PDA

Bekijk Volledige Versie : Hulp bij keuze server voor 1000 eur



FreddyB
10/11/07, 17:27
Het bedrijf waar ik werk als programmeur bood me aan om een server te plaatsen in hun rack. Aangezien ik nu een VPS gebruik moet ik eerst een server kopen die genoeg waar voor mijn geld biedt. Ik wil niet teveel ampere wegslurpen (geen dubbele voeding dus) en heb ongeveer 1000 euro budget. De server gaat de "standaard" taken doen: mailenable, apache, mysql op win2k3. Prive bouw ik altijd zelf mijn PCs, maar aangezien ik geen verstand heb van serverhardware lijkt zelfbouw me geen goed idee. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar Dell en SuperMicro. Heb twee dingen kunnen vinden

Ahead-IT.nl

SuperMicro SCS210

Supermicro PDSMi+ Server Moederbord
Rackmount Supermicro SC512L-260
Raid Controller Intel ICH7R, 4 x SATA RAID 0/1/5/10 ondersteuning
Server Beheer Supermicro IPMI 2.0 E
Geheugen 2xKingston 1024MB DDR-2 667Mhz
Harde Schijf Western Digital 160GB, SATA II, 8MB, 7200rpm

Processor Intel Xeon X3210, 2.13Ghz Quad Core, FSB1066, 8MB, 105W
of:
Processor Intel Xeon 3040, 1.86Ghz Dual Core, FSB1066, 2MB, 65W (-€ 54)

Prijs excl. BTW: €811,19
Prijs incl. BTW: € 981,54



en


Dell.nl
Dell PowerEdge 860

PROCESSOR Quad-Core Intel® Xeon® processor X3220, 2x4MB Cache, 2.4GHz, 1066MHz FSB
ONDERSTEUNINGS - SERVICES Upgrade naar 3 jaar Basic Premier Enterprise Support op de volgende werkdag bewerken
MEMORY 2GB DDR2 SDRAM 667MHz (2x1GB dual ranked DIMMs)
RAID CONNECTIVITY C2 - Motherboard SATA, 2 Hard Drives connected to onboard SATA controller
1ST HARD DRIVE 160 GB 3,5-inch SATA harde schijf (7.200 rpm)
RACK MOUNTING RAILS Rapid Rails for Dell and other 4 post square hole racks
OPTICAL DRIVE 24X CDRW/DVD Combo Drive, IDE, Half Height
ADDITIONAL NETWORK CARD Broadcom® NetXtreme 5721 Single Port Gigabit Ethernet NIC, Cu, PCIe x1

€ 809,00 ex BTW


Ik heb die naar mijn beste weten samengesteld, maar dit is gedaan met enkel mijn normale PC hardware ervaring. Ik vind het erg jammer dat de remote beheer kaart van Dell 250 euro kost, tegenover 30 euro voor die van SuperMicro. SuperMicro lijkt me dus iets verstandiger.

Tips over mijn keuze? Enige eis is minstens 2GB ram en remote beheer. Windows 2k3 server is ook een beetje wazig voor me, aangezien mijn baas vertelde dat je een standaard win2k3 server niet als webserver mocht gebruiken omdat M$ vindt dat elke website bezoeker een gebruiker is. Kortom, wat kost een webserver licentie?

RobinJB
10/11/07, 17:30
Dell bellen is sowieso erg handig. Scheelt altijd weer wat. Reken op zo'n 10-15% als je een beetje goed kan onderhandelen (soms meer, soms minder ;)).

Stewie
10/11/07, 18:00
Let op dat de Dell ook zonder die beheerkaart basis IPMI functionaliteit heeft, zoals monitoring van hardware en remote reboot.

FreddyB
10/11/07, 18:55
Let op dat de Dell ook zonder die beheerkaart basis IPMI functionaliteit heeft, zoals monitoring van hardware en remote reboot.

kijk dat wist ik niet. Ik zoek enkel een remote hardreboot optie zodat ik niet in de auto hoef te gaan stappen naar Amsterdam.

DeziWeb
10/11/07, 19:07
kijk dat wist ik niet. Ik zoek enkel een remote hardreboot optie zodat ik niet in de auto hoef te gaan stappen naar Amsterdam.

Vaak kan je colo provider, in dit geval je werkgever je wel voor een kleine vergoeding een aansluiting op de APC bieden. Je kan dan via een webinterface je server uitschakelen, aanzetten en rebooten. Ik zelf vind het via een APC iets fijner werken en voor mijn gevoel ook beter.

Ingvald
10/11/07, 19:23
Tips over mijn keuze? Enige eis is minstens 2GB ram en remote beheer. Windows 2k3 server is ook een beetje wazig voor me, aangezien mijn baas vertelde dat je een standaard win2k3 server niet als webserver mocht gebruiken omdat M$ vindt dat elke website bezoeker een gebruiker is. Kortom, wat kost een webserver licentie?
Ik denk dat je baas niet goed ingelicht is ;)

Uiteraard kan/mag je alle flavours van Windows 2003 als webserver inzetten. Natuurlijk is een Standard/Enterprise duurder dan een Web edition. Belangrijkste beperkingen van Web edition: ondersteunt max 2GB RAM, 2CPUs, geen MSSQL server.

Indien het enkel voor persoonlijk gebruik is, dien je een licentie aan te schaffen. Indien je ook (een gedeelte van de) webruimte gaat verhuren die je een SPLA licentie te nemen.

(SPLA = Je koopt geen licentie, maar bepaalt een maandelijkse "huur" voor de licentie)

Stewie
10/11/07, 19:58
kijk dat wist ik niet. Ik zoek enkel een remote hardreboot optie zodat ik niet in de auto hoef te gaan stappen naar Amsterdam.
Dat zit inderdaad standaard op elke Dell. Je hebt dus geen APC of andere overpriced oplossing nodig :)

FreddyB
11/11/07, 00:13
Ik denk dat je baas niet goed ingelicht is ;)

Uiteraard kan/mag je alle flavours van Windows 2003 als webserver inzetten. Natuurlijk is een Standard/Enterprise duurder dan een Web edition. Belangrijkste beperkingen van Web edition: ondersteunt max 2GB RAM, 2CPUs, geen MSSQL server.

Indien het enkel voor persoonlijk gebruik is, dien je een licentie aan te schaffen. Indien je ook (een gedeelte van de) webruimte gaat verhuren die je een SPLA licentie te nemen.

(SPLA = Je koopt geen licentie, maar bepaalt een maandelijkse "huur" voor de licentie)

Ok, duidelijk. Is een quadcore 4 of 2 CPU voor Microsoft? Het zijn twee voetjes namelijk :p (mijn oude pentium4 HT thuis word gezien als 2 CPU, maar het is eingelijk maar 1..)

Als het er twee zijn kan ik namelijk gewoon dus de web edition kopen :) Verhuren doe ik inderdaad niet, is gewoon voor mijn eigen projecten.

Ingvald
11/11/07, 00:23
Ok, duidelijk. Is een quadcore 4 of 2 CPU voor Microsoft? Het zijn twee voetjes namelijk :p (mijn oude pentium4 HT thuis word gezien als 2 CPU, maar het is eingelijk maar 1..)

Als het er twee zijn kan ik namelijk gewoon dus de web edition kopen :) Verhuren doe ik inderdaad niet, is gewoon voor mijn eigen projecten.
Een CPU is een fysieke CPU, dus aantal cores maakt niet uit.

WF WebHosting
15/11/07, 19:43
Ok, duidelijk. Is een quadcore 4 of 2 CPU voor Microsoft? Het zijn twee voetjes namelijk :p (mijn oude pentium4 HT thuis word gezien als 2 CPU, maar het is eingelijk maar 1..)

Als het er twee zijn kan ik namelijk gewoon dus de web edition kopen :) Verhuren doe ik inderdaad niet, is gewoon voor mijn eigen projecten.

Het beste is om even kontakt op te nemen met sequint verzorgt de spla voor HP, ik zelf ben sinds kort ook bezig met de win2k3 webedition waar je meer smaken van heb.

Voor processor based license gaat het om de fysieke aantal cpu wat je machine heeft, of dit nu een dual core of quad core betreft maakt niet uit.
(zo is me dit tenminste uitgelegd door de mensen van Sequint)

Blade

Glenn
15/11/07, 19:53
Dat zit inderdaad standaard op elke Dell. Je hebt dus geen APC of andere overpriced oplossing nodig :)

Sinds wanneer is dat? Ik dacht dat je die DRAC kaartjes altijd moest kiezen als optie, wil je een hard reboot kunnen doen zonder APC.

Showeb
16/11/07, 20:43
Drac kaartjes zijn inderdaad niet standaard inbegrepen bij Dell. Als trouwen Dell afnemer kan je er natuurlijk wel voor zorgen dat je ze er gratis bij krijgt.

De ILO functionaliteit bij HP is wel standaard, echter voor sommige functies dien je een advanced licentie te kopen (eenmalig).