PDA

Bekijk Volledige Versie : [Linux]Probleem bij 4 GB geheugen



atoomkern
20/10/07, 23:59
Allereerst de systeemconfiguratie:

Intel Core 2 Duo E6750
Gigabyte GA-G33M-DS2R met Intel G33-chipset
4x1 GB Kingston-geheugen (= 4 GB)

Nu een bizar probleem. Gepoogd is Debian te installeren met 4 GB geheugen. De i386-netinstall komt de installatie door met 4 GB geheugen, de amd64-netinstall wil enkel installeren met <4 GB geheugen tijdens de installatie. Vervolgens wordt het interessant. De i386 met een bigmem-kernel werkt prima, de amd64-editie wat minder. Nadat de amd64-netinstall is doorlopen en het geheugen wordt uitgebreid naar 4 GB, dan lijkt alles in eerste instantie goed te zijn (systeem geeft keurig 4 GB geheugen aan), maar er ontstaan enkele vage problemen:

Wanneer met wget een gzip-package wordt binnengehaald en gepoogd wordt deze uit te pakken met gzip, dan geeft gzip een error dat het bestand ongeldig is:
gzip -d Packages.gz

gzip: Packages.gz: invalid compressed data--crc error

gzip: Packages.gz: invalid compressed data--length error

Soortgelijke problemen treden uiteraard ook op tijdens een apt-get update. Wordt dit nogmaals herhaald met bijv. 3 GB geheugen, dan werkt alles prima ->|. Binnen i386 met bigmem-support is dit probleem niet aan de orde, dan werkt het ook goed met 4 GB. Het uitwisselen van de modules over de banken wil niet baten, verder zijn de modules allemaal foutvrij getest met memtest86, dat is het probleem dus niet.

Al diverse andere kernels uitgeprobeerd, BIOS-settings, fora doorzocht (http://www.webhostingtalk.nl/servers-services-en-beveiliging/124289-debian-adresseert-niet-al-het-geheugen.html ook al gevonden maar AMD64 heeft geen bigkernel image omdat deze al standaard 4GB ondersteunt), etc, maar tot op heden nog geen verklaring of oplossing kunnen vinden. Wie helpt?

swedendedicated
21/10/07, 00:32
Al geprobeerd zal de kernel te compilen? Of anders de bios drivers updaten? Dit probleem zie je wel vaker, maar het wordt nooit echt opgelost.

Technotop
21/10/07, 13:29
De meeste moederborden ondersteunen niet meer dan 3 Gigabyte. Is het een desktop of een server moederbord? Server moederborden ondersteunen vaak tot 8+ Gigabyte.

Je moet dus niet kijken naar de kernel maar naar de specificaties van het moederbord, sla de documentatie er maar eens op na :)

hrodenburg
21/10/07, 14:07
Het is toch ook zo dat AMD64 (oftewel 64bits) installaties helemaal geen problemen hebben van het adresseren tot 4gb? Dan zou het dus toch in dit geval altijd een hardware probleem moeten zijn? Toch??

jurrian
21/10/07, 15:37
Al met memtest68 gecheckt of niet een van de reepjes geheugen rot is?

atoomkern
21/10/07, 15:41
Het moederbord zou 8GB aan moeten.

64-bit zou inderdaad 64GB moeten kunnen adresseren maar memtest86 geeft geen problemen (5 keer doorlopen) dus het lijkt toch eerder een linux dan een hardware probleem.

hrodenburg
21/10/07, 16:20
Is er misschien nog een bios update voor je mobo? Welke release probeer je overigens te installeren? Ik neem aan Etch?
Je hebt er verder niets aan, maar ik heb hier een systeempje draaien met 4gb ram op een intel duo-core met debian etch amd-64 en tot nu toe nog geen problemen gehad (draait al een half jaar super stabiel). Ik draai hier xen op met de standaard kernel config van debian. (wel zelf gecompile'de xen inmiddels)

atoomkern
21/10/07, 18:02
Ik heb zowel Etch als Lenny geprobeerd. Welke chipset heb jij? Of misschien ligt het aan de 1333 bus van de nieuwe Core 2 Duo.

hrodenburg
21/10/07, 18:52
Ik heb er een Asus P5WDG2-WS-PRO (thuis servertje) inzitten met 4x Kingston 1GB DDR2 800Mhz RAM.
de proc is een: Intel(R) Core(TM)2 CPU 6420 @ 2.13GHz
Ik hoop dat je er wat aan hebt.