PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke audiostream software gebruiken?



Wimm
19/11/07, 21:22
Hoi,

Ik ben bezig met een website te maken voor een online radiostation. Nu moeten we eens bezien welke software we het beste zouden gebruiken om onze media te streamen. Ik heb hier op het forum al enkele interessante topics gevonden, maar ik vind geen antwoorden op mijn vragen.

De aangeleverde bestanden zullen voornamelijk mp3's zijn. Deze worden rechtstreeks naar de server geupload.

De bedoeling is dus om een on-demand streaming server te creeëren op het linux-platform. In eerst instantie dacht ik aan Shoutcast, maar het probleem daar is dat je niet kan skippen in de stream. Je kan dus niet bijvoorbeeld de stream laten afspelen, in de helft stoppen, later de stream hernemen en deze van in de helft laten afspelen. Of heb ik dat mis?

Zijn er eventueel andere alternatieven waar ik rekening moet mee houden?

Mvg,
Wim

Randy
20/11/07, 00:13
beste Wim,

Met enkel shoutcast kun je geen on_demand streaming doen zoals jij het wilt (playlist volgen). Met sc_trans kun je een playlist encoderen. Ook voor Icecast zijn er verschillende opties. Wil je het helemaal mooi doen, neem je een Windows server en draai je daar SAM op, zodat je nonstop ook nog een format, jingles, voicetracks en eventueel nieuws/reclame heeft.

Via Ices/Icecast is een dergelijke optie zoals genoemd met sc_trans ook te maken, we (www.streamhier.nl) zijn hier druk mee aan het testen in ons nieuwe controlpanel.

Met enkel shoutcasts on-demand functie kun je weinig, in ieder geval geen serverside playlist volgen zodat iedereen hetzelfde hoort. Daar komt op zijn minst sc_trans bij kijken voor als je niet live streamed.

Mochten er verder nog vragen zijn, zal ik erop terug komen. Zit nu bijna met een lege accu, dus even een korte reply.

Wimm
20/11/07, 11:09
Een echte playlist van opéénvolgende nummers wil ik niet. Wij zullen djsets van ongeveer één uur per stuk aanbieden. Maar iemand moet op de site kunnen komen en de set starten vanaf 30 minuten bv. Dus een echte playlist heb ik niet nodig...

Randy
20/11/07, 14:26
Een echte playlist van opéénvolgende nummers wil ik niet. Wij zullen djsets van ongeveer één uur per stuk aanbieden. Maar iemand moet op de site kunnen komen en de set starten vanaf 30 minuten bv. Dus een echte playlist heb ik niet nodig...

Oke,

Dit kun je prima met Windows Media Services doen. Met hosting op een Enterprise server kun je zelfs met de FF-knop snelspoelen. Klik je de set naar ~30 minuten zal hij binnen 2 seconden startten vanaf dat punt, hetgeen met progressive downloads niet lukt. (En niet altijd kan/mag icm auteuresrechten)
Als je eens wat wilt testen wil ik wel een accountje voor je aanmaken.

MMaI
20/11/07, 15:19
http://codework.jp/software/mod_streaming/

hierna kun je bijvoorbeeld mp3 als streamtype invoeren en gewoon je bestanden streamen zodat gebruikers naar ieder willekeurig punt in de stream kunnen gaan

Wimm
20/11/07, 21:47
mod_streaming supports Windows Media (wmv, wma, asf) streaming.
Please note that this software is EXPERIMENTAL. NOT FULLY TESTED.
The latest version is tested under linux 2.6 and apache 1.3.34.

Hier staat dus geen mp3 tussen.

Misschien moet ik dan toch maar eens zien naar een windows server.

MMaI
20/11/07, 21:53
excuses, de helft van mijn post was ik in alle haast vergeten erbij te zetten
ik was namelijk even vergeten om mod_mp3 te vermelden, in combinatie met mod_streaming is dit een vrij aardige implementatie voor streamen vanaf een apache server zonder veel extra tools

helaas wordt mod_streaming niet meer door ontwikkeld, wel zijn er een aantal php additieven voor verkrijgbaar die hetzelfde doen, maar veel meer serverload veroorzaken.