PDA

Bekijk Volledige Versie : restwaarde server



SDIS
26/10/07, 18:21
wat is de restwaarde van een server die 1 jaar oud is

1u chassis Gigabyte barebone GS-SR195H
2x Intel Xeon 3.0 GHZ 1u 2mb L3 800 fsb
2x Hitachi Ultrastar 73 GB 15.000 RPM SCSI
4x 1024 MB 333mhz Kingston geheugen ECC


deze server heeft 1 jaar lang 24/7 aangestaan.
en heeft gedraait met windows Os maar dat word niet mee verkocht.

wat zouden jullie hiervoor geven met in het achterhoofd de afschrijving en wat je nu nieuwd voor deze specs zou betalen

met vriendelijke groet en alvast bedankt voor de moeite,
SDIS

dreamhost_nl
26/10/07, 20:26
De restwaarde van een een jaar oude server is 2/3 van de nieuwprijs, aangezien een server in drie jaar wordt afgeschreven. Maar of iemand dat er nog voor wil geven, is natuurlijk nog maar een vraag.

24x7group
26/10/07, 20:50
De restwaarde van een een jaar oude server is 2/3 van de nieuwprijs, aangezien een server in drie jaar wordt afgeschreven. Maar of iemand dat er nog voor wil geven, is natuurlijk nog maar een vraag.

Tegenwoordig worden servers in 5 jaar afgeschreven.. Teminste dat vernam ik laatst van de boekhouder. Correct me if i'm wrong

Deimos
26/10/07, 20:58
Tegenwoordig worden servers in 5 jaar afgeschreven.. Teminste dat vernam ik laatst van de boekhouder. Correct me if i'm wrong

Klopt, neemt niet weg dat je alles in gelijke termijnen afschrijft. Zelf hanteer ik:
50% - 25% - 10% - 10% - 5%

We Are Online
26/10/07, 20:59
De restwaarde van een een jaar oude server is 2/3 van de nieuwprijs, aangezien een server in drie jaar wordt afgeschreven. Maar of iemand dat er nog voor wil geven, is natuurlijk nog maar een vraag.

3 jaar is vrij normaal (heb ik me laten vertellen).

SDIS
26/10/07, 21:22
ok maar als je naar de specs kijkt en je houd dat er bij dan is 25% al heel wat want waarom zou je het anders kopen en een bedrijf kan inboeken etc.
maar een server word meestal net als een computer na 3 jaar vervangen

Freakingme
26/10/07, 21:55
Tegenwoordig worden servers in 5 jaar afgeschreven.. Teminste dat vernam ik laatst van de boekhouder. Correct me if i'm wrong

Voor de belastingdienst klopt dat. Toch zal een gemiddelde server na 3 jaar uit productie worden genomen (for whatever reason), en schrijf je 'm voor jezelf na 3 jaar af...

crazycoder
26/10/07, 23:10
Voor de belastingdienst klopt dat. Toch zal een gemiddelde server na 3 jaar uit productie worden genomen (for whatever reason), en schrijf je 'm voor jezelf na 3 jaar af...
Je schrijf 3 jaar netjes conform de regels af.

Gaat de server daarna kapot dan wordt de rest gelijk afgeschreven met restwaarde 0. Kortom, de eerste jaren heb je minder afschrijving en daarna meer :)

Niet meer voldoen geldt dan ook als kapot.

SF-Jeroen
26/10/07, 23:20
De TS vraagt volgens mij meer een bedrag dan een percentage :)

Rond de 350 euro zou ik zo zeggen

dreamhost_nl
26/10/07, 23:43
De TS vraagt volgens mij meer een bedrag dan een percentage :)

Rond de 350 euro zou ik zo zeggen

Dat vind ik knap als je niet weet wat de server initieel gekost heeft...

Bullcat
27/10/07, 00:15
Het is wat een gek ervoor over heeft uiteraard. maar meestal begint het bieden hier wel rondom dat bedrag

brinkie
27/10/07, 01:35
De restwaarde van een een jaar oude server is 2/3 van de nieuwprijs, aangezien een server in drie jaar wordt afgeschreven. Maar of iemand dat er nog voor wil geven, is natuurlijk nog maar een vraag.


Met ingang van 1 januari 2007 is het afschrijvingspercentage op bedrijfsmiddelen gewijzigd. De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschaf en het gebruik van de bedrijfsmiddelen. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-04.html#P36_4198

Ik zie niet hoe ze dit op een server willen toepassen, dan sta ik nog twee jaar af te schrijven op machines die allang niet meer draaien.. (een server gaat bij mij echt geen 5 jaar mee!). En dan gaat wellicht de in het artikeltje genoemde rekenregel voor de standaardregel die men aan het einde noemt:


afschrijving per jaar = (aanschafkosten – restwaarde) : vermoedelijke gebruiksduur.

Ik zal ze eens bellen hierover,.. net wat nieuwe hardware aangeschaft.

Voor wat betreft de vraag van de TS is dit minder relevant denk ik; de handelswaarde van zijn machine is anders dan de boekhoudkundige waarde. Ik ben geen hardware handelaar, maar zou er nooit meer dan een 300 euro voor geven. Het is immers gebruikt en de garantietermijn is verstreken..

crazycoder
27/10/07, 01:35
Het is wat een gek ervoor over heeft uiteraard. maar meestal begint het bieden hier wel rondom dat bedrag
De bedragen die hier worden geboden liggen vaak ver onder de waarde.

Van de andere kant zie ik ook wel switches verkocht worden voor een prijs die heel dicht bij de nieuwprijs zit :)

SF-Jeroen
27/10/07, 11:05
Dat vind ik knap als je niet weet wat de server initieel gekost heeft...

?? Dat weet je toch haast nooit als je een server tweedehands koopt? Je ziet haast nooit een TS die even zegt hoeveel hij betaald heeft.

Het is altijd een richtbedrag gebaseerd op de onderdelen

dreamhost_nl
27/10/07, 15:07
Met ingang van 1 januari 2007 is het afschrijvingspercentage op bedrijfsmiddelen gewijzigd. De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschaf en het gebruik van de bedrijfsmiddelen. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.


De server is al een jaar oud. Geldt dan niet nog steeds de oude regeling van drie jaar?

Overigens heeft TS niet aangeven wat hij met restwaarde bedoeld. Is dat boekhoudkundig of een bedrag dat hij er voor wil vragen bij een verkoop?

almar
27/10/07, 16:30
Zie ook mijn posting in:
http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/108000-belasting-verlaging.html

Je kunt jouw server over vorige jaar nog voor 33 % afschrijven. Het restant van 66 % moet je met ingang van 1/1/2007 afschrijven in 4 jaar.

De belastingdienst heeft geen boodschap aan het feit dat jouw machine op dat moment wellicht niet meer werkt. Financiele afschrijving staat los van technische afschrijving.

crazycoder
27/10/07, 16:42
De belastingdienst heeft geen boodschap aan het feit dat jouw machine op dat moment wellicht niet meer werkt. Financiele afschrijving staat los van technische afschrijving.
Ik kan mezelf in principe prima vinden in een 5 jarige afschrijvingstermijn. In het MKB is het gebruikelijk dat hardware een jaar of 4-5 meegaat, velen vervangen als het ding kapot gaat of echt niet meer kan..

Als het ding kapot is dan mag je de rest wel gelijk afschrijven. Anders inruilen bij de leverancier..

dreamhost_nl
27/10/07, 19:26
Je kunt jouw server over vorige jaar nog voor 33 % afschrijven. Het restant van 66 % moet je met ingang van 1/1/2007 afschrijven in 4 jaar.

Dan klopt het dus dat deze nog 2/3 van de nieuwprijs waard is :)

SDIS
28/10/07, 12:20
beste heren we maken een paar foutjes

a) ik wil zelf deze server kopen en verkoop hem niet
b) ik wil inderdaad bedragen horen
c) ik weet hoe afschrijving werkt maar daar gaat het niet helemaal om
want. houd rekening met wat zou je nu betalen voor vergelijkbare hardware en dan heb je het nieuwd.

dus graag bedragen in de richlijn a.u.b.

maar toch bedankt voor alle moeite. het word wel duidelijk uitgelegd en jullie hebben er duidelijk te zien veel verstand van

met vriendelijke groet
SDIS