PDA

Bekijk Volledige Versie : VMware VS Xen (Free Editions)



RSDD
03/11/07, 13:46
Geachte Heren en Dames uiteraard,

een klant van mij heeft mij gevraag om een VPS platform op te zetten het liefste met zo min mogelijk, investerings kosten betreffend de software.

Nou zijn er in mijn ogen eigelijk 2 kandidaten VMware met hun VMware Server en Xen Express. Nou vroeg ik mij af welke welke beperkingen hebben beide pakketten. Zo ver ik gelezen heb heeft VMware Server b.v. geen ondersteuning voor als het host systeem maar als 8GB RAM heeft.

Heb helaas geen test bak die meer als 8GB RAM heeft om dit te testen....:(

Met vriendelijk groet,
Robert FH Groeneveld.

Wynand
03/11/07, 13:59
VPS platform, voor VMWare zijn er voor zo ver ik weet geen goede client side beheer applicaties.
Voor Xen kan je bv LXadmin/HyperVM gebruiken als goedkope oplossing.

Technisch ben ik er nog niet goed genoeg in thuis om je er verdere verschillen over te geven.
Hoewel Xen (express) gelimiteerd is tot 4 VM's.

RSDD
03/11/07, 14:10
Naja ik noem het wel een Platform ze willen eerst met gewoon 1 Host beginnen en later misschien meer... dus als we het beperken tot 1 Host.

Dat klopt idd VMware heeft voor het instellen van de server niet echt een Client applicatsie, je hebt wel een client applicatsie maar die is meer voor het starten van VM's, aanmaken, toevoegen aan een ander netwerk etc. Zo ver ik weet heb jeook geen mogelijkheid om een limiet op de breedband te stellen. Een oplossing voor dit probleem zou zijn een host only netwerk en dan een router opzetten die zo wel met Host only netwerk als b.v. bridged is. en dan op die router dat toe te passen.

pierce
03/11/07, 14:22
Met vmware heb je toch de keuze uit een webinterface of client software..

Ik kan namelijk mijn vm's beheren via het web of die software.

RSDD
03/11/07, 14:28
Klopt, graag wel beetje ontopic blijfen we dwalen beetje af :P


webinterface niet geprobeerd

Martijn Koot
08/11/07, 13:50
Je moet er wel vanuitgaan dat XEN Express alleen kan omgaan met Linux OS en en dergelijke. VMWare doet het wel beter met Windows.

Groeten Martijn

JMB
08/11/07, 14:04
Je kan ook de opensource xen omgeving uit proberen. Ik geloof dat het (met wat moeite) ook prima mogelijk is windows hier onder te draaien als je cpu hardware matige virtualisatie ondersteunt.

frajaweb
08/11/07, 16:10
Geachte,

Bij FraJa WeB draaien wij momenteel zowel VMWare Server als XEN Server. Allereerst zijn wij begonnen met XEN Express. In de begin tijd liep dit allemaal redelijk goed. Echter kwamen de beperkingen en problemen in de loop van de tijd al boven drijven.

Hierop hebben wij besloten om op onze nieuwe servers gebruik te maken van VMWare Server. Deze server heeft precies 8GB en draait als een trein in combinate met VMWare Server. Via de beschikbare VMWare Server console kan je de server eenvoudig van afstand inrichten (zowel op linux en windows). Deze mogelijkheid ontbrak bij XEN Express.

Tevens wordt VMWare al veel langer ontwikkeld dan XEN, dit is dan ook te merken in veel kleine aspecten. Met XEN kan veel, maar in ons geval koste het veel meer tijd om alles goed in te stellen.

Betrefende XEN server, staat op het punt te worden omgezet naar een VMWare Server.

Magus
09/11/07, 10:52
Ook hier hebben we veel getest met OpenVz, Xen express, Xen source en uiteindelijk ook VMware Server. Het is duidelijk dat VMware veel meer volwassen is dan de overige systemen. Dat blijkt uit de clientside applicaties en webtoepassingen maar ook uit gebruiksgemak serverside. Daarnaast heeft het voor ons als voordeel dat we windows vm's kunnen draaien zonder al teveel moeite.

RSDD
10/11/07, 15:41
Zo aan de reacties te horen lijkt me de keus duidelijk.
Om dan voor de VMware Server te gaan. Heeft iemand ook het betaalde pakket van VMWare die mij zijn ervaringen daar mee kan delen ?

hostb
11/11/07, 21:08
Wij gebruiken ESX, werkt prima, makkelijke installatie en beheer op afstand uiteraard.

Arjen @ ARKOis
12/11/07, 12:37
Welk host OS raden jullie aan in combinatie met VMware server?
Wij gebruiken nu Ubuntu met als client OS Windows maar toch lijkt het erop dat een Windows 2003 host fijner loopt dan een Ubuntu host.

Alleen zijn de kosten dan weer gelijk vele malen hoger..

Iemand een tip?

frajaweb
12/11/07, 14:21
Hier hebben we goede ervaringen met CentOS (versie 5).

Costeijn
12/11/07, 16:57
Ik draai zelf VMWare server op Windows 2003 Web en werkt prima. Zat er over na te denken om vmware server op een linux bak te gooien maar hoor daar ook niet echt veel tevreden gebruikers over.

frajaweb
12/11/07, 17:29
Wij draaien hier CentOS 5.0 in combinatie met VMWare Server 1.04. Dit draait als een trein. Erg stabiel, goede performance. Zelfs de installatie was binnen een 30 minuten gelukt, inclusief de web controle paneel.

Arjen @ ARKOis
12/11/07, 19:27
Ik lees steeds meer over CentOS, is er een reden om CentOS te gebruiken ipv Ubuntu onder andere voor VMware?

RSDD
13/11/07, 19:04
Zelf draai ik op me laptop VMware Server 1.0.4 onder ubuntu draait ook prima ik moest alleen wel de any any patch gebruiken maar goed das misschien 2 minuten extra werk. voor de rest draait hij gewoon prima zonder problemen ;)

EDIT:
ik zelf draai op me server CentOS ik weet niet hoe het bij 5.0 zit maar ik weet dat bij 4.5 de kernel hardend is (SELinux) dit geeft een extra stuk veiligheid.

Ubuntu draai ik alleen als werkstation.. volgens mij is CentOS ook iets kleiner in verglijking met Ubuntu als je ze alle bij kaal installerd maar dat durf ik niet met 100% te zeggen.

VMware heeft ook geen graphic interface aan de server kant. dus hoef je niet allemaal GUI's te gaan draaien voor dat je het kunt geburiken de VMware Server Console.. klinkt misschien raar maar is wel een GUI georiendeerd programma ;)

Shadowfox
13/11/07, 20:59
http://www.vmware.com/beta/server/

VMWare zou nog met een JEOS uitkomen, dat is host is plus vmware server geintegreerd.

300MB groot zou deze moeten zijn.

Ik vraag me af wanneer iemand op VI3 gaat draaien. Sinds de zomer heeft VMWare andere tarieven voor de hosting branche.