PDA

Bekijk Volledige Versie : wet op afstand kopen



micasa001
30/10/07, 10:33
Enkele dagen geleden heb ik een klant van mij een PHP script verkocht. Nu beroept deze zich op de wet op afstand kopen, dus dat deze binnen 7 dagen zijn geld terug dient te krijgen.

Echter ben ik van mening dat de klant op deze wijze een gratis script heeft ontvangen.

Klopt het dat de klant zich hierop kan beroepen bij een PHP script en zo ja onder welke voorwaarden?

Alvast bedankt,

EHS-Jerre
30/10/07, 10:49
heb je een contract of AV waarin dit opgevangen wordt?

flashbanger
30/10/07, 10:59
Geld de wet kopen op afstand ook op digitaal geleverde producten?

The One Hosting
30/10/07, 11:12
Sinds 1 februari 2001 is de wet "kopen op afstand" van kracht. Door deze wet hebben consumenten een betere rechtspositie gekregen. Volgens de wet is er van kopen op afstand sprake wanneer consument en verkoper elkaar bij de aankoop niet hebben gezien.

Dus lijkt me dat het ook op digitaal gelverde producten teld

Wynand
30/10/07, 11:19
Toch lijkt me dat niet helemaal... Nja, uiteindelijk kan zo toch iedereen een script ontvangen, en zijn geld terug vragen?

crazycoder
30/10/07, 11:24
Als het geen bedrijf is en het geen maatwerk betreft mogelijk wel.

Het is mogelijk om php scripts te bescherming en van licenties te voorzien..

bvankuik
30/10/07, 11:39
Zoals crazycoder zegt, het is maatwerk, dus de wet koop-op-afstand gaat niet op. Jammer voor die klant.

Nou ja, "klant"... Mijn vader zei altijd: "Een klant is pas een klant als 'ie heeft betaald".

eveline44
13/11/07, 13:42
Op de website van postbus 51 staat het volgende over uitzonderingen (zie onderaan). Ik zie niets terug over digitale diensten... Was het trouwens echt maatwerk? In dat geval gaat de overeenkomst denk ik in op het moment dat de opdracht wordt gegeven, niet op de dag van de levering. Hoe lang heb je eraan gewerkt?

Misschien kan je trouwens bij deze organisatie terecht met je vraag:
Het Nationaal platform voor elektronisch zakendoen

Postbus 51:
Gelden er uitzonderingen op de regels bij koop op afstand?
De wettelijke regels over koop op afstand gelden voor alle overeenkomsten die op afstand tot stand komen, maar er zijn een aantal uitzonderingen. De regels gelden niet voor:

* financiƫle diensten: daar zijn aparte regels voor in de maak;
* voor de bouw en verkoop van onroerend goed, distributieautomaten en geautomatiseerde handelsruimten (bijvoorbeeld automatieken);
* de verkoop bij opbod (bijvoorbeeld internetveilingen);
* overeenkomsten met een telefoonmaatschappij inzake het bellen met een openbare telefoon.

Sommige bepalingen van de wet gelden niet voor levensmiddelen, dranken en andere goederen voor dagelijks huishoudelijk gebruik, die regelmatig en op vaste tijden aan huis of op het werk bezorgd worden. Een leverancier hoeft niet bij elke bestelling te voldoen aan alle bepalingen over het geven van informatie vooraf en een schriftelijke bevestiging daarvan. Ook de rechten die u heeft als consument om een overeenkomst op afstand te herroepen (ongedaan te maken) en de termijn waarop de overeenkomst moet worden uitgevoerd gelden niet.

Wettelijke bepalingen
U vindt de bepalingen over koop op afstand in de artikelen 46a t/m 46j van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

swedendedicated
13/11/07, 14:20
wet op afstand is hier niet op toepassing aangezien het script voor deze persoon is gemaakt en dus niet is terug te draaien.

eveline44
13/11/07, 15:53
Is het script wel specifiek voor die persoon gemaakt?

bvankuik
13/11/07, 15:57
Daarnaast nog een vraag: kun je controleren of de klant het script aan het gebruiken is?

Bijvoorbeeld omdat het draait op een website?

eveline44
13/11/07, 16:33
Is die vraag relevant? Belangrijk is of hij een kopie heeft gemaakt. Misschien gata hij het pas over een jaar gebruiken, maar het is dan wel gratis verkregen.

Triloxigen
13/11/07, 16:36
Nee, enkel als je de code kan inzien