PDA

Bekijk Volledige Versie : Fileserver gecombineerd met Streaming media



digispace
24/10/07, 22:37
Voor een klant ben ik op zoek naar een fileserver waar ik een mapstructuur in aan kan maken.
De klant wil bij voorkeur een fileserver die er uitziet als de verkenner van windows.
Daarnaast wil deze klant video bestanden over het web kunnen bekijken vanaf elke locatie.
Dit moet weer achter een logingedeelte komen te zitten zodat alleen de klant er toegang tot heeft en niet iedereen op het net.

Nou vroeg ik mij af of er hier pakketten voor zijn of dat ik zelf iets moet gaan ontwikkelen voor deze klant.

De server komt in een datacenter te hangen met een 2x100Mbit upload.
Server zelf word een linux server met wss Debian Etch.
Mochten er nog vragen zijn of meer info nodig zijn hoor ik het graag..

Ramon Fincken
24/10/07, 23:05
wil je klant echte video files online gooien of is een convertor naar flv format ook voldoende ?

zoja dan kun je gaan kijken bij verschillende streamers of zelf een applicatie bouwen.

Randy
25/10/07, 00:46
Windows Server (standaard) gebruiken icm Windows Media Services een optie?

digispace
25/10/07, 20:30
wil je klant echte video files online gooien of is een convertor naar flv format ook voldoende ?
De bestanden zullen vooral demo's worden dus delen van dvd's die de klant maakt.

Windows Server (standaard) gebruiken icm Windows Media Services een optie? Ik ben helemaal niet bekend met windows servers.. We gebruiken normaal linux
Is het niet zo dat de kosten van een windows server veel hoger ligt dan een linux server?

Ik ben dus eigelijk op zoek naar een soort externe harddisk die dan in een datacenter komt te hangen, waar eventueel ook een website op kan draaien en hij moet streaming media ondersteunen.

Als dit mogelijk is met windows server dan zou dit zeker een oplossing voor me kunnen zijn.

pierce
25/10/07, 20:45
Ik ben dus eigelijk op zoek naar een soort externe harddisk die dan in een datacenter komt te hangen, waar eventueel ook een website op kan draaien en hij moet streaming media ondersteunen.



Ik zie de link van externe HD -> website eigenlijk niet zo....

Anyway, je kan toch gewoon apache/samba/shoutcast/vpn oid opzetten?

digispace
25/10/07, 21:17
Anyway, je kan toch gewoon apache/samba/shoutcast/vpn oid opzetten? Is dit niet voor een constante streaming ?
Wat ik moet hebben is streaming on Demand zeg maar.
Mijn klant moet bij zijn klanten lang kunnen gaan en daar via internet op de server in kunnen loggen en dan filmpjes af kunnen spelen. Zie het als een youtube achtig iets.

MMaI
26/10/07, 00:43
dat kan toch gewoon met password protected dir met daarachter een flash pagina waarin je video's kan laden
de mappen zijn dan aan te spreken via ftp, of indien geweenst een (gratis) verkrijgbare front end die hetzelfde doet maar dan langs de voorkant.
Voorwaarde hierbij is wel dat de video's in flv worden aangeleverd natuurlijk, anders zit je met een activex gevalletje waarbij je media player moet laden.

digispace
26/10/07, 18:00
Zoals het er nu naar uit ziet gaat het om 1 a 2 TB aan materiaal..... dus omzetten naar flash files is geen optie!

Jozke
26/10/07, 18:55
Ik zou toch kijken naar een Windows 2003 Std server. Je kan dan je files via FTP uploaden (of webpagina met uploadformulier), en de bestanden streamen via Windows media server. Je kan de filmpjes via Windows media player op de client bekijken, of via een webpagina met een Windows Media Player.

Bovendien bied een echte streaming server nog heel wat extra mogelijkheden zoals afspeellijsten, etc...

Mark17
27/10/07, 15:03
Zelf zou ik in dit geval kijken naar Debian icm Apache en PHP5 (PHP voor de login). Want zoals ik het nu zie heb je heel veel extra mogelijkheden van Windows Media Server niet nodig (je kunt gewoon wmv en wma aanbieden, dus het is te bekijken met windows media player, zolang je nu al wmv en wma bestanden hebt).

Randy
27/10/07, 15:11
De meerkosten voor Windows ten op zichte van Linux zijn verwaarloosbaar; een windows 2003 licentie kost 20 euro per maand. Onder linux zijn er ook opties, echter de TCO en ontwikkelingskosten liggen hoger!
Zit je enkel met de setup en het management van Windows. Dit kun je evengoed uitbesteden.

Flash zou ik niet gebruiken, het kost zó ontzettend veel resources. Kies een platform dat aansluit bij je clienten; in dit geval Windows met Mediaplayer?

digispace
27/10/07, 15:31
We hebben besloten om met windows server 2003 te gaan werken..
Wie kan mij aan de informatie over de licenties helpen en de kosten ervan

We hebben het volgende nodig
Windows server 2003 - Dit voor de fileserver.
Windows exchange server 2003 - Dit voor de mailserver
Windows media server 2003 - Dit voor het streaming media

Moet ik nu meerder windows server editions gaan kopen of kan ik 1 pakket kopen en dit op 2 server instaleren.
En waar kan ik de licentie's verkrijgen voor windows moet dit bij microsoft zelf of zijn hier nog andere dealers voor?

pierce
27/10/07, 16:07
indien je een aparte mailserver gaat inrichten kost je dat naast de exchange licentie natuurlijk ook nog een windows 2003 server licentie.

Verder zit als ik me niet vergis Media server ingebakken in windows 2003 server, hier hoef je dus geen aparte licentie voor aan te schaffen.

Daarnaast moet je ook nog CAL's aanschaffen voor je exchange en windows server.

Indien het een publiekelijk toegankelijke server wordt dien je een SPLA licentie te gebruiken, anders kan je de normale licenties gebruiken. Je dealer kan je hier meer info over geven.

Randy
27/10/07, 16:52
<knip>Met 2.5K en een beetje aan geposte berichten zou je nu toch onderhand wel de regels moeten kennen.....

Jesperw
28/10/07, 15:39
De meerkosten voor Windows ten op zichte van Linux zijn verwaarloosbaar; een windows 2003 licentie kost 20 euro per maand. Onder linux zijn er ook opties, echter de TCO en ontwikkelingskosten liggen hoger!
Zit je enkel met de setup en het management van Windows. Dit kun je evengoed uitbesteden.

Flash zou ik niet gebruiken, het kost zó ontzettend veel resources. Kies een platform dat aansluit bij je clienten; in dit geval Windows met Mediaplayer?
Met welke flash streaming server is dat dan? Ik heb veel on-demand gestreamed met Red5 en met lighttpd (mod_flv_streaming) en je moet erg je best doen om een server ook maar een beetje bezig te houden. De belasting is echt minimaal.

Ik zou sneller voor flash kiezen omdat 't platform onafhankelijk is en je 't op Linux kunt hosten. 't TCO verhaal gaat alleen op als je geen verstand van zaken hebt, maar dat is in feite ook zo bij de Windows oplossing. :)

digispace
29/10/07, 14:43
Als ik kies voor een windows standaard server, zit hier ook ISA (firewall) bij of moet ik dan een andere versie hebben.
En zit in standaard ook Exchange ??

pierce
29/10/07, 14:47
nee, die moet je er apart bij kopen, evenals exchange.
Windows is echt alleen Windows :)

Maar ISA server is geloof ik niet heel erg goedkoop, afhankelijk van het aantal gebruikers kan je ook een hardware firewall overwegen, kan je ook nog meer systemen achter de firewall kwijt.

Je kan ook gebruik maken van IPSec in windows ipv ISA, maar dan heb je wel een hele basic firewall...
Zonder monitoring e.d.

Randy
29/10/07, 16:55
ISA-server heb je niet nodig lijkt me. Met IPSec kun je prima firewallopties instellen. Voor VPN-access kun je Routing&Remote-Access (RAS) gebruiken. Exchange is vrij duur om zelf te doen voor een paar gebruikers. Om hoeveel gebruikers gaat het eigenlijk?

digispace
29/10/07, 17:03
Het gaat meer om een bedrijf niet zo zeer om de gebruikers.
Maar voorlopig moeten er dacht ik 10 a 15 gebruikers het kunnen gebruiken.

Ik ga Windows Server Small Buisness Premium leveren aan de klant, hier zit al ISA in.
Zeg je dan alsnog gebruik IPSec of dan wel ISA gebruiken.

pierce
29/10/07, 17:08
Als ISA er toch in zit kan je het net zo goed gebruiken.
Wel een stuk meer werk om te configureren en beheren...

Randy
29/10/07, 18:57
En SBS biedt geen ondersteuning voor Windows Media Services dacht ik.

Glenn
29/10/07, 19:09
En SBS biedt geen ondersteuning voor Windows Media Services dacht ik.

Klopt, zit er niet in.

digispace
29/10/07, 20:34
Volgens de leverancier die ik sprak zit hij wel in SBS Premium....
Hij heeft volgens mij direct contact gehad met HP / Microsoft voordat hij met dat antwoord kwam ...

JanSmit
29/10/07, 20:49
wellicht het volgende maar aanraden:

Server in het datacenter hangen bij een ISP die ook SPLA lics van MS kan verstrekken.

Vraag even bij de ISP wat SBS koste per maand en gebruik deze indien de kosten lager liggen dan onderstaande opties.


SPLA licenties huren van ms windows 2003 std, exchange (betaald per mailbox en krijgt er outlook gratis bij (Als ik het goed heb) en Windows media server 2003.

ISA is volgens mij heel duur met spla en er zijn wel gratis andere tools, maar isa is wel verkrijgbaar als spla


kosten (+-) windows 20 e/pm, exchange 1x mailbox+outlook 5 e/pm per mailbox, media server ?? e/pm en isa ook ?? e/pm

su6

Jan

digispace
29/10/07, 22:27
Als je bij een ISP licentie's afneemt hoef je dan niet voor de software zelf te betalen ?

Want voor zover ik het zie kan ik zelf ook windows Partner worden en dus zelf die licenties verkopen aan de klant.

JanSmit
29/10/07, 23:15
lics = recht gebruik software en je betaald wellicht enkele euro's voor een cd. Je krijgt volgens mij de installatie software gewoon van je isp indien je deze bij hun afsluit. In Nederland zijn er twee bedrijven die spla leveren (HP en Softwarespectrum). Je ISP zal hier haar lics krijgen en "door verkopen" aan jou. Software hoort daar dan ook bij. Parner worden kan natuurlijk ook, maar volgens mij kan je ook gewoon bij HP of Softwarespectrum je lics halen. Deze kan je dan doorberekenen naar je klant.

zie ook http://www.webhostingtalk.nl/hosting-software-en-overige-controle-panelen/59305-uitleg-microsoft-software-en-licentievormen-2.html

gr
Jan

Randy
30/10/07, 11:49
Je betaald 35,- voor de CD. Overigens is er geen licentie voor Windows Media Services; deze zit in Windows 2003 server standaard edition. De enterprise edition biedt echter iets meer features zoals faststart en snelspoelen. En kost maar ~10 euro per maand meer.
Overigens heeft SoftwareSpectrum tegenwoordig Insight;

Glenn
30/10/07, 11:55
Voor zover ik begrepen heb is SBS niet onder SPLA te krijgen.Is dat inmiddels veranderd?

Randy
30/10/07, 13:36
P70-00012 Windows Svr Web Win32 English/MultiLang Lic/SA Pack MVL
P70-00172 Windows Svr Web Win32 All Languages Lic/SA Pack MVL 1 Processor License
P70-00308 Windows Svr Web All Lng Lic/SA Pack MVL SAL Enhanced
P71-01782 Windows Svr Datacntr All Lng Lic/SA Pack MVL Unauthenticated 1 Proc
P72-00166 Windows Svr Ent English/MultiLang Lic/SA Pack MVL
P72-00898 Windows Svr Ent All Lng Lic/SA Pack MVL 1 Proc
P72-00899 Windows Svr Ent All Lng Lic/SA Pack MVL Unauthenticated 1 Proc
P72-01680 Windows Svr Ent English/MultiLang Lic/SA Pack MVL SAL
P72-01681 Windows Svr Ent All Lng Lic/SA Pack MVL SAL
P73-00204 Windows Svr Std English/MultiLang Lic/SA Pack MVL
P73-00978 Windows Svr Std All Lng Lic/SA Pack MVL 1 Proc
P73-00979 Windows Svr Std All Lng Lic/SA Pack MVL 1 Proc Unauthenticated
P73-03407 Windows Svr Std English/MultiLang Lic/SA Pack MVL SAL
P73-03408 Windows Svr Std All Lng Lic/SA Pack MVL SAL