PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoevaak helpt incasso?



Maxhost
19/10/07, 21:01
Hallo hosters,

Ik vraag me al een tijdje iets af, en maak er maar eens een topic over.
Er wordt vaak gezegt dat als mensen niet betalen, hosters een aanmaning sturen en uiteindelijk incasso. Ik vraag mij af, hoevaak helpt zo'n incassobureau nou eigenlijk? Kunnen jullie wat vertellen over wanneer het vaak wel helpt, wanneer vaak niet, jullie ervaring, wat je zeker moet hebben, en wat minder belangrijk is... Dus eigenlijk, hoeveek en wanneer is een incasso succesvol?

dreamhost_nl
20/10/07, 14:42
Dat ligt er uiteraard aan hoe hardnekkig je debiteuren zijn en hoe professioneel het gekozen incassobureau te werk gaat. Over het algemeen geldt : Niet geschoten is altijd mis!! Bij ons gaat élke openstaande post na verloop van tijd naar een derde partij ter incasso.

swedendedicated
20/10/07, 15:39
Hier hetzelfde als wat dreamhost doet, alleen uit ervaring is het zinloos, want de debiteur begrijpt ook wel dat je voor bedragen onder de €100 geen rechtzaak begint. Dit komt vaak voor met webhosting diensten die per maand gefactureerd worden.

Keizer
20/10/07, 16:31
zinloos? ik kan uit ervaring toch melden dat bij de eerste brief van het incasso bureau zo'n 40%-50% betaalt, en dat bij de tweede (iets dreigendere) brief nog eens 10%-20% betaalt. in totaal betaalt 50%-70% dus alsnog zijn of haar factuur.. en inderdaad; bij die andere 30%-50% gaan we echt geen rechtzaak beginnen om die paar tientjes.

eMiz0r
20/10/07, 22:06
Hier hetzelfde als wat dreamhost doet, alleen uit ervaring is het zinloos, want de debiteur begrijpt ook wel dat je voor bedragen onder de €100 geen rechtzaak begint. Dit komt vaak voor met webhosting diensten die per maand gefactureerd worden.

Weinig ervaring heb je dan. Ruim 80% van de niet betaalde facturen worden na het inschakelen van een incassobureau alsnog geint. Dit gaat over +/- 150 zaken per maand.

RichardVD
20/10/07, 22:53
En hoe doe je dat dan bij bedragen van bijv. 20 euro of misschien nog iets lager als het gaat over één domein. Als ze dan alsnog betalen zie je vrijwel niets van dat geld door de incassokosten.

eMiz0r
20/10/07, 23:07
En hoe doe je dat dan bij bedragen van bijv. 20 euro of misschien nog iets lager als het gaat over één domein. Als ze dan alsnog betalen zie je vrijwel niets van dat geld door de incassokosten.

Een incassobureau zal je altijd adviseren de (incasso)kosten te verhalen op je klant. Dit vang je af via de Algemene Voorwaarden. Kijk al je abonnementen/contracten er maar op na. Er staat altijd iets in de strekking van: "alle kosten die voortvloeien uit niet tijdige betalingen blabla worden verhaald op de klant" in. Dit bestaat vaak uit de (minimaal) 37 euro incassokosten en wettelijk gestelde rente.

Is de klant érg hardnekking zit je of zelf fout, of je stuurt er een gerechtsdeurwaarder op af die de kosten in no time voor je int, omdat alle bewijzen panklaar hem opgeleverd worden.

Als wanbetaler ben je erg dom bezig om het zover te laten komen, als je daadwerkelijk een bepaalde dienst hebt besteld.

Henky!
20/10/07, 23:59
Wij werken ook met een gerechtsdeurwaarder (geen incasso bureau) en tot nu toe alles 100% terug gekregen. Ook wanneer het om kleinere bedragen gaat. Tot nu toe moesten we twee keer zelfs overgaan tot in beslaglegging. Dat doen wij bij wijze van spreke ook als het om 10 Euro zou gaan.

AlfaHosting
21/10/07, 08:42
Ongeveer de helft.

eMiz0r
21/10/07, 08:58
Wij werken ook met een gerechtsdeurwaarder (geen incasso bureau) en tot nu toe alles 100% terug gekregen. Ook wanneer het om kleinere bedragen gaat. Tot nu toe moesten we twee keer zelfs overgaan tot in beslaglegging. Dat doen wij bij wijze van spreke ook als het om 10 Euro zou gaan.

En terecht. Mensen gaan een verplichting bij jou aan en weten heel goed dat ze die moeten betalen. Of het nou om een vordering van 10 of 100 euro gaat, het gaat om het principe. Ik denk trouwens dat je sowieso geen onderscheid moet maken. Als je klanten laat doorschemeren dat je kleine bedragen laat zitten, is het einde ook snel zoek. Moet je eens kijken hoeveel rente etc. je misloopt door te late betalingen of facturen afboeken "omdat het niet de moeite is". Op jaarbasis tikt dat aardig aan.

swedendedicated
21/10/07, 12:00
Ok dan heb ik nog een beetje een OT vraag: Controleren jullie het adres van de dedibteur? Zoja, hoe? Ikzelf stuur de facturen vrijwel altijd over de mail dus de persoon kan makkelijk een vals adres opgeven. Bij betaling kun je wel zien van wie het is maar het adres staat er vaak niet bij.

®on
21/10/07, 12:17
Dat doen wij bij wijze van spreke ook als het om 10 Euro zou gaan.
Hier idem. Van de week nog: iemand die de verlenging van zijn .nl domein niet wilde betalen, ondanks meerdere verzoeken (factuur, herinneringen en telefoon). Prima, dan niet, maar ben ik redelijk principieel ingesteld en mijn bedrijfsvoering dan ook. Toen ik het woord gerechtsdeurwaarder liet vallen, was de dag erop de betaling ontvangen. Tsja.

Sorcer
21/10/07, 12:17
Ok dan heb ik nog een beetje een OT vraag: Controleren jullie het adres van de dedibteur? Zoja, hoe? Ikzelf stuur de facturen vrijwel altijd over de mail dus de persoon kan makkelijk een vals adres opgeven. Bij betaling kun je wel zien van wie het is maar het adres staat er vaak niet bij.

Ingebouwde functie die de achternaam controleert op het opgeven adres + telefoonnummer.


Hier idem. Van de week nog: iemand die de verlenging van zijn .nl domein niet wilde betalen, ondanks meerdere verzoeken (factuur, herinneringen en telefoon). Prima, dan niet, maar ben ik redelijk principieel ingesteld en mijn bedrijfsvoering dan ook. Toen ik het woord gerechtsdeurwaarder liet vallen, was de dag erop de betaling ontvangen. Tsja.

Jammer dat we altijd van die mensen behouden in deze samenleving. Ik begrijp overigens niet waarom deze mensen gewoon dan hun producten niet opzeggen, en als ze inzien dat ze het vergeten zijn gewoon netjes de factuur betalen. Eigen fout, dus daar moet je dan ook zelf voor opdraaien.

Ik begrijp die mensen echt niet..

Maxhost
21/10/07, 12:41
Maargoed, wat heb je nodig bij een incasso? ik neem aan dat je wel wat bewijzen moet hebben...
Wat heb je zoals nodig?
- Bevestiging van zijn bestelling?
- Hoelang moet het duren voor je naar incasso gaat?
- Heb je ook andere bewijzen nodig?

dreamhost_nl
21/10/07, 16:09
Over het algemeen gaat het om alle correspondentie, verzonden facturen, data van verstuurde facturen en kopiën van ondertekende contracten, maar dat wil nog wel eens verschillen tussen incassobureaux en gerechtsdeurwaarders.

Server00
21/10/07, 20:56
Ik controleer adressen op me intiutie. Zo zie je soms de grappigste postcodes of plaatsen. Ook domeinen die ze willen registreren of op welke naam de bestelling moet komen. Tot nu toe heb ik ze er allemaal uitgevist.

Verder heb je bijv bij Webcasso totaal nog geen bewijs nodig, dit lever je pas aan wanneer je in de laatste stappen zit of er bezwaar is gemaakt door je debiteur.

Verder innen wij ook elke kosten maakt niet uit of het om een klein bedrag gaat het gaat meer om het princiepe en laat voor elk bedrag het voorkomen al houd je er niks tot weinig aan over.

martijn1886
30/10/07, 12:57
Onze ervaring is dat de echt slecht betalende debiteur hier zich ook niks van aantrekt. Deze weten dat je voor 70 eurp geen rechtzaak zal doen

WebXtra
30/10/07, 13:07
Toch 8 van de 10 keer gaat de debiteur toch maar betalen...
Best zonde om een factuur van 10 euro niet te betalen, en uiteindelijk 100 euro te moeten betalen aan het incassobureau...

bvankuik
30/10/07, 13:43
Heeft de webhosting branche eigenlijk blacklists voor notoire wanbetalers?

dreamhost_nl
30/10/07, 14:54
Nee, er zijn al wat ideeën hierover geweest (gebruik de zoekfunctionaliteit van dit forum maar 'ns), maar door de "wet op privacy" is dit moeilijk te realiseren.

dgroen
30/10/07, 15:01
Domenico Edit:

<spam!>

vipeax
30/10/07, 15:35
Incasso Bureas schijnen hun werk goed te doen naar mijn ervaring.
I3D en ik hadden een "meningsverschil" over het wel & niet afgesloten zijn van een contract. Eerst een brief gekregen, de ondertekende gebelt, verhaald uitgelegd. Toen een tijd lang niets gehoord. Uiteindelijk bericht gekregen met een oplossing. Hiermee zijn beide partijen akkoord gegaan en alles is geregeld.

binkie1979
30/10/07, 15:54
[QUOTE=Server00;903534]

Verder heb je bijv bij Webcasso totaal nog geen bewijs nodig, dit lever je pas aan wanneer je in de laatste stappen zit of er bezwaar is gemaakt door je debiteur.

QUOTE]

Dit is vreemd. Dit zou betekenen dat iedereen iets kan opgeven bij webcasso en zij nooit van te voren controleren op fouten die gemaakt zijn en of het zin vol is..
Bewijzen van overeenkomst en verstuurde nota's en herineringen moeten als eerst afgegeven worden voordat ze en zaak kunnen beginnen.

dreamhost_nl
30/10/07, 16:48
Lijkt me wel dat je zelf zal moeten betalen aan Webcass0 indien je een valse of incorrecte debiteur aanbiedt.

eMiz0r
30/10/07, 23:46
[QUOTE=Server00;903534]

Verder heb je bijv bij Webcasso totaal nog geen bewijs nodig, dit lever je pas aan wanneer je in de laatste stappen zit of er bezwaar is gemaakt door je debiteur.

QUOTE]

Dit is vreemd. Dit zou betekenen dat iedereen iets kan opgeven bij webcasso en zij nooit van te voren controleren op fouten die gemaakt zijn en of het zin vol is..
Bewijzen van overeenkomst en verstuurde nota's en herineringen moeten als eerst afgegeven worden voordat ze en zaak kunnen beginnen.

Nope, zo werkt het. Als je voor elke opdracht allerlei bewijzen moet overleggen kost het teveel tijd (en dus geld). Pas wanneer je gerechtelijke stappen gaat ondernemen kom je met bewijzen.

En ja, ik zou nu naar een incassobureau kunnen stappen die vervolgens jou gaat aanmanen voor een hostingpakketje. Jij weigert te betalen omdat je niets hebt besteld, ik kan geen bewijzen overleggen en vervolgens draai ik voor de kosten op. Onterecht aanmanen heeft toch geen zin.

primawebhosting
15/11/07, 16:47
Bij niet betalende klanten ,Sturen wij ook alles naar de deurwaarder,Ook bedragen onder de 100 euro.(kosten zijn voor de debiteur)
Want is het niet zo wie bestelt moet betalen .
En als mensen weten dat je het toch niet laat incaseren dan ben je zo failiet.

chielsen
16/11/07, 00:06
Ja schijnt toch dat veel mensen bang zijn voor brieven van incassobureau's. Zo is wanadoo/orange ook lekker brutaal.
Meer dan een jaar probeerde ik me af te melden voor een inbelpakket van 6.95 per maand. Uiteindelijk had ik er genoeg van en de automatische incasso ingetrokken. Toen kwamen ze met een dreigbrief dat ik moest betalen. Brief teruggestuurd en een jaar niks van gehoord.
Toen een aanmaning, waarin het total bedrag al op 90 euro zat. Weer een jaar niks gehoord.

Na weer 1.5 jaar opeens een brief van de incasso. Die heb ik een brief teruggestuurd en sindsdien niks meer van gehoord. Maar schijnbaar kan dit uit anders zouden ze het niet doen. Ik denk dus dat er mensen wel bang worden en toch betalen (wat zelfs onterecht zou zijn in dit geval).

snaaps
17/11/07, 09:37
circa 75% wordt bij ons alsnog voldaan waneer wij er een incasso/deurwaarder achter zetten.

waarom geen 100%?
sommige bedragen zijn veel te laag om een deurwaarder voor langs te sturen.
Andere klanten zijn ondvindbaar of zitten in het buitenland.


Het aantal geincaseerde facturen ligt een beetje aan welk incasso bureau je gebruikt.
Sommige incasso bureau's zijn geen deurwaarders bureau, dus zal je minder geld ontvangen.
Sommige incasso bureau's stoppen bij x aantal acties.
Allemaal afhankelijk wat je er zelf voor wenst te betalen. (ff kort door de bocht)

AlfaHosting
17/11/07, 13:14
circa 75% wordt bij ons alsnog voldaan waneer wij er een incasso/deurwaarder achter zetten.



Wie gebruiken jullie ?

snaaps
18/11/07, 12:56
Wij gebruiken zelf Select Incasso.

Eenmalig lidmaatschap 200 euro per jaar.
Ook kleine bedragen worden hier geacepteerd, echter gerechtsdeurwaarder gaat pas de deur uit bij bedragen hoger dan 350 euro (inclusief administratie en incasso kosten)

dreamhost_nl
18/11/07, 13:05
Eenmalig lidmaatschap 200 euro per jaar.

Is het nu "Eenmalig" of "per jaar"? ;)
Als je dan toch voor een incassobureau kiest, kies er dan één op basis van "no cure no pay". De enige manier voor het incassobureau om wat te verdienen is dan om bij je debiteuren aan te kloppen en er ook echt iets voor te doen...

snaaps
18/11/07, 13:09
mijn excuses, is inderdaad 200 euro per jaar.
Maar goed, dat verdient zich snel genoeg terug, wij zelf rekenen namelijk ook 25 euro administratie kosten bij de laatste aanmaning.