PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe zwaar zijn (MySQL) forums?



manne
27/10/07, 18:37
Ik heb getracht antwoord op mijn vraag te vinden via de search maar er kwam niks relevants uit.

Ik ben van plan om een forum te beginnen maar ik ben niet zo bekend met de resources die een gemiddeld forum gebruikt. Ik heb wel ervaring met gewone websites en heb daar altijd verschillende Shared Hostingplans voor gehad.

Ik zou er dus graag achter willen komen hoe zwaar een forum is voor een server. Laat zeggen een standaard phpBB of Invision Powerboard MySQL forum met een zeer ruwe schatting van tussen de 500 ~ 3000 gebruikers (toekomst gericht uiteraard).

Moet ik dan denken aan een VPS of een dedicated, of is dit ook te draaien op een gemiddeld Shared plannetje?

Alvast bedankt voor enige hulp!

Freakingme
27/10/07, 19:04
Zolang je geen gekke dingen doet moet dit makkelijk op een shared hosting account draaien.

GlennMatthys
27/10/07, 19:09
3000 gebruikers moet lukken, kijk bij voorkeur uit naar een host die een aparte SQL server heeft draaien, zodat de webserver zich kan bezighouden met wat het zich moet bezighouden.
Ik heb zelf nog een redelijk druk forum (tussen de 50 en de 150 man online, concurrent users dus) met een ledendatabase van 5000 man en 80 000 posts zien draaien op een gewoon ordinair servertje. Dus echt veel zorgen hoef je niet te maken om serverbelasting ;).

manne
27/10/07, 19:30
Bedankt, dat klinkt helemaal niet gek!

En is er iemand die weet waar de grens (ruw) zou kunnen liggen tussen een gewoon shared plan en een VPS/Dedicated? Uiteraard sites zoals Tweakers of Geenstijl natuurlijk.... Maar zo groot zou het allemaal nooit worden. Maar ik ben wel benieuwd wat de top is van forum activiteit dat een (gemiddeld?) shared hosting plan aan kan :)

Freakingme
27/10/07, 19:44
Dat is lastig te zeggen. De ene shared webhosting hoster zet max. 5 mensen/bedrijven op een server, terwijl een ander bedrijf 600 mensen/bedrijven op een server zet, en er zijn dan ook weer webhosters die 600 mensen/bedrijven op een grote cluster-omgeving zet.
In jouw geval zou ik gewoon op een shared hosting server beginnen. Tegen de tijd dat het echt te fors wordt, krijg je vanzelf een mailtje of je aub over wilt stappen naar een dedicated server.

dreamhost_nl
27/10/07, 19:48
Daar zit qua hosts hoogstwaarschijnlijk ook al verschil in. De ene host kan een zware site wel toestaan op een shared account en de andere host weer niet. Dit is mede afhankelijk van de hardware die door die host wordt gebruikt en de hoeveelheid klanten op die server; ik denk overigens dat de gebruikte hardware een belangrijkere factor speelt dan of de MySQL server wel of niet op een aparte server draait.

Lite-On
27/10/07, 22:24
3000 man gaat prima.
Ik heb op een aparte webserver een forum draaien met 70.000 leden, en ruim 1.300.000 posts. Behoorlijk groot (Database van 1GB groot). Forum draait op phpBB3
De load valt behoorlijk mee, voor zo'n forum. :)

Zoals je geen gekke dingen ermee doet, hoef je je nergens druk om te maken :)
Wel is het handig om flink wat RAM geheugen te hebben, zodat MySQL het een en ander kan cachen ;)

CrAzY-BoY
27/10/07, 23:06
de load zou moeten meevallen bij een degelijke hostingprovider voor een forum.

Ik zelf heb een forum van ongeveer 2500 leden en de server kan dat met gemak aan. Waar je vooral moet opletten is de bandbreedte want dat kan wel eens zwaar tegenvallen als je forum wat groter wordt.

brinkie
28/10/07, 00:11
Het aantal users op een forum is niet zo bepalend, wel, wat hier eerder terzijde werd opgemerkt, het aantal concurrent users (tegelijk aactieve mensen).

Het type forum is dus bepalend, het aantal bezoekers dat tegelijk komt, enz. Ik heb op mijn servers diverse shardhosting klanten met fora draaien, zonder probleem. Zelf ben ik erg gecharmeerd van UseBB, dat forum neemt nauwelijks resources.

Een goed geoptimaliseerde server moet daar tegen kunnen en wordt het echt te gek kan je i.d.d. nog altijd een dedicated servertje nemen. Bespreek je plannen vooraf met een host, krijg je geen nare verassingen zoals plotselinge (geautomatiseerde) afsluiting e.d.

wonko
28/10/07, 09:35
Het zal voornamelijk de kwaliteit van het forum zijn die bepaalt als alles goed werkt; als de code goed is, en de database is voorzien van de nodige zorg (indexen om maar iets te noemen), is een forum niet meer dan een gewone site.

swedendedicated
28/10/07, 11:12
Zoiezo moet je nooit phpbb nemen, neemt veels te veel resources. Kijk eens naar: http://www.simplemachines.org/ Als het goed is loopt er ook een artikel op internet rond die alle bekende forums heeft vergeleken.

Sorcer
28/10/07, 11:40
wonko-edit: waarom zou manne je moeten contacteren? Dat kan prima via deze thread.

manne
28/10/07, 12:19
Zoiezo moet je nooit phpbb nemen, neemt veels te veel resources. Kijk eens naar: [SMF-URL] Als het goed is loopt er ook een artikel op internet rond die alle bekende forums heeft vergeleken.
Ik wist niet dat phpBB zo zwaar was. Voor mij zou dat een snelle keus zijn omdat de community zo groot is en er genoeg add-ons en support beschikbaar is binnen de community. SMF ken ik ook, maar heb tot noch toe nooit naar deze forums gekeken vanuit het oogpunt van een hoster (resources etc.).

Dus wat ik eigenlijk kan concluderen is dat een shared hosting het in het begin in ieder geval allemaal aan kan. En dat het verder ook goed is om eerst met je host te overleggen wat je plannen zijn en hoe het zit met toekomstige toename van nieuwe leden/activiteit van het forum :)

Lite-On
28/10/07, 12:28
Zoiezo moet je nooit phpbb nemen, neemt veels te veel resources. Kijk eens naar: http://www.simplemachines.org/ Als het goed is loopt er ook een artikel op internet rond die alle bekende forums heeft vergeleken.


phpBB3 is anders een hele vooruitgang hoor ;)
phpBB2 is een heel ander verhaal.
Maar het verschil van 2 naar 3 is behoorlijk groot.


gathering.tweakers.net draait op React software. Tot zover ik weet is dat ook een goede als ehet gaat op server belasting.

Raptor
28/10/07, 14:32
Hmm, als je echt een goed forum verwacht is een licentie van vbulletin zichzelf wel waard.

Lite-On
28/10/07, 14:39
Hmm, als je echt een goed forum verwacht is een licentie van vbulletin zichzelf wel waard.

Of als er een licentie gekocht moet worden, is IPB (Invision Power Board) ook nog een mogelijkheid.
In mijn ogen net zo goed als vBulletin :)

brinkie
28/10/07, 15:22
Ik wist niet dat phpBB zo zwaar was. Voor mij zou dat een snelle keus zijn omdat de community zo groot is en er genoeg add-ons en support beschikbaar is binnen de community.

Mijn advies en ervaring met add-ons, zeker de 3rd party add-ons (bij elk pakket overigens), is dat je daar altijd goed mee moet uitkijken. Het zijn juist de --soms nogal brakke-- add-ons die veiligheidslekken en performanceproblemen veroorzaken. Bij een forum kun je ook kiezen voor een in eerste instantie wat minimalistische, standaard, installatie. Gaat het forum groeien dan kun je op basis van de vragen van de gebruikers bepalen wat je later gaat toevoegen.

manne
28/10/07, 15:47
Of als er een licentie gekocht moet worden, is IPB (Invision Power Board) ook nog een mogelijkheid.
In mijn ogen net zo goed als vBulletin :)
Ja, ik heb ze allebei met demo geprobeerd en Invision Board leek mij net iets beter. Ik krijg daar echt het gevoel bij dat je alle kanten op kan met je community en ik vond het admin panel iets duidelijker (niet allemaal van die drop down lists zoals bij vBulletin). Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de functionaliteit. (Klein) Nadeel van Invision is dat de licentie (ietsjes) duurder is en dat je voor een add-on zoals Image Gallery of Downloads meteen weer $50 kwijt bent. Opzich niet veel geld, maar toch...


Mijn advies en ervaring met add-ons, zeker de 3rd party add-ons (bij elk pakket overigens), is dat je daar altijd goed mee moet uitkijken. Het zijn juist de --soms nogal brakke-- add-ons die veiligheidslekken en performanceproblemen veroorzaken. Bij een forum kun je ook kiezen voor een in eerste instantie wat minimalistische, standaard, installatie. Gaat het forum groeien dan kun je op basis van de vragen van de gebruikers bepalen wat je later gaat toevoegen.
Bedankt voor het advies. Ik ben ook niet altijd voor 3rd party add-ons geweest, helemaal als er dan een forum update uitkomt en je de hele boel opnieuw mag gaan tweaken. Maar ik zou wel via het forum een soort gallery willen hebben en een download systeem en dan kom je gauw uit bij add-ons.

MortyDot
28/10/07, 18:05
<knip>Grrrrr, volgende keer buiten de advertentie en/of per PM aanbiedingen willen doen = ban voor het advertentie gedeelte van WHT.

parmaweb
29/10/07, 19:43
best is een apparte mysql server draaien hebben.
Hier zijn inderdaad de minste problemen mee en komen de andere services niet in gedrang (mail, apache, ...)

dreamhost_nl
29/10/07, 22:45
best is een apparte mysql server draaien hebben.
Hier zijn inderdaad de minste problemen mee en komen de andere services niet in gedrang (mail, apache, ...)

En nu graag met onderbouwing...