PDA

Bekijk Volledige Versie : mirror tussen 2 servers



rachid
22/11/07, 13:00
Op dit moment zijn we aan het uitzoeken hoe we mirror moeten aanpakken met 2 servers.

Het is bedoeling dat als 1 server uitvalt het andere over gaat nemen. We hebben opgemerkt dat rsync hiervoor goed is om de data van een server naar het andere kan overzetten.

Onze grote probleem is het detecteren van een server die down is en dat de backup server meteen online komt. Hierin moet de dns gewijzigd worden naar de backup server.

Hopelijk weet iemand hoe wij de dns moeten opzetten en dit automatisch wordt gewijzigd naar backup server gaat.

Ramon Fincken
22/11/07, 13:13
zou dit interessant zijn?
http://www.webhostingtalk.nl/servers-services-en-beveiliging/127243-wie-gebruikt-er-drbd.html

ttbviper
22/11/07, 13:16
Geachte,
Volgens mij is het met die DNS mogelijk dat je in kan stellen dat hij automatische alle dnsen afgaat.
Als dus DNS1 niet reageert dat hij auto naar DNS2 gaat.
Dit heb ik namelijk vaker gezien...
Verderest is het wel belangrijk om je back-up server altijd mee te laten draaien.
Zo kan hij namelijk alles synchroniseren met de andere systemen en heeft dus altijd alles up2-date.
Vaak is het ook handig om er voor te zorgen dat je loadbalancer gebruikt.
Zo wordt ook nog uw back-up server gebruikt voor het werk...
Als dan bijv. Server A uitvalt dan gaat alles naar server B
Als niks uitvalt dan worden de diensten verdeeld naar Server A en Server B.
Loadbalancers kan je goed maken met Windows server 2003.

rachid
22/11/07, 13:25
Ik was vergeten te melden dat het om linux/cpanel bakken gaat.


zou dit interessant zijn?
http://www.webhostingtalk.nl/servers-services-en-beveiliging/127243-wie-gebruikt-er-drbd.html

Ik zal in overweging nemen. Ik moet het uitzoeken of dit goed werkt met cpanel en met dns.

Magus
22/11/07, 13:44
Hou dan wel in de gaten dat als je een loadbalancer gaat gebruiken, dat weer een s.p.f. is. Daar zul je er dan alsnog 2 voor moeten hebben?

wonko
22/11/07, 14:06
kijk even naar het high-availability projecten voor linux. Ultramonkey en aanverwanten zouden je op weg moeten helpen.

Rsync zal niet volstaan als sync-oplossing.

CharlieRoot
22/11/07, 14:24
Heartbeat en DRBD ?

rachid
22/11/07, 14:25
Er zijn op dit moment geen plannen om loadbalancer te gebruiken. Het moeten 2 mirror servers worden dat ene overneemt als de ander plat gaat. Het is mij nog niet steeds duidelijk hoe ik de dns gedeelte beste kan aanpakken en de overschakeling als de server plat gaat.

CharlieRoot
22/11/07, 14:37
Ga eens goed zoeken naar Heartbeat. Die vangt dat icm DRBD af.

hostlogic.nl
22/11/07, 14:50
Als beide servers op 1 lokatie staan en verbonden zijn met hetzelfde netwerk, dan kun je heartbeat inzetten om alle resources (applicaties, storage, IP adressen e.d.) over te nemen in geval van een storing. Het is dan niet nodig om de DNS aan te passen, omdat je standby server het IP adres van de actieve server krijgt.

ttbviper
22/11/07, 14:53
@hostlogic.nl

Volgens mij kan dat toch niet.
Want als je 2 systemen met het zelfde ip draaien dan krijg je conflict.
Ik neem ook aan dat niet automatische systeem B start als A uit valt.
Dat zou dan wel heel mooi zijn, of denk ik nu raar.

RvdH
22/11/07, 15:22
@hostlogic.nl

Volgens mij kan dat toch niet.
Want als je 2 systemen met het zelfde ip draaien dan krijg je conflict.
Ik neem ook aan dat niet automatische systeem B start als A uit valt.
Dat zou dan wel heel mooi zijn, of denk ik nu raar.

Ze hebben ook niet gelijktijdig hetzelfde IP. Pas als de preferred node uitvalt (dit wordt in de gaten gehouden via oa heartbeats via eth of tty) neemt de backup node het over.

phreak
22/11/07, 15:58
Kijk hier: www.ultramonkey.org

Dit is trouwens al vaker ter sprake geweest.

Freakingme
22/11/07, 16:32
Is hiervoor niet roundrobin uitgevonden?

CharlieRoot
22/11/07, 17:26
Is hiervoor niet roundrobin uitgevonden?

Nee. Round robin betekend dat je 2 mogelijke locaties hebt (2 servers) en willekeurig bij 1 terecht komt. Opzich leuk maar dan kom je data dus op beide servers binnen en moeten ze dus niet 1 kant op copy'en maar 2 kanten op.

DRBD zorgt voor Sync tussen servers. HB (www.linux-ha.org) kijkt of de service up is en indien dit niet zo is neemt hij de ip adressen over op de andere server voor jou.