PDA

Bekijk Volledige Versie : CENTOS3-Server herkent slechts 3.6GB geheugen



Caspar Gomez
24/11/07, 16:22
Één klant van ons heeft een P4 3Ghz-server welke we hebben uitgebreid van 1GB geheugen tot 4GB geheugen, aangezien hij veel Tomcat-servlets draait.

Echter herkent de server slechts 3.6GB geheugen. Ik heb de nieuwste 32-bits kernel voor Centos-3 geinstalleerd met kernel-hugemem e.d.

Echter wordt ook in de BIOS al niet genoeg geheugen herkend.

Het gaat om een P4SCi moederbord. In de BIOS heb ik geen gerelateerde opties betreffende het geheugen gezien.

Hoe zorg ik dat de volledige 4GB wordt herkend?

pierce
24/11/07, 16:27
Is het geheugen dan niet defect? Ook allemaal zelfde geheugen modules?

Caspar Gomez
24/11/07, 16:28
Het gaat om gloednieuw KINGSTON-geheugen.

Snelste beschikbaar P4SCi-ondersteunde geheugen.

pierce
24/11/07, 16:29
gloednieuw kan ook kapot zijn ;)

Misschien een bios upgrade?

dreamhost_nl
24/11/07, 16:51
gloednieuw kan ook kapot zijn ;)

Misschien een bios upgrade?

Precies hetzelfde waar ik ook al aan dacht.

Probeer eens een module te verwijderen en dan te kijken of er nog steeds 3GB wordt aangegeven. Zijn alle vier de DRAMs wel identiek? Heb je vier nieuwe DRAM geplaatst of er drie bijgeplaatst?

Een BIOS upgrade is inderdaad ook een mogelijkheid... wie weet staat er een verouderde BIOS op.

24x7group
24/11/07, 17:08
Gegeugen module kapot?
is het wel ecc geheugen?
Bios updaten naar de laatste versie?

Enkele sugesties.. Hoop dat je er wat mee kan.

Mvg,

Serverboost

Caspar Gomez
24/11/07, 17:17
Bedankt voor jullie bijdragen!

Ik heb altijd een hekel gehad van roekeloos updaten en te werk gaan. Het gaat hier ook om een production-server waarbij downtime onacceptabel is. Ik zal dus in het geval van een bios-update van te voren een complete backup moeten maken en deze weg moeten schrijven, vervolgens naar het datacentrum om daar ter plekke de backupserver te flashen. Gaat dit mis, dan direct de backup op een voorgeinstalleerde Centos-5 spareserver terugzetten. Bij dit soort situaties dien je dus zeker te plannen.

In reactie op Serverboost. Ondanks dat ik vrijwel zeker ben van het feit dat het niet aan het geheugen zal liggen, aangezien je dan met andere issues geconfronteerd zult worden, zal ik dit toch proberen. De server zal dus 2x met 3GB ram geboot worden en er zal gekeken worden of in de BIOS alles herkend wordt (met 2x verschillend geheugen reepje eruit).

Het updaten naar 64-bits is niet eens relevant, aangezien in de BIOS al niet eens genoeg geheugen wordt herkend zal dit probleem dus niet gerelateerd zijn aan het 32-bits OS. Ook zou dit te een te grootschalige upgrade worden en dit zou keurig goed moeten gaan aangezien 32-bits tot 4GB ondersteunt en het moederbord P4SCi volgens fabrikant SuperMicro ook tot 4GB geheugen ondersteunt.

En nee, het gaat niet om ECC geheugen.

gjtje
24/11/07, 17:38
Als het tot 4GB ondersteunt betwijfel ik of het de volle 4GB kan aanspreken. Deze 3.6GB is vrij normaal voor een moederbord dat niet meer dan 4GB aan kan.

almar
25/11/07, 13:43
Echter wordt ook in de BIOS al niet genoeg geheugen herkend.


Hi,

Als je toch gaat testen, trek dan even de oude banken eruit en boot alleen met de nieuwe. Weet je het gelijk zeker.

Neem iig geheugen mee. Als blijkt dat het geheugen defect is hoef je niet nog een keer naar de NOC. Enfin dat wist je waarschijnlijk wel :D.

Gr,

Sander-
25/11/07, 16:46
Heel simpel, dit is een "feature" van deze chipset. SuperMicro legt het zelf als volgt uit: Je ziet die 3.6GB en de rest wordt door de "server" gebruikt om de PCI bus etc van geheugen te voorzien. Dit komt omdat de chipset de memory remapping feature niet (volledig) ondersteund. Wij hebben zelf helaas ook een server met dit mobo en zijn er tegenaan gelopen.

Caspar Gomez
26/11/07, 01:31
Hier heb ik echt iets aan! Ik had alleen verwacht dat dit 64 naar 32-bits slechts iets was betreffende 64-bits besturingssystemen en niet betreffende 64-bits hardware.

Ik had toch wel verwacht dat je een P4SCi-bord (erg mainstream geweest) kon combineren met 4 of zelfs 8 GB geheugen. Echter blijkt dit dus niet het geval.

Dankje!

Sander-
26/11/07, 11:11
Hier heb ik echt iets aan! Ik had alleen verwacht dat dit 64 naar 32-bits slechts iets was betreffende 64-bits besturingssystemen en niet betreffende 64-bits hardware.

Ik had toch wel verwacht dat je een P4SCi-bord (erg mainstream geweest) kon combineren met 4 of zelfs 8 GB geheugen. Echter blijkt dit dus niet het geval.

Dankje!

Dat dachten wij dus ook...

QBell
26/11/07, 12:03
Als het moederboard geen 64 bit processor ondersteund, kan je ervan uitgaan dat het moederboard ook niet meer geheugen zal ondersteunen als 4Gb.

Dit heeft (ergens) iets mee te maken, dat hij bij 32bit niet genoeg bytes heeft om verwijzingen naar het geheugen na de 3.6gb te onthouden.

electric
26/11/07, 12:31
Het kan ook zijn dat het een probleem is met de Bios zelf.
Dat hebben wij al met enkele servers gehad.

Bento
28/11/07, 12:38
Ik zie op mijn PC thuis ook maar 3,25 GB van de 4 die erin zit. Niets aan te doen (of je moet met PAE oid werken)