PDA

Bekijk Volledige Versie : Kosten & Baten.



BlackHorse
15/11/07, 09:42
Hoe weet je of een website rendabel is? Ik heb een excel sheet gemaakt voor 3 jaar(2008,2009 en 2010) waar ik het aantal bezoekers, de kosten en de inkomsten van de bewuste site + eventuele reclame inkomsten naast elkaar heb gezet.

Nu is mijn vraag zijn er nog meer factoren naar jullie mening die bepalen of een website rendabel is of niet.

flashbanger
15/11/07, 09:45
reclame uitgaven?

ttbviper
15/11/07, 09:45
Het lijkt mij ook wel slim om bij de kosten ook uw uren in te verwerken.
Dit omdat u toch wel enkele uren werkt aan uw site..en daar neem ik aan ook wat voor terug wilt. Ook is het belangrijk om te bekijken hoeveel bezoekers u krijgt en ook via welke zoekmachine ze komen.
Als ze bijv. Via google.nl dan zou ik zeggen maak extra reclame op google.nl

BlackHorse
15/11/07, 09:51
Het lijkt mij ook wel slim om bij de kosten ook uw uren in te verwerken.
Dit omdat u toch wel enkele uren werkt aan uw site..en daar neem ik aan ook wat voor terug wilt. Ook is het belangrijk om te bekijken hoeveel bezoekers u krijgt en ook via welke zoekmachine ze komen.
Als ze bijv. Via google.nl dan zou ik zeggen maak extra reclame op google.nl

Het aantal uren wat ik er aan werk kan me niet zoveel schelen voor mijn eigen site's maar ik beheer ook een aantal site's in opdracht en dan is dit natuurlijk wel een belangrijke factor. Bedankt voor de tip


reclame uitgaven?

We hebben een 3 tal software pakketten aangeschaft die onze site's regelmatig opnieuw aanmelden bij de meest bekende zoekmachine's en meer doen we eigenlijk niet aan reclame. En daarom weet ik niet hoe ik de afschrijving van die software in de reclame prijs moet verwerken.

Incubus
15/11/07, 10:04
Rendabel wil zeggen dat je winst maakt (dus meer opbrengsten dan kosten).

Een website hoeft natuurlijk niet altijd rendabel te zijn van zichzelf. Als via de website een normale winkel gevonden wordt, worden de inkomsten in de winkel gegenereert en zijn vaak niet terug te leiden naar je website.

Andere manier van redabel kan zijn dat je support kosten teruggedrongen worden door bijvoorbeeld een FAQ op de site. Soms kan een site ook een concurrentie voordeel opleveren of juist nodig zijn om als concurrentie achterstand weg te werken.

Soms is puur kijken naar de inkomsten en uitgaven cijfertjes dus niet voldoende.

BlackHorse
15/11/07, 10:15
Rendabel wil zeggen dat je winst maakt (dus meer opbrengsten dan kosten).

Een website hoeft natuurlijk niet altijd rendabel te zijn van zichzelf. Als via de website een normale winkel gevonden wordt, worden de inkomsten in de winkel gegenereert en zijn vaak niet terug te leiden naar je website.

Andere manier van redabel kan zijn dat je support kosten teruggedrongen worden door bijvoorbeeld een FAQ op de site. Soms kan een site ook een concurrentie voordeel opleveren of juist nodig zijn om als concurrentie achterstand weg te werken.

Soms is puur kijken naar de inkomsten en uitgaven cijfertjes dus niet voldoende.

Dat begrijp ik. Maar het risico dat we een vertekend beeld krijgen vind ik minimaal aangezien wij geen winkel hebben maar alleen actief zijn op internet.

Incubus
15/11/07, 10:27
Mag ik daaruit opmaken dat het gaat om een webshop en niet een contentgerichte webshop?

crazycoder
15/11/07, 10:30
We hebben een 3 tal software pakketten aangeschaft die onze site's regelmatig opnieuw aanmelden bij de meest bekende zoekmachine's en meer doen we eigenlijk niet aan reclame. En daarom weet ik niet hoe ik de afschrijving van die software in de reclame prijs moet verwerken.
Dat kan op verschillende manieren. Je zou een deel per jaar per website toe kunnen wijzen aan de hand van omvang/belang van de website.
Je kan ook delen door het aantal sites en voor iedere site hetzelfde bedrag berekenen.

BlackHorse
15/11/07, 11:35
Mag ik daaruit opmaken dat het gaat om een webshop en niet een contentgerichte webshop?

Het gaat meer om project gerichte website's(sommige met een webshop).


Dat kan op verschillende manieren. Je zou een deel per jaar per website toe kunnen wijzen aan de hand van omvang/belang van de website.
Je kan ook delen door het aantal sites en voor iedere site hetzelfde bedrag berekenen.

Schrijf je het bedrag dan af in 1 jaar over een aantal maanden of ook nog over een X aantal jaren.

crazycoder
15/11/07, 12:15
Schrijf je het bedrag dan af in 1 jaar over een aantal maanden of ook nog over een X aantal jaren.
Afhankelijk van het bedrag.

Kostprijstechnisch kan je het in principe in 1 jaar afschrijven omdat je nu weet hoeveel sites je ermee onderhoud/submit/whatever.

Afhankelijk van wat je bedrijf doet kan je het ook tot algemene kosten rekenen voor de denkking daarvan zal je toch al een opslagpercentage zal gebruiken.

BlackHorse
15/11/07, 12:41
1 jaar afschrijven lijkt me dan het handigst.

Incubus
15/11/07, 23:10
Bij je webshops kan je wellicht beter je betalende klanten gebruiken als maatstaaf in plaats van alleen je bezoekers.

BlackHorse
16/11/07, 08:26
Bij je webshops kan je wellicht beter je betalende klanten gebruiken als maatstaaf in plaats van alleen je bezoekers.

Natuurlijk als een project website ook een webshop krijgt zullen de opbrengste uit deze shop ook worden meegenomen in de opbrengsten.

Incubus
16/11/07, 20:24
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik doelde niet op de opbrengsten (dat is wel een erg inkoppertje, gezien dat inkomsten zijn zoals in de topic start vermeld is). Ik doelde meer op de verhouding tussen het aantal bezoekers en het aantal bezoekers dat daadwerkelijk een bestelling doet.