PDA

Bekijk Volledige Versie : Bij overname server is data ook eigendom ?



ensermo
23/11/07, 14:14
Beste WHT'ers,

Vandaag zat ik toevallig bij een klant voor een bepaald kort project.
Tijdens het uitvoeren hiervan vroeg hun "systeembeerder" (lees iemand die iets meer weet van pc's dan de rest van de medewerkers ;) of ik wat van Apple en Linux servers wist.

Toevallig heb ik wel ervaring met Apple en Linux servers zei ik. hehehe

Zijn vraag was of ik van de server een wachtwoord kon cracken of toegang kon krijgen tot de data.

EVEN TERZIJDE OF DIT WEL OF NIET TECHNISCH KAN.

Tussen de mensen van de afdeling begon een discussie.
Management vind dat we NIET aan de data mogen komen omdat dit illegaal zou zijn.
Ze hebben de server en hele inboedel namelijk gekocht van een ander bedrijf die falliet is gegaan in dezelfde branche en management zet vraagtekens of ze juridisch ook eigenaar zijn van de data.
Omdat ze geen problemen willen en het eingelijk niet dringend is hebben ze besloten om de server opnieuw te installeren en de oude data gewoon te negeren.

Hun systeembeheerder is het niet eens en vind dat de data wel hun eigendom is omdat "ze de harde schijf hebben gekocht".

Mij boeit het niet zozeer omdat ik voor mijn opdracht al klaar bent maar ik vond het wel een interessante discussie.

Wat is hier wel of niet van toepassing? ICTrecht :)

pierce
23/11/07, 14:20
Ik weet eigenlijk wel zeker dat de data niet je eigendom is, en afgezien van dat zou ik gewoon het risico niet eens nemen.

almar
23/11/07, 14:23
Ik vind het vreemd. In principe zou alle data verwijderd moeten zijn. Of het wel of niet mag weet ik niet. Als er persoonsgegevens op staan mag het in ieder geval niet.

blaaat
23/11/07, 16:05
lijkt me dat er gewoon copyright zit op de data, en dat het dus nooit van de koper van het medium kan zijn tenzij duidelijk is overeengekomen dat het wel zo is.

electric
23/11/07, 16:24
Over het algemeen is data altijd een PI ( Persoonlijk intilectueel; correct me if i'm wrong )
Dus dat kan dan nooit eigendom worden van de koper tenzij de verkoper dat expleciet vermeldt.

Freakingme
23/11/07, 16:44
Een tijdje geleden was hier nog een leuke rechtzaak over. Ik weet niet of het in de USA was, of in Nederland. De vraag waar het toen omging, mag het OM/DA bewijs aanvoeren dat op een (legaal) inbeslaggenomen server (incl harde schijf) staat? Immers, er was wel een bevel om die server in beslag te nemen, maar niet voor de data die er op stond. Uiteindelijk bleek dat voor de data ook een bevel nodig was....