PDA

Bekijk Volledige Versie : Server, Compleet kopen/Zelf in elkaar zetten?



Ericjuh
29/10/07, 11:34
Graag zou ik een mening van jullie krijgen over het compleet kopen/zelf maken van een server.

Ik ben de laatste paar dagen op zoek naar een server, maar ik kom er toch achter dat de prijsverschillen tussen het zelf maken en een complete server kopen best groot zijn.

een voorbeeld (even heeeeeeeel snel in elkaar gezet):

http://www.hostfile.nl/images/12ufch38k0/220/server2.JPG

in het bovenstaande voorbeeld ben ik, met nog een aantal missende componenten, iets meer kwijt dan 1000 euro.

als ik vervolgens een soort gelijke, nieuwe, server neem van bijvoorbeeld dell of compaq dan ben ik algauw 2400 euro kwijt.

Ik heb namelijk van verschillende mensen gehoord dat het niet verstandig is om zelf een server te bouwen. Bij een compleet systeem zouden de componenten op elkaar afgestemd zijn. Hierdoor moet het allemaal een "stuk" beter gaan.

Nu wil ik graag van jullie weten wat precies jullie ervaring is over het zelf bouwen van een server? Indien je kennis hebt over hardware, is het aan te raden om zelf een server te bouwen?

DutchTSE
29/10/07, 12:01
Ik ben het er niet mee eens, ik bouw al mijn servers zelf, en tot op heden (2 jaar) geen enkel probleem mee gehad.

Overigens weet ik niet waar je je onderdelen in wilde kopen, maar je betaald er best veel voor..
(heb zelf een xeon 3220 server aangeschaft vorige week, en was 1000 euro kwijt met een stuk betere onderdelen dan in die van jou zitten.. supermicro servermoederbord + kast etc).

Ik zie trouwens dat je een CPU koeler erbij hebt, en voor zover ik zie is die hoger dan 1U. Dat gaat dus niet passen in een 1U kast. Ook zou ik die videokaart eruit laten.

Wynand
29/10/07, 12:11
Ik wil jou die CNPS8000 (die is 62,5mm in de hoogte..) en de 7300 nog wel'ns in die Chieftec zien kwijtraken hoor. :D
En waarom koop je in hemelsnaam een desktop SLI mobo?

Laat die videokaart vallen, alsook dat moederbord, en neem een P5M2-M/C in de plaats. :)
Het verschil is 20 euro, en je hebt een server moederbord en een onboard videokaart (iets anders kan je er toch niet in doen).



Indien je kennis hebt over hardware, is het aan te raden om zelf een server te bouwen?Ik hoop dat het ligt aan het feit dat je het erg snel hebt samengesteld, maar ik zou het in jou situatie niet doen. :)
Bestel anders bij Ahead-it, testen ze dat ding nog voor jou ook.


Edit; sneller geheugen kan ook geen kwaad, er gewoon PC6400 insteken ipv. PC3200, geheugen kost toch niets dezer dagen.

Ericjuh
29/10/07, 14:17
ja..t is idd heel snel bij elkaar gezocht. Ik wou namelijk ff een globale kostenplaatje hebben. Daarbij wordt het mijn eerste server, dus heb me nog niet verdiept in de hoogte van componenten. Daardoor zag ik ook zo'n groot prijsverschil.

zelf vond ik het ook al raar dat die complete server beter zouden moeten presteren, want die zijn ook gewoon opgebouwd uit die componenten.

bami82
29/10/07, 14:55
Wellicht als tip, gebruik ESD protection (polsbandje of iets dergelijks)

TiMMiEJ
29/10/07, 15:00
ja..t is idd heel snel bij elkaar gezocht. Ik wou namelijk ff een globale kostenplaatje hebben. Daarbij wordt het mijn eerste server, dus heb me nog niet verdiept in de hoogte van componenten. Daardoor zag ik ook zo'n groot prijsverschil.

zelf vond ik het ook al raar dat die complete server beter zouden moeten presteren, want die zijn ook gewoon opgebouwd uit die componenten.

Nee, betere prestaties zal een "echte" server niet hebben. Maar denk ook even aan uitbreidingsmogelijkheden, koeling en afwerking. Daarbij heb je in je kostenplaatje een goedkope servercase opgenomen. Wil je een servercase met hotswap en betere koelings mogelijkheden dan betaal je > 250 euro.

Server00
29/10/07, 15:37
Daarnaast gaat die MSI mobo niet passen in die case die je er bij neemt. Neem een Asus die passen bijna altijd.

Magus
29/10/07, 16:34
Vroeger bouwde ik servers altijd compleet zelf, inmiddels heb ik het gemak en stabiliteit van barebones mogen ervaren. Kost ongeveer hetzelfde als zelfbouw. Overigens is een complete server niet per definitie veel duurder, maar goedkoper zijn ze nooit.Overigens zullen veel mensen ook de tijd die ze kwijt zijn aan het bouwen van het systeem meerekenen in hun kostenplaatje.