PDA

Bekijk Volledige Versie : .mdb gelocked door IIS6



Glenn
23/11/07, 13:50
De volgende situatie:

Klant heeft een website op IIS6 met daaraan een Access database (mdb). De site doet alleen read querys op die database.

Klant wil via FTP dagelijks de nieuwste mdb uploaden, maar kan dit niet omdat de Access database gelockt is.

Uit een analyse door Filemon (van Sysinternals) blijkt dat IIS6 de file locked. Wanneer ik IIS6 herstart is het eventjes mogelijk om de Access database te wijzigen, maar vrij snel daarna ontstaat er weer een lock.

Vraag is: hoe kan ik voorkomen dat de database gelocked wordt?

Edit: Vergeten te vermelden. Site is gemigreerd van Windows 2000 (IIS5) naar Windows 2003 (IIS6). Onder Windows 2000 (IIS5) waren er geen problemen.

MDV
23/11/07, 14:46
De site moet na iedere read-query weer netjes de verbinding met de database sluiten.
Dit gaat niet automatisch en levert in combinatie met een Access-database dit soort problemen op.

Glenn
23/11/07, 16:42
Dank voor je reactie. Heb je dan ook een idee waarom hij deze onder Windows 2000 wel sluit? Althans, de database is dan wel beschikbaar.

Om het op te lossen zou men dus de database connecties moeten sluiten in de ASP-code?

MDV
26/11/07, 10:59
Ik weet niet waarom de database onder Windows 2000 wel beschikbaar blijft.

Maar mijn ervaring is dat het niet sluiten van database-connecties dit soort problemen met (Access-)databases op kan leveren.
Inderdaad moet men na gebruik alle DB connecties sluiten in de ASP-code. Heel belangrijk!

En als de database desondanks toch nog 'hangt', dan kan het recyclen van de application pool helpen.

Showeb
30/11/07, 05:10
Even de indexing service stoppen. Waarschijnlijk is je probleem dan verholpen.