PDA

Bekijk Volledige Versie : Enkele vragen over Ghostcast / Acronis restore & backup



Serve-xs
09/11/07, 12:17
Heren,

Ik ben een tijdje geleden begonnen met oriƫnteren over bepaalde restore en backup mogelijkheden voor onze testservers en clients op kantoor.

Nu heb ik een aantal vragen aan Ghostcast / Acronis gebruikers. Jullie zouden me hier een heel stuk mee vooruit helpen!


Hoe activeer je Ghost(-agent) op de servers als je wil restoren? Vroeger deden we dat met diskettes, daarmee moest je iedere PC die je wilde restoren aanzetten en vervolgens een soort van ID intypen selecteren zodat het juiste image bij deze PC terechtkomt.
Als dat nu nog steeds moet, moet je nog steeds per server/PC een aantal handmatige handelingen doen?

Kun je de computernaam aanpassen? Als je 10 servers tegenlijk van hetzelfde image voorziet, kun je dan de computernaam en ip instellingen per PC aanpassen. Anders heb je een probleem als je de machines weer aanzet. Als dat niet gaat, heb je weer een aantal handmatige acties.

Hoe ziet het licentie model uit? Wat hebben we nodig? 1 server licentie + client licenties?

Als we dit willen zul je ook fysiek een server moeten hebben om Ghost (enterprise oid) op te installeren. Deze server moet veel diskruimte hebben omdat je veel verschillende images wil kunnen opslaan.


Acronis heeft software met dezelfde functionaliteit, Waarom Ghost en waarom Acronis?

Alvast bedankt!!

pierce
09/11/07, 12:19
met acronis kun je live images maken, dat gaat voor zover ik weet niet met ghost.

Serve-xs
09/11/07, 13:12
met acronis kun je live images maken, dat gaat voor zover ik weet niet met ghost.

Kun je met Acronis, live images maken en restoren? zonder te moeten rebooten etc.. Dat is een van de belangrijkste dingen waar het om gaat. De servers moeten momenteel 2 keer worden reboot.

pierce
09/11/07, 13:18
Je kan wel images maken zonder te rebooten, om te restoren zal acronis het systeem rebooten en in een soort van install mode opstarten. De image wordt dan teruggezet en daarna wordt het systeem herstart. Je hebt met terugzetten dus altijd een moment van rebooten voor het restoren.

Costeijn
09/11/07, 14:04
Ikzelf heb ervaring met Ghost cast. Wij hebben daarvoor een fileserver met zo'n 4TB capiciteit waar +- 200 clients opstaan en 50 servers.

Met ghostcast kun je een sessie maken voor het restoren van een image. De client start je op met diskette en je doet een unicast met de sessie naam en hij zet alles netjes terug. Kind kan de was doen. Tevens kun je een image exploren met ghostexplorer op de server voor als je een aantal bestanden nodig hebt.

Ik heb voor de zelfde soort pc met dezelfde hardware een standaard image welke ik terug zet inclusief alle settings en drivers. Als die klaar is boot ik de server/client zonder netwerk en veranderen dan handmatig de ip-adressen en computernamen.

Over licentie kan ik helaas niets zeggen. Dit doet onze applicatiebeheerder.

aartvg
09/11/07, 14:45
ghostcast kan je makelijk per mac adres een images uitdelen.

maar ik zou eerder kijken naar de 3com boot service om op te starten van pxe en daaruit je image terug te zetten (hoeft geen ghost te zijn dan)

je hebt een disketten tot 16 mb groot waar je vanalles op kan zetten, en daarmee je image toot kan besturen.