PDA

Bekijk Volledige Versie : Supermicro IPMI - Door de bomen het bos niet meer zien



DutchTSE
13/10/07, 14:18
Tegenwoordig heb je 14 verschillende IPMI kaartjes en uitbereidingen, en ik ben het spoor compleet bijster.

http://www.supermicro.com/products/accessories/index.cfm
Is een overzicht van alle IPMI kaartjes.

Wat ik wil kunnen is het volgende:
De server (Linux - Debian) via internet overnemen, en daarbij het console te zien krijgen, zodat ik bij bijvoorbeeld een kernel panic toch via IPMI toegang heb. (Tevens remote reboots uitvoeren, maar dit kunnen ze allemaal als ik het goed heb).

Valt dit onder KVM-over-IP? of is "Console Redirection (text only) through LAN (SOL - Serial Over LAN)" voldoende?

En wordt er met "Console Redirection (text only) through LAN (SOL - Serial Over LAN)" dat het enkel via LAN kan, en dus niet via WAN, en heb ik dus alsnog KVM-over-IP nodig?

Het geheel moet in een 1U kast komen te zitten, heb ik dan de 1U IPMI riser nodig in combinatie met de IMPI kaart, of is het riser slot bedoeld voor de extra netwerkkaart die je als addon kunt kopen en is de IPMI riser card voldoende om te kunnen IPMI-en?

Please enlighten me ;)

Wynand
13/10/07, 18:41
Voor zover ik weet..

Ja, SOL is puur de console, de serial over lan staat letterlijk voor alles wat de seriele poort kan, maar dan over IP.
KVM-over-IP is dus in dit geval 'noodzakelijk'.

Resetten, geen idee hoe het bij die supermicro dingen gaat, maar het gebeurd dat wanneer je server hangt, je ook niet meer bij je IMPI kan, afhankelijk welke je hebt.

Over welk moederbord heb je het nu? Sommige kan je als het ware vast klikken op het moederbord, zoals bij bijvoorbeeld notebook geheugen.
Correct me if I'm wrong, 'k ken eigelijk alleen die dingen van Asus deftig (fysiek).

DutchTSE
13/10/07, 18:43
Ja, SOL is puur de console, de serial over lan staat letterlijk voor alles wat de seriele poort kan, maar dan over IP.
KVM-over-IP is dus in dit geval 'noodzakelijk'.

Alleen de console van linux is toch ook text-based? Zou dit dan niet over SOL kunnen gaan?

Het is de bedoeling dat het kaartje in een supermicro PDSMi+ moederbord gestoken wordt.

Wynand
13/10/07, 18:47
http://www.supermicro.com/products/accessories/addon/AOC-IPMI20-E.cfm
All in one oplossing zonder riser card voor nog geen €60,- :)

Gewoon rechtstreeks op het mobo prikken:
http://www.rackmountpro.com/prodimages/pdsmiplus.jpgIn dat witte, horizontale, slot.


De commandline zelf zou over SOL moeten gaan (ook kernel-panics), maar wanneer het al bij de boot fout loopt ligt dat anders.

Wacht mischien nog wel op een reactie van iemand die wat beter thuis is in supermicro producten, mogelijk is er nog wat beters beschikbaar waar ik geen weet van heb.

DutchTSE
13/10/07, 18:56
http://www.supermicro.com/products/accessories/addon/AOC-IPMI20-E.cfm
All in one oplossing zonder riser card voor nog geen €60,- :)

Gewoon rechtstreeks op het mobo prikken:
http://www.rackmountpro.com/prodimages/pdsmiplus.jpgIn dat witte, horizontale, slot.


De commandline zelf zou over SOL moeten gaan (ook kernel-panics), maar wanneer het al bij de boot fout loopt ligt dat anders.

Wacht mischien nog wel op een reactie van iemand die wat beter thuis is in supermicro producten, mogelijk is er nog wat beters beschikbaar waar ik geen weet van heb.
Klopt, dat kaartje had ik ook in gedachte, alleen de vraag is dus of hij de command line dan kan weergeven. Doet hij dit niet dan heb ik er weinig aan.

Wynand
13/10/07, 18:59
Ik ken er maar weinig die dat niet kunnen, dat is een basis functie van IMPI (1.5+).
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_Platform_Management_Interface

ByteMe
13/10/07, 20:23
Heb de AOC-IPMI20-E (op het eerste zicht) in een server steken met CentOS. Je redirect eigenlijk een console naar een COM poort, die dan de IPMI kaart is. Je kan zelfs de POST teksten vanop afstand meevolgen.

De nieuwere Supermicro moederborden hebben een appart slotje voor zo'n kaartje (zie moederbord specs). Dus geen riser nodig.

Setup: kaartje op je moederbord, software flashen op de server (je IP/mac-address configureren) en IPMI software op je remote pc.
Als je bij ahead-it (B) bestelt dan helpen ze je op weg.

masterpe
13/10/07, 21:09
Om je tekst over de serial te krijgen moet je dit vertellen in de inittab en aan de kernel via het boot menu (grub of zo). Hier over bestaan howto's die dit duidelijk uitleggen.

DutchTSE
13/10/07, 21:29
Om je tekst over de serial te krijgen moet je dit vertellen in de inittab en aan de kernel via het boot menu (grub of zo). Hier over bestaan howto's die dit duidelijk uitleggen.
De inittab wordt hoe dan ook geladen? Of is het zo dat als linux niet doorstart de inittab niet geladen wordt, en je dus alsnog geen console hebt en dus beter wat extra betaald voor de kvm-over-ip functie van IPMI?

Shadowfox
13/10/07, 23:57
Inderdaad, voor SOL moet je OS gestart worden. Tot aan Grub werkt de redirection prima. Daarna moet je wat regeltjes toevoegen aan Grub zodat het ook werkt als je een keuze hebt gemaakt ;)

Verder moet je de agent installeren om netjes een server remote te kunnen rebooten of te shutdownen. Via de GUI van de IPMI kaart wordt dan een init 0 en restart gestuurd i.p.v. hard de spanning af te sluiten. KVM-over-IP is afaik OS onafhankelijk dus beter.

Wynand
14/10/07, 07:57
2 vraagjes tussen door:
1) Kan ik met een IPMI met enkel SOL remote een linux installatie doen?
2) Momenteel draait mijn server windows. Wanneer dat ding vast loopt, heb ik in princiepe niets aan mijn IPMI omdat deze slechts het 'reboot' command doorgeeft aan het OS?

DutchTSE
14/10/07, 09:10
2 vraagjes tussen door:
1) Kan ik met een IPMI met enkel SOL remote een linux installatie doen?
2) Momenteel draait mijn server windows. Wanneer dat ding vast loopt, heb ik in princiepe niets aan mijn IPMI omdat deze slechts het 'reboot' command doorgeeft aan het OS?
Wat ik eruit concludeer:
1) Nee, want hij "weet niet" hoe hij de console naar de compoort moet redirecten, omdat dit niet is ingesteld?
2) Klopt half, er bestaat ook een hard reset waarbij de spanning van de server wordt afgehaald, dit kan dan als reboot functioneren.

Wynand
14/10/07, 10:56
1) Dat is wat ik ook vrees (great, dat wordt dus een bezoekje aan Evo of wachten op de KVM/IP switch van de ISP)..
2) Phew.

Pur
14/10/07, 11:54
Ik vind serial console wel soms wat geklooi. Ik heb al meerdere keren gehad dat vervolgens alles werd ge-echoed maar er niks goed door kwam op het systeem. Dus dan kwam ik niet ingelogged op een machine bijvoorbeeld.

En bios handelingen werken ook niet echt fijn. Kan zijn dat je bijvoorbeeld even wat in de bios wil aanpassen van een machine maar dit werk ook zelden fijn over een serial.

Bij iig Dell moet je ook zorgen dat je bios daadwerkelijk naar je serial console wordt gestuurd. Bij Dell wordt dan ook de hele bios trager als je er gewoon een monitor op aansluit en dan iets in de bios gaat wroeten.

Dit is iig wel een ervaring met echte serial aansluitingen, dus wellicht dat Serial over Lan beter werkt.

Wat dat betreft vind ik KVM veel fijner werken omdat dat eigenlijk altijd wel goed werkt.

Cyberdevil
14/10/07, 18:56
Ik zelf gebruik ook IPMI 2.0 op al onze servers. Nadeel is dat je je linux eigenlijk niet ziet booten. Grub stuurt bij mij namelijk alles door naar console en laat dus niks op het scherm zelf zien.
Voordeel is natuurlijk wel dat je dit allemaal wel kan zien via het programmatje. Heb ook nog geen problemen gehad om in de bios iets aan te passen via ipmi.
Voor mij is dit gewoon de beste oplossing. Zou alleen wel handig zijn om in grub in te kunnen stellen dat hij moet sturen naar serial en naar het scherm.

Phu
15/10/07, 03:32
Ik zelf gebruik ook IPMI 2.0 op al onze servers. Nadeel is dat je je linux eigenlijk niet ziet booten. Grub stuurt bij mij namelijk alles door naar console en laat dus niks op het scherm zelf zien.
Voordeel is natuurlijk wel dat je dit allemaal wel kan zien via het programmatje. Heb ook nog geen problemen gehad om in de bios iets aan te passen via ipmi.
Voor mij is dit gewoon de beste oplossing. Zou alleen wel handig zijn om in grub in te kunnen stellen dat hij moet sturen naar serial en naar het scherm.

http://www.ahead-it.be/activekb/?q=2

hier heb je wat meer aan:)

heb dit bij onze bakken
p8sci ipmi20e
pdsmi ipmi20

kernel /vmlinuz-2.6.9-22.0.1.EL ro root=LABEL=/ console=ttyS0,19200 console=tty0
initrd /initrd-2.6.9-22.0.1.EL.img

toegevoegd dan zie je tot aan het inlogscherm alles
welliswaar txtbased maarja meer heb je nog nodig en scheelt je een datacenter rit in 9 van de 10 keer

Focuz
25/10/07, 23:24
Alle server moederborden ondersteunen tegenwoordig wel "Serial Console Redirection" (en met IPMI dus over LAN) en "PXE Boot".
Met deze serial console redirection kun je over de com-poort je scherm en toetsenbord overnemen. Ongeacht het os. Bij het booten van de server zie je dan netjes het geheugen tellen en kun je zelfs de BIOS in gaan.
Met PXE boot kun je een linux kernel of floppy image oid laden vanaf een TFTP server.
Met deze combinatie is het mogelijk om volledig remote linux te installeren.
Alle linux distro's hebben wel kant en klare pxe boot images voor deze situatie. kwestie van downloaden, op je TFTP server zetten en dan met PXE daarvan booten.
De installers detecteren zelfs dat je over serial console zit en installeert je grub meteen met de juiste parameters (console=ttyS0,115200n8) en stelt je inittab in, etc.
Er zijn genoeg howto's op internet hoe je dit moet opzetten.

Ikzelf heb zo al meerdere malen linux geinstalleerd.
Het is zelfs bij ons de standaard om servers te installeren.

ipv IPMI gebruiken wij een console server.
want een 20-poorts console server is goedkoper dan 20x60,- euro betalen.

Phu
25/10/07, 23:55
@focus voor een paar machines is IPMI best cheap ipmi module kost 40 euro ex btw
stel je hebt maar 1 server en je wilt geen dure kvm nemen en apc bij je coloboer
dan is dit een goedkoop alternatief als je txtbased os draait zoals redhat.

wat je zelf al aangeeft voor een half of heel rack is het cheaper een kvm ding of een serial console te kopen dat geef ik toe

echter nadeel met de IPMI is dat het met BSD niet werkt daarbij werkt de redirect over console niet een kutbug waardoor je alleen dat ding kan zien booten
maar daarna het laden van freebsd support ie niet

tenminste mocht iemand het weten let me know :)

Ahead-IT
26/10/07, 09:43
maar daarna het laden van freebsd support ie niet

tenminste mocht iemand het weten let me know :)

Je hebt deze gemist:
http://www.ahead-it.be/activekb/?q=2

DutchTSE
26/10/07, 10:27
Viel me op dat de bijgevoegde supero doctor III software erg uitgebreid is voor windows, en dat je op linux enkel supero doctor II kunt gebruiken, welke ik ook nog niet aan de praat heb op debian. Dit moet ik maar eens uitzoeken.

Op linux mis je toch het via de webinterface overnemen van de desktop, en het rebooten van de server. Misschien toch alsnog een IPMI kaartje aanschaffen.

Phu
27/10/07, 01:15
Je hebt deze gemist:
http://www.ahead-it.be/activekb/?q=2

die poste ik boven aan maar die is voor centos
voor bsd is er nog geen optie tenminste kan hem niet vinden op google



http://www.ecst.csuchico.edu/~dranch/LINUX/IPMI/ipmi-on-linux.html

At this time, FreeBSD's Broadcom Ethernet drivers conflict with the IPMI function. So, FreeBSD does not work as of yet.]

Michiel_XS
03/11/07, 10:33
Waarom neem je dan niet de dedicated oplossing voor IPMI? Aparte netwerkaansluiting erop, configgen en klaar: je hebt gewoon KVM-over-IP via een Java toepassing en geen moeilijkheden met console redirection etc.

Ik heb er al een aantal in gebruik en ik moet zeggen dat dit echt ideaal is :)

Phu
05/11/07, 23:44
Waarom neem je dan niet de dedicated oplossing voor IPMI? Aparte netwerkaansluiting erop, configgen en klaar: je hebt gewoon KVM-over-IP via een Java toepassing en geen moeilijkheden met console redirection etc.

Ik heb er al een aantal in gebruik en ik moet zeggen dat dit echt ideaal is :)

welke dedicated IPMI optie is dat dan
en werken ze bij p8sci en pdsmi+ plankjes ?

we hebben nu her en der wat kvm over ip switches hangen in 3 datacentra
maargoed heb nu 10 van die kasten waarvan ik ook de freeBSD icm IPMI werkend wil hebben 40 euro per server weggooien is zonde omdat de machines ook al op
APC en KVM draaien

cj0
19/01/08, 00:12
Na het uitvoeren van de handelingen genoemd in dit artikel bij CentOS 5.1, krijg ik wel console redirection en verschijnt "GRUB loading stage 2..."
met vervolgens 15 keer de vraag "Press any key to continue"; doe ik dat niet binnen de 15 seconden dan is er geen mogelijkheid meer om nog iets te doen (ja rebooten), bij binnen 15 seconden wel op een toets gedrukt te hebben verschijnt het GRUB 0.97 menu.

Vraag 1: Hoe kan zonder toetsindruk, direct het GRUB keuze menu verschijnen?

Vervolgens geeft iedere menu keuze een foutmelding:
root (hd0,0)
Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83
kernel /vmlinuz-2.6.18-53.1.4.el5PAE ro
[Linux-bzImage, setup=0x1e00, size=0x1b28b4]
root=/dev/VolGroup00/LogVol00 console=ttyS0,19200 console=tty0

Error 11: Unrecognized device string

Vraag 2: Wat betekent de fout, met andere woorden welk gedeelte van het kernel argument bevat een fout?

Vraag 3: Hoe kan de fout hersteld worden?

Vraag 2 en 3 zijn inmiddels opgelost: na de kernel ... ro optie hoorde de parameter te vervolgen met root=...
Deze tekst was echter op de volgende regel beland.

leagzhosting
21/01/08, 16:47
Na het uitvoeren van de handelingen genoemd in dit artikel bij CentOS 5.1, krijg ik wel console redirection en verschijnt "GRUB loading stage 2..."
met vervolgens 15 keer de vraag "Press any key to continue"; doe ik dat niet binnen de 15 seconden dan is er geen mogelijkheid meer om nog iets te doen (ja rebooten), bij binnen 15 seconden wel op een toets gedrukt te hebben verschijnt het GRUB 0.97 menu.

Vraag 1: Hoe kan zonder toetsindruk, direct het GRUB keuze menu verschijnen?

Vervolgens geeft iedere menu keuze een foutmelding:
root (hd0,0)
Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83
kernel /vmlinuz-2.6.18-53.1.4.el5PAE ro
[Linux-bzImage, setup=0x1e00, size=0x1b28b4]
root=/dev/VolGroup00/LogVol00 console=ttyS0,19200 console=tty0

Error 11: Unrecognized device string

Vraag 2: Wat betekent de fout, met andere woorden welk gedeelte van het kernel argument bevat een fout?

Vraag 3: Hoe kan de fout hersteld worden?

Vraag 2 en 3 zijn inmiddels opgelost: na de kernel ... ro optie hoorde de parameter te vervolgen met root=...
Deze tekst was echter op de volgende regel beland.


dus werkt het nu al of nog steeds problemen ?
wil anders wel even kijkje nemen om het probleem op te lossen

cj0
21/01/08, 20:23
@leagzhosting: dank voor het aanbod. Een beetje hulp zou ik nog wel kunnen gebruiken...

De machine start nu nog steeds niet automatisch door.

Hoe kan ik de 15 "Press any key to continue." meldingen, na "GRUB Loading stage2..." verminderen. Liefst zou ik daar het GRUB menu zien verschijnen, en uiteindelijk een logon, zoals met SSH. Maar dan voor het geval SSH niet functioneert.