PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderdelen uitverkocht.



h4f
22/11/07, 23:34
Enige tijd geleden had ik een verzoeken mbt hardware.

Tot mijn verbazing is in de afgelopen 2 weken alles wat besproken is uitverkocht. (behalve CPU's)

Zo heeft niemand rails op voorraad, zijn (specifieke) moederbord niet meer te krijgen, zijn bepaalde converter kabels niet meer te krijgen, en bepaalde geheugen modules hebben een levertijd van een week.

Noem het toeval, maar ik koop nu in via vijftal partijen en dat is niet meer toevallig.

Zal voortaan niet meer specifiek over discussiëren als ik het later zelf nodig heb :X

Phu
22/11/07, 23:41
en wat wil je hiermee zeggen ?

pierce
22/11/07, 23:41
vast supermicro spul?

Phu
22/11/07, 23:43
vast supermicro spul?

ligt vast aan de leverancier
de huiscomputer boer van ons heeft gewoon rails liggen
kabels noem maar op alles wat we nodig hebben krijgen we gewoon
desnoods lenen ze hem maar van een complete server :P

dreamhost_nl
22/11/07, 23:44
Enige tijd geleden had ik een verzoeken mbt hardware.

Tot mijn verbazing is in de afgelopen 2 weken alles wat besproken is uitverkocht. (behalve CPU's)

Zo heeft niemand rails op voorraad, zijn (specifieke) moederbord niet meer te krijgen, zijn bepaalde converter kabels niet meer te krijgen, en bepaalde geheugen modules hebben een levertijd van een week.

Noem het toeval, maar ik koop nu in via vijftal partijen en dat is niet meer toevallig.

Zal voortaan niet meer specifiek over discussiëren als ik het later zelf nodig heb :X

zal je altijd zien als er net een bepaald onderdeel de geest geeft... daarom hebben we altijd min. een hotspare op voorraad... hard disks erin en draaien maar...

h4f
23/11/07, 00:17
en wat wil je hiermee zeggen ?

Dat er bepaalde specifieke server spullen worden ingekocht de afgelopen 2 weken. (het lijkt mij niet dat de verschillende distributeurs maar 10 van iets heeft liggen, dus als in een tijdsbestek van 10 werkdagen alles weg is....)

Gaat kennelijk goed met deze branche :D


vast supermicro spul?

O.a. ook specifiek Asus server boardje met I3000 chipset.

Phu
23/11/07, 00:55
distributeur met 10 dingen op voorraad is noemen we gewoon reseller volgens mij

een goeie distributeur zorgt er gewoon voor dat die minimaal spare parts heeft
op voorraad zo niet dan regelt ie dat soort dingen maar
(koelblokken geheugen etc noem maar op)
en anders zorgen we zelf voor een voorraadje of een andere leverancier

we kopen zo nu en dan bij twp maar tot op heden nog niet gemerkt
dat ze iets niet op stock hadden bij standaard spullen

bij raid kaartjes hebben ze die vaak binnen 3 werkdagen.
en anders rijden we wel eventjes op en neer ergens in het land waar ze het wel hebben.

klink gek maar heb liever nu liever alles dubbel dat het in de weg ligt of op de plank
ligt weg te rotten
dan dat we op kerstavond moeten gaan rondspeuren voor net dat ene specifieke
ddr moduletje of harde schijfje.

Wij hebben recent een probleem gehad met een moederbordje
door een hittestoring in een datacenter in haarlem
dan is het op dat moment wel handig dat je een moederbord hebt liggen
in het rack
(alleen jammer dat betreffende datacenter ons nu niet meer toelaat antistatic zakjes mee te nemen)
valt onder plastic dat zou "smelten" :) ok het is warm daar

maar smelten, vind ik toch te ver gaan en iets zonder anti-static bewaren
gaat mij iets te ver

we mogen nu dus niets meer spare hebben in het rack met plastic eromheen :D

h4f
23/11/07, 02:24
Wij hebben recent een probleem gehad met een moederbordje
door een hittestoring in een datacenter in haarlem
dan is het op dat moment wel handig dat je een moederbord hebt liggen
in het rack
(alleen jammer dat betreffende datacenter ons nu niet meer toelaat antistatic zakjes mee te nemen)
valt onder plastic dat zou "smelten" :) ok het is warm daar

maar smelten, vind ik toch te ver gaan en iets zonder anti-static bewaren
gaat mij iets te ver

we mogen nu dus niets meer spare hebben in het rack met plastic eromheen :D

Interessant, wij zitten hemelsbreed 1000 meter van die specifieke datacenter, gezien onze ervaringen en wat we de afgelopen tijd hier hebben gelezen, gaan we kijken of het interessant is om 24/7 spare-part center voor DC gebruikers in Randstad op te zetten.

Misschien een doe-het-zelf counter, waarbij je na authenticatie met je vinger en gezicht, de spullen kunt pakken die je nodig hebt. En voordat je wegloopt in je mailbox een factuur hebt.

We zitten op 45 minuten van de Weena Rotterdam, 10 minuten van Redbus, 15 minuten van Globalswitch, 20 minuten van Sara/Nikhef, 15 minuten van Schiphol Rijk, 20 minuten van Aalsmeer, 2,5 minuut van EvoSwitch. Alle tijden heb ik zelf gereden buiten de spits en binnen de maximum snelheden.

Dus binnen het uur kun je ons bereiken vanuit de meeste datacenters in de Randstad.

gjtje
23/11/07, 09:59
Kan je geen kluisje krijgen in het DC waar je spare parts in liggen? :)

Het nadeel van de Asus onderdelen vind ik dat er bijna geen leveranciers zijn gericht op de server markt die deze verkopen. Hun voorraad zal daar ook minder op gericht zijn.

Was iemand hier op forum niet bezig met 20 verschillende concepten waaronder een spare-parts service?

host3000
23/11/07, 10:11
<knip>

Nadeel is, dat je ontzettend veel op voorraad moet hebben wil je iedereen of een groot gedeelte kunnen bedienen. Van desktop tot serverboards van allerlei merken, geheugen (ECC/non-ECC-Reg-Single/Double sided), harddisks etc.

Bovendien, de kans dat er iets ongebruikt de opruiming in gaat is vrij groot, dus dan heb je verlies op de verkoopprijs (want oud materiaal) en de investering. Dus je moet de prijs ook nog eens aardig opschroeven, en de meesten haken af als het om geld gaat.

Bovendien zullen de groot verbruikers genoeg zelf op voorraad hebben, als is het al voor optimale compatibiliteit (raid controllers, mobo's etc), dus je moet het echt van die ene keer in de twee jaar hebben, dat er bij iemand iets buiten kantooruren kapot gaat.

Dan heb ik het nog niet gehad over de kosten van een uitgeefsysteem (ik neem niet aan dat je iemand 's-nachts op een stoeltje achter een balie zet) en de administratie (prepaid/achteraf)?

Ik betwijfel of zo'n dienst zichzelf kan bedruipen. Als je het niet erg vindt dat er geld bij moet, zou ik het zeker doen ;)

h4f
23/11/07, 13:54
Kan je geen kluisje krijgen in het DC waar je spare parts in liggen? :)

Het nadeel van de Asus onderdelen vind ik dat er bijna geen leveranciers zijn gericht op de server markt die deze verkopen. Hun voorraad zal daar ook minder op gericht zijn.

Was iemand hier op forum niet bezig met 20 verschillende concepten waaronder een spare-parts service?

Er zijn dienstverleners (o.a. IBM en Unisys) die een kluisje hebben bij hun klanten met spare-parts, na een RMA verzoek krijgt de klant een SMSje met een code waarmij hij het kluisje kan openen.

Overigens is dat wel op basis van een support contract en ik denk dat velen geen support contracten voor incidenten aan willen gaan in deze branche.