PDA

Bekijk Volledige Versie : Een gameserver voor LAN-parties bouwen vanaf nul



hacky666
15/11/07, 22:47
Hoi iedereen,

Ik heb jullie hulp/kennis/ervaring en advies nodig!

Net zoals zovelen onder jullie wil ik graag één/meerdere gameservers bouwen om te laten draaien op een LAN-party die ik deze zomer ga organiseren!
Vandaar mijn bescheiden noodkreet! :rolleyes:

Bedrijfsservers installeren is geen probleem, maar op game-server gebied ben ik (nog) een complete noob!
Ik heb al enkele weken het net afgezocht naar nuttige info, maar zonder veel sucses helaas. Ik zit nog met een hele hoop vragen zoals:
-Welke OS kan ik best gebruiken? Linux of Windows?
-Wat zijn de voordelen of nadelen van beide?
-Welke extra management consoles heb ik nog nodig?
-Zijn er bepaalde scripts die nodig of nuttig zijn?

Wat zijn de belangrijkste hardware vereisten waar ik rekening mee moet houden?
Hoe bereken ik het aantal slots?
Wat is "tickrate" op een server?
Kan ik meerdere games op dezelfde server hosten of niet?

De games die ik eventueel wil hosten zijn:
-CS Source (normaal en zombie mod)
-C&C3
-Crysis (indien mogelijk)
-COD4 (indien gewenst)
-andere leuke games

Ik heb het geluk gehad om vorige week op een faillisement een heleboel nieuwe server onderdelen te kunnen kopen, dus naar het geld/budget moet ik voorlopig niet echt kijken.

Het is misschien handig voor jullie om even te zeggen wat ik hier heb liggen.
Dat helpt misschien een beter beeld te geven over de hardware configuratie die ik minimum nodig zal hebben???
2 x Xeon 3.66Ghz - 800mhz (matched pair)
2 x Xeon 3.2Ghz - 800mhz (matched pair)
CHEETAH 15k.4 ST336754LC 36gig 4stuks
CHEETAH 15k.4 ST373454LC 74gig 4stuks
CHEETAH 10k.7 ST373207LC 74gig 8stuks
CHEETAH 10k.7 ST3146707LC 146gig 4stuks
CHEETAH 10k.7 ST3300007LW 300gig 4stuks
CHEETAH 10k.7 ST3146707LW 146gig 4stuks

LSI Logic MegaRAID SATA150-6 Controller 6 ports 2stuks
LSI Logic MegaRAID SATA150-2 Controller 2 ports 2stuks
LSI22915A LSI22915A 2stuks
LSI20320-R LSI20320-R 2stuks
LSI LOGIC PCBX518-B1 2CHANNEL 128MB LSI LOGIC PCBX518-B1 2CHANNEL 128MB 2stuks
LSI Logic MegaRAID SCSI 320-1 Controller 2stuks
LSI20160 LSI20160 1stuk

Server BOARD SE7520JR2 4stuks
Server BOARD SE7320VP2 4stuks
Server BOARD SE7320EP2 G530 4stuks
Server BOARD SE7230NH1 G320 2stuks
Server BOARD G710 3stuks
Server BOARD GA-7A8DR-H VER2 4stuks

2048mb - DDR - 333 - CL2,5 - ECC Reg - PC2700R 4stuks
1024mb - DDR - 333 - CL2,5 - ECC Reg - PC2700R 9stuks
512mb - DDR - PC2 - 3200R - 333 -11 - F0 4stuks
512mb - ECC - PC-4300 - CL4 4stuks
512mb - ECC - REG - PC2700 - CL2,5 3stuks
512mb - DDR - 256 - CL2 - REG 1stuk

Met deze onderdelen zal ik dus een game-server proberen te bouwen.

Iedereen die me verder kan helpen ben ik alvast heel dankbaar!!!
Als de LAN deze zomer doorgaat zullen de personen die me hebben geholpen uiteraard GRATIS mogen afkomen!!! Dat spreekt voor zich!

De zaal die we misschien gaan huren bied plaats aan 150 tot 200 personen, maar ik zal al blij zijn om 100 man bijeen te krijgen. Ik ga uit van ongeveer 60 CS source spelers, dus dat zou de server zeker moeten aankunnen.

Ik wil iedereen alvast op voorhand bedanken voor iedere inbreng en hulp!!!!
Groetjes,

Tino

Kleine opmerking .. servercases heb ik nog niet.
Ik ben nog volop op zoek naar een case Intel SR2400 of SR1450 voor de SE7520JR2 en SE7320VP2 moederborden.

Nogmaals bedankt aan iedereen die me verder op weg wil helpen!
Tino

SF-Jeroen
15/11/07, 22:54
Het hangt helemaal van de game af of Linux of Windows gunstiger is, je zal verder weinig management software nodig hebben als je de server alleen op een LAN party neerzet.

WF WebHosting
16/11/07, 00:02
idd ik denk dat je dan het gemakkelijkst een windows server kan bouwen.
Games installen
Server mode instellen voor de games
Gamers hun eigen pc laten meenemen

Goede switch/router ertussen met voldoende capaciteit
Server config files editen voor het aantal gebruikers

Zorgen voor drank eten etc etc

En knallen maar

in a nut shell

Blade

hacky666
16/11/07, 00:59
Ik zit in de IT, dus windows server is geen probleem.

Alleen weet ik niet of ik een "echte" server OS moet nemen of een XP pro bijvoorbeeld?
Sommige zeggen dan weer een XP pro helemaal uitgekleed...

Of kan ik beter voor een Win2003 server editie gaan? Zo ja dewelke?
Hoeveel ram heb ik nodig? Is het nodig om 2 Xeons te gebruiken, of is dat een beetje overkill?

Het netwerk zal 100mb zijn met een gigabit backbone, waar de servers dan ook ophangen. Daarvoor heb ik momenteel 6 x Cisco Catalyst 2900 24 poorten en ook 2 x 3500 Catalysten met 48 poorten. Alle servers zullen voorzien zijn van gigabit netwerkpoorten. Die zitten standaard op de moederborden die ik heb liggen.

De games zijn degene die op de meeste lans worden gespeeld, dus wss CS Source, C&C3, COD4, TF2, en hopelijk tegen dan ook Crysis ofzo...

Dus die games wil ik zeker kunnen hosten op die machines.
Is het mogelijk om meerdere games op 1 server te hosten, of is dat eerder af te raden?
Iemand een idee hoeveel spelers er bv op 1 server kunnen spelen?

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties van jullie ^^
Tino

Kazuma
17/11/07, 23:08
Toen ik eens wat ging lezen vond ik ***** deze site. De meeste zal je niet willen lezen, maar info over bijvoorbeeld config files is zeer interessant.

Voor een LAN zal waarschijnlijk een normaal OS wel voldoen. Als je toch een licentie voor handen hebt lijkt mij dat toch een betere optie.

Of je meerdere gameservers op 1 fysieke kan draaien is natuurlijk een beetje een moeilijk vraag. Met zo'n netwerk zal je niet zo snel last krijgen van een te lage bandwidth. Eerder de resources van je server.

Op die site die ik hierboven noem staat ook een kleine indicatie hoeveel elke slot aan CPU en RAM inneemt. Met deze nieuwe games kan je dat wel verdubbelen lijkt mij zo. Het is dus zo niet te zeggen hoeveel gameservers je kan draaien. Dat hangt af hoeveel slotjes jij wil.

Succes met je LAN!

EDIT: Ik heb mijzelf speciaal voor deze topic geregisteerd, dus jammer genoeg laat vBulletin mij geen links posten. Als je geïnteresseerd bent kan je mij een PM sturen :)

SF-Jeroen
17/11/07, 23:24
Zorg iig voor een 1000 Mbit uplink naar de server, de clients mogen ook 100Mbit zijn

Mikejuh!
18/11/07, 00:27
Denk je een 1000 mbit uplink vol te kunnen krijgen met 100 clients?

EHS-Jerre
18/11/07, 01:15
vaak zegt men dat windos het 'best' is voor cs source, aangezien dat dat je hoofdgame is zou ik dus windows nemen.
Verder zou ik ook een windows server edition kiezen, deze zijn er namelijk voor geoptimaliseerd ;) - uitgeklede windowsen: niets dan last leert mn ervaring me ;)

Nu als ik je onderdelen zo zie, heb je wel wat ruime kuis ;), dus je zou zelfs meerdere servers in elkaar kunnen steken, en elke server dedicated aan 1 gameserver, dit zal het meest stabiel zijn en dus ook het minst lag ;)

hacky666
18/11/07, 04:29
Hey guys,

Alvast bedankt aan iedereen die zo snel reageerd he!!!!
Dat geeft een leuk gevoel!

Ik denk inderdaad dat ik met wat ik hier nu heb liggen wel meerdere servers kan bouwen.
Voor de hardware dacht ik aan een RAID stripping, die dan ook nog eens gemirrord word, of is dat een beetje overkill?
En is het zinvol om bv 4gig ram te gebruiken, of zou 2 gig voldoende zijn?
(ik heb ze hier nu toch liggen)
Aangezien Microsoft bereidwillig lijkt om ook te sponsoren, zie ik momenteel ook geen problemen ivm licenties en dergelijke.
Dus als je het financiële aspect buiten beschouwing zou laten, wat is dan het beste OS om game-servers op te draaien? (Win2003 web, win2003 standard, win2003 enterprise???)
Of is het beter om eens aan een Linux distro te denken? Ken ik helaas zelf niet genoeg van)

En zijn er nog andere dingen waar ik nog aan moet denken, in het algemeen dan he?

Groetjes & thanx!
Tino

SF-Jeroen
18/11/07, 11:09
Denk je een 1000 mbit uplink vol te kunnen krijgen met 100 clients?

Yup. Dat denk ik inderdaad

Kazuma
18/11/07, 12:07
Een goede stroomvoorziening voor de server(s) en clients :)

Ik zou me verder even verdiepen welke mods er gedraait worden op de online servers per spel. Admin mods zal je iig niet nodig hebben.

Kahil
18/11/07, 15:55
Wij gebruikten ook altijd een proxy server (Clarkconnect bijvoorbeeld), zodanig wij internet konden voorzien om games zoals steam te updaten. Wij stelden deze dan in zodat men maximum 4 mb kon downloaden per dag per gebruiker.

Ik zie ook dat je uit België komt. Om een lan party te organiseren in België moet je aan heel wat zaken voldoen. Zo moet je een VZW opstarten of een onderdeel vormen van één of andere vereniging. In feite moet je ook je ganse netwerk monitoren en loggen zodanig je op elk moment van de dag kunt aantonen wie wat doet. Verder zou ik er voor zorgen dat jullie heel duidelijke regels hebben.

Voor sommige games zou ik je windows aanraden. Zeker omdat dit gebruiksvriendelijker is en makkelijker werkt als je nog niets of niet veel van linux kent.

Dan wat betreft netwerk volstaan enkele switches met gigabit uplink en 1 backbone.

Verder er zeker voor zorgen dat jullie elektricteitsnetwerk in orde is. Zo hadden wij eens iemand die afkwam met een UPS en één van onze kringen volledig plattrok.

Als je nog vragen hebt of hulp met iets nodig hebt mag je mij gerust altijd mailen of pm'en. Ik heb ondertussen al aardig wat ervaring op gebied van lan parties :)

Wynand
18/11/07, 16:22
Denk je een 1000 mbit uplink vol te kunnen krijgen met 100 clients?Yup. Dat denk ik inderdaadMischien met Crysis waar nog niet veel over bekend is kwa MP.
Verder kan je op een 3kB/s rekenen per client, een 32 man BF2 server trekt een 5 a 6 megabit. Voordat je een gbps connectie vol hebt met 100 clients.. :-)

Web/Standard/enterprise verschillen voornamelijk in ondersteunde hardware, voor gameservers is zijn er voor zover ik weet naast hardware geen redenen om voor 1 of een andere versie te kiezen.

nepstar
13/12/07, 23:03
@hacky666

Waar ga je de lan ergens doen ?

Paulewk
14/12/07, 01:25
ik kan je vragen niet beantwoorden aangezien dit niet mijn vakgebied is, maar ik wil de TS even mijn complimenten geven over z'n startpost en verdere info voorziening, hulde! (en misschien dat de uitkomst van dit topic een faq waard is?)

BertvArkel
14/12/07, 03:12
kijk eens bij de mensen van www.Gameparty.net of stuur ze een e-mail, die kunnen je het zo vertellen.

Bento
14/12/07, 11:22
-Welke OS kan ik best gebruiken? Linux of Windows?
Ligt aan de game, voor CS Source zou ik idd Windows kiezen met srcdsfpsboost.exe (google).
-Wat zijn de voordelen of nadelen van beide?
Elk OS heb zn voor en nadelen. Er word vaak gezegd dat HL2 games beter draaien op Windows.
-Welke extra management consoles heb ik nog nodig?
Een tool als HLSW (http://www.hlsw.org) bijv.
-Zijn er bepaalde scripts die nodig of nuttig zijn?
Voor CS 1.6 enz heb je bepaalde plugins die op AMXMOD X draaien om een match te runnen. In-game commands als: ready, restart enz.
Dit soort mods sloopt wel je tickrate op source.


Hoe bereken ik het aantal slots?
Testen
Wat is "tickrate" op een server?
http://whisper.ausgamers.com/wiki/index.php/Tickrate
Kan ik meerdere games op dezelfde server hosten of niet?
Kan, je moet er alleen niet teveel op laten draaien :p ;)


Met die 4 xeons kom je een heel eind iig, let wel op dat Zombie mod veel meer van je CPU en RAM vraagt dan een "normale" server.

Verder zou ik zeker gebruik maken van dual CPU's in je servers, en ~4 GB ram per server.
Server 2003 Web zou voldoende moeten zijn.

gamerforlife
27/12/07, 15:02
wanneer is er een lan party?

pim1991
27/12/07, 15:41
wanneer is er een lan party?

Bump aub niet alle topics naar boven... stoort!