PDA

Bekijk Volledige Versie : Betrouwbaarste datacenter in Nederland



magnat83
16/11/07, 13:28
Hallo,

Na de afgelopen jaren enkele stroomstoringen gehad te hebben in het datacenter waar wij rackspace huren ben ik op zoek naar een datacenter dat wel betrouwbaar is. Ik heb al rond gekeken bij diverse bekende partijen. Uiteraard zegt iedereen dat het datacenter betrouwbaar is.
Elk datacenter heeft wel backup generatoren, ups en vaak meerdere feeds. Dit hebben we ook in ons huidige datacenter en zegt mij dus niet genoeg.

Welk datacenter heeft volgens jullie hier de beste netwerk en power uptime?

SF-Jeroen
16/11/07, 13:29
Versatel Gyrocenter is een erg goede vind ik zelf, maar ik denk dat iedereen hier zijn eigen mening heeft.

phreak
16/11/07, 13:42
EuNetworks is nog altijd prima. Verder is TC2 stabiel, maar als je echt 100% zeker wilt zijn van een goede uptime hang je zelf een UPS in je rack :>

Technotop
16/11/07, 13:44
Ook wij zijn erg te spreken over het GyroCenter in Amsterdam. Dienstverlening zit tip top in orde. De koeling zit verder ook goed in orde :)

Wido
16/11/07, 13:49
Ook wij zijn erg te spreken over het GyroCenter in Amsterdam. Dienstverlening zit tip top in orde. De koeling zit verder ook goed in orde :)Laat ik dan maar even mee gaan.

Ook hier super tevreden over het Versatel Gyrocenter.

swedendedicated
16/11/07, 13:53
gyrocenter is goed en ben zelf tevreden of interxion, mindere vind ik telecity2 en easynet

Swiftway-UK
16/11/07, 13:55
gyrocenter is goed en ben zelf tevreden of interxion, mindere vind ik telecity2 en easynet

En waarom vind je Easynet en Telecity niet goed?

SF-Jeroen
16/11/07, 13:56
Tele/Redbus hebben een hoop fouten gemaakt hoor, daar kan ik in mee gaan, geen wonder dat een hoop partijen een ander DC hebben opgezocht

Swiftway-UK
16/11/07, 14:01
Maar Easynet is een prima DC, hebben exact dezelfde faciliteiten als de andere DC en maken deel uit van een financieel sterke onderneming (9 miljard GBP marktkapitaal).

ttbviper
16/11/07, 14:06
Ik ben zelf heel erg tevreden over EU networks.
Ik heb hier voor in Easynet gehangen in de cabinest van euroacces.
Alleen was daar dus ook al weer snel weg, wegens heel veel downtime en pakketlose.

Dit is mijn oordeel.
Het kan dus zijn dat andere mensen hier anders over denken.

phreak
16/11/07, 14:08
Tele/Redbus hebben een hoop fouten gemaakt hoor, daar kan ik in mee gaan, geen wonder dat een hoop partijen een ander DC hebben opgezocht

Kun je onderbouwen welke fouten TC1/2 gemaakt hebben, over Redbus zwijg ik, die periode was pre-TeleCity.

SF-Jeroen
16/11/07, 14:13
Ik had het over Redbus :)

phreak
16/11/07, 14:30
Ik had het over Redbus :)

Dan moet je praten over RedBus en niet over TC, lijkt me wel wijs.

Swiftway-UK
16/11/07, 14:34
Ik ben zelf heel erg tevreden over EU networks.
Ik heb hier voor in Easynet gehangen in de cabinest van euroacces.
Alleen was daar dus ook al weer snel weg, wegens heel veel downtime en pakketlose.


Heeft in dat geval te maken met het netwerk van Euroaccess, niet met de kwaliteit van Easynet als datacentrum.

phinos
16/11/07, 14:49
Ik zelf ben zeer te spreken over Nedzone te Steenbergen, alleen de bereikbaarheid met het openbaar vervoer is niet optimaal maar met een goede wandeling valt dat ook wel te bereiken.

DutchTSE
16/11/07, 14:51
Heeft in dat geval te maken met het netwerk van Euroaccess, niet met de kwaliteit van Easynet als datacentrum.
Tegenwoordig is ESY alleen beschikbaar voor grote bedrijven, EA moet er ook weg..

Als ik kijk naar ESY als DC dan zou ik het goed vinden, maar dat zou ik niet enthousiast kunnen zeggen. Als ik kijk naar ESY als gebouw met inhoud dan is het inderdaad bagger, omdat de netwerken die erin staan hun ruimtes slecht onderhouden (in de 2 ruimtes waar ik ben geweest in ieder geval).

pierce
16/11/07, 14:52
SIG Telehousing in Groningen.

Nog nooit storing gehad. :)

BeneluxGaming
16/11/07, 14:55
Wij zitten zelf momenteel in het WeDare datacenter. Draaid ook goed. Wat ik ook wel kan aanbevelen naast WeDare is Virtu. Deze zijn momenteel aan het uitbreiden met een datacenter in Zwolle en Amsterdam.

Swiftway-UK
16/11/07, 15:07
Ik zelf ben zeer te spreken over Nedzone te Steenbergen, alleen de bereikbaarheid met het openbaar vervoer is niet optimaal maar met een goede wandeling valt dat ook wel te bereiken.

Hoe is het daar eigenlijk geregeld met brandblussing? als ik datacentrum gids bekijk, hebben ze geen brandblus installatie, klopt dat?

Is er in dat geval dan wel 24/7 iemand aanwezig die met een brandblusser naar een rack kan rennen?

h4f
16/11/07, 15:24
Enertel Aalsmeer (weet niet of ze nog voor derden co-lo aanbieden sinds ze door KPN zijn overgenomen)

Deze datacentre heeft ISO 17799 certificatie en is vanaf scratch opgebouwd voor de functie van datacentre. (niet zoals de meeste datacentre omgebouwd TOT datacentre waarbij bouwkundig geen aanpassingen zijn gedaan voor de functie).

Ook hebben ze eigen fibers in de grond zitten, twee separate powerfeeds die niet van (ring) Amsterdam afhankelijk zijn.

Twee separate generatoren en ACCU room voor 120 minuten. (meen ik)

Ik denk dat het één van de duurste datacentre's qua aanbouw is geweest, omdat ze zelf hebben moeten betalen voor het openleggen van de grond voor powerfeeds en fibers (ringen).

Tevens staat er een grote telefoonswitch, iedereen met enige ervaring weet wat voor eisen (qua infrastructuur) daaraan worden gesteld.

Paulewk
16/11/07, 15:39
Enertel Aalsmeer (weet niet of ze nog voor derden co-lo aanbieden sinds ze door KPN zijn overgenomen)

Deze datacentre heeft ISO 17799 certificatie en is vanaf scratch opgebouwd voor de functie van datacentre. (niet zoals de meeste datacentre omgebouwd TOT datacentre waarbij bouwkundig geen aanpassingen zijn gedaan voor de functie).

.

Eh niet om het 1 of ander... maar als je geen bouwkundige aanpassingen aan je pand doet zal je 'r nooit een DC van kunnen maken, je max vloerbelasting zal namelijk 9 v/d 10x niet genoeg zijn.

Julian
16/11/07, 15:40
We zitten nu bij GrafiX (We Dare) maar gaan naar Easynet. Is dit een verstandige overstap?

dreamhost_nl
16/11/07, 16:15
EasyNet als DC of als netwerk?

Swiftway-UK
16/11/07, 16:45
We zitten nu bij GrafiX (We Dare) maar gaan naar Easynet. Is dit een verstandige overstap?

Grafix in Wedare is goed, Easynet is ook goed. Ik denk niet dat je erop achteruit gaat.

jan post
16/11/07, 16:50
Wij hebben met een aantal datacentrums ervaring en dat is meestal positief. Wij hebben nog een aantal servers staan in Telecity 2 (back-up) en hebben daar eigenlijk weinig tot geen last van eventuele storingen (al meerdere jaren draaien hier onze servers).

Op dit moment draait een groot gedeelte van de servers in Redbus en ben zelf op dit moment erg goed te spreken over hoe alles geregeld is (sinds het onderdeel van Telecity is). Er zijn wel een aantal problemen geweest, maar op dit moment lijken de meeste van deze problemen opgelost te zijn.

Een aantal maanden hebben wij ook servers gedraaid in het Easynet datacentrum. Op dat moment waren er vrij weinig storingen, maar ik vond de locatie niet ideaal (ondanks ik geen server onderhoud doe) en de vloeren waar wij stonden waren vrij warm en ik vond de infrastructuur vrij slordig aangelegd en na het uitbreiden van de capaciteit hebben wij een duurder datacentrum gekozen en zijn wij vertrokken.


Wij runnen ook een deel van onze infrastructuur bij Nikhef, Sara en Mediagateway , maar dat is voor hosting vaak niet aantrekkelijk.

Sorcer
16/11/07, 17:16
Ben hier erg te spreken over EvoSwitch. Modern, zit er tip top uit. Datavloeren zien er uitstekend uit. Ook het koelingsconcept is uitmuntend!

h4f
16/11/07, 17:33
Ben hier erg te spreken over EvoSwitch. Modern, zit er tip top uit. Datavloeren zien er uitstekend uit. Ook het koelingsconcept is uitmuntend!

En ze hebben in de korte tijd van hun bestaan al een storing gehad waarover maar weinig naar buiten is gebracht, wat een kwalijke zaak is.

Pas na een aantal jaren kun je bepalen of een datacenter goed is, op dit moment heeft EvoSwitch de schijn tegen.

Verder is het een jonge onervaren groep mensen die er achter zit, die zelf slechts als co-lo afnemer in andere DC's actief zijn geweest.

Nu kun je veel leren, maar hiervoor heb je geen opleiding, dus ervaren mensen zijn gewenst en die zijn niet goedkoop.

Dat ze TNO hebben ingeschakeld voor hun koeling concept is natuurlijk een streepje voor, zo innovatief zijn DC's nu ook weer niet.


Eh niet om het 1 of ander... maar als je geen bouwkundige aanpassingen aan je pand doet zal je 'r nooit een DC van kunnen maken, je max vloerbelasting zal namelijk 9 v/d 10x niet genoeg zijn.

Kijk jij weet waar je het over hebt.

Bij Enertel hebben ze daarom een nieuwe vloer gestort ivm punt belasting van de verhoogde vloer.

Ik durf te betwijfelen dat bij Redbus ze daar rekening mee gehouden hebben.

Het ziet er nogal breekbaar uit.

Julian
16/11/07, 18:18
EasyNet als DC of als netwerk?

Het DC Easynet Schiphol-Rijk.


AMS-IX, NL-IX, GN-IX

Fiberring
(Abovenet, TeliaSonera, Interoute, Teleglobe, KPN Eurorings)
EuroAccess
(Cogent Communications, JointTransit, TeliaSonera)
Trans-IX
(Abovenet, Easynet, Rokscom)

Sorcer
16/11/07, 18:53
Een storing gehad? Ik zit er al vanaf het begin, nog nooit problemen ondervonden? Dus ik weet niet wat ik hier mis. Overigens over de mensen die erachter zitten, onervaren? Hoe durf je zoiets te zeggen? Presteer het dan eerst om zelf een goedlopende datacentrum op te starten.


En ze hebben in de korte tijd van hun bestaan al een storing gehad waarover maar weinig naar buiten is gebracht, wat een kwalijke zaak is.

Pas na een aantal jaren kun je bepalen of een datacenter goed is, op dit moment heeft EvoSwitch de schijn tegen.

Verder is het een jonge onervaren groep mensen die er achter zit, die zelf slechts als co-lo afnemer in andere DC's actief zijn geweest.

Nu kun je veel leren, maar hiervoor heb je geen opleiding, dus ervaren mensen zijn gewenst en die zijn niet goedkoop.

Dat ze TNO hebben ingeschakeld voor hun koeling concept is natuurlijk een streepje voor, zo innovatief zijn DC's nu ook weer niet.

gjtje
16/11/07, 21:23
De koeling is uitgevallen geweest in, een deel van, EvoSwitch, heeft ook hier op wht gestaan. Ik vind het ook een mooi datacenter maar het moet zich eerst bewijzen.

Verder goede ervaringen met EUNetworks hoewel dit ook een redelijk jong centrum is waar nog aan gesleuteld wordt.

Wynand
16/11/07, 22:11
Een keer een koelstoring die voor zover ik nog weet beperkt was, welk DC heeft nog nooit een koel storing, power storing of netwerk storing gehad?

h4f
16/11/07, 22:33
Een keer een koelstoring die voor zover ik nog weet beperkt was, welk DC heeft nog nooit een koel storing, power storing of netwerk storing gehad?

Ik ken alleen private datacentra's (bij banken en verzekeraars, overheid) en Enertel DC die dat nog nooit hebben gehad.

Je moet niet vergeten men moet er ook daadwerkelijk in investeren om te voorkomen dat het fout gaat.

Datacentre die dat als core business hebben en verder geen eigen kabels in de grond hebben zitten (zowel netwerk als powerfeeds) zijn niet geneigd om verder te blijven investeren, immers ze willen zo snel mogelijk hun investering terug verdienen zodat ze winst maken.

10 jaar geleden toen mocht een datacentre gewoon geld kosten en werd er nergens op bespaard, maar toen ik 2 jaar geleden voor het eerst RedBus binnen liep en al jaren positieve ervaringen hoorde, schrok ik toch wel hoe armoedig het eruit zag.

Toen (ik meen) vorig jaar er een power feed uitvloog was ik niet verbaasd, wel dat vrijwel iedereen er last van had en wij via dual PSU op 2 verschillende feeds hadden, die hele storing niet hebben ervaren.

Maar vraag eens bij een doorsnee datacentre of je 2 verschillende feeds in 1 kast kunt krijgen. Er is namelijk geen normale reden te verzinnen (behalve aardbeving, brand) dat een datacentre geheel zonder stroom komt te zitten.
Dus met twee feeds in één kast is het uitgesloten dat je omwille van dit down gaat.

Alleen datacentres in Amsterdam schijnen hier een handje van te hebben, zoal s een keer dat de diesel bijna op was en dat ondanks dat er contract was voor levering van diesel binnen 24 uur, ze niet kwamen. (weet iemand er een verzamel site is over datacentres en diens verhalen)

santema
16/11/07, 23:33
Maar Easynet is een prima DC, hebben exact dezelfde faciliteiten als de andere DC en maken deel uit van een financieel sterke onderneming (9 miljard GBP marktkapitaal).

2 stroomstoringen totaal afgelopen jaar...


Een keer een koelstoring die voor zover ik nog weet beperkt was, welk DC heeft nog nooit een koel storing, power storing of netwerk storing gehad?

SIG groningen nog nooit problemen gehad.

crazycoder
16/11/07, 23:51
TC2. Staan er nu een jaartje of 4 en voor zover ik weet geen problemen gehad.

spirit010
17/11/07, 01:13
Uiterst tevreden over SIG Groningen.

Tommi
17/11/07, 02:32
Uiterst tevreden over databarn a'dam, zolang ik er zit nog geen storingen gehad oid's. :W:

rensariens
17/11/07, 04:33
Uiterst tevreden over databarn a'dam, zolang ik er zit nog geen storingen gehad oid's. :W:

same here, sta er nu 2 jaar bijna :)

host3000
17/11/07, 04:47
same here, sta er nu 2 jaar bijna :)

Terwijl ze er toch wel geweest zijn ;) :

http://www.csv-networks.nl/csvforum/viewtopic.php?p=525&sid=4cfa08108a2650f66938968ca216e4fa

http://www.csv-networks.nl/csvforum/viewtopic.php?t=250

mark_m
17/11/07, 11:56
netwerk is iets anders dan een dc?

crazycoder
17/11/07, 12:03
netwerk is iets anders dan een dc?
Ja.

Een dc is een gebouw.

Probleem met dit topic is eigenlijk dat de meesten niet zo zeer het dc beoordelen maar de club waar zij weer huren. De meesten hier doen geen zaken met de beheerder/eigenaar van het dc..

h4f
17/11/07, 12:43
Ja.

Een dc is een gebouw.

Probleem met dit topic is eigenlijk dat de meesten niet zo zeer het dc beoordelen maar de club waar zij weer huren. De meesten hier doen geen zaken met de beheerder/eigenaar van het dc..

Daarom kun je beter zaken doen met partijen die alles in eigen beheer hebben, zo daar zijn er niet zoveel van. (althans niet betaalbaar).

Soms zie je dat een rack (of cage) meerdere keren is verhuurd.

1) Eigenaar DC
2) Grotere ISP (vaak een cage)
3 ) Middel grote hoster (met een rack)
4) Kleine Hoster (die gedeelte van die rack verhuurd)
5) Eind gebruiker. (die 1 u zelf ophangt of laat ophangen)

Zoals je ziet is dit verre van ideaal.

Contracten verwateren maar eindgebruik in zo een scenario heeft weinig zekerheden. Want tussen liggende partijen hebben ook nog eens hun eigen switches (en de bovenste schijven hun eigen routers.)

Overigens zal je indien je vraagt of je een eigen pasje/autorisatie krijgt voor je server zonder bij je verhuurder hierom hoeven te vragen, al snel erachter komen op welke niveau ze acteren.

De DC zal niet monitoren (en dus ook niet merken) dat tussen hem en de eindgebruiker er een switch (of alleen tijdens 'kloten erop' een vlan) of een route eruit ligt.

Die storingen komen namelijk het meeste voor.

Paulewk
17/11/07, 13:48
h4f: niet om het 1 of ander, maar ik vraag me af wat je nou zo armoedig aan RB vind, voor zover ik weet, en hebben 'r toch een paar jaar gestaan hebben ze de boel echt wel op orde.

Overigens over Airco / Power storing, Eweka DC heeft dit ook nog nooit gehad.

crazycoder
17/11/07, 14:07
Overigens over Airco / Power storing, Eweka DC heeft dit ook nog nooit gehad.
Wat gecompenseerd is door een brandblusinstallatie die een eigen leven ging leiden.

Of heb ik dat verkeerd begrepen??

Paulewk
17/11/07, 14:12
Wat gecompenseerd is door een brandblusinstallatie die een eigen leven ging leiden.

Of heb ik dat verkeerd begrepen??

Zoiets, maar daar heeft geen enkele klant hinder van ondervonden, lijkt me eerder beter om te weten dat het systeem werkt.

brinkie
17/11/07, 15:59
Maar Easynet is een prima DC, hebben exact dezelfde faciliteiten als de andere DC en maken deel uit van een financieel sterke onderneming (9 miljard GBP marktkapitaal).

EasyNet heeft anders dit jaar best wel eens problemen gehad met o.a. de stroomvoorziening. Ik heb zelf nu ervaring met Level3, EasyNet en met SIG (sinds kort). Level3 was een paar jaar geleden erg goed, maar het ging er steeds minder, veel netwerkuitval e.d. waardoor ik ben om gaan kijken naar een andere colocator (CyberServ) en die zitten in EasyNet.

Ten opzicht van Level3 vind ik EasyNet een stuk beter. Vwb SIG moet ik natuurlijk eerst wat langer er zitten voor ik er echt iets over kan zeggen maar tot nu toe is het prima (paar maand). Daarnaast geeft men een SLA af met netwerkgaranties, en daar ben ik persoonlijk wel erg van gecharmeerd.



Overigens zal je indien je vraagt of je een eigen pasje/autorisatie krijgt voor je server zonder bij je verhuurder hierom hoeven te vragen, al snel erachter komen op welke niveau ze acteren.


Ik zit in Groningen (SIG) via Cj2. Jouw redenering volgend zou het feit dat ik zelf rechtstreeks toegang kan vragen zonder hun tussenkomst dus iets zeggen over "het nivo waarop zij acteren"? Of zegt dat gewoon meer over SIG...

DutchTSE
17/11/07, 21:24
Zoiets, maar daar heeft geen enkele klant hinder van ondervonden, lijkt me eerder beter om te weten dat het systeem werkt.
Beetje flauw om reclame te maken voor je eigen DC, hoe verleidelijk ook ;)

En een brandblussysteem dat een eigen leven lijd is negatief, of het nou in je klantenruimte is of in je eigen ruimte ;)

Paulewk
17/11/07, 21:48
Beetje flauw om reclame te maken voor je eigen DC, hoe verleidelijk ook ;)

En een brandblussysteem dat een eigen leven lijd is negatief, of het nou in je klantenruimte is of in je eigen ruimte ;)

Ik maak nergens reclame, ik geef gewoon een feit weer. Verder over 'eigen leven', slaat ook nergens op, het ging af door sloopwerkzaamheden welke een deel van het afzuigsysteem deed verstoppen.(wil overigens geen discussie hie rmet je starten, anders verzieken we 't topic)

shuyg
18/11/07, 11:39
Ik ken TC2, DCA, Redbus, Gyrocenter, Easynet en Virtu.

Het is natuurlijk lastig om als eindgebruiker van een DC te oordelen de betrouwbaarheid van en DC. Ik heb in Redbus bij verschillende providers gehangen en zowel qua verzorging, stroomvoorziening als het netwerk waren er enorme verschillen. De ene had een netjes opgeruimde suite en de andere had een van zijn cage een soort dump gemaakt. De ene had nette powerbars en A/B feeds, terwijl de andere het deed met gewone stekkerdozen. Het netwerk van de ene was ook verre van stabiel, terwijl de andere mij vrijwel nooit problemen heeft gegeven.
Ik ga toch proberen om mijn ervaringen met de verschillende DC's hieronder op te schrijven.

Beveiliging
Als je kijkt naar de beveiliging dan zijn TC2, DCA, Virtu en Easynet tot op zekere hoogte het best geregeld. Het is (o.a. fysiek) vrijwel onmogelijk om ongeoorloofd door de controles te komen.
Bij DCA was de controle juist onhandig omdat ik in de tijd dat ik er kwam (enkele jaren geleden) de toegangsprocedure gewoonweg slecht geregeld was. Zelfs met eigen access-cards kwam ik er regelmatig niet in.
Virtu is deels een bunker waar je spullen in theorie heel veilig staan. Maar de meeste apparatuur staat elders in het gebouw.
Bij Redbus is de beveiliging eigenlijk onvoldoende geregeld. Er is vooral te weinig zicht op het tweede gebouw waardoor onbekenden eigenlijk heel makkelijk mee kunnen lopen.

Verzorging
Mijn ervaring met TC2 is al van enige tijd geleden, maar het zag er destijds netjes en verzorgd uit. Je moest toen nog plastic schoentjes aan. Dat zie ik tegenwoordig vrijwel nooit meer. DCA en Redbus kunnen zelfs redelijk slordig zijn. Dit geld bij Redbus ook voor de publieke ruimtes.

Stroom
Ik denk dat vrijwel geen enkel datacenter die ik ken zelf zijn stroomtoevoer onder controle heeft. Ze moeten het dus allemaal hebben van de backup voorzieningen zoals accu's en een aggegraat. Redbus en volgens mij ook Easynet hebben een storing gehad waarbij niet alles werkte zoals het had moeten werken. Van veel andere stroomproblemen die ik op de fora tegen kom, heb ik vaak de indruk dat ze zich slechts voor doen bij een ekele provider in een DC.

Netwerk(en)
Bij TC2 en Redbus heb ik nooit de indruk gehad dat het DC invloed had op de werking van het netwerk.
Bij Easynet hebben ze volgens mij wel eens bij werkzaamheden een aantal kabels gesloopt. Gelukkig heb ik daar geen last van gehad.
Bij Virtu weet ik niet hoe fail-proof hun netwerk in de grond ligt.
In DCA en volgens mij ook Gyrocenter zit maar één publieke provider. In DCA zit Eqatel/Iqarus (naast Cap Gemini) en in de tijd dat ze zichzelf nog Linkup noemde, hadden ze in ieder geval enorm veel problemen met het netwerk.
In Gyrocenter zit de combinatie Rokscom/Reasonnet (naast Versatel) en daar heb ik nog nooit problemen gehad met het netwerk.


In het algemeen kan je wel zeggen dat de provider(s) in een DC meer invloed hebben op de kwaliteit van het "DC" dan het DC zelf. Toch zijn er wel zo hier en daar storingen van het DC zelf die gewoon niet voor hadden mogen komen.

INEXPro
18/11/07, 11:46
Laatst was ik in het Eweka datacenter. Als ik dit al een datacenter mag noemen, het leek gewoon op een omgebouwde industrieloods.
Zit er hier iemand bij Eweka, de enige reden dat ik kan bedenken hier rackspace af te nemen is omdat het 'budget' is.

gjtje
18/11/07, 12:44
Over beveiliging, heeft EasyNet een loading bay? Telkens als ik er was stond de zijkant open omdat er iets naar binnen gebracht moet worden of omdat er werkzaamheden waren. Dan heeft de beveiliging ook weinig nut...

swedendedicated
18/11/07, 13:25
Over beveiliging, heeft EasyNet een loading bay? Telkens als ik er was stond de zijkant open omdat er iets naar binnen gebracht moet worden of omdat er werkzaamheden waren. Dan heeft de beveiliging ook weinig nut...

Ben ik met je eens! Loading stond/staat vaak open en dan is er ook geen beveiliging die bij de opening staat, erg slordig.

h4f
18/11/07, 14:47
Ik zit in Groningen (SIG) via Cj2. Jouw redenering volgend zou het feit dat ik zelf rechtstreeks toegang kan vragen zonder hun tussenkomst dus iets zeggen over "het nivo waarop zij acteren"? Of zegt dat gewoon meer over SIG...

Ligt eraan, je hebt DC's die "witte label" werken, en derhalve hun klanten kunnen autoriseren zonder dat die klant meteen met grote letters kan zien dat die DC's van een andere partij is.

Echter is dat wel iets minder geworden de laatste tijd, aangezien sommige DC's met grote borden langs de weg aankondigen dan en wat er zit. (iets gezien ISO17799 onwenselijk is).

Maar waar ik doelde is dat bij veel niet DC's eigenaar je of niet zonder begeleiding van je leverancier of via hem telkens autorisatie moet aanvragen. Wat in de praktijk tot problemen kan leiden indien je zaterdag ochtend om 04:00 een storing moet gaan oplossen en je niemand te pakken kunt krijgen.


Ik maak nergens reclame, ik geef gewoon een feit weer. Verder over 'eigen leven', slaat ook nergens op, het ging af door sloopwerkzaamheden welke een deel van het afzuigsysteem deed verstoppen.(wil overigens geen discussie hie rmet je starten, anders verzieken we 't topic)

Indien DC productie draaide en sloopwerkzaamheden dus die productie kon verstoren is dat wel grote nalatigheid dat geen teken van professioneel beheer genoemd kan worden.

Ik mag aannemen dat een DC een risico analyse maakt voordat ze werkzaamheden aanvangen, dat een afzuigsysteem verstopt is geen "menselijke vergissing" immers naast je power en connectiviteit is koeling één van de redenen dat je in een DC gaat zitten.


Ik ken TC2, DCA, Redbus, Gyrocenter, Easynet en Virtu.

Het is natuurlijk lastig om als eindgebruiker van een DC te oordelen de betrouwbaarheid van en DC. Ik heb in Redbus bij verschillende providers gehangen en zowel qua verzorging, stroomvoorziening als het netwerk waren er enorme verschillen. De ene had een netjes opgeruimde suite en de andere had een van zijn cage een soort dump gemaakt. De ene had nette powerbars en A/B feeds, terwijl de andere het deed met gewone stekkerdozen. Het netwerk van de ene was ook verre van stabiel, terwijl de andere mij vrijwel nooit problemen heeft gegeven.
Ik ga toch proberen om mijn ervaringen met de verschillende DC's hieronder op te schrijven.


Een DC kan contractueel afdingen dat het allemaal volgens NEN1010 + aanvullende voorwaarden geplaats moet worden. Cage/Rack afnemers van Redbus moeten dat weer afdwingen en controleren bij hun klanten.

Wat racks betreft heb ik vernomen dat powerfeed om en om zijn. Dus 1 rack op power feed A en 1 rack op power feed b etc..
Wij hebben destijds toen op een redelijke nette manier (klitten band) een powercable vanaf een naast gelegen rack naar onze server laten lopen om er zeker van te zijn dat we op beide feeds zaten.

Netwerk is geen zaak van de DC's, tenzij ze graafwerkzaamheden laten uitvoeren en er een fibre word geraakt.

De stabiliteit van netwerk is dus een zaak van degene die je rackspace verhuurt. (en daar zitten grote verschillen tussen)



Bij Redbus is de beveiliging eigenlijk onvoldoende geregeld. Er is vooral te weinig zicht op het tweede gebouw waardoor onbekenden eigenlijk heel makkelijk mee kunnen lopen.


Deze mening deel ik.



Stroom
Ik denk dat vrijwel geen enkel datacenter die ik ken zelf zijn stroomtoevoer onder controle heeft. Ze moeten het dus allemaal hebben van de backup voorzieningen zoals accu's en een aggegraat. Redbus en volgens mij ook Easynet hebben een storing gehad waarbij niet alles werkte zoals het had moeten werken. Van veel andere stroomproblemen die ik op de fora tegen kom, heb ik vaak de indruk dat ze zich slechts voor doen bij een ekele provider in een DC.


Deze mening deel ik niet.
Naast dat ze standaard minimaal twee feeds moeten hebben van verschillende
leveranciers (sommige dc's hebben er meer).
Moet de achterliggende elektrotechnische installatie storingen kunnen afvangen, want anders is het een nutteloze investering.

Dat je één accu-room hebt is te begrijpen, immers accu's zijn onderhoudsvrij en er kan weinig mis mee gaan, maar dat ze maar 1 aggegraat hebben is belachelijk.
Verder heb ik weleens gezien dat naar buiten gerichte opblaas deuren van elektrotechnische installatie ruimte van een gebouw gericht waren op generator (en/of diesel tank), waardoor als het goed mis gaat de hele datacentre er grappig uit ziet met oud-en-nieuw.

Ik ben van mening dat indien een dc zonder stroom komt te staan, dat er sprake is van een structurele probleem dat niet achteraf zomaar verholpen zal worden, immers als vooraf (bij de bouw) hier geen rekening mee is gehouden, is het een duur geintje om achteraf je zaken op orde te krijgen.

Ook is het kwalijk te noemen dat ze (kennelijk) niet periodiek testen, immers zonder dat de klanten het merken zou je van feed kunnen veranderen, eventjes op accu en eventjes op generator kunnen functioneren.

Zodat je weet dat alles werkt, en niet bij een storing erachter komt dat voor gloei element van je generator niet werkt en daardoor generator niet op kan starten.



In DCA zit Eqatel/Iqarus (naast Cap Gemini) en in de tijd dat ze zichzelf nog Linkup noemde, hadden ze in ieder geval enorm veel problemen met het netwerk.


Linkup is een kleine bedrijfje dat slechts een ruimte huurde in Iqarus. (van Cap Gemini)
Dat gebouw is van Cap Gemini (tenminste in 2005).

Problemen van Linkup hadden niets te maken met Cap Gemini, maar met gebrekkige netwerk kennis bij Linkup (ze vroegen zelfs hulp aan derden met configuraties).
Linkup vergat regelmatig na het "spelen" met switches om een VLAN weer de lucht in te helpen.



In het algemeen kan je wel zeggen dat de provider(s) in een DC meer invloed hebben op de kwaliteit van het "DC" dan het DC zelf. Toch zijn er wel zo hier en daar storingen van het DC zelf die gewoon niet voor hadden mogen komen.

Deze stelling kan ik me wel in vinden. Echter als het uitgangspunt al slecht is kun je niet verwachten dat de klanten van een DC hier veel aan kunnen verbeteren. Zoals het netjes wegwerken van bekabeling is iets wat een DC contractueel moet afdwingen, omdat kortsluiting door beknelde powercables kan voor komen.

UDIS
18/11/07, 18:20
Goede ervaringen met Globalswitch Amsterdam als DC, alle mogelijkheden zijn er die je nodig hebt ;)
Sinds kort ook in Grafix Capelle a/d IJssel en ziet er anders uit t.o. van Globalswitch, maar ook netjes..

frvge
18/11/07, 19:15
1: GlobalSwitch (goede beveiliging, netjes, goede kantine)
2: Versatel Gyrocenter (minder goede kantine)
3: Redbus (pre-telecity) (rommelig)
4: Iqarus (irritante trappetjes als je met server moet sjouwen)

In 2, 3 en 4 als colo-klant gestaan. 1x geholpen met verhuizing bij Globalswitch. Meteen een goede indruk daar.

Huidige colo is Versatel Gyrocenter.

Markuz
18/11/07, 20:17
Het klopt dat een tijdje de loading bay in easynet (overdag) open stond. Dit kwam door de werkzaamheden die sky liet uitvoeren aan de suites. De loading bay is normaal (nu dus) gewoon gesloten, en word alleen opengemaakt als de beveiliging er bij is. Mijn ervaringen met easynet zijn positief. Het klopt dat de suites er niet altijd even netjes uit zien, wat mij betreft mag easynet hier ook wel strenger in optreden. Verder nooit problemen gehad... de beveiliging in easynet is ook top.

Sinds kort ook gevestigd in evoswitch, bevalt eigenlijk ook wel goed, alleen de warmen gangen zijn ook echt heel warm, waar door werken achter de racks vervelend is...



Ben ik met je eens! Loading stond/staat vaak open en dan is er ook geen beveiliging die bij de opening staat, erg slordig.

Glenn
18/11/07, 21:17
Ik heb ervaring met Redbus als Dataregiocentre in Wormerveer.

Redbus
Redbus was in het pre-telecity tijdperk erg laks met security. Nu ze onder Telecity vallen is dat beter geworden, maar m.i. nog steeds niet optimaal. Buitenhek gaat zonder problemen voor je open. Engineers monitoren totaal de schermen van de camera's niet (helft van de schermen is ook stuk of valt bijna van de wand). Wanneer je in het tweede gebouwtje zit is er amper toezicht en kan je zo iemand mee naar binnen nemen. Datavloer wordt wel netter, je moet nu van die badschoentjes aan. Punt is dat Redbuspersoneel het zelf niet aantrekt.

Wel een keer een stroomstoring gehad, waar ik zowel prive als zakelijk (beide andere colopartij) geen last van heb gehad. Punt blijft wel dat het niet netjes is. Engineers bij Redbus zijn ok, aardige gasten en via de telefoon kon je iig tot een half jaar terug nog zonder problemen kostenloos remote hands krijgen, dat schijnt wel veranderd te zijn.

Kantine is matig. Koffie moet je voor dokken. Vaak wel een trage aanmelding bij de balie.

Dataregiocentre Wormerveer
Staan fallbackspullen van ons. Geen security op locatie. Minidc. Toegang eerste deur via vaste PAC, toegang tot vloer via videoverbinding met security, vingerafdruk en PAC. Security weet niet altijd de juiste procedure. Ondanks de kleinschaligheid wel alles (VESDA, generator, airco) aanwezig, maar niet redundant. Dc is gelijk ook netwerk. Ligt alleen Multikabel en KPN, maar je wordt of aangesloten op Multikabel of op KPN. Niet beide.

GetHosted
18/11/07, 22:28
Global Switch is in mijn ogen nog steeds het beste datacentre, maar daar betaal je dan ook wel voor...

Genoeg parkeerplaatsen.
Genoeg stroom mogelijkheden (wel erg duur).
Goede faciliteiten (kantine, toiletten).
Goede beveiliging, ook in elke suite/ruimte rondom met camera's als beveiliging.

:)

Swiftway-UK
19/11/07, 11:34
Ben ik met je eens! Loading stond/staat vaak open en dan is er ook geen beveiliging die bij de opening staat, erg slordig.

Maar dan is het hek dicht, alleen mensen met een afspraak komen op het terrein. Ook hangen er cameras bij de loading bay, dus de bewaking ziet wie er binnen gaat en wie niet.


EasyNet heeft anders dit jaar best wel eens problemen gehad met o.a. de stroomvoorziening.

Wij staan al twee jaar in Easynet in drie ruimtes (nu twee) en de stroom in een van die ruimtes is in die twee jaar tijd twee keer onderbroken: Tijdens geplande onderhoudswerkzaamheden aan de stroomfeed A en een week hierna aan de stroomfeed B.

Wij hebben in die twee jaar nog niet een keer last gehad van een stroomstoring. Een andere partij had wel storing in zijn cage, maar alleen die cage was getroffen (overbelasting van de zekering) en dat was dus zover ik weet geen fout van Easynet.

Apoc
19/11/07, 11:58
Zoiets, maar daar heeft geen enkele klant hinder van ondervonden, lijkt me eerder beter om te weten dat het systeem werkt.

Een brandblussysteem wat uit zichzelf afgaat, bewijst dat het werkt? Dat is een vrij rare beredenering.

De beste datacentra waar ik langere tijd ervaring mee heb, zijn:

- Gyrocenter Versatel
- DCA Capgemini
- Globalswitch

Sinds enige tijd ook aanwezig in Easynet, ziet er tot dusver goed uit.

Glenn
19/11/07, 12:18
Over Gyrocenter gesproken. Zij hebben zelfs op de begane grond rondom glas zitten. Die rampalen die er voor liggen lijken me weinig nut hebben gezien de geringe hoogte er van.

Ecatel
19/11/07, 15:47
gyrocenter heeft 24/7 on-site security?

Phu
20/11/07, 03:42
wedare spaanse 2004 -2005 1 jaar gezetn 2x stroom outage airco problemen 1800 euro aan hardware stuk
easynet 2002-heden 2x stroom outage airco problemen lag aan de cage
bij 2 verschillende carriers de ene was wel redundant de andere viel compleet uit.
1 server had een uptime van 3 jaar

interxion 2006 tot heden geen enkele onderbreking gehad
op onze eigen hardware en software updates nagenoeg 100% uptime.
(software updates etc kost gewoon een reboot)

de generatoren bij interxion draaien naar mijn weten 24x7x365
anders noemen ze het niet een generator feed ok je betaald er wel voor.

maargoed je hebt achteraf geen gezeik dat je offline bent tenzij je zelf loopt te klooien

evoswitch 1e keer plaatsen ging goed ergens begin dit jaar
tot een groot community ding opeens achter ons ging staan
allemaal delletjes die veel stroom vreten en koeling opslurpen

gevolg warmte (zeg gerust hitte) van schade van een losse gbic, switches tot complete servers die uitvielen best jammer als iemand die zich "the next generation datacenter" noemt
mag je ook verwachten dat de koeling optimaal is

voor de rest niet echt nare ervaringen gehad

Desmond
20/11/07, 09:00
Om te bepalen wat een goed DC is zal je te kampen krijgen met ieder z'n eigen mening en wat jij als hoster belangrijk vind.

Persoonlijk heb ik een slechte ervaring met Easynet, te veel downtime door stroomproblemen daarom ben ik daar ooit vertrokken. Ze zeggen dat SBP te warm zou zijn, Evo levert maar 1 stroom feed ipv 2, KPN Cybercentre zou stroom problemen hebben, Grafix heeft geen bewaking en zo is er over ieder datacenter wel een (negatief) verhaal boven te halen.

Al met al valt het meestal wel mee en zijn bijna alle DC's wel goed, het zal er ook aan liggen hoe jij je kast uitrust (met STS en UPS) of hoe vaak je down bent ;) Het ligt er ook aan of je in 2001 ergens host of in 2007 als het dc maatregelen heeft genomen of dingen gemoderniseerd heeft!

Soms praat ik met iemand over dat ik wil verhuizen naar Datacenter B en die persoon verteld mij hoe geweldig dit datacenter is en de andere verteld mij weer dat hij eindelijk zijn 6 racks gaat weghalen daar i.v.m. de problemen...

Op het moment ben ik erg tevreden met SBP, goede bereikbaarheid vanuit Rotterdam (+/- 40 a 50 minuten), traffic scherpe prijs en vanaf december 2006 in mijn kast 100% uptime!

Mijn verleden:
1996 - 1998 Demon Datacenter Amsterdam (2 racks)
1998 - 2000 Easynet Rotterdam (eigen suite)
2000 - 2000 Globalswitch (enkele units)
2000 - 2001 Telecity (2 racks)
2001 - 2003 WeDare Rotterdam (1 rack)
2003 - 2003 XS4All (1/2 rack)
2003 - 2005 Telecity 2 (1 rack)
2003 - 2004 KPN Cybercentre (3 racks)
2003 - 2004 Eweka (1 rack)
2004 - 2005 Easynet (1/2 rack)
2004 - 2005 WeDare Rotterdam (2 racks)
2005 - 2007 Schuberg Philis (1 rack)
2006 - 2007 Evoswitch (1/2 rack)

Glenn
20/11/07, 10:53
Eweka had in 2003/2004 nog geen eigen DC :lovewht:

Desmond
20/11/07, 15:18
Ik stond toen nog in de suite van Eweka, ik heb ook de losse units erbij gezet in de respectievelijke suites, mijn oprechte excuses ik zal het nooit meer doen.

dutchcrazytiger
20/11/07, 16:24
Ik vind het allemaal wel mooi gekibbel. En ga daarom ook wat toevoegen.
Mijn mening:

- Virtu - Virtu - Redelijk
- Eweka - Eweka - Goed
- Redbus - Eweka - Redelijk
- EU-Networks - Eigen - Goed
- Level 3 - L3 - Top
- Tele2 - Trancepitt - Goed
- Nova / ESY - Proxio, EA , Remon - Redelijk
- Sara - Eigen - *** tis dat het moet ;)
- Nikhef - Eigen - Redelijk
- Deamon - Deamon - Redelijk
- KPN - KPN - Redelijk maar laag AMP
- XS4all - XS-4all - Redelijk

Momenteel niet of bezig met verhuizen
- DCA - Reinier goed hard schoppen en het is top ;)
- SBP - WARM snap niet waarom ik hier nog een rack heb
- EVO - Mag blij zijn als mn spullen worden verhuist.

Wanneer noem ik iets redelijk:
Als de toegang goed is, de ruimte veilig is en het klimaat er "acceptabel" te noemen is.

Goed:
Bovenstaande + de ruimte er schoon uitziet en het personeel behulpzaam is in geval van problemen. Koeling beter is geregeld en gewoon een algeheel goed gevoel en er pleseant werk en mijn clienten tevreden daar zijn.

Top:

Gewoon.... Af compleet.......

Swiftway-UK
20/11/07, 17:07
- Nova / ESY - Proxio, EA , Remon - Redelijk


Grappig dat je mijn naam vermeld ;), waarom niet de bedrijfsnaam?
dan moet je zeggen: Nova/Easy - Andrew, Paul, Remon .. hoewel Andrew en Paul respectievelijk de eigenaren zijn van hun firma's terwijl ik werk bij Swiftway, een verschil dus ;)

Ik verhuur persoonlijk geen ruimte in Easynet.

Desmond
20/11/07, 18:24
dutchcrazytiger, wederom allen gebaseerd op jouw mening. Ik heb zelf een rack bij SBP en heb totaal geen last van de warmte. 3 jaar terug was het te warm, sindsdien hebben ze er iets aan gedaan en heb ik persoonlijk helemaal geen last meer, heb een windows bak opgehangen en de temperatuur daar is niet warmer dan WeDare of EU Networks. (in de omgeving van mijn kast)

DeziWeb
20/11/07, 19:14
Wij zitten zelf in Grafix, fijna locatie, goede bereikbaar en ziet er allemaal netjes uit. Wel jammer dat het dc langzaam vol begint te raken als het dat niet al is. Hiervoor zaten we bij Eweka, blij dat we verhuist zijn heel veel last van stroomstoringen iets wat bij Grafix maar zelden voorkomt.

Herstel!!(wegens ontbreken edit knop): Het was niet Eweka maar de toenmalige provider waar we de problemen mee hadden! Mijn excuses!

swedendedicated
21/11/07, 00:19
Ben overigens benieuwd waarom sommige mensen dc's goed of juist slecht vinden. Plaats even enkele punten die een dc top of juist slecht maken. Airco en stroom problemen zijn bij mij echt grote minpunten. Brandbeveiliging is leuk maar ik hoef geen stukke hdd's als er ook gewoon met de hand geblust kon worden.

Bedia
21/11/07, 00:58
Ben overigens benieuwd waarom sommige mensen dc's goed of juist slecht vinden. Plaats even enkele punten die een dc top of juist slecht maken. Airco en stroom problemen zijn bij mij echt grote minpunten. Brandbeveiliging is leuk maar ik hoef geen stukke hdd's als er ook gewoon met de hand geblust kon worden.

Maar een beetje dc heeft brandbeveiliging gebaseerd op gas, waardoor je server als het goed is niets te lijden heeft, en al helemaal je HDD's niet?
Als ze met de hand gaan blussen en ze gebruiken schuim of poeder dan heb je meer te vrezen :).

Leuke topic overigens, leuk om zo een beeld te kunnen krijgen van alle grotere dc's hier in Nederland, ook die waarover men normaal minder leest.

shuyg
21/11/07, 09:42
Rara met welke toets op de telefoon maakt Redbus het hek open?
######

Ik gok dat je dat zelf dus ook voor elkaar krijgt. Zodra zei de telefoon opnemen en jij geeft de toon van het hekje, dan denk ik dat het hek open gaat. Maar ik heb het nooit geprobeerd.

Swiftway-UK
21/11/07, 10:35
Ben overigens benieuwd waarom sommige mensen dc's goed of juist slecht vinden. Plaats even enkele punten die een dc top of juist slecht maken. Airco en stroom problemen zijn bij mij echt grote minpunten. Brandbeveiliging is leuk maar ik hoef geen stukke hdd's als er ook gewoon met de hand geblust kon worden.

Moet je wel 24/7 iemand aanwezig hebben die de juiste blusprocedures kan volgen, gasblus systeem blijft toch de meest veilige oplossing in een DC (lijkt me).

crazycoder
21/11/07, 10:42
Moet je wel 24/7 iemand aanwezig hebben die de juiste blusprocedures kan volgen, gasblus systeem blijft toch de meest veilige oplossing in een DC (lijkt me).
Het veiligste is een omgeving waar onvoldoende zuurstof is om vuur te laten branden. Helaas moet je dan met luchtflessen zeulen om zelf normaal te kunnen ademen :)


Maar een beetje dc heeft brandbeveiliging gebaseerd op gas, waardoor je server als het goed is niets te lijden heeft, en al helemaal je HDD's niet?

Schijnt dat fijne nevel evenmin schade toebrengt.

Mogelijk overleeft een schijf de plotselinge luchtdruk niet.


Ben overigens benieuwd waarom sommige mensen dc's goed of juist slecht vinden. Plaats even enkele punten die een dc top of juist slecht maken. Airco en stroom problemen zijn bij mij echt grote minpunten. Brandbeveiliging is leuk maar ik hoef geen stukke hdd's als er ook gewoon met de hand geblust kon worden.
Een dc is voor mij goed als ik er geen of weinig storingen (stroom/airco/netwerk) ondervind. Toegegeven dat het overigens ook aan mijn leverancier kan liggen wat niet in alle gevallen het dc is.
Ik denk dat ik slim genoeg ben om dat onderscheid te maken :)

Dan is er ook nog de indruk die gebouw/bewaking/overig personeel maken. Misschien niet altijd objectief meetbaar maar wel van belang voor het gevoel wat je krijg als je er rondloop.
Geeft een dc mij permanent geen goed gevoel dan is dat een reden om dat dc niet goed te vinden.

Glenn
21/11/07, 12:32
Rara met welke toets op de telefoon maakt Redbus het hek open?
######

Ik gok dat je dat zelf dus ook voor elkaar krijgt. Zodra zei de telefoon opnemen en jij geeft de toon van het hekje, dan denk ik dat het hek open gaat. Maar ik heb het nooit geprobeerd.

Goeie, ga ik eens proberen.

Paulewk
21/11/07, 13:27
Mogelijk overleeft een schijf de plotselinge luchtdruk niet.


Correct, we hebben dit met 1 rack gehad, waar geen dak op zat... (eigen apparatuur), weer een les geleerd dus.

h4f
21/11/07, 21:03
Evoswitch heeft ISO certificatie:

Volgens WIKI:


ISO 27001 is een ISO standaard voor informatiebeveiliging. De standaard bestaat feitelijk uit Deel 2 van de BS 7799, de standaard waarin wordt beschreven hoe Informatiebeveiliging procesmatig ingericht zou kunnen worden, om de beveiligingsmaatregelen uit ISO/IEC 17799 te effectueren.


http://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_27001





Het EvoSwitch datacentrum heeft de ISO 27001 certificering toegekend gekregen van Professor dr. ir. Ronald Paans RE van Noordbeek IT Audit.

Uit de certificering blijkt dat alles wat er binnen het EvoSwitch datacentrum gebeurt volgens strenge procedures verloopt, daarmee sluit EvoSwitch aan bij ondermeer KPN, Schuberg Philis, STRATO en Telecity Group die ook een ISO 27001 certificaat voor hun datacentra hebben.

ISO 27001 omvat ook de Code voor Informatiebeveiliging. Dat is een van de meest strikte normen op het gebied van informatiebeveiliging, een norm die ook door de Nederlandsche Bank wordt opgelegd aan financiële instellingen zoals banken en verzekeraars.

Professor Paans van Noordbeek IT Audit:

ISO 27001 is dé standaard als het gaat om de betrouwbaarheid en veiligheid van IT-processen in een datacenter. Daarmee weet je zeker of de integriteit, vertrouwelijkheid én beschikbaarheid van de data is gewaarborgd.

In gesprek met ISPam.nl geeft Professor Paans aan dat de organisatie van EvoSwitch al voor zijn komst grotendeels in lijn was met wat ISO 27001 voorschrijft en dat er daarom maar weinig hoefde te gebeuren om te voldoen aan de standaard. Uiteindelijk heeft Professor Paans na een audit van twee maanden de ISO 27001 certificering aan EvoSwitch toegekend.

Laurens Rosenthal, Innovation Director van EvoSwitch:

Het houdt onze organisatie scherp. Voor klanten geeft het de zekerheid dat hun data ook in de toekomst veilig is ondergebracht. Die garantie geven we overigens niet alleen via een juiste inrichting van onze informatiebeveiliging, maar ook via de aandacht voor ons organisatiebeleid, de organisatieprocessen, en ons personeel.

EvoSwitch gefeliciteerd met jullie ISO 27001 certificering!

bron: http://www.ispam.nl/archives/1370/evoswitch-datacentrum-krijgt-iso-27001-certificering/

Gefeliciteerd ben zelf ooit een bestrokken geweest bij de voorbereiding voor voorloper van deze certificering (ergens in 2000) dus weet wat er bij komt kijken.

Ik hoop dat ze het ook blijven nastreven het niet uitsluitend als marketing-tool gebruiken.

gjtje
25/11/07, 21:41
Vinden jullie trouwens dat een datacenter moet berichten over de bereikbaarheid? Bijvoorbeeld door een marathon of autovrije zondag. ;)

pierce
25/11/07, 21:52
Vinden jullie trouwens dat een datacenter moet berichten over de bereikbaarheid? Bijvoorbeeld door een marathon of autovrije zondag. ;)

Absoluut, geen discussie over mogelijk ;)

Bij welk DC ging die marathon nou laatst langs? :rolleyes:

cyberbootje
25/11/07, 22:50
Dit blijven helaas allemaal meningen, ook realiseren mensen niet dat het iets uitmaakt wie jou hoster is.
De ene heeft alles goed geregeld en is het netwerk top en de ander niet. Mensen schuiven het dan snel af op het datacenter zelf, als je echt wil wete welke de beste is dan zal je echt een onderzoek moeten doen en alle punten mee laten tellen zonder meningen.

Wynand
26/11/07, 08:56
Dan kan je wel het beste datacenter gaan zoeken, maar als je er mee in zee gaat en je zit alsnog bij de "verkeerde" hoster, heb je aan dat beste/betrouwbaarste datacenter nog steeds niets. ;)

dotXS
27/11/07, 01:46
Wij zijn erg tevreden over Bit 2. In de 14 maanden dat wij zijn verhuisd vanaf amsterdam hebben wij nog geen problemen gehad. Stroom en toegang zijn uitstekend geregeld. Standaard A+B en B feed. Alles is gelijkvloers, erg gemakkelijk met een karretje als je veel moet verhuizen.

leagzhosting
27/11/07, 16:42
level3 en interxion goeie ervaringen
strenge beveiliging en goeie redundancy (dubbele aircos no break stroom)

Martijn Koot
27/11/07, 21:14
Wij zitten sinds 1,5 jaar in het datacenter Globalswitch in Amsterdam met een aantal racks. Nog nooit problemen gehad.

Daarnaast hebben we her en der nog wat staan van andere partijen die zijn overgenomen. Op onze thuisbasis in Rotterdam hebben wij in We Dare nog 3 racks hier hebben wij tot nu toe alleen een router gehad die de geest heeft gegeven (3 uur down time) en gelukkig nog geen stroomstoringen verder.

Denk dat de keuze van het datacenter ook heel erg afhangt van hoeveel je betaald wij betalen in Wedare per rack maar 2/3 van de prijs in Globalswitch.

Groeten Martijn

h4f
28/11/07, 00:42
Absoluut, geen discussie over mogelijk ;)

Bij welk DC ging die marathon nou laatst langs? :rolleyes:

Elke zondag (zo een beetje) is er een wielerronde bij EvoSwitch, aangezien ze ook aan het graven zijn aan het andere kant, moet je redelijk (een paar minuten) wat omrijden om er te komen.

timmeh
28/11/07, 09:05
Als je het lief vraagt mag je wel doorrijden hoor :)

Sorcer
28/11/07, 14:51
Elke zondag (zo een beetje) is er een wielerronde bij EvoSwitch, aangezien ze ook aan het graven zijn aan het andere kant, moet je redelijk (een paar minuten) wat omrijden om er te komen.

Paar minuten? Je rijdt slaat linksaf, rijdt de brug omhoog en je zit al in het industrieterrein. Nergens geen last van.

Glenn
28/11/07, 19:16
Zo, gisteren en vandaag noodgedwongen in DCG Amsterdam geweest. Ik ben daar tot nu toe zeer over te spreken.

Aanmelding via website. Toegang via vingerafdruk in plaats van tags. Dat vingerafdruk gebeuren is veel sneller dan met een tag. Het hangt werkelijk vól met camera's, zowel in, om als op het pand.

Personeel is zeer vriendelijk en behulpzaam, ook het laten aansluiten van een monitor en ramplank is geen probleem.

De vloeren zijn zeer netjes. Keurig afgesloten koude gangen. Opvallend is dat DCG wél een uitstel voor de brandblussing heeft, zodat als je maat nog half in een rack hangt hij niet voor pampus gaat. Ook hangen overal CO2 handblussers. Voor zover ik kon zien geen kantine voor klanten, wel een frisdrankautomaat. Snoepautomaat schijnt er aan te komen. Toiletten zijn netjes, zelfs een damestoilet (de eerste vrouw in een datacenter moet ik nog tegenkomen :D).

Als je trouwens niet weet waar het DC is moet je wel flink even zoeken, het ligt namelijk nogal afgelegen.

Kortom, erg netjes, goed beveiligd, goede voorzieningen en vriendelijk personeel.

djalken
28/11/07, 19:35
zelfs een damestoilet (de eerste vrouw in een datacenter moet ik nog tegenkomen :D).

Als je trouwens niet weet waar het DC is moet je wel flink even zoeken, het ligt namelijk nogal afgelegen.


Hier in euNetworks regelmatig vrouwen overigens ;) En dus ook een damestoilet. Ben zelf zeer te spreken over euNetworks, goed DC. Leuk om bepaalde reacties hier te lezen, daaraan zie je direct weer hoe sterk meningen kunnen verschillen

Pur
29/11/07, 00:06
Vinden jullie trouwens dat een datacenter moet berichten over de bereikbaarheid? Bijvoorbeeld door een marathon of autovrije zondag. ;)

Het KPN Cybercenter bij Schiphol stuurt (of stuurde?) z'n klanten al een mailtje als er een hond op het Anthony Fokkerpark z'n uitwerpselen had gedaan inclusief plaatje met pijltjes hoe je 'm er om heen moest rijden / fietsen / lopen.

Overigens heb ik het idee dat DC's hun klanten vrij laat geinformeerd worden. Als je vervolgens weer een rack huurt of colo space huurt bij die klant dan wordt je niet of nog veel later geinformeerd.

(en als toppunt een partij die op zondag avond een mail stuurt dat er maandag nacht (de nacht van zondag op maandag dus) onderhoud (geen spoed onderhoud dus) gedaan zou worden waarbij een volledige outtage zou plaats vinden).

Maar goed ja dus. De klanten van het DC hebben er belang bij om te weten wanneer de straten zijn afgesloten door een marathon, of dat er hinder plaats vind vanwege graafwerkzaamheden. Je kan niet verwachten dat "de klant" dat allemaal weet, zeker niet gezien die meestal uit andere plaatsen komt dan (gemiddeld) Amsterdam.

Ik had een vrouwelijke collega die vrij regelmatig op het DC te vinden was (en niet vies was van onder de vloer werkzaamheden verrichten of machines in kasten schroeven). Dus ze zijn er echt wel :-) Maar helaas wel spaarzaam.

FransVanNispen
29/11/07, 07:16
Wij staan al twee jaar in Easynet in drie ruimtes (nu twee) en de stroom in een van die ruimtes is in die twee jaar tijd twee keer onderbroken: Tijdens geplande onderhoudswerkzaamheden aan de stroomfeed A en een week hierna aan de stroomfeed B.

Wij hebben in die twee jaar nog niet een keer last gehad van een stroomstoring. Een andere partij had wel storing in zijn cage, maar alleen die cage was getroffen (overbelasting van de zekering) en dat was dus zover ik weet geen fout van Easynet.
Wij hebben 2 jaar in Easynet gestaan en het laatste half jaar 2 maal een stroomstoring meegemaakt.

De eerste keer was inderdaad de hoofdzekering op één feed doorgebrand. Echter werd door Easynet beweerd (volgens een persoon die er aanwezig was) dat de B-Feed ook de A-Feed wel kon dragen. Dat bleek helaas meer dan foute boel, wat resulteerde een uren downtime omdat de feeds verzwaard moesten worden.

De tweede storing was alles behalve 'die ene partij'. Ook andere partijen hadden last. De stroom is 20 tot 30 minuten weg geweest in grote delen van het center. Deze storing heeft zelfs NU.nl gehaald, omdat ook de cage waar Hyves is gevestigd zonder stroom zat. De noodgeneratoren werkte niet zoals het zou moeten (ten minste, dat is wat wij te horen kregen).

Buiten deze storingen ben ik over Easynet erg te spreken. Netjes, goed beveiligd en vriendelijk personeel.

h4f
29/11/07, 08:09
Toiletten zijn netjes, zelfs een damestoilet (de eerste vrouw in een datacenter moet ik nog tegenkomen :D).


Er zijn meerdere DC's met dames toiletten.
Verder kwam ik regelmatig dames tegen in DC's, meestal in ondersteunende taken, soms ook gewoon als nerd.

crazycoder
29/11/07, 09:37
De tweede storing was alles behalve 'die ene partij'. Ook andere partijen hadden last. De stroom is 20 tot 30 minuten weg geweest in grote delen van het center. Deze storing heeft zelfs NU.nl gehaald, omdat ook de cage waar Hyves is gevestigd zonder stroom zat. De noodgeneratoren werkte niet zoals het zou moeten (ten minste, dat is wat wij te horen kregen).

Buiten deze storingen ben ik over Easynet erg te spreken. Netjes, goed beveiligd en vriendelijk personeel.
Problemen met stroom zijn vaak aan het DC toe te schrijven, zeker als de generator het niet doet.. soms ook gebruikers die denken dat een A en een B feed met 16A wil zeggen dat je beide feeds met 16A mag belasten :) Alhoewel je dan ook zou kunnen stellen dat het dc z'n metertjes wat beter moet controleren..

Paulewk
29/11/07, 12:06
Problemen met stroom zijn vaak aan het DC toe te schrijven, zeker als de generator het niet doet.. soms ook gebruikers die denken dat een A en een B feed met 16A wil zeggen dat je beide feeds met 16A mag belasten :) Alhoewel je dan ook zou kunnen stellen dat het dc z'n metertjes wat beter moet controleren..

Niet met je eens, dit vertel je je klanten, dat 2x 16A niet 32A betekent, maar er zijn zat gebruikers die dit gewoon negeren, dan is het niet jouw verantwoordelijkheid als DC zijnde als de klant z'n rack eruit klapt.

crazycoder
29/11/07, 12:33
Niet met je eens, dit vertel je je klanten, dat 2x 16A niet 32A betekent, maar er zijn zat gebruikers die dit gewoon negeren, dan is het niet jouw verantwoordelijkheid als DC zijnde als de klant z'n rack eruit klapt.
Uhhh, maar als dat met 20/30/40 racks gelijk gebeurt en 1 feed stopt om welke reden dan ook en degene die netjes 2 feeds gebruiken komen ook op de werkende feed erbij dan ligt met een beetje pech alles of in ieder geval een groot gedeelte plat.
Dan vind ik dat het dc dit had kunnen voorkomen. Er wordt uiteindelijk meer verbruikt dan mag omdat jij het toesta.. althans niet controleer/corrigeer. Je kom wat mij betreft niet weg met een 'ik ben als dc niet verantwoordelijk'. De klanten van het dc zullen het dc er op termijn beslist op afrekenen als er regelmatig dit soort storingen zijn. Waarbij je bij herhaling ook nog wel eens voor de gevolgen aansprakelijk gesteld zou kunnen worden..

Paulewk
29/11/07, 12:58
Ik snap je punt, maar waar ik meer op doelde was, klant heeft 2 powerfeeds,

Maar bovenstaande situatie zal in een DC die de boel goed op orde heeft niet voorkomen.

Of je nou op de A of B feed zit, beide feeds moeten genoeg UPS capaciteit hebben, als dat niet zo is, dan heb je als dc de zaken niet op orde en dan ben je inderdaad wel verantwoordelijk.

In de situatie die ik schetste zal 50% van de klant z'n servers uitvallen -> zijn probleem.

crazycoder
29/11/07, 13:51
Of je nou op de A of B feed zit, beide feeds moeten genoeg UPS capaciteit hebben, als dat niet zo is, dan heb je als dc de zaken niet op orde en dan ben je inderdaad wel verantwoordelijk.

In de situatie die ik schetste zal 50% van de klant z'n servers uitvallen -> zijn probleem.
Als de impact alleen beperkt blijft tot de veroorzaker van het probleem is dat inderdaad geen probleem. Behalve voor hem/haar dan :)

h4f
29/11/07, 19:02
Problemen met stroom zijn vaak aan het DC toe te schrijven, zeker als de generator het niet doet.. soms ook gebruikers die denken dat een A en een B feed met 16A wil zeggen dat je beide feeds met 16A mag belasten :) Alhoewel je dan ook zou kunnen stellen dat het dc z'n metertjes wat beter moet controleren..

Als een kabel maximaal 16A aan kan wil dat niet zeggen dat je hem met 16A mag belasten. 16 A stoppen worden warm, kabels worden warm, isolatie kan smelten etc..

16A is een maximum die je alleen tijden het pieken (b.v. bootprocessen) mag aanraken.

Zelf moet ik nog de eerste DC zien die 100% 16A A en B feed (dus 32A) in een kast levert. In theorie kan je 23 A over 2,5mm2 laten lopen (in de praktijk 16 A max en tijdelijk), echter door slechte voedingen (teruglevering energie, fase verschuiving) blijft je Null niet op Null.

De stekker blokken in de kasten hangen vaak via 1,5mm2 ader paren, deze hebben een theoretische max belasting van 15 A, echter in de praktijk 10A.

Los hiervan mag je deze 10A wel via een normale 220 stekker afmonteren.
Maximale belasting van sommige 220 stekkers is 16A, maar eenieder die alleen al een paar A stekker uit of in een stopcontact heeft gestopt, begrijpt wel waarom die stekker goed vast moet zitten en een goede aarding moet kennen.

Dus qua koper heb je minder nodig (wat veel geld scheelt) en ook qua stekker materiaal ben je voordeliger uit.

Bovenstaande gezegd hebbende, valt het mij op dat veel datacenters hun elektrotechnische installatie door een extern bedrijf laten beheren en dat ze hierdoor nooit expertise ter plekke hebben rondlopen. (behalve de handelaren op de energie beurs)

Wynand
29/11/07, 19:25
32A vraagt kabels van 6mm², voor 16A kom je toe met 1,5mm².
2,5 voor 20A, 4 voor 28A, 6 voor 32A.

crazycoder
29/11/07, 20:20
@h4f
Wat geef ik nou om de kabels. Voor mij als klant van het DC helemaal niet interessant. Als ik 16A per kast mag gebruiken moeten zij zelf maar uitzoeken hoe dik de kabels moeten zijn.

Verder is 16A een voorbeeld. Uiteindelijk maakt het geef **** :) uit of het hele spul op 10A of op 16A verbruik per kast berekend is. Als men per kast uiteindelijk 2 x 10A gebruikt ipv 1 x 10A is het effect hetzelfde.

Een paar goede redenen voor outsourcen:
- echte experts op dat gebied binnenhalen
- aansprakelijkheid
- you_name_it

CyberNBD
29/11/07, 20:24
32A vraagt kabels van 6mm², voor 16A kom je toe met 1,5mm².
2,5 voor 20A, 4 voor 28A, 6 voor 32A.

Ik zou toch niet graag 16A continu over een 1.5mm² kabeltje lopende hebben, 10A max.
2.5mm² tot 20A. 32A mag dan zelfs wel weer over 4mm² bij korte afstanden, maar aan te raden is 6mm².

Wynand
29/11/07, 20:34
Zoals ik het vermelde is zoals wij het te horen krijgen in de lessen elektriciteit.

We hebben al 73A op een 3 fasekabel van 2,5mm² gepushed die 50 meter lang is, moet nu wel zeggen dat dat maar voor een uur of 6 lang was, desondanks hadden we daar geen problemen mee.
Zekering wel overgeplakt. :D

Dutch-IS
30/11/07, 03:52
Wij hebben 2 jaar in Easynet gestaan en het laatste half jaar 2 maal een stroomstoring meegemaakt.

De eerste keer was inderdaad de hoofdzekering op één feed doorgebrand. Echter werd door Easynet beweerd (volgens een persoon die er aanwezig was) dat de B-Feed ook de A-Feed wel kon dragen. Dat bleek helaas meer dan foute boel, wat resulteerde een uren downtime omdat de feeds verzwaard moesten worden.

De tweede storing was alles behalve 'die ene partij'. Ook andere partijen hadden last. De stroom is 20 tot 30 minuten weg geweest in grote delen van het center. Deze storing heeft zelfs NU.nl gehaald, omdat ook de cage waar Hyves is gevestigd zonder stroom zat. De noodgeneratoren werkte niet zoals het zou moeten (ten minste, dat is wat wij te horen kregen).

Buiten deze storingen ben ik over Easynet erg te spreken. Netjes, goed beveiligd en vriendelijk personeel.

Wij staan ook in de zelfde ruimte als hyves en als je netjes je stroom redundent liet gaan (2 power outlets per server) had je als het goed is geen problemen moeten ondergaan. Wij in iedergeval niet, en een groot aantal van onze servers draait inmiddels al meer dan 500dagen, dus wij zijn nog steeds erg tevreden over easynet! en hebben in die tijd dus geen stroom storingen gehad waar wij hinder van hadden. :D

h4f
30/11/07, 04:34
32A vraagt kabels van 6mm², voor 16A kom je toe met 1,5mm².
2,5 voor 20A, 4 voor 28A, 6 voor 32A.


Ik ben blij dat jij geen datacenter hebt, anders zou die wekelijks in het nieuws zijn ivm brand en sluiting.


@h4f
Wat geef ik nou om de kabels. Voor mij als klant van het DC helemaal niet interessant. Als ik 16A per kast mag gebruiken moeten zij zelf maar uitzoeken hoe dik de kabels moeten zijn.

Verder is 16A een voorbeeld. Uiteindelijk maakt het geef **** :) uit of het hele spul op 10A of op 16A verbruik per kast berekend is. Als men per kast uiteindelijk 2 x 10A gebruikt ipv 1 x 10A is het effect hetzelfde.

Een paar goede redenen voor outsourcen:
- echte experts op dat gebied binnenhalen
- aansprakelijkheid
- you_name_it


Daarom ben ik een voorstander van theoretische examens (dus certificaat kunnen overleggen) voordat je ergens op zaal mag, bij grotere telco's is dat normaal. Ook voordat je met een zender mag spelen (behalve vrije frequenties tot bepaalde vermogen) moet je een zendmachtiging hebben deze krijg na een examen die voor 90% over electronica gaat.

Je hebt zoiets van eigen verantwoordelijkheid in zaken doen.
Zo is het zo dat investeringen (aandelen/participaties enzo) dat je als particulier tot 50.000 euro beschermd bent door vele wetten, maar daarboven als professioneel belegger wordt gezien en dus risico's voor eigen rekening zijn , daarom zie je bij een programma als Business class alleen maar investeringszaken van minimaal 50.000 inleg.

Als we het over datacenters hebben, dan moge het duidelijk zijn dat iemand die geen computer aan of uit kan zetten er niets te zoeken heeft en hij derhalve voor zichzelf als ook voor anderen (derden) een gevaar vormt.

Als er door foute kabels naar kast of in kast er iets mis gaat dan zal elke verzekeraar zeker uitzoeken in hoeverre ze dit onder eigen verantwoordelijkheid kunnen schuiven, immers als jij met een 1,5 kwadraat verlengdoosje in je kast loopt te pielen en daarover 16 A probeerde te trekken dan ben je gewoon aansprakelijk voor je gedrag en de vervolg schade.

Verder moet je nooit blindvaren op wat je leverancier roept, je moet voldoende kennis hebben om door de marketing verhaal heen te prikken en te kunnen zien of er iets niet klopt (of gerichte vragen stellen hier omtrent).

Je moet eens voor de grap kijken of jij in je contract hebt staan hoeveel Ampere je maximaal continue mag trekken, het zou me niets verbazen als het niet zwart op wit staat.


Zoals ik het vermelde is zoals wij het te horen krijgen in de lessen elektriciteit.

We hebben al 73A op een 3 fasekabel van 2,5mm² gepushed die 50 meter lang is, moet nu wel zeggen dat dat maar voor een uur of 6 lang was, desondanks hadden we daar geen problemen mee.
Zekering wel overgeplakt. :D

24,3 A per ader dus, overigens was het denk ik wel koud/koel in de ruimte waar die kabel lag en was hij uitgerold, anders was isolatie wegsmolten namelijk. (door warmte neemt weerstand toe)

Ik zal morgen eens op de zaak de NEN1010 erbij pakken.

crazycoder
30/11/07, 06:02
Daarom ben ik een voorstander van theoretische examens (dus certificaat kunnen overleggen) voordat je ergens op zaal mag, bij grotere telco's is dat normaal. Ook voordat je met een zender mag spelen (behalve vrije frequenties tot bepaalde vermogen) moet je een zendmachtiging hebben deze krijg na een examen die voor 90% over electronica gaat.

Je hebt zoiets van eigen verantwoordelijkheid in zaken doen.
Zo is het zo dat investeringen (aandelen/participaties enzo) dat je als particulier tot 50.000 euro beschermd bent door vele wetten, maar daarboven als professioneel belegger wordt gezien en dus risico's voor eigen rekening zijn , daarom zie je bij een programma als Business class alleen maar investeringszaken van minimaal 50.000 inleg.

Als we het over datacenters hebben, dan moge het duidelijk zijn dat iemand die geen computer aan of uit kan zetten er niets te zoeken heeft en hij derhalve voor zichzelf als ook voor anderen (derden) een gevaar vormt.

Als er door foute kabels naar kast of in kast er iets mis gaat dan zal elke verzekeraar zeker uitzoeken in hoeverre ze dit onder eigen verantwoordelijkheid kunnen schuiven, immers als jij met een 1,5 kwadraat verlengdoosje in je kast loopt te pielen en daarover 16 A probeerde te trekken dan ben je gewoon aansprakelijk voor je gedrag en de vervolg schade.

Je mag in een professionele omgeving er vanuit gaan dat je leverancier het spul door een professional aan heeft laten leggen. Zoals ik verwacht dat de professional "monteur" in de garage de banden van mijn auto goed vast zal zetten. Jouw redenatie volgend moet je dus minimaal eerste monteur zijn om met een auto te mogen rijden omdat je anders de monteur niet kan controleren? Dat gaat mij te ver.

En dan nog, misschien kan je dan wel in je eigen kast controleren maar niet all the way naar de UPS. Of denk jij dat men jou toe zal staan dat je overal onder de vloer ga snuffelen?