PDA

Bekijk Volledige Versie : VMWare Svr op Linux eth ip 0.0.0.0



marc1911
02/11/07, 15:44
Hallo,

Ik draai al enige tijd met succes 2x IPCop als Guest OS op VMWare Server welke weer op Windows 2003 server draaidt. Nu wil ik migreren naar Linux als VMWare OS, hetgeen geen eigenlijk probleem blijkt. Naast 2x IPCop en wat ander guest OS'en loopt VmWare Server als een zonnetje op Linux (gebruik Open Suse 10.2).

Ik loop nu echter wel tegen een probleem aan bij één van de IPCop's. De RED interface is verbonden met een kabel internet provider welke een dynamisch IP adres uitdeelt. Dat was ook al zo in de Windows configuratie, maar nu ik het onder Linux heb draaien, lukt het maar niet om deze verbinding in de lucht te krijgen. Mijn andere gemigreerde IPcop config draaidt overigens feilloos op de Linux VMWare host. Het verschil tussen deze twee is dat de "werkende" IPCop met een transparant modem werkt. Bij deze stel ik zelf het statische IP-adres in. En bij de "niet werkende" IPCop dien ik het IP adres te verkrijgen via DHCP. Als eis moet ik hiervoor wel een van te voren door de provider opgegeven hostname gebruiken wil het ipadres worden uitgedeeld. Dit heeft altijd gewerkt op de VMWare Windows host, maar bij de Linux host krijg ik het maar niet rond.

Wat heb ik gedaan op de Linux host:
De interfaces die door de IPCop machines worden gebruikt om een connectie te maken met internet, heb ik een ip-adres 0.0.0.0 gegeven met subnetmask 255.255.255.0. Voor de "werkende" IPCop is dit de oplossing, maar voor de "niet werkende" IPcop lukt het maar niet om de interface door te krijgen. Ik kan deze internet verbinding dus niet migreren of heeft iemand van jullie lezers wellicht nog een idee?

Ik vind het wat gevaarlijk worden om de VMWare host Linux bak rechtstreeks aan de deze DHCP verbinding te hangen. Ik moet dan deze bak ook helemaal dicht timmeren met iptables, terwijl ik nu hier net IPCop voor heb bedacht! Hier moet toch een oplossing voor zijn. Iemand???

Groet,

Marc

Netbyte
02/11/07, 16:12
Staat de VM van de niet werkende Ipcop guest op bridge (ipv nat) ? als het goed is zou je dus bij ifconfig onder linux iets als vmnet:0 en vmnet:1 hebben als ik het goed heb. Het zou dus een 2e virtuale interface moeten zijn op vmnet. Al geprobeerd op het host os "dhclient vmnet:1" te doen ? Nu heb ik niet heel veel ervaring met vmware server, maar dit zijn een aantal gedachtes die even binnenspringen. Misschien sla ik de plank wel compleet mis hehe.

marc1911
02/11/07, 16:28
Staat de VM van de niet werkende Ipcop guest op bridge (ipv nat) ? als het goed is zou je dus bij ifconfig onder linux iets als vmnet:0 en vmnet:1 hebben als ik het goed heb.

Ik heb alle interfaces op bridged staan. Echter in IPCop worden deze gezien eth1. Dat blijkt bij mijn IPCop config op het transparant modem geen probleem


Het zou dus een 2e virtuale interface moeten zijn op vmnet. Al geprobeerd op het host os "dhclient vmnet:1" te doen ? Nu heb ik niet heel veel ervaring met vmware server, maar dit zijn een aantal gedachtes die even binnenspringen. Misschien sla ik de plank wel compleet mis hehe.
In ieder geval dank voor de poging!