PDA

Bekijk Volledige Versie : Gameserver advies



Tinoss
05/11/07, 15:58
Beste,

Na enige jaren succesvol gedraaid te hebben op een Pentium 4 3.0 Ghz met daarin 2 GB intern geheugen is het tijd voor een nieuwe gamesever.

Omdat de hardware om ons heen zo snel veranderd zo ik graag wat feedback willen hebben op het volgende systeem;

Intel Xeon Quad Core,X3210
Supermicro PDSMi-LN4
Kingston KVR667D2N5K2/4GB 2 x 2GB

De behuizing van de server is een Chieftec 2U (model zo niet bij de hand), deze voldoet verder nog ruim.
Ook de hardeschijven zijn nog niet aan vervanging toe wat ons betrefd. ( 2 x 80GB SATA )

Het is de bedoeling dat deze server minimaal 2 public Counter-Strike : Source servers kan draaien. Van ieder 18 slots en 2 private servers met ieder 13 slots. De grote vraag is dan ook of deze hardware voldoet aan de eisen die we hieraan stellen.

Wat zijn eventueel verbeter punten, en eventuele ervaring.

Met vriendelijke groet,

Martijn van den Tillaart
Lannercity Events Crew

JMB
05/11/07, 16:14
Wss zal dit prima draaien. Iedere gameserver kan zn eigen cpu gebruiken. Of je ook voldoende ram hebt, durf ik niet te zeggen maar bijna een gb per gameserver lijkt me voldoende...

kanari3
05/11/07, 17:31
Ik zit in een vergelijkbare situatie momenteel dus ook een interresant topic voor mij dit.
Naar mijn weten wordt het geheugen vooral gebruikt met maps wisselen.

@ Tinoss wat voor harde schijven wil je gaan gebruiken? Zijn dit raptors? Naar mijn idee is het wel handig om 10000 toeren schijven te gebruiken.

daanl
05/11/07, 17:39
misschien wat meer geheugen er in 2 x 4 GB en scsi discs maar is niet nodig zal hier ook goed op draaien alleen met wat meer geheugen en snelle discs nog beter ;)

digi128pci
05/11/07, 17:50
SCSI discs zijn niet nodig. 2 x 4GB geheugen is ook overkill volgens mij.
Gewoon om de . dagen de gameservers eens laten herstarten en geheugen zal zeker voldoende zijn.

SCSI discs zijn zonde omdat deze toch enkel aangesproken worden bij het laden van maps en ondertussen heel weinig. Enkel voor wat stats ofzo.

SDIS
05/11/07, 20:47
mag ik is vragen welke Software OS ga je hier op draaien en welke uplink gebruik

kanari3
06/11/07, 00:17
Om me maar even verder in het topic te mengen;
IK gebruik momenteel Centos dit heeft eigenlijk
geen specifieke reden.

De uplink die ik heb is 100mbit.

vipeax
06/11/07, 00:40
62 slots in totaal, dat moet zeker kunnen. Op 4GB ram, dat is 1 gb ram per server en 1 core per server.
Nu is C&C Renegade wat leuker; (Quad Xeon) E5335 & 4GB ram = 4x 40 slots... 1GB ram en 1 core per server (160 slots totaal dus) en als ze allemaal vol zijn dan lopen de servers nog op 60 server frames per seconde (= maximaal).

RoelMPV
06/11/07, 08:16
Thanks voor het advies,

Het was ook handig voor mij!

Tinoss
06/11/07, 11:48
Ook ik heb straks weer een 100mbit connectie in het Euroacces netwerk.

Nu ben ik alleen nog aan het twijfelen geslagen over eventueel 10k harde schijven. Kan dit de boel nog wat stabieler laten draaien? En dan vooral met maploads of wordt dit toch in het geheugen gepompt.

En als laatste vraag waar baseer je eigenlijk het aantal slots op? Is dit puur ervaring of komt er een soort van formule bij kijken?

Iedereen al bedankt voor de nuttige bijdragen;

vipeax
06/11/07, 13:55
Nu ben ik alleen nog aan het twijfelen geslagen over eventueel 10k harde schijven. Kan dit de boel nog wat stabieler laten draaien? En dan vooral met maploads of wordt dit toch in het geheugen gepompt.
Dit zal bij CS niet zo veel uitmaken, maar als je bijvoorbeeld ook BF/CoD wilt gaan hosten (future-proof) dan zou ik er inderdaad een 10k drive inzetten.


En als laatste vraag waar baseer je eigenlijk het aantal slots op? Is dit puur ervaring of komt er een soort van formule bij kijken?

Ervaring ;)

kanari3
06/11/07, 15:08
Mag ik jou dan vragen voor welke OS jij zou kiezen in een gameserver
die alleen servers gebasseerd op de halflife2 engine moeten draaien.

Specifiek gaat het om de volgende 2;

Counterstrike Source
Team Fortress 2

Mischien ook wel leuk om even wat statistieken te laten zien van mijn huidige gameserver. Zie link hieronder.

gtp-gameserver.com/mrtg

Daar draait momenteel 1 public 18 slots & 1 private 12 slots op.

vipeax
06/11/07, 15:16
Als je linux kent, zeker een linux-based OS. De meeste nieuwe games hebben dedicated server files voor linux dus je zou zelfs nog kunnen uitbreiden naar niet Valve-made games.

Even naar de logs gekeken;

-je processor load is bij de P4 zelfs nog laag dus met affinities (server per core) zal dit zeker geen probleem zijn
-memory had je 1GB ongeveer used dus 4GB is zeker genoeg

:)

kanari3
06/11/07, 20:08
Dan heb ik nog een vraag over Source mischiend dat je deze kunt beantwoorden;

Hoe kan je het beste je counterstrike servers starten & stoppen.
Ik zou deze namelijk graag iedere nacht dmv een cron willen restarten.

Maar dat kan ik nu niet omdat ik het pid niet weet. Het past wel niet helemaal bij dit topic maar ik weet ondertussen dat de topic starter ook source servers wil draaien dus mischien heeft deze er ook nog wat aan.