PDA

Bekijk Volledige Versie : Het vershil graag wil ik weten van Dedicated en VPS



Xigdis
20/10/07, 10:33
Hallo,

Ik ben opzoek naar een leuke server. Special voor ventrilo, irc en filehosting!
Wat is het belangrijk om naar te kijken. en wat voor verschillen zitten in een dedicated server en een VPS?

Groetjes Xigdis

hosting4every1
20/10/07, 10:45
Geachte,

Het verschil tussen een VPS / en dedicated systeem is als volgt:

VPS systemen worden vaak meerdere op 1 hooftsysteem gedraait.
U ontvangt vaak dus minder ram geheugen,hardenschijfruimte per VPS systeem.
Vaak kunt u de vps systemen wel beheren via root of remote desktop.
U ontvangt ook vaak 1 ip adress bij een vps systeem.

Dedicated systemen zijn geheel voor u.
Niemand anders maakt gebruik van uw systeem alleen u zelf.
Zo blijven dus de prestaties hoog omdat u alleen gebruik maakt van het systeem.
Vaak is dit wel wat prijziger maar u krijgt wel meer voor u geld dan een VPS systeem.

VPS systemen worden vaak gebruik voor alleen voicehosting,webhosting.

smurf
20/10/07, 10:49
Je kan op een VPS vaak zoveel ram krijgen als je wil en meestal kan je ook CPU units bijkopen, het voordeel van een VPS is dat je deze kan schalen naarmate je budget en behoeften.

SmilieBG
20/10/07, 10:57
Dedicated is een hele autobus verhuurd alleen voor jou. Je mag ermee doen wat je zelf wilt en heb je nergens en van niemand last van. Alle ruimte is alleen van jou.

VPS is een stoel in dat autobus. Maar, mocht je meer ruimte nodig hebben, kan je altijd extra stoel of bagage ruimte in de bus inhuren. Het kost minder, maar je moet het wel met anderen delen. Omdat je eigen stoel hebt, heb je op zich geen last van anderen, maar als het verhuur bedrijf slechte organisatie heeft, kan het ook voorkomen dat bus overvol raakt en dat iedereen er last van heeft.

Mvg,
Aleks

Xigdis
20/10/07, 11:07
Leuke uitleg

MC388
20/10/07, 14:03
Gameserver is dat hetzelfde als VPS ??

Wil dit graag weten, omdat wij op zoek zijn naar nieuwe servers en dus niet voor een "gedeeld" iets willen gaan.

Wynand
20/10/07, 14:07
Nee, een gameserver is een spel dat ergens op een server draait, en die server wordt nog gedeeld met anderen.
De hoster zorgt ervoor dat klanten geen last van elkaar ondervinden.
Verder kan je niets doen dan wijzigingen aan het spel brengen (je eigen server), zoals aan/uit (van de game server), mappen toevoegen, mods, en andere settings wijzigen.

Op een VPS (virtual private server) kan je ook gameservers draaien, maar dat is niet aan te raden en zorgt bijna gegarandeerd voor lag.
Naast gameservers kan je er bv. ook een website, IRC, teamspeak of wat dan ook op draaien.
Maar nogmaals, een VPS is (meestal) geen goede keuze om gameservers op te draaien.

Jesperw
20/10/07, 17:10
Op een VPS (virtual private server) kan je ook gameservers draaien, maar dat is niet aan te raden en zorgt bijna gegarandeerd voor lag.
Ik weet dat je 'bijna' zegt, maar ik denk wel dat het verstandig is om aan te geven dat het er maar net van af hangt wat voor een VPS het is. Van die volgepropte sempron's met een paar gig geheugen zullen je behalve een eigen root login weinig bieden.

Er zijn ook aanbieders die wel fatsoenlijke gevirtualiseerde omgevingen bieden. Bovendien hoeft dat lang niet altijd te betekenen dat er overboekt wordt. Dat kan wel, maar als je dat niet wilt dan hoeft dat niet. Alles heeft z'n prijs.

Wynand
20/10/07, 17:19
Dat weet ik, maar ik probeer eigelijk vooral te zeggen dat dat het risico niet waard is, en dat hij beter ineens voor een dedi of gameserver gaat.

Ja, je hebt goede VPS aanbieders, zeker, maar ik denk dat we met een gerust hart kunnen zeggen dat méér dan de helft van de VPS providers niet geschikt zijn voor gameservers, tenzij je naar de high end vpssen gaat kijken (waar me een dedi een betere oplossing lijkt).

Verder hangt het ook af van het spel zelf (hoeveel schijf/CPU/netwerk/geheugen het nodig heeft).

MC388
21/10/07, 17:29
Nee, een gameserver is een spel dat ergens op een server draait, en die server wordt nog gedeeld met anderen.
De hoster zorgt ervoor dat klanten geen last van elkaar ondervinden.
Verder kan je niets doen dan wijzigingen aan het spel brengen (je eigen server), zoals aan/uit (van de game server), mappen toevoegen, mods, en andere settings wijzigen.

Op een VPS (virtual private server) kan je ook gameservers draaien, maar dat is niet aan te raden en zorgt bijna gegarandeerd voor lag.
Naast gameservers kan je er bv. ook een website, IRC, teamspeak of wat dan ook op draaien.
Maar nogmaals, een VPS is (meestal) geen goede keuze om gameservers op te draaien.

En hoe zit het dan met de verbinding ??
Wordt die wel gedeeld bij gameservers of is dat ook apart geregeld ???

Wynand
21/10/07, 17:39
Die wordt net als bij een VPS gedeeld, maar deze zijn bij elke naamswaardige GSP zo dat ze nooit overbelast worden.
Je krijgt wel bij elke (dergelijke) GSP een eigen IP (voor dat spel) hoor.

MC388
21/10/07, 17:45
Die wordt net als bij een VPS gedeeld, maar deze zijn bij elke naamswaardige GSP zo dat ze nooit overbelast worden.
Je krijgt wel bij elke (dergelijke) GSP een eigen IP (voor dat spel) hoor.

Oké............bedankt voor de uitleg.