PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocation, hoe en wat?



Ericjuh
14/10/07, 20:17
Het lijkt me wel wat, om voor hobby, een server te colocaten. Ik ben beetje aan het snuffelen gegaan, maar ik kom echt zoveel verschillende dingen tegen. Het raarste van allemaal is het prijs verschil. Ik snap dat er verschil zit in de prijzen doordat je bij de ene meer service krijgt, meer dataverkeerd, etc hebt, maar als voorbeeld:

als ik naar bijvoorbeeld hetzner kijk:

http://www.hetzner.de/rootserver.html

dan zie ik dat het huren van een dedicated server (inclusief dataverkeer) minder kost dan het colocaten van mijn eigen server.

Een aantal suggesties die ik gevonden heb zijn:

http://www.transip.nl/products/colocated/
http://www.redbus.nl/index.htm
http://www.coloclue.net/
http://pcextreme.nl/producten

maar goed.. voordat ik vooruit loop op de zaak wil ik eerst ff duidelijk maken wat ik precies met de server wil. Tis meer een hobby, maar ik zou er de volgende dingen op willen draaien:

- webserver (klein schalig hosting van kameraden en mensen die gratis bij mij willen hosten. Stiekem hoop ik hier wat inkomsten mee te krijgen, maar geen grote plannen)
- mailserver (ongeveer 20 spam mails per dag, meer hobby)
- tf2 of css game server (public tf2/warserver css)


Problemen waar ik mee zit:

- dataverkeer. hoe weet je nu hoeveel dataverkeer je ongeveer gaat verbruiken? Ik lees namelijk overal dat ze gebruik maken van 95%. En dat was niet echt geschikt voor een gameserver.
- met de eisen die ik heb, wat is ongeveer waar ik op moet rekeken (maandelijks bedrag), want ik zie door de prijzen het bos niet meer
- hoe zit het met stroom verbruik. wat is ongeveer normaal aantal ampere's voor een server? Hoe bereken ik het aantal ampere voordat ik een server koop of een beslissing maak waar ik hem ga colocaten

kan iemand mij tips geven/ervaringen over zijn/haar colocation?

Kenneth
14/10/07, 20:37
Het lijkt me wel wat, om voor hobby, een server te colocaten. Ik ben beetje aan het snuffelen gegaan, maar ik kom echt zoveel verschillende dingen tegen. Het raarste van allemaal is het prijs verschil. Ik snap dat er verschil zit in de prijzen doordat je bij de ene meer service krijgt, meer dataverkeerd, etc hebt, maar als voorbeeld:

als ik naar bijvoorbeeld hetzner kijk:

http://www.hetzner.de/rootserver.html

dan zie ik dat het huren van een dedicated server (inclusief dataverkeer) minder kost dan het colocaten van mijn eigen server.

Een aantal suggesties die ik gevonden heb zijn:

http://www.transip.nl/products/colocated/
http://www.redbus.nl/index.htm
http://www.coloclue.net/
http://pcextreme.nl/producten

maar goed.. voordat ik vooruit loop op de zaak wil ik eerst ff duidelijk maken wat ik precies met de server wil. Tis meer een hobby, maar ik zou er de volgende dingen op willen draaien:

- webserver (klein schalig hosting van kameraden en mensen die gratis bij mij willen hosten. Stiekem hoop ik hier wat inkomsten mee te krijgen, maar geen grote plannen)
- mailserver (ongeveer 20 spam mails per dag, meer hobby)
- tf2 of css game server (public tf2/warserver css)


Problemen waar ik mee zit:

- dataverkeer. hoe weet je nu hoeveel dataverkeer je ongeveer gaat verbruiken? Ik lees namelijk overal dat ze gebruik maken van 95%. En dat was niet echt geschikt voor een gameserver.
- met de eisen die ik heb, wat is ongeveer waar ik op moet rekeken (maandelijks bedrag), want ik zie door de prijzen het bos niet meer
- hoe zit het met stroom verbruik. wat is ongeveer normaal aantal ampere's voor een server? Hoe bereken ik het aantal ampere voordat ik een server koop of een beslissing maak waar ik hem ga colocaten

kan iemand mij tips geven/ervaringen over zijn/haar colocation?

Die duitste dedicated server zijn meestal overselled.. dus je shared je 100Mbit lijnen bijv met 50 andere.. waardoor het kan zijn dat je een brakke verbinding hebt...

Het ligt er een beetje aan hoe populiar je server is met gameservers.. een server die dag in, dag uit vol is zuipt meer als ene die leeg staat.. tevens met websites, is het een grote site? Staan er grote bestanden op?
Ik zou zeggen begin met weinig, upgrade kan je altijd nog, zou zonde zijn als je betaald voor iets wat je niet gebruikt.

Het aantal ampere's kun je bereken door een ampere meter, of een Watt meter aan je server te hangen.

Van Watt -> Ampere kun je berekenen met: U = P / I

Waarbij:
U = Ampere
P = Aantal Watt
I = Voltage

(Let op: ga niet zeggen van, mijn voeding is 400Watt, dus dan zal mn server ook zoveel gebruiken.. 400Watt is de top waarde (piek) die je voeding aan kan.. dit zal hij dus niet gebruiken ;))

24x7group
14/10/07, 22:35
@ Kenneth, kleine opmerking, maar in mijn ogen is:

U = Voltage
P = Aantal Watt
I = Ampere

Kenneth
14/10/07, 22:46
@ Kenneth, kleine opmerking, maar in mijn ogen is:

U = Voltage
P = Aantal Watt
I = Ampere

Inderdaad, mijn fout!

Dat maakt de formule dus ook I = P / U

Ericjuh
14/10/07, 23:38
Het probleem bij mij is dat ik niet voor verrassingen wil staan.

Het moet dus niet zo zijn dat als ik een leuke php site heb gemaakt dat ik opeens een hoge rekening extra krijg, omdat ik perongeluk iets over het hoofd heb gezien.

De sites, die ik voornamelijk zelf ontwikkelijk, zijn voor het grootste gedeelte php en voor een beperkt publiek. Ik had mijn site gehost bij een hosting bedrijf en daarbij ben ik 1 malig over de 6 gig dataverkeer gegaan. Dit kwam door een filmpje die opeens 6000x gedownload werd. voor de rest is het voornamelijk tekst. Echte dataopslag of fotoalbums voor een groot publiek zit er tot nu toe nog niet in.

Ik heb even snel berekent wat ik maximaal nodig heb aan vermogen. Hierbij ga ik uit van een normale voeding in een server, namelijk 450 watt:

P = U x I

450 = 230 x i

i = 450 / 230

i = +/- 2 amp MAX

Het zou niet best zijn als mijn voeding constant deze ampere neemt. Kan ik aannemen dat, met een normale server van deze tijd en met een normale belasting ongeveer 0,5 ampere stroom inneemt?

Zelf zit ik te denken aan de volgende colocaties:

http://www.transip.nl/products/colocated/ -> 1U server + 1000GB €59 maandelijks
http://pcextreme.nl/producten::colocatie::prijzen -> Colo2 Pakket (€ 62,00 p/m)

de eerste link heeft een datalimiet van 1000gb (wat volgens mij overkill moet zijn met een druk bezochte tf2 server + normaal gebruik van webserver)

de tweede link heeft datalimiet van 660 gb.

Ik heb in een ander topic gelezen dat een counterstrike source gameserver (druk bezocht) ongeveer 300 gb per maand neemt. op dit moment ben ik van plan een team fortress 2 server op te zetten die op dit moment heel populair is. Dus ik ga er vanuit dat de server ongeveer 3/4 van de dag vol zit. Het probleem hierbij is dat ik tot op heden nooit het dataverkeer van een gameserver heb gezien.. dus ik kan er met de getallen behoorlijk naast zitten!

cwf
14/10/07, 23:42
Transip is aan te raden. Persoonlijk slechte ervaringen met Pcextreme.
1000 GB zal ruim voldoende zijn (je hebt waarschijnlijk max. 50% nodig).

Hollanda
15/10/07, 00:18
Ik zou geen gameservers met websites combineren. Gegarandeerd lag op je gameserver.

Niet erg druk bezocht sites kan je makkelijk 500 van kwijt op een 500GB verkeer in de maand.

Stefan Mensink
15/10/07, 01:22
Voor een paar hobbysites en wat mail heb je meestal zat aan enkele tientallen GB's per maand. Serverbelasting van (niet al te idioot gescripte) sites is meestal ook erg beperktt.

Gamehosting is echter een vak apart. Afgezien van dat het bergen dataverkeer trekt, belast het je server ook behoorlijk. Vooral voor gameservers wil je ook op een goede lokatie staan qua verbindingen. Heb je meest nederlandse deelnemers, dan wil je waarschijnlijk met je server in Nederland staan, om zo de ping-tijden laag te houden.

Qua verassingen: bij de meeste colo-partijen kan je on-line je statistieken inzien. Als je iets gaat doen waarvan je denkt dat het misschien erg gaat pieken, check het on-line! Overigens heb ikzelf meestal mijn cacti-statistieken van alle servers openstaan. Af en toe even spieken en je weet meteen of er niets geks gebeurt.

swedendedicated
15/10/07, 01:29
redbus valt zoiezo al voor je af want die doen alleen aan rack hosting hehe :) of dat moet veranderd zijn maar dat betwijfel ik. Transip heeft nu een eigen dc dus dat is wel handig. Let goed op dat je voldoende stroom krijgt, 450 watt is natuurlijk de capaciteit van je voeding en niet het verbruik. gb's zijn inderdaad beter voor gameservers, als je providers mailt dan kunnen ze je vaak ook gb's aanbieden ipv mbit's.

crazycoder
15/10/07, 06:53
Ik heb even snel berekent wat ik maximaal nodig heb aan vermogen. Hierbij ga ik uit van een normale voeding in een server, namelijk 450 watt:

P = U x I

450 = 230 x i

i = 450 / 230

i = +/- 2 amp MAX

Het zou niet best zijn als mijn voeding constant deze ampere neemt. Kan ik aannemen dat, met een normale server van deze tijd en met een normale belasting ongeveer 0,5 ampere stroom inneemt?

Nee dat mag je niet zomaar aannnemen. Hangt af van factoren zoals:
- schijven type, aantal en snelheid
- hoeveelheid geheugen
- cpu en aantal cpu's

Ik zie HP met 1 xeon cpu tussen de 0.5 en 0.8 amp trekken. Pak je een wat zwaarder model dan vliegt die er overheen..

Meten = weten :)

Ericjuh
15/10/07, 08:59
Super bedankt voor de reacties.. help me een stuk verder.

ik zit echter alleen nog over de ampere's in.

als voorbeeld neem ik een server bij dell:

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/pedge_1950?c=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd

(overigens ben ik van plan om hem zelf in elkaar te zetten)

ik kan nergens vinden hoeveel ampere die trekt en toch lijkt het me best belangrijk omdat te weten. Ik weet dat je het kan meten, maar hoe doe je dat voor die tijd?

Of zijn de ampere's een indicatie waar de server gemiddeld op moet zitten? Want als ik bij transip kijk zie ik dat er 0.4 ampere is toegestaan. In een post hierboven lees ik dat een hp algauw tussen de 0.5 en 0.8 ampere trekt.

Het is zonde om een server te kopen die achteraf niet geschikt is voor de colocation.

Elmo
15/10/07, 12:41
Je zou in het geval van dell gewoon even kunnen bellen.
Ze kunnen je zo vertellen wat de server in idle en bij volle belasting zal trekken.
Echter de gemiddelde belasting hangt dan ook weer af van het gebruik. Schijfacties, berekeningen enzovoorts.
En je server zal dus allicht anders verbruiken als hij stil staat dan als hij bijvoorbeeld een aantal games aan het serveren is, een aantal kleine bestandjes laat zien, of zware berekeningen en queries van je scriptjes uitvoert.

SF-Jeroen
15/10/07, 15:43
Ik heb erg goede ervaringen met PCextreme. Prima service en goed kwaliteits netwerk.

Wynand
15/10/07, 17:30
Hoeveel volk verwacht je op de CS server?
Erg veel dataverkeer verbruikt het nu ook weer niet.

Als 0,4 A het standaard is, ben ik er vrij zeker dat TransIP nog wel meer kan aanbieden, daar een beetje server toch al vrij snel over 0,4A (90 watt kan een CPU al op zich zonder problemen slurpen).


Ik heb erg goede ervaringen met PCextreme. Prima service en goed kwaliteits netwerk.Imo was PCX een goede hoster, toch voor shared hosting dan, in het begin was de support goed en persoonlijk, nu is dat allemaal erg kortaf en vaak krijg ik vaak inaccurate antwoorden zodat ik ze net meer werk moet bezorgen, omdat het vorige antwoord niet volstond.
Budget (shared) hosting zeker..

Ericjuh
15/10/07, 17:37
keb even een mailtje gestuurd over ampere naar transIP. Dit was hun reactie:



0,4 Ampere is 92 Watt wat u continu kunt gebruiken.




U kunt zoveel stroom trekken als u maar wenst, echter wordt dat dan wel gefactureerd a 5,90 EURO per 0,1 Ampere overusage.




De meeste servers (Core2Duo) of Dual-Core XEON's zitten op die 0,4 Ampere, alleen hele zware servers komen er bovenuit.

Denk b.v. aan Quadcore's of dual XEON's.



ik denk idd dat een quadcore overkill is voor mijn doeleinden. Ook als ik naar toekomstig gebruik ga kijken denk ik niet veel meer te hoeven gebruiken.



Als 0,4 A het standaard is, ben ik er vrij zeker dat TransIP nog wel meer kan aanbieden, daar een beetje server toch al vrij snel over 0,4A (90 watt kan een CPU al op zich zonder problemen slurpen).


zoals ik begrepen heb is het continue (dus gemiddelde?). Dus je kunt je server wel wat meer belasten, maar niet continue.

Wynand
15/10/07, 17:53
zoals ik begrepen heb is het continue (dus gemiddelde?). Dus je kunt je server wel wat meer belasten, maar niet continue.Jup.
Ik zou een Core 2 duo nemen, een E6750 oid, zijn erg zuinig en presteren zeer goed. :)

Ericjuh
15/10/07, 19:20
dus eigenlijk wat je zegt zijn is de hele xeon (duo/quad) core overbodig voor mij?

Wynand
15/10/07, 19:23
Xeon's zijn eigelijk dezelfde CPU's, alleen iets straffer getest, om het zo te verwoorden.
Alleen zie je dat verschil nogal hard aan de prijs.

Stewie
15/10/07, 19:27
+ je hebt een servermoederbord + meer cache + een hogere FSB

JanSmit
15/10/07, 19:59
Wat je trouwens ook nog kan doen is hier op het forum (wel goede topic kiezen) een offerte voor co-location vragen met je wensen. Wellicht dat je hier nog wat winst kan behalen.

Gr

Jan

rensariens
15/10/07, 20:08
+ je hebt een servermoederbord + meer cache + een hogere FSB

Een core2duo kan prima op een serverbord overigens ;)

Ericjuh
15/10/07, 23:19
volgens mij maken core 2 duo, xeon duo core processors en core 2 quad alle 3 gebruik van socket 775.

nadeel is dat er zo weinig server cpu reviews beschikbaar zijn.. bijvoorbeeld voor xeon!

stukje, voor de geinteresserde van got:



"Xeon" is een marketingnaam die kan slaan op alles van een P2 met een iets bredere voet dan gemiddeld tot een quad-core monster. Sommige zijn technisch identiek aan desktop-CPUs, andere beduidend niet. Zonder verdere info over *welke* Xeon je bedoelt (en welk desktop CPU trouwens...) kunnen we niets zeggen.


[off topic]

ik draag zelf informatie aan in mijn eigen topic ;)

Ingvald
16/10/07, 00:04
Super bedankt voor de reacties.. help me een stuk verder.

ik zit echter alleen nog over de ampere's in.

als voorbeeld neem ik een server bij dell:

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/pedge_1950?c=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd

(overigens ben ik van plan om hem zelf in elkaar te zetten)

ik kan nergens vinden hoeveel ampere die trekt en toch lijkt het me best belangrijk omdat te weten. Ik weet dat je het kan meten, maar hoe doe je dat voor die tijd?

Op de Dell website vind je nochtans een leuke Ampère calculator (http://www.dell.com/calc) ;-)

Ericjuh
16/10/07, 12:16
in iedergeval hartelijk dank..

ik weet tot zo ver voldoende. Ik ga nog even kijken hoe ik dat precies allemaal ga doen, maar dankzij jullie hulp kom ik een stuk verder!

[edit eric]

voor de zekerheid toch even offerte aangevraagd:

http://www.webhostingtalk.nl/shared-colocated-dedicated-reseller-registratie-aanvragen/125731-offerte-colocation-1u.html#post902220

nogmaals bedankt!

Marcel M.
18/10/07, 00:43
Bij de meeste serverboeren (o.a. via dell link hierboven, alsmede ahead-it.be) zie ik servers die al snel boven de 0.7 Ampere stroomverbruik uitkomen. Waarom gaan de meeste colocatie aanbiedingen dan uit van slechts 0.5A of lager?
Op die manier ben je toch altijd duurder uit dan de betreffende aanbieding?

Ondertussen heb ik een stroommeter besteld om m'n eigen servers te meten, maar ik denk dat die ook wel boven de 0.5A uitkomen.

Ericjuh
18/10/07, 09:35
Ondertussen heb ik een stroommeter besteld om m'n eigen servers te meten, maar ik denk dat die ook wel boven de 0.5A uitkomen.

zou je mij dat even willen laten weten wat je uitkomst is? en wat zijn je server specs?

dus ik neem aan dat 0.4 te weinig is voor een server en dat je toch moet gaan voor 1.0 amp?

RayManZ
18/10/07, 10:52
Neem aan dat men ook gewoon per 0.1A extra kan rekenen :)

crazycoder
18/10/07, 11:05
Neem aan dat men ook gewoon per 0.1A extra kan rekenen :)
Neem aan dat de meesten het verbruik niet per poort kunnen meten :)

RayManZ
18/10/07, 11:06
Je kijkt gewoon voor het aansluiten wat de huidige stand is en na het aansluiten. Dan doe je nieuwe - oude = aantal A ;)

crazycoder
18/10/07, 11:25
Je kijkt gewoon voor het aansluiten wat de huidige stand is en na het aansluiten. Dan doe je nieuwe - oude = aantal A ;)
Dat is een onbetrouwbare manier van het doorbelasten van kosten.

RayManZ
18/10/07, 11:46
En waarom dan wel?

Ericjuh
18/10/07, 11:51
ik moet eerlijk zijn (zeg het me als ik het verkeerd heb), maar ik zie het issue stroom verbruik weinig weer op WHT. d'r zijn wel een aantal topic's over, maar echt diep op ingaan en hoe d'r mee om te gaan kan ik niet echt vinden. voor groot deel wordt er gesugereerd.

Toch is volgens mij op dit moment juist het stroomverbruik belangrijk bij een server. De kosten hangen, grotendeels, af van het stroom verbruik van een server.

natuurlijk kan ik idd bij die 0,4 ampere 0,1 ampere bijkomen. Maar als mij server nu opeens 0,8 ampere trekt? dan moet ik daar 0,4 ampere bijkopen van 5,90 euro. dit is algauw een extra kostenpost!

mihosnet
18/10/07, 11:56
En waarom dan wel?

Omdat een server die 'niets' doet minder stroom verbruikt dan een server die 100% belast wordt.

crazycoder
18/10/07, 12:16
En waarom dan wel?
Hoe wil je nu ooit groter verbruik belasten als je het niet per server meet.

Stel, er wordt per rack of per masterswitch 1 amp teveel gebruikt. Hoe wil je dat ooit doorbelasten, verdelen over de servers? Of wil je dat doorbelasten naar de laatst bijgeplaatste server.. Dat kan natuurlijk, maar klopt (eveneens natuurlijk) voor geen meter. De reden hiervoor is dat jij nooit zeker weet wie de stroom heeft verbruikt.

Ik weet niet hoe anderen er tegenaan kijken, maar ik zou het niet op prijs stellen om voor het verbruik van een ander extra te gaan betalen.

RayManZ
18/10/07, 12:16
Omdat een server die 'niets' doet minder stroom verbruikt dan een server die 100% belast wordt.

Ja dat houdt je natuurlijk altijd. Er zijn nog geen goedkope oplossingen voor dit probleem. Tegenwoordig is het natuurlijk wel zo dat het verschil aardig groot kan worden daardoor.

crazycoder
18/10/07, 12:20
ik moet eerlijk zijn (zeg het me als ik het verkeerd heb), maar ik zie het issue stroom verbruik weinig weer op WHT. d'r zijn wel een aantal topic's over, maar echt diep op ingaan en hoe d'r mee om te gaan kan ik niet echt vinden. voor groot deel wordt er gesugereerd.

Stroom is inderdaad een groot deel van de kosten. Bij het plaatsen van een server wordt er een bepaald stroomverbruik verondersteld of in het beste geval tijdens plaatsing gemeten.

Onder het motto meten = weten geeft alleen meten per stroomaansluiting uitsluitsel over het exacte verbruik dus de door te belasten kosten. Helaas is dat bij de meeste colo leveranciers niet mogelijk.


natuurlijk kan ik idd bij die 0,4 ampere 0,1 ampere bijkomen. Maar als mij server nu opeens 0,8 ampere trekt? dan moet ik daar 0,4 ampere bijkopen van 5,90 euro. dit is algauw een extra kostenpost!
Altijd even bewijs vragen van de metingen welke op de bewuste poort zijn gedaan.

De meesten kunnen dit niet, doorbelasten op basis van een gok zoals de laatst toegevoegde server zal de veroorzaker wel zijn is wat mij betreft onacceptabel.
Doorbelasten op basis van algeheel gebruik van een rack (of deel daarvan) is wat mij betreft evenmin acceptabel. Als men het verbruik niet per stroomaansluiting kan meten moet men dit regelen of een andere regeling verzinnen.
Als je rackspace afneem waar je eigen apparatuur achter een meter staat waarvan het verbruik wel wordt gemeten is dit een ander verhaal.

Wynand
18/10/07, 17:09
Zijn er geen eenvoudige APC masterswitch/UPS systemen die het gemiddelde stroomverbruik berekenen?

Ericjuh
18/10/07, 19:36
lol,

dus zoals ik het begrijp is stroom een belangrijk begrip, maar heeft geen datacenter het goed voor elkaar mbt het doorberekenen?

Wynand
18/10/07, 19:39
Het is toch perfect eenvoudig mogelijk om verbruik van een stroomkring te meten?

crazycoder
18/10/07, 21:07
lol,

dus zoals ik het begrijp is stroom een belangrijk begrip, maar heeft geen datacenter het goed voor elkaar mbt het doorberekenen?
Het datacentrum wel. Maar die meten per kast, niet per server.