische inhouse kennis, kwalitatieve hardware, enz.

Hoe nu verder de verhouding ligt op de markt tussen jouw profiel en hetgeen ik hierboven beschrijf heb ik niet direct zicht op. Dat is dan weer voer voor marketing bedrijven.

Xie
04/01/08, 21:53
helemaal gelijk in inderdaad. Ik ga voornamelijk voor de tussenmaat. Ik probeer meestal de 1 mans bedrijven gerunt vanaf een zolder te vermeiden en tegelijkertijd hetzelfde voor de giga bedrijven (ik denk hier dan echt aan het type site5, hostgator etc.)

VvS
04/01/08, 22:06
Kost een paar centen, maar huur een Callcenter in welke een door jouw genomen doelgroep gaat bellen om klanten binnen te halen. Dit werkt over het algemeen heel goed.

remoteoffice
11/01/08, 15:45
heb je een voorbeeld bedrijf van een callcenter ?
Als ik vragen mag wat heb je ervoor betaald en hoeveel klanten heb je kunnen binnen halen ?