PDA

Bekijk Volledige Versie : iSCSI NAS, kant en klaar of zelfbouw?



easy2host
05/11/07, 18:41
Momenteel zijn wij aan het kijken voor de aanschaf van een NAS icm het iSCSI protocol.

Nu heb je een flink aantal kant en klare systemen (EMC, equallogic, netapp etc ect). Deze systemen zijn vaak duur maar zullen ongetwijveld goed ingericht zijn.

Nu kun je ook chassis kopen die gewoon dedudante voeding / mobo hebben etc. Stukje software erop en je kunt zelf ook je NAS bouwen met ISCSI.

Wat is jullie mening, zelfbouwen of kant en klaar kopen.
en waar moet je vooral op letten bij de aanschaf van een goede NAS oplossing.

Mvg Ron


Voordelen kant en klaar
- Hard- en software goed afgesteld
- Service en support 100% voor elkaar van leverancier

Voordelen zelfbouw
- Prijs ligt lager

Wido
05/11/07, 18:48
Kijk hier eens: http://www.webhostingtalk.nl/scripting-techniek-beveiliging/85576-ervaringen-met-nas-systemen.html?highlight=Ervaringen+NAS+systemen

wonko
05/11/07, 19:10
het grote verschil zit hem in de redundantie en beschikbaarheid die gegarandeerd wordt. Met een enkel systeem zit je altijd moet SPOF's (moederbord, raidcontroller...). Wil je meer garanties, en meer redundantie, dan komt de oplossing complexer en duurder.

Wat me het meest stoort aan dergelijke kant-en-klare oplossingen zijn de extreem hoge kosten voor spare parts (extra harddisks om maar iets te noemen; het zijn gewone seagates/western digitals/...); de meesten denken nog steeds aan het verkopen van een "box", tewijl ze beter zouden beginnen denken aan het verkopen van een "box die een dienst levert". Hoe beter de dienst, of hoe meer opties, okee, daar wil ik voor betalen, maar niet voor eenvoudige hardware. Wat kan hun dat nu schelen dat ik daar 4 of 8 TB heb achter hangen, hun software moet gewoon hetzelfde blijven doen.

Als je het zelf wil bouwen, zorg ervoor dat je alle mogelijke testen gedaan hebt, en deze goed en grondig gedaan hebt. Je wil niet in situaties komen waar al je storage onbereikbaar wordt door een denkfout of een foute opstelling.