PDA

Bekijk Volledige Versie : Server- of desktopmobo?



Julian
20/10/07, 11:43
Hoi WHT'ers,

Welke verschillen zijn er tussen een desktop- en servermobo? Wat kan ik het beste aanschaffen als ik gameservers wil gaan draaien?

Wynand
20/10/07, 11:52
De verschillen zijn de kwaliteit van de hardware zelf, hittebestendigheid, and so on.
Servermoederborden hebben ook vaak het geheugen horizontaal ipv. verticaal staan, zodat de airflow naar de CPU niet geblokkeerd wordt door het geheugen.
Hierdoor is zelfs in 1U cases mogelijk om met een passieve koeler CPU's redelijk te kunnen koelen zolang de airflow maar goed is.
Een goede airflow is trouwens altijd aan te raden.

Ook staan de audiopoorten vaak plat ipv recht op staande, en zijn het aantal connectoren achteraan beperkt.
Verder kan je mischien een bordje met een onboard grafishe kaart nemen.

Verder moeten we je budget weten, welke socket je nodig hebt, en of het ATX of miniATX moet zijn. ;)

Liteserver
20/10/07, 11:54
Beste,
Het licht aan uw budget.
Het verschil tussen servermoederborden en desktopmoederborden zijn dat de servermoederborden speciaal zijn gemaakt om 24/7 te draaien.
Desktop moederborden hebben dus een korte levensduur.
Verderest zijn de serversmoederborden zo gemaakt dat er een goeie airflow is.
Dit d.m.v. de ram modules schuinplaatsen i.p.v. recht bij de desktops.

Als u dus alleen gameservers wilt gaan draaien zou ik er wel voor zorgen om dan een 2u behuizing te nemen.. dan is het mogenlijk om een desktop mobo te gebruiken.

Ramon Fincken
20/10/07, 12:20
klopt liteserver, alleen de vraag is dan niet of je niet beter een server mobo kunt pakken en je die maandelijks terugkerende extra 1U op je factuur niet beter daaraan kunt besteden ( scheelt je dus al snel 12*15 = 180 euro ex btw per jaar )

update: wellicht ook interessant om even door te lezen:
http://www.webhostingtalk.nl/hardware-discussies/125409-eerste-server.html

crazycoder
20/10/07, 13:56
Ook staan de audiopoorten vaak plat ipv recht op staande, en zijn het aantal connectoren achteraan beperkt.
Verder kan je mischien een bordje met een onboard grafishe kaart nemen.

De meeste serverborden die ik tot op heden heb gezien hebben geen geluidskaart on board.
Hier heb je dus IMO een verschil in server vs desktop hardware.

Ik vind dit soort topics ook niet echt heel nuttig. Beter is het om vanuit de wensen een configuratie voor wat betreft hard- en software in te vullen.

In beginsel zou ik voor servertoepassingen eigenlijk altijd serverhardware adviseren. Dat is ontworpen voor het doel waar je het voor wil gebruiken. Dat wil overigens niet zeggen dat je beslist geen desktophardware kan of mag gebruiken.

Ik raad ook altijd aan om waar mogelijk kant en klare servers van bijv HP te gebruiken of een barebone van bijvoorbeeld Asus. De hardware is dan optimaal op elkaar afgestemd en je hebt vaak een betere garantieafwikkeling dan wanneer je desktop hardware of losse onderdelen koop.

GetHosted
21/10/07, 14:19
Ik gebruik zelf veel desktop moederborden in servers, en ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Geluid & andere rommel is gewoon uit te zetten in het BIOS, enige waar het nog aan kan schelen is het schuine geheugen, passend in 1U etc.

Desktop is niks mis mee, sommige merken juist weer wel :)

dreamhost_nl
21/10/07, 15:39
Ik gebruik zelf veel desktop moederborden in servers, en ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.

1) Dan heb je veel geluk gehad.
2) Draaien de servers geen hoge loads.
3) Draaien de servers nog niet zo lang.

Een servermoederbord is er uiteraard niet voor niks als er geen verschil in kwaliteit zou zitten tussen een desktopmoederbord. Servermoerderborden zijn nu eenmaal beter bestand tegen hogere temperaturen door de hogere kwaliteit componenten.

santema
21/10/07, 16:59
Mag ik vragen wie hier nu ECHT uit ervaring spreken (van GetHosted weet ik het)?

Wij gebruiken ook desktop borden (en dat zijn er aardig wat onderhand) nog nooit problemen gehad, en ja, die servers draaien ook onder hoge load en sommige zijn op dit moment 3 jaar oud...

Temperatuur? Bullshit natuurlijk, Bij een 100 graden valt je CPU uit, desktop of server, voordat de rest van de kast een temperatuur beeikt waardoor het moederbord het zou begeven, dan denk ik dat je sowieso beter een andere oplossing kunt zoeken.

Over het geheugen verhaal, ik heb enkele maanden geleden als test een supermicro 512 kast gepakt, daarin zit een asrock moederbord en een 1u koeler voor de processor. Het geheugen zit hierbij ook voor de processor en toch koelt deze voldoende :).

Tuurlijk is er verschil, zo hebben serverborden vaak de pci sloten op de juiste plek voor de riser, past er meer geheugen op het bord, zitten er vaak intel/3com netwerkkaartjes op etc.

Ik lees hier zovaak wat over de slechte kwaliteit van desktopborden, maar is er werkelijk iemand die hier al eens onderzoek naar gedaan heeft?

dreamhost_nl
22/10/07, 19:13
Wij gebruiken principeel alleen maar servermoederborden, maar hebben inderdaad geen tests uitgevoerd met desktopmoederborden. Waarom voor een onzeker pad kiezen als je voor iets meer geld een stuk zekerder kunt gaan?

DeziWeb
22/10/07, 22:09
Vind zelf desktop moederborden prima kunnen, voor de productie server uiteraard toch liever stabiele desktop moederborden van de populaire merken als; Supermicro, Tyan etc. Maar voor goedkope dedicated servers voldoet een goed Asus desktopmoederbord ook prima. Deze wel liever in een 2u case zetten ivm airflow. Mocht je toch voor 1u gaan+desktopmoederbord is een actieve cpu koeler wel aanteraden!

Maarja, je kan het maken en keren zoals je het wilt maar servermoederborden blijven gewoon voor servers en desktopmoederborden blijven voor desktops;)

Lite-On
22/10/07, 22:18
Ik gebruik zelf Server en Desktop moederborden.
Op dit moment draait een groot deel op SUN hardware.
Maar heb ook verschillende zelfbouw servers. Draait allemaal prima.

Het enigste nadeel wat ik vind van een desktop moederbord, is de plaatsing van het geheugen. Merk toch wel wat temperatuur verschil in een 1U.
In een 1U behuizing zou ik persoonlijk gaan voor een wat beter moederbord.
Als het een grotere behuizing is, zal het niet zo heel veel uitmaken, omdat de airflow niet snel tegen gehouden wordt :)

Als ik desktop moederborden gebruik, dan is het wel een goed merk (zoals Gigabyte, Asus, MSI). Een asrock moederbord moet je nooit ana beginnen, omdat dit soort planken niet gemaakt zijn voor 24/7 te draaien :)

Server00
23/10/07, 00:40
Hier word bijna alleen maar desktopboarden gebruikt, een DELL ook laatst gekocht alleen nog geen ervaring mee. Desktopboards is totaal niks mis mee alleen heb je veel gezeur met of het wel linux compitable is op ten duur heb je dit wel door. Dan heb je een mooi setje voor S775 en AM2. Daarnaast heb ik totaal geen last van veel warmte in zo'n 512L-260B en desktopboard. Ook zelf nooit problemen mee gehad en mocht dat wel ooit zo zijn heb ik genoeg spareparts te plaatsen liggen.

Zoals iedereen hier al meld is het gewoon zo dat serverboarden toch gebouwd zijn op server doeleinden en desktopboarden voor desktop PC's.

FransVanNispen
23/10/07, 04:04
Ik zie deze vraag en de discussie wel vaker voorbij komen en het verbaast me altijd dat men een desktop board al snel goed genoeg vindt voor een server.

Er is dus wel degelijk verschil tussen desktop en server. Net zoals er verschil zit tussen de 'onderklasse' desktop boards en het duurdere segment, welke niet gebruikt worden als men het over 'desktop boards' heeft omdat deze vaak net zo duur en duurder zijn dan server boards.

Als het om 'desktop boards' gaat, hebben we het over ASRock boardjes van ca 40 Euro en Asus boards van rond de 60/70 Euro (corrigeer me maar als ik het mis heb, het is slechts mijn indruk).

Als oud electronica reperateur met diverse jaren ervaring, en certificatie van diverse grote fabrikanten, jarenlange lowlevel system enginering (kernel en drivers voorvoor ik heel wat hardware getest en gebruikt heb) en een aantal jaar dedicated server leverancier, durf ik best te zeggen dat ik uit ervaring spreek.

Ik zal een aantal 'aandachtspuntjes' geven:

1. Er is inderdaad het geheugen probleem dat dwars voor de CPU staat bij 99% van de desktop boards. Bij server boards staat het geheugen met de luchtstroom mee zodat de warmte weg kan.

2. Er zit geen sound op de meeste (zoniet alle) server boards, wat energie bespaart voor onnodige componenten, een aansluit bus bespaart die de airflow in de weg kan zitten IRQ;s bespaart voor bijv. meerdere RAID kaarten (tuurlijk kunnen veel OS'en nu met APIC's en IRQ sharing overweg). Vaak komt geluid niet alleen met een ADC/DAC, maar tegenwoordig met een heel scala aan media processing waarvoor ook DMA en IRQ's nodig zijn.

3. Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van goed ondersteunde A-klasse chipsets, en geen wannabe merken waarvoor je maar moet hopen dat er een driver is en of hij naar verwachting presteert

4. Uitbreidings sloten zitten zo dat er een raiser in kan

5. De BIOS ondersteund de optie om ervoor te zorgen dat het board aan gaat bij een APC reboot/start. Dit is absoluut niet het geval bij alle desktop boards. Alle server boards die ik tot dusver heb gezien hebben tevens de optie tot console redirection en een watchdog met log.

6. De printplaat is van hoge kwaliteit. Dat voorkomt dat soldeer verbindingen los gaan zitten door rekken en krimpen. Uiteraard is ook de tin daarvoor van hogere kwaliteit.

7. De componenten zijn gemaakt voor een hogere temperatuursrange. Met name de Elco's die aanwezig zijn zullen op den duur op een goedkoop dekstop board voor problemen gaan zorgen. Dit is misschien qua kwaliteit nog wel het grootste probleem. De elco's drogen veel eerder uit waardoor zij aan capaciteit verliezen en zelfs kunnen openschuren. Dat zal je je voeding gaan kosten. (Dit geldt ook voor goedkope voedingen).

8. De CPU is goed geplaatst voor de case fan(s) (indien merk afgestemd natuurlijk)

9. Er zijn voor grotere systemen airshafts te krijgen die de luchtstroom nog beter optimaliseren. Dit kan alleen als het moederboard en de case op elkaar zijn afgestemd

10. Er zijn legio aansluitingen voor extra fans in de kast op een server board

11. Netwerk poorten zijn bijna altijd tweevoudig uitgevoerd, en lopen qua techniek voor op de desktop varianten. Erg belangrijk als je wilt backuppen via intern netwerk of met een database server wilt verbinden, zo'n extra poort. Zelfs nu nog (ik heb net gekeken bij wat leveranciers) zijn de goedkopere desktop boards nog maar met één 10/100Mbit NIC uitgevoerd, terwijl server boards al enige tijd doorgaans 2x1Gbit hebben. (Ja, er kan een netwerk kaart in, maar bij een 1U houdt hardware RAID dan direct op).

12. Aansluit kabels voor de bediening en led's op de behuizing zijn op elkaar afgestemd (bijv. SuperMicro PDSMi+ en SC512L-260 kast dmv een enkele bandkabel).
Bij desktop boards zijn de aansluitingen gemaakt voor de standaard ATX kast

13. De formfactor is op maat. Geen uitstekende audio connectoren die afgebroken of uitgesoldeerd moeten worden en lage netwerk aansluitpoorten die niet bovenop 2 USB poorten gestapeld zijn om geld voor een extra connector uit te sparen

14. Meestal mogelijkheid voor een management kaart, soms zelfs met KVM over IP

15. Minimaal 4 geheugen banken, vaker meer dan minder. Op de meeste goedkope desktop boards zitten er maar 2

16. Ze zijn gemaakt op 24/7 gebruik en dat dekt de garantie ook. Ik heb een praktijk ervaring met een HP printer (HP690) die eigenlijk is voor thuis gebruik. Deze gebruikte ik zakelijk voor een paar honderd vellen per week. Gevolg: de as waarover de printerkop beweegt was na 7 maande zover ingevreten dat de kop er niet meer overheen kwam. De HP2000 die ik daarna had, deed grotere aantallen en draaide naar 3 jaar nog. (Zou de HP690 nog onder de gerantie zijn gevallen? :) )

Misschien zijn er meer zaken, en er zullen vast zaken bijstaan die menige persoon niet als relevant of belangrijk acht, maar wij gebruiken in ieder geval om bovenstaande _uitsluitend_ op elkaar afgestemde server hardware.

Als het om het budget gaat en je toch overweegt om desktop aan te schaffen, zou ik niet eens de moeite nemen om zelf servers aan te gaan schaffen en fijn met één van de dedicated providers in zee gaan die het risico neemt om met dit soort hardware hun serverpark draaiende te houden. Als er dan wat stuk gaat hoef je in ieder geval niet zelf voor de hardware kosten op te draaien en met een beetje pech je bed uit ;)
Ze zijn meestal leuk aan de prijs en leveren vaak ook nog eens erg veel traffic voor relatief weinig geld.

Zoals eerder gezegd, het kan jaren goed gaan en ik kan niet in je financien kijken. Maar de verschillen zijn behoorlijk aanwezig.

Julian
23/10/07, 09:21
Heldere uitleg, bedankt!

Mark17
23/10/07, 09:31
Vergeet niet dat de behuizing bij de keuze ook van belang is, bij een desktop kast is een desktop moederbord geen enkel bezwaar in principe. Bij een 1U server zou ik toch wel voor een serverboard gaan.

ATN-Networks
23/10/07, 12:50
In de handel zijn er verschillende serversboards te verkrijgen welke de geheugenbanken dwars voor de CPU staan. Neem bijvoorbeeld van Asus de P5M2-E, P5M2-E/4L en P5M2P-E/4L borden. Met deze borden is absoluut niets mis, de preformance zijn over het algemeen perfect. Er zijn ook serverborden van andere fabrikanten waarbij de geheugenbanken gewoon dwars voor de CPU staan.

Bij desktop board zijn additionele zaken als SoundChipset etc. geheel uit te schakelen via de bios. Zo kunnen de IRQ's geweldig bespaard blijven. Ook ondersteunen de meeste recente desktop borden een functie waarmee de boel weer automatisch wordt ingeschakeld na een power failure. Ideaal voor APC doeleinden ;-).

Dat de legering van de tin nog wel eens wil schelen klopt maar dit is naar mijn mening erg ver gezocht. Het kwaliteitsverschil hierin maakt in de meeste gevallen niet al te veel uit. Gezien veel desktop gebruikers vandaag de dag hun pctje liever uit zicht hebben, wordt deze steeds vaker in een kastje geplaatst. Hierdoor kan de hitte slecht weg waardoor de gemiddelde temperatuur van zoon pctje al snel hoger is dan wenselijk. Vanuit de fabrikanten wordt hier vandaag de dag steeds meer rekening mee gehouden. Desktop hardware kan dus steeds beter tegen grotere hittes.

Extra fans kunnen veelal rechtstreeks op de rackmount aangesloten worden. De meeste Desktop moederborden ondersteunen vaak inderdaad slechts 2 aansluitingen voor fans (CPU en Kastfan).

Dat er veel moederborden nog uitgevoerd zijn met 10/100Mb NIC is correct. Steeds meer nieuwere modellen wordt echter al standaard gefabriceerd met een 1Gbit NIC. Op dit moment heeft ongeveer 45% van de recente modellen een 1Gbit NIC.

Op de meeste desktop moederborden zit vandaag de dag 3 jaar garantie. Gezien de economische afschrijftijd ook 3 jaar betreft lijkt mij dit een perfecte voorziening.

Wij werken al reeds 6 jaar lang met zowel server als desktop borden. De ervaring leert dat serverborden enkele handige extratjes bieden als IMPI etc. Daarnaast zijn voor de meeste desktop borden perfect (actieve) 1U coolers te verkrijgen.

Wij hebben met de servers met daarin een desktopbord geen specifieke problemen welke bij de serverborden niet voorkomen. De borden hebben hun afschrijftijd van 3 jaar telkens perfect doorstaan zonder ook maar enigsinds 1 probleem veroorzaakt tehebben. De audioconnectoren welke boven elkaar zitten hebben tevens nimmer een probleem opgebracht om deze in een 1U (Chieftec) kast te bouwen.

Julian
23/10/07, 13:31
Dan denk ik na alle replies te hebben gelezen, toch voor serverboards te gaan.

BDigitinternetdiensten
23/10/07, 14:06
Vergeet ook niet dat serverboarden ECC geheugen hebben wat na mijn mening iets stabilier is.

Ramon Fincken
23/10/07, 14:30
goeie post Frans ! ( waar zijn de reputatie knopjes als je ze nodig hebt .. )

Wynand
23/10/07, 17:41
Vergeet ook niet dat serverboarden ECC geheugen hebben wat na mijn mening iets stabilier is.Wiki had daar nog een artikel over, alleen zie ik dat ze nu de statistieken van de kans op geheugen fouten hebben weggelaten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Error_detection_and_correction#Error-correcting_code
Herinner me nog iets van een 2 a 3 fouten per jaar als de computer 24/7 draait, dus zo onreël is de kans nog niet eens.

(Hoi A. :))

Julian
23/10/07, 18:21
Vergeet ook niet dat serverboarden ECC geheugen hebben wat na mijn mening iets stabilier is.

Dat had ik ook van diverse hostingbedrijven gehoord. Wat is het verschil tussen 'normaal' en 'ECC'?

Wynand
23/10/07, 18:26
ECC heeft geheugen correctie, bij fouten worden deze hersteld.
Wanneer er een geheugenfout optreed gewoon geheugen, loopt je PC/server vast ipv. dit te corrigeren. (zie ook wiki)

Bento
23/10/07, 19:10
1) Dan heb je veel geluk gehad.
2) Draaien de servers geen hoge loads.
3) Draaien de servers nog niet zo lang.

Een servermoederbord is er uiteraard niet voor niks als er geen verschil in kwaliteit zou zitten tussen een desktopmoederbord. Servermoerderborden zijn nu eenmaal beter bestand tegen hogere temperaturen door de hogere kwaliteit componenten.
Ik heb 2 jaar een gameserver gedraait met een Asus Desktop board.

En die had altijd een hoge load 2 jaar lang en ik denk niet dat dit echt geluk is. Je moet gewoon kwaliteit kopen.

dreamhost_nl
23/10/07, 20:30
Je moet gewoon kwaliteit kopen.

En dus kies je voor een servermoederbord in een server... ;)

blieb
23/10/07, 21:03
Nouja ik heb 2 jaar lang een server gedraait met een simpel asus moederbordje (wel soundtorren eraf moeten slopen dus weg garantie :P )

Dit moederbord werkt nog steeds prima en bevind zich nog steeds in een andere server. het is 1u, geheugenbankjes staan in de airflow jammergenoeg maar met active koeler is temperatuur 55 graden gemiddelt :)

iets waar je wel op moet letten bij het aanschaffen van een desktopmoederbord voor server is dat de sound pluggen niet te hoog zijn. en het liefst onboard gfx :)

Luke B
23/10/07, 22:09
Draai hier ook al een tijdje op een Asus M2A-VM
Werkt perfect, komt niet boven de 40 graden uit en is ook echt niet altijd idle.
Draait zo stabiel als wat!
Heb ook niks hoeven slopen, paste er allemaal smoothly in.
Ja, een serverbord is beter, maar nee, een desktopbord voldoet ook makkelijk. ;)

Lite-On
23/10/07, 23:50
Ik heb hier nog een oude Pentium 3 draaien, die al jaren lang staat te rekenen.
Wordt nog gebruikt om wat kleine dingen op te testen.
Hier zit een desktop mATX plankje in (Asus).
Tot nu toe (afkloppen) geen problemen gehad. Zo stabiel als een steen.

Ik heb toch nu toe nog geen kapotte desktop moederborden gehad.
Zelfde voor serverborden.
Misschien dat ik puur geluk heb.... :)

Bij de Socket AM2 servers is de temperatuur gemiddeld iets van 30 á 35 graden idle, en stressed rond de 48 graden.
Vind ik eerlijk gezegd een prima temperatuur voor een desktop moederbord ;)

Server00
24/10/07, 01:40
Nouja ik heb 2 jaar lang een server gedraait met een simpel asus moederbordje (wel soundtorren eraf moeten slopen dus weg garantie :P )

Dit moederbord werkt nog steeds prima en bevind zich nog steeds in een andere server. het is 1u, geheugenbankjes staan in de airflow jammergenoeg maar met active koeler is temperatuur 55 graden gemiddelt :)

iets waar je wel op moet letten bij het aanschaffen van een desktopmoederbord voor server is dat de sound pluggen niet te hoog zijn. en het liefst onboard gfx :)

Ik heb nu voor zowel AM2 als S775 een mooi setje wat past. Wel vreemd want ik dacht dat elk Asus mobo pasten. Daarnaast is de airflow ook bij ons zeer goed destijds tegen de 40 graden aan met een E6600 proccesor. Alleen 1ding is duidelijk ga het niet proberen met passieve koelers wat overigens wel weer mogelijk is met serverboarden.

Serverboarden is ook gewoon het best, ook eens leuk dat als je een SC512L aanschaft dat alle lampjes het doen. En soms hoeft het niet eens zoveel te schelen ( desktoboard / serverboard ). Als het budget er is sleutel je voor 100euro extra al een mooi serverboard erin.

bvankuik
24/10/07, 08:42
Iets wat buiten de techniek gaat: ik vind het wel degelijk een uitstraling hebben naar je klanten als je kunt zeggen: wij maken alleen gebruik van kwaliteitshardware van dit-en-dit merk of deze-en-deze componenten.

Uiteraard hoeft dit voor de TS niet direct een overweging te zijn.

Julian
24/10/07, 09:20
De temperatuur moet zeker niet te hoog worden, en het geheugen moet geen fouten bevatten. Ik heb nu een server draaien met ouder geheugen (DDR) op een desktopboard, maar hierop vallen geregeld gameservers uit. Is dit een gevolg van geheugen? Wie zal het zeggen :D

bvankuik
24/10/07, 09:23
Daar is wel achter te komen. Eerst geheugen testsen met memtest, als dat goed gaat en we hebben het over Linux o.i.d., core dumping aanzetten en kijken welk signal de coredumps veroorzaakt. Als dat SIG11 is, dan is het meestal iets hardwarematigs.

Luke B
24/10/07, 09:26
@bvankuik
Kwaliteitshardware hoeft niet per se een server moederbord te zijn denk ik zo. Asus is toch echt wel een heel betrouwbaar A-merk ondertussen :)

gjtje
24/10/07, 11:33
Asus maakt ook prima server onderdelen. :)

Lite-On
24/10/07, 13:23
@bvankuik
Kwaliteitshardware hoeft niet per se een server moederbord te zijn denk ik zo. Asus is toch echt wel een heel betrouwbaar A-merk ondertussen :)

Dat klopt, maar er is en blijft wat verschil tussen een server/desktop bord :)
Asus, Gigabyte, MSI, Abit is allemaal goed spul.
en.... Asrock bijvoorbeeld weer niet :)

Als ik desktop hardware gebruik in een server is het altijd een Gigabyte of een Asus moederbord. Zeer tevreden over :)

santema
24/10/07, 13:25
Dat klopt, maar er is en blijft wat verschil tussen een server/desktop bord :)
Asus, Gigabyte, MSI, Abit is allemaal goed spul.
en.... Asrock bijvoorbeeld weer niet :)

Als ik desktop hardware gebruik in een server is het altijd een Gigabyte of een Asus moederbord. Zeer tevreden over :)

Weer zo'n doelloze uitspraak?

Hoeveel ervaring heb je met ASrock?

wij hebben op dit moment ~ 60 asrock dingen draaien (zowel bij klanten, in dc en op kantoor, tot op heden nooit een enkel probleem gehad (bij asus meerdere :) ).

Lite-On
24/10/07, 13:31
Weer zo'n doelloze uitspraak?

Hoeveel ervaring heb je met ASrock?

wij hebben op dit moment ~ 60 asrock dingen draaien (zowel bij klanten, in dc en op kantoor, tot op heden nooit een enkel probleem gehad (bij asus meerdere :) ).

Ik heb zelf meer ervaringen gelezen over Asrock.
En zelf zat problemen mee gehad.
Na een half jaar het moederbord kapot (socket a), en ik was blijkbaar niet de enigste die het probleem had.
Gelukkig was dit wel een servertje die thuis stond.


Maar goed. Iedereen heeft zijn eigen ervaring
Toch is het puur geluk hebben met hardware. Sommige mensen hebben geen problemen, en de andere weer wel.

santema
24/10/07, 13:33
Socket A hebben we alleen op asus gedraaid, daar ook problemen mee gehad, we zijn pas amd gaan aanbieden toen socket AM2 erdoor kwam, daar goede ervaring mee (laag energie verbruik etc).

Lite-On
24/10/07, 13:37
Socket A hebben we alleen op asus gedraaid, daar ook problemen mee gehad, we zijn pas amd gaan aanbieden toen socket AM2 erdoor kwam, daar goede ervaring mee (laag energie verbruik etc).

Ik heb zelf nog geen problemen gehad met Asus hardware.
Ik gebruik ook AM2 ipv het lage energie verbruik (BE, en EE versie).
Ik heb alleen ervaringen met Socket A moederborden van Asrock.
Toch kan eeder merk wel eens een probleem hebben, dat kun je nooit verkomen.

santema
24/10/07, 13:47
EE ken ik niet (zelfde als LE denk ik). Heb er wel naar zitten kijken, ze zijn sneller, verbruiken de helft en kosten ~ 2 euro meer. Verder zie ik niet echt voor of nadelen, iemand misschien?