PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is een hostingbedrijf waard en wat zeker niet!



swedendedicated
16/10/07, 17:40
Vaak genoeg zie ik topics van mensen die hun bedrijf willen verkopen voor 2x de omzet. Dit is echter in de praktijk onmogelijk.

Stel: bedrijf A heeft een omzet van €4000 per jaar. De klanten zijn voornamelijk budget klanten en vrijwel geen bedrijven. Verder zijn er geen dedicated of colocated klanten. De kosten zijn €1500 per jaar (domeinen, licenties, support enz...) Dit bedrijf is minder dan 1x de jaaromzet waard. Waarom? De klanten bestaan uit budget klanten en de winst marge is vrij laag.

Bedrijf B heeft een omzet van €2000 per jaar. Het klantenbestand is 50% zakelijk en 50% privé. De hoster is geen budget host. De kosten bedragen €400 per jaar.
Dit bedrijf is veel meer waard dan bedrijf A omdat de winst marge velen malen hoger is en omdat de klanten voor de helft zakelijk zijn!

Voor bedrijf A is een overname bedrag van onder de 0,75x de jaaromzet terecht. (het duurt namelijk 2 jaar voordat je pas winstmaakt!!)
Voor bedrijf B zal dit rond de 1.5 liggen.

Conclusie: Bedrijven welke een hogere omzet hebben zijn niet persé winstgevender. Een klein bedrijf dat veel betrouwbare klanten heeft is winstgevender, je zult er meer voor moeten betalen maar je krijgt het velen malen eerder terug dan een bedrijf dat voornamelijk budget is.

Suggesties zijn graag welkom, het kan zijn dat ik ergens een foutje heb gemaakt. (etenstijd) Graag zou ik ook andere argumenten zien wat een bedrijf waardevoller maakt.

machit
16/10/07, 17:56
Netjes! Zijn goede vuistregels voor toekomstige biedingen. Alleen mis ik een paar puntjes.

- Een bedrijf dat met digitale overeenkomsten werkt is minder waard dan met papieren.
- Lopende contracten
- Prestaties van het netwerk en servers afgelopen jaar. De hoster kan misschien geen budget hoster zijn, maar met slecht netwerk, daalt het ook in waarden.

Of zijn jullie het hierin niet met mij eens?

MMaI
16/10/07, 18:01
waarde is verder afhankelijk van:
het aantal klanten, een grote klant een een paar kleine voor die bedragen zijn minder stabiel mogelijk dan verdeeld over bijvoorbeeld vel kleinere klanten
de contractduur, en de mate van afhankelijkheid van de klanten van de eigenaar (maandelijks is minder waard dan jaarlijk)
eventuele licenties die overgenomen moeten worden (denk ook eigen custom cms systemen etc)
aantal werknemers en de kosten voor onderhoud etc meenemen (denk zeker aan afschrijving, nieuw spul heeft veel hogere boekwaarde)

swedendedicated
16/10/07, 18:02
Was ik inderdaad vergeten machit, alleen digitale overeenkomsten worden niet altijd geaccepteerd door onze rechters ;) Netwerk is inderdaad een goed punt maar als je migreert de klanten meestal naar je eigen netwerk/servers.

machit
16/10/07, 18:09
Was ik inderdaad vergeten machit, alleen digitale overeenkomsten worden niet altijd geaccepteerd door onze rechters ;) Netwerk is inderdaad een goed punt maar als je migreert de klanten meestal naar je eigen netwerk/servers.

Klopt ook wel dat je vaak alles migreert. Alleen wat moeten de klanten daarvan verwachten? Als je de klanten eerst op zeer stabiel netwerk zaten, jij gebruikt een netwerk dat iets minder bekent is. Of juist andersom... dat vind ik persoonlijk een zeer belangrijk punt.

Wat betreft die overeenkomsten. Als klanten moeilijk willen doen, heb je bijna geen poot om op te staan. Mijn tip: Houd eerst een enquete onder de klanten, als je een bedrijf gaat overnemen met digitale overeenkomsten.

santema
16/10/07, 18:16
Je vergeet de waarde van eigen hardware, goodwill, eventuele (zelfgemaakte) software ect.

Swiftway-UK
16/10/07, 18:38
Wat is een hosting bedrijf waard?
Omzet is nauwelijks een factor, bedrijven kunnen miljoenen omzet draaien en tegelijkertijd ook miljoenen verlies.

Voor ons zijn de cashflow, assets en nettowinst van belang, (bijna) al het andere is niet relevant.

Belangrijk punt: vaak vergeet met loon aan zichzelf te betalen en voegt men dit bij nettowinst, dit is geen nettowinst! tenzij men het bedrijf verkoopt aan iemand die zelf een eenmanszaak heeft moeten de uren van de ondernemer vervangen worden door iemand in loondienst, dit is een factor wat vaak niet word meegerekend in overname berekeningen.

DutchTSE
16/10/07, 18:38
Aantal uur per week dat je er verplicht aan besteed telt ook?

crazycoder
16/10/07, 18:42
- jaren dat een bedrijf bestaat
- in welke mate de klanten aan de eigenaar hangen ipv aan het bedrijf

Ramon Fincken
16/10/07, 18:43
interessant :)

Maar .. een niet-budgethost die kosten van 400 euro op 2k omzet heeft is dan wel iemand die al een paar jaar bezig is ?
Ik kan me ( en al zeker in het 1e jaar niet ) voorstellen dat je slechts 400 euro kwijtbent.

swedendedicated
16/10/07, 18:50
interessant :)

Maar .. een niet-budgethost die kosten van 400 euro op 2k omzet heeft is dan wel iemand die al een paar jaar bezig is ?
Ik kan me ( en al zeker in het 1e jaar niet ) voorstellen dat je slechts 400 euro kwijtbent.

Daarom is dat bedrijf in mijn ogen ook meer waard ;) Het is ook een overdreven groot verschil maar het moet mogelijk zijn (met een reseller pakket ;))

eMiz0r
16/10/07, 22:19
Vaak genoeg zie ik topics van mensen die hun bedrijf willen verkopen voor 2x de omzet. Dit is echter in de praktijk onmogelijk.

Stel: bedrijf A heeft een omzet van €4000 per jaar. De klanten zijn voornamelijk budget klanten en vrijwel geen bedrijven. Verder zijn er geen dedicated of colocated klanten. De kosten zijn €1500 per jaar (domeinen, licenties, support enz...) Dit bedrijf is minder dan 1x de jaaromzet waard. Waarom? De klanten bestaan uit budget klanten en de winst marge is vrij laag.

Bedrijf B heeft een omzet van €2000 per jaar. Het klantenbestand is 50% zakelijk en 50% privé. De hoster is geen budget host. De kosten bedragen €400 per jaar.
Dit bedrijf is veel meer waard dan bedrijf A omdat de winst marge velen malen hoger is en omdat de klanten voor de helft zakelijk zijn!

Voor bedrijf A is een overname bedrag van onder de 0,75x de jaaromzet terecht. (het duurt namelijk 2 jaar voordat je pas winstmaakt!!)
Voor bedrijf B zal dit rond de 1.5 liggen.

Conclusie: Bedrijven welke een hogere omzet hebben zijn niet persé winstgevender. Een klein bedrijf dat veel betrouwbare klanten heeft is winstgevender, je zult er meer voor moeten betalen maar je krijgt het velen malen eerder terug dan een bedrijf dat voornamelijk budget is.

Suggesties zijn graag welkom, het kan zijn dat ik ergens een foutje heb gemaakt. (etenstijd) Graag zou ik ook andere argumenten zien wat een bedrijf waardevoller maakt.

Hmm dus "omdat het budgetklanten zijn" zijn die klanten niets waard? Je beargumenteerd dat niet, maar neemt een stelling gewoon maar als feit aan. Een vergelijking van niks natuurlijk.

Als je de boel omdraait ben ik het met je eens. Ik neem liever een bedrijf over dat VEEL kleine klanten heeft en waarbij je veel kan automatiseren, dan een bedrijf met WEINIG en arbeidsintensieve (high-end)klanten. Vergeet daarbij ook niet dat een bedrijf met weinig klanten en een hoge omzet per klant veel meer risico loopt. Bij bedrijf A vertrekken 4 klanten om een storing a 40 euro omzet per klant. En bij bedrijf B vertrekt 1 klant die 400 euro omzet doet. Nee, mij niet gezien :)

swedendedicated
17/10/07, 00:14
Dat zeg ik inderdaad, een budget hosting bedrijf is veel minder waard. Waarom? Het bedrijf zelf is niet voor niks budget! Dit dan zijn omdat het een minder "goed" netwerk is of slechet support levert. De klant kan dan zeggen ik ga weg maar ik wil evengoed niks betalen. En van dat imago kom je niet snel af. Alleen wil ik niet zeggen dat elke budget hoster zo is natuurlijk maar support kost nou eenmaal tijd en tijd is geld.

crazycoder
17/10/07, 00:36
Dat zeg ik inderdaad, een budget hosting bedrijf is veel minder waard. Waarom? Het bedrijf zelf is niet voor niks budget! Dit dan zijn omdat het een minder "goed" netwerk is of slechet support levert. De klant kan dan zeggen ik ga weg maar ik wil evengoed niks betalen. En van dat imago kom je niet snel af. Alleen wil ik niet zeggen dat elke budget hoster zo is natuurlijk maar support kost nou eenmaal tijd en tijd is geld.
En jij kan als budgethoster weten waar je over praat...

Je bepaal de waarde van een bedrijf niet direct aan de hand van de prijs die men voor het product vraagt. Dat kan wel een belangrijk punt zijn als je het over te nemen bedrijf in een bestaand bedrijf wil integreren.

brinkie
17/10/07, 09:29
Dat zeg ik inderdaad, een budget hosting bedrijf is veel minder waard. Waarom? Het bedrijf zelf is niet voor niks budget! Dit dan zijn omdat het een minder "goed" netwerk is of slechet support levert. De klant kan dan zeggen ik ga weg maar ik wil evengoed niks betalen. En van dat imago kom je niet snel af. Alleen wil ik niet zeggen dat elke budget hoster zo is natuurlijk maar support kost nou eenmaal tijd en tijd is geld.

Ik kan mij helemaal vinden in eMiz0r's opmerkingen. Maar als je inderdaad van mening bent dat de prijs die je klanten in rekening brengt de waarde van je bedrijf grotendeels bepaalt, dan is jouw bedrijf dus minder waard (bij vergelijkbare omzet) dan het mijne omdat ik hogere prijzen hanteer (en mijn marges waarschijnlijk ook beter zijn).. ?! Dat is m.i. onzin.

De punten die Swiftway-UK en santema naar voren brengen zijn veel relevanter. Mijn ervaring is overigens dat met name MKB-ers ook vaak kiezen voor budgethosting. Sterker nog: ik maak regelmatig mee dat ze voor een verschil van nog geen 10 euro per jaar naar een ander gaan! Dus zo trouw is ook deze categorie klanten niet. Ik denk overigens dat zeker de helft van mijn klanten tot de zakelijke categorie gerekend moet worden (ik beschouw mijzelf overigens niet als een échte budgethoster maar ook niet tot de categorie 'kwaliteitshosters').

Veel MKB-ers hebben zoiets van "oke, we moeten ook maar een website, want iedereen heeft het" maar vinden het niet zo boeiend als die een keer een paar uur offline zou kunnen zijn en willen ook niet echt investeren er in. Dus het zegt niet zoveel welk type klant je hebt; het allerbelangrijkste is gewoon de marge die gemaakt wordt. Daar bepaal je de overname prijs op. En dan heb ik het over de marge op de "kale" hosting, de "contracten" (geneuzel waar ik overigens niet aan doe) want marge die je maakt op toegevoegde producten als webdesign en programmering kan je in een overnameprijs niet of nauwelijks laten meetellen tenzij er ook personeel overgaat die deze kennis en kunde inbrengt en dus het onderhoud van de websites gecontinueerd kan worden. Overigens ook niet onbelangrijk: want hoe doe je een overname van dát soort klanten zonder dat ze er meteen als een speer vandoor gaan, zeker als je dat soort added value niet kunt of wilt bieden als (budget) hoster?

Jesperw
17/10/07, 09:30
Op zich kan omzet wel een belangrijk punt zijn. Een bedrijf met een omzet van 3 ton maak je eenvoudiger (flink) winstgevend dan een bedrijfje met 10k omzet. Dit kun je behalen door bijvoorbeeld alle klanten te migreren naar je eigen infrastructuur, waarbij de kosten amper toenemen en de inkomsten wel.

Dat lijkt me immers wat je doet, bij een overname. Daarbij valt er dus heel veel geld te verdienen aan een bedrijf met een grote omzet en weinig winst.

(Edit: Veel winst is natuurlijk altijd beter :cool:)

TotallyHosted
17/10/07, 10:56
JesperW snijdt hier een goed punt aan.

Ik wil dit nog even verduidelijken: De KOSTEN maken juist helemaal niets uit! En daardoor de nettowinst eigenlijk ook niet!
Als iemand al z'n domeinen bij bijv. TransIP heeft ondergebracht, wat best kan bij de wat kleinere bedrijven, dan zijn hun kosten hoger dan wanneer wij alles naar onze SIDN-account overzetten.
Als iemand 10 Mbit verbruikt, zullen de kosten hoger zijn dan wanneer ik die 10 Mbit onderbreng in onze eigen infrastructuur.

Vandaar dat je je niet op 1 ding moet concentreren, maar moet kijken naar:
a) Omzet
b) Verbruik, en de kosten die daarbij gepaard gaan in je eigen infrastructuur
c) overige zaken, zoals de naam van het bedrijf, servicelevel dat de klanten gewend zijn, en meer.

Swiftway-UK
17/10/07, 11:10
Jullie hebben het over schaalvoordelen, die kun je alleen bereiken als je zelf als grotere partij een kleinere partij over gaat nemen, dit is niet altijd het geval. Ook migratie kost veel geld, tijd en moeite waar je dus ook rekening mee moet houden.

Je kunt zeker wel wat besparen in de bottom line, maar daar mag je bij overname niet al teveel vanuit gaan, dit zijn de voordelen die achteraf van toepassing zijn. Voor de daadwerkelijke waardebepaling moet je het bedrijf op zichzelf (los) bekijken, niet alvast jezelf rijk rekenen door te berekenen waar jij op kunt besparen, vaak vallen dit soort voordelen achteraf toch tegen.

Indien je een bedrijf gaat overnemen vanuit je eigen bedrijf en je wil al je klanten gaan integreren in je eigen firma, dan moet je ook kijken in welke mate de accounts, prijzen en klanten bij je eigen bedrijf passen, dit is een zeer belangrijk punt in het geheel.

crazycoder
17/10/07, 11:30
Er worden nu een paar zaken door elkaar gehaald. Wat is de waarde van een bedrijf en welke voordelen er zijn te behalen door een overname.

Je moet het allemaal mee laten wegen als je een overname ga doen maar ik denk dat een topic op een forum niet echt de plaats is om alle factoren de revue te laten passeren.


Jullie hebben het over schaalvoordelen, die kun je alleen bereiken als je zelf als grotere partij een kleinere partij over gaat nemen, dit is niet altijd het geval.

Er is voor om het even welk formaat bedrijf voordeel te behalen bij een overname:
- 1 SIDN account
- 1 eurid account
- grotere commits afname dataverkeer
- meer/beter inkoop van rackspace/stroom, of naar eigen racks van losse afname colocatie..
- relatief kleine toename overhead tov toename van aantal klanten

Is er geen sidn of eurid account dan komt het voor het bedrijf na overname wellicht binnen bereik.

Swiftway-UK
17/10/07, 11:46
Er is voor om het even welk formaat bedrijf voordeel te behalen bij een overname:

Dan ga je er vanuit dat een hosting partij een andere hosting partij gaat overnemen, dit is niet altijd het geval.



- 1 SIDN account
- 1 eurid account

Niet iedereen is lid van SIDN of EURID en veel kleinere partijen werken met resellers. Ook het verhuizen van domeinen kost tijd en geld. Lidmaatschap van SIDN is natuurlijk maar 600 euro per jaar en dat is een druppel op een gloeiende plaat als het een redelijk grote overname is, terwijl veel kleinere partijen simpelweg geen SIDN lid zijn en er dus ook geen additioneel voordeel te behalen is.



- grotere commits afname dataverkeer
- meer/beter inkoop van rackspace/stroom, of naar eigen racks van losse afname colocatie..

Commitments moeten tegenwoordig erg fors zijn voordat er daadwerkelijk kosten bespaard worden, denk daarbij niet aan van 1 naar 2 racks maar in (relatief kleine) kortingen bij afname van tientallen racks, dataverkeer gaat pas echt in prijs omlaag bij afname van honderden mbits (etc)




- relatief kleine toename overhead tov toename van aantal klanten

True, hoewel je personeelskosten wel toenemen natuurlijk.



Is er geen sidn of eurid account dan komt het voor het bedrijf na overname wellicht binnen bereik.

Dat is zo, maar daar word niet altijd een economisch voordeel mee behaald, aangezien men ook e.e.a. moet automatiseren, implementeren en verhuizen. Het is echter wel een stuk fijner om niet afhankelijk te zijn van een tussenpersoon, dat is eigenlijk het grote voordeel.

Technotop
17/10/07, 12:13
Dat zeg ik inderdaad, een budget hosting bedrijf is veel minder waard. Waarom? Het bedrijf zelf is niet voor niks budget! Dit dan zijn omdat het een minder "goed" netwerk is of slechet support levert. De klant kan dan zeggen ik ga weg maar ik wil evengoed niks betalen. En van dat imago kom je niet snel af. Alleen wil ik niet zeggen dat elke budget hoster zo is natuurlijk maar support kost nou eenmaal tijd en tijd is geld.

Op wht ben je een van de goedkoopste aanbeiders van diensten, je levert dus zelf ook slechte support en zit in een slecht netwerk? :)

Ontopic:
----------
Als je een serieus bedrijf hebt en je wilt er vanaf dan ga je dit natuurlijk niet op een forum posten... De bedrijven die je in het "bedrijf te koop" topic te koop ziet staan draaien nog minder omzet/winst dan dat jij bij de c1000 in een maand verdient als vakkenvuller.

Wat jij over hebt voor de klanten van een bedrijf, of het hele bedrijf hangt af van een aantal zaken:

- Uit welke sector komen je klanten.
- Wat is je netto winst, uiteraard met aftrek van alle denkbare kosten.
- Wat is je overhead.

Echter kan het gunstig uitpakken, een bedrijf die bijvoorbeeld dedicated servers en hoge overhead kosten heeft, kan worden over genomen door een bedrijf die dit allemaal zelf in handen heeft. Dit betekend dat er minder overhead kosten zijn voor het bedrijf en dus meer logischerwijs meer winst kan behalen uit het nieuwe klantenbestand.

Let er ook op dat klanten vaak voor een jaar betalen, deze kosten moeten allemaal worden afgetrokken van het aankoop bedrag van het bedrijf, hierbij zie je vaak dat de bedrijven in kwestie voor nul euro kunnen worden afgenomen, de vorige eigenaar heeft immers nog een zak geld in zijn zakken zitten van de klanten die voor een jaar hebben betaald.

Heb je een bedrijf als hobby en wil je het verkopen klop dan eerst aan bij je eigen leverancier, hier heb je immers al een “band” mee en kan je verder helpen met het zoeken van een oplossing.

Swiftway-UK
17/10/07, 12:44
Als je een serieus bedrijf hebt en je wilt er vanaf dan ga je dit natuurlijk niet op een forum posten... De bedrijven die je in het "bedrijf te koop" topic te koop ziet staan draaien nog minder omzet/winst dan dat jij bij de c1000 in een maand verdient als vakkenvuller.


http://www.webhostingtalk.nl/webhosting-bedrijf-ter-overname-aangeboden/125691-professioneel-hosting-bedrijf-te-koop.html

Bij welke C1000 verdienen we 60k euro per maand (of 40K euro per maand als je winst wilt nemen?) ;)



Heb je een bedrijf als hobby en wil je het verkopen klop dan eerst aan bij je eigen leverancier, hier heb je immers al een “band” mee en kan je verder helpen met het zoeken van een oplossing.

Dat vind ik wel een goede tip !

TotallyHosted
17/10/07, 12:48
Met het risico nu erg offtopic te gaan:

Bij welke C1000 verdienen we 60k euro per maand (of 40K euro per maand als je winst wilt nemen?)
Per jaar gaat het daar om ;)

Swiftway-UK
17/10/07, 12:51
Met het risico nu erg offtopic te gaan:
Per jaar gaat het daar om ;)

Ja maar dit was de vergelijking:


Als je een serieus bedrijf hebt en je wilt er vanaf dan ga je dit natuurlijk niet op een forum posten... De bedrijven die je in het "bedrijf te koop" topic te koop ziet staan draaien nog minder omzet/winst dan dat jij bij de c1000 in een maand verdient als vakkenvuller.

Technotop
17/10/07, 12:58
http://www.webhostingtalk.nl/webhosting-bedrijf-ter-overname-aangeboden/125691-professioneel-hosting-bedrijf-te-koop.html

Bij welke C1000 verdienen we 60k euro per maand (of 40K euro per maand als je winst wilt nemen?) ;)



Dat vind ik wel een goede tip !

Ik Polen kennen ze net als in Japan zeker geen sarcasme? :)

TotallyHosted
17/10/07, 12:58
Oeps, dan ben ik dus naast offtopic ook nog verkeerd aan het reageren. Excuses!

crazycoder
17/10/07, 13:00
@Swiftway-uk
Natuurlijk heb je te maken met eenmalige kosten. Die zal je in je overweging om al dan niet tot overname over te gaan mee moeten laten wegen.

Niet meer via resellerconstructies geeft wel degelijk een economisch voordeel. Daarbij zal je inkoop goedkoper worden. De eenmalige kosten verdien je op termijn wel weer terug.

swedendedicated
18/10/07, 20:47
Op wht ben je een van de goedkoopste aanbeiders van diensten, je levert dus zelf ook slechte support en zit in een slecht netwerk? :)


jouw quagga netwerk is lekker 0,0 redundancy.

santema
18/10/07, 20:49
jouw quagga netwerk is lekker 0,0 redundancy.

Beetje kansloze opmerking?

Denk het namelijk wel, en waarom val je technotop zo aan, jij geeft in post a aan dat bedrijven die low budget aanbieden besparen op netwerk en support...

phreak
18/10/07, 20:53
jouw quagga netwerk is lekker 0,0 redundancy.

En hoe weet jij dat dat niet redundant is?

tdw
18/10/07, 20:56
jouw quagga netwerk is lekker 0,0 redundancy.

Jij weet je eigen bedrijfsnaam niet eens, gezien in de header 'Xema Internetdiensten' staat, en vervolgens in het eerste stukje text 'Xema internetservices'.

En bereikbaar is met niet met 'ij'.

Mikej0h
18/10/07, 22:22
Mensen we dwalen af van het orginele onderwerp!
We hebben het hier nu niet over hoe goed iemands netwerk wel niet is, of hoe je je bedrijfsnaam spelt of plaatst.

Oftewel; ontopic?

snaaps
19/10/07, 09:10
Eigelijk zal je je bedrijf moeten verkopen inclusief het behoudt van de merknaam, in dit geval kan je waneer je een goede naam hebt de hoofdprijs vragen voor je bedrijf.

verder moet er naast bandbreedte en al dat ander ook rekening worden gehouden met kantoorruimte.
waneer een bedrijf wordt verkocht en de huidige kantooruimte wordt opgezegd omdat de kopende partij al kantooruimte heeft scheelt dit ook vele duizende euro,s per jaar.

Dan heb je ook nog de kosten van dde auto,s welke op naam van de zaak staan, ook dit wordt niet meegenomen.
scheelt weer enkele duizende euro,s per jaar.

Zo komen we toch op een zeer aantrekelijke winst marge.

MediaServe
19/10/07, 15:31
Jullie hebben het over schaalvoordelen, die kun je alleen bereiken als je zelf als grotere partij een kleinere partij over gaat nemen, dit is niet altijd het geval. Ook migratie kost veel geld, tijd en moeite waar je dus ook rekening mee moet houden.

Als je een groter bedrijf overneemt, dan gaat je afname ook omhoog en kun je meestal goedkoper afnemen. Je kunt ook dan je huidige kosten lager maken. Je ziet wel vaker dat een klant het bedrijf koopt waar hij afneemt om zo goedkoper te kunnen inkopen en minder afhankelijk te zijn. Bijvoorbeeld Sky.com die klant werd bij Easynet en vervolgens Easynet heeft overgenomen.

Technotop
19/10/07, 18:14
jouw quagga netwerk is lekker 0,0 redundancy.

Ik vind het nogal laf om op de man te spelen. Professionaliteit straalt er vanaf meneer Xema/Chris :)


Maar goed een kleine les voor onze lieve puber:

Amsterdam:
- Router1 - InterXS IP-Transit
- Router2 - NLix Openpeering + Vlan naar Capelle aan den IJssel
Beide routers staan in VRRP, één router mag dan ook uitvallen en dan blijft alles draaien.

Capelle aan den IJssel
- Router1 - Caveo Internet (amsix) + Vlan InterXion + Vlan Eunetworks
- Router2 - GrafiX Internet IP-transit
Beide routers staan in VRRP, één router mag dan ook uitvallen en dan blijft alles draaien.

Interne switching op Foundry en HP switches, deze zijn onderling redundant verbonden met het Spanning Tree Protocol.

Beide locaties zijn gekoppeld doormiddel van een VLAN, hierdoor onstaat een nog groter netwerk, een transit in Amsterdam mag uitvallen, waardoor het verkeer over Capelle zal gaan.

Beide netwerken maken gebruik van eigen Prefixes, dit betekend dat de VLAN tussen de locaties niet redudant hoeft te zijn, want immers elke locatie heeft zijn eigen prefixes en is dus niet afhankelijk van elkaar.

Al met al zit dat hier dik in orde en wil ik je ook graag een mooie overview doorsturen met hoe het netwerk nou precies in elkaar zit en hoe we dat in de toekomst nog gaan uitbreiden met extra locaties voor nog meer upstreams.

PimEffting
19/10/07, 18:28
Uiteindelijk is belangrijk welk rendement je kunt behalen op het geïnvesteerde kapitaal. Dit moet een interessant percentage zijn, anders kun je beter je geld stoppen in vastgoed, aandelen op de beurs of investeringsfondsen.

eMiz0r
19/10/07, 21:02
Uiteindelijk is belangrijk welk rendement je kunt behalen op het geïnvesteerde kapitaal. Dit moet een interessant percentage zijn, anders kun je beter je geld stoppen in vastgoed, aandelen op de beurs of investeringsfondsen.

Het probleem is echter dat hier op wht de tendens heerst dat de investering binnen een jaar terugverdiend moet worden. Ik lees met regelmaat in het "hostingbedrijf te koop" forum dat "maximaal 1 a 2x de jaarwinst" geadviseerd wordt. Je reinste onzin en generalisatie. Als dit waarheid zou zijn was ik nu bezig met KPN kopen. Hoeveel je leent maakt niet uit, binnen een jaar heb je het er toch lang en breed uit na de reorganisatie :)

Als je het over jaarwinsten van +50 of +100k hebt zul je eerder in de richting van 4/5x de jaarwinst moeten gaan denken. En zelfs dan vind ik het nog vrij weinig.

En Chris, je bent zelf ook een budgethoster. Als je me 50k toegeeft wil ik je toko wel overnemen, want dat is toch waardeloze bende als ik jou mag geloven :)

Natuurlijk moet je schaalvoordeel meerekenen als je een wat groter bedrijf wilt overnemen! Dit kan je duizenden, zo niet tienduizenden euro's per maand opleveren. Dat noem ik niet verwaarloosbaar.