PDA

Bekijk Volledige Versie : DNS settings MX record doorverwijzen naar SBS2003 server



jvdheuvel
09/11/07, 10:05
Enkele van mijn klanten werken met een SBS2003 server die via internet te benaderen is middels een IP-adres (geen domeinnaam).

Graag willen we de mail die op hun domein terechtkomt, direct doorverwijzen naar de SBS2003 server die ze draaien.

Nou heb ik begrepen dat dat middels de DNS settings in een MX record moet kunnen worden gedaan. Graag zou ik willen weten wat voor settings dat ik dan moet doen om de mail direct door te sturen naar de mailserver (Exchange) die draait op de SBS2003 server van de verschillende klanten.

Klopt het trouwens dat hiermee mail direct wordt ontvangen/doorgestuurd? Op dit moment werken de meeste klanten met de ingebouwde POP3 connector van SBS2003 en die haalt mail per 15 minuten binnen.

Als iemand me meer kan vertellen over mijn vragen en wat voor DNS setting dat ik precies moet doen, dan heel erg graag.

Groeten,

Jvdheuvel.

GlobalServe
09/11/07, 10:34
Opletten hiermee.

Zie zeker dat je sbs server een vast ip op het internet heeft.
Op de dns records van het domein waar de mail naar verstuurd word zet de mx record naar het ip van de sbs server.
Maak een 2de mx record aan naar een andere locatie met een fallback mx, dan gaat er geen mail verloren als de sbs server niet beschikbaar is.

Zorg dat je exchange goed werkt zodat je alle mails ontvangt.

jvdheuvel
09/11/07, 11:03
OK, ik zal er rekening mee houden.

De Exchange server draait in ieder geval geheel naar behoren. Moeten er dan nog andere instellingen worden gedaan in de Exchange Server? Of is het voldoende om door te verwijzen naar het IP-adres?

Enkele klanten hebben geen vast IP-adres, maar dat wordt dus ondervangen door het instellen van een fallback MX record? Stel nou dat het IP-adres ineens wijzigt. Dan wordt de mail weer naar de webserver doorgestuurd via de fallback MX?. Wanneer het nieuwe IP-adres dan weer wordt ingesteld bij de DNS settings, wordt dan de mail alsnog afgeleverd bij de SBS2003 Exchange server? lijkt me toch van niet? Dan moet er nog steeds met de POP3 connector de mail worden opgehaald vanaf de webserver.... of niet?

Op welke manier is de mail via DNS 100% betrouwbaar door te sturen naar de SBS2003 Exchange server?

Ik hoop dat iemand (nog) meer duidelijkheid kan geven....

Alvast bedankt!



EDIT: Wij hebben onze domeinen via TransIP lopen.

Als ik daar in de DNS settings van een domein ga kijken naar de MX records, dan zie ik het volgende:

@ 1 dag MX 10 @
@ 1 dag MX 20 relay.transip.nl.

Moet ik dan, om mail rechtstreeks door te sturen het volgende instellen?:

@ 1 dag MX 10 @
@ 1 dag MX 20[IP_EXCH_SRVR]
@ 1 dag MX 30 relay.transip.nl.

Of moet het het volgende worden?:

@ 1 dag MX 10 [IP_EXCH_SRVR]
@ 1 dag MX 20 relay.transip.nl.

Ik hoor het graag.

Groeten,

jvdheuvel

ju5t
16/11/07, 13:25
Als klanten geen vast IP adres hebben zou ik ze niet aanraden op e-mail direct op hun Exchange server te ontvangen.

crazycoder
16/11/07, 22:11
@ 1 dag MX 10 [IP_EXCH_SRVR]
@ 1 dag MX 20 relay.transip.nl.

Ik hoor het graag.

Groeten,

jvdheuvel
Bovenstaande is correct.

Maak een A record aan voor de Exchange server. In MX records horen geen ip adressen thuis.