PDA

Bekijk Volledige Versie : Wel of geen eigen IP?



Domenico
08/08/02, 20:26
Het is tegenwoordig niet echt meer nodig om voor elke site een ander IP te gebruiken maar hier is niet iedereen het mee eens.

Hoe denken jullie hierover en waarom?

justonefee
08/08/02, 20:39
Naar mijn inziens is het zelfs niet langer verantwoord elke site een eigen IP te geven. De internetwereld groeit, en dat wil zeggen dat er zuiniger moet worden omgesprongen met IP adressen (en ja, ik weet ook dat men met een nieuwe versie IP adressen aankomt draven die zovele miljarden nieuwe combinaties mogelijk maakt...)

Dus om een lang verhaal kort te maken - ik zie niet meteen het nut om nog langer een IP adres aan een site te koppelen :)

superior-is
08/08/02, 20:55
Eigen IP = onzin en zorgt zelfs in sommige gevallen voor problemen. Men denkt dat het hebben van een eigen IP veel professioneler is en gaat dus het IP hanteren i.p.v. een hostname. Een host moet om een of andere reden het IP adres aanpassen en dan is het einde zoek. Men heeft namelijk het IP adres in verschillende scripts (asp/php/perl/whatever) gezet wat allemaal aangepast moet worden. Of nog erger.. het IP adres gebruikt in een offline gebeuren (denk aan CD/drukwerk).

Vrijwel alles kan virtual host based op enkele protocollen na. Dit zorgt voor minder overhead bij de host en je kan niet zo snel uit resources raken.

En wordt het idd helemaal feest als ipv6 eindelijk doorgevoerd wordt. ;)

WebBizz
08/08/02, 22:25
Wij hosten alle websites op een enkel IP-adres. Technisch gezien is dat goed mogelijk. Wanneer de klant gebruik wil maken van SSL of Anonymous FTP krijg de site wel een eigen IP-adres. Ik heb overigens nog nooit mensen gezien die het IP-adres in bijv. drukwerk gebruiken. Een domeinnaam staat professioneler en werkt gemakkelijker.

justonefee
09/08/02, 11:30
Uiteraard is het technisch gezien goed mogelijk; niet lang geleden gebruikte iedereen een eigen IP adres. Ik vraag me echter af of het nog verantwoord is.

superior-is
09/08/02, 16:24
Het is vrij schaars m.b.t. IP adressen. Zelfs wat grotere bedrijven hebben ongebruikte adressen in moeten leveren. Ripe is ook heel streng daarin -- ik heb wel 'ns hostcount.ripe.net (oid) in onze logs voorbij zien komen. Gewoon om te kijken of wij wel onze IP adressen goed gebruiken.

almar
13/08/02, 11:10
Bij mijn weten wordt daar geen controle op gedaan, maar wie ben ik. Sinds de invoering van HTTP/1.1 is het mogelijk om meerdere hosts op 1 ip-adres te configureren. Daar maken wij ook dankbaar gebruik van. Indien een klant een eigen ip-adres wil hebben, dan kan dat maar rekenen we de kosten daarvoor evenredig door naar de klant.

Wat wel verstandig is, imho, zorg ervoor dat je je hosts m.b.v. een script kunt toevoegen vanuit bijvoorbeeld een db. Anders wordt het echt een chaos.

Gr,

Almar

Xander
19/08/02, 10:46
Voor webhosts zijn al die aparte IP's dan misschien niet nodig, maar iedere professionele webmaster zal toch echt z'n eigen IP moeten nemen.

De belangrijkste reden daarvoor, naar mijn mening, is dat je anders het risico loopt gestraft te worden door zoekmachines voor de spam van een andere site.
Gebruikt de andere site (met hetzelfde IP adres als jouw site) spamtechnieken, zoals onzichtbare tekst, cloaking, etc. dan loop je het risico dat de zoekmachine gewoon het IP adres bestraft, waardoor ook je eigen site slachtoffer wordt.

Iedere webmaster die de zaken dus goed aan wil pakken zal dit risico niet willen lopen en zal gewoon zijn eigen IP willen hebben voor z'n site.

Eriky
18/01/03, 14:02
Dat is onzin, over die zoekmachines. Die werken puur op domein. Het is echter wel waar dat als het ip in een spam database komt je daar last van kan ondervinden. Daarom zijn spamdatabases zoals de RBL ook niet alles. Zelfs de beste host kan niets eraan doen als iemand begint te spammen.. als je het door hebt is het kwaad al geschied.