PDA

Bekijk Volledige Versie : Server Monitoring



Maxhost
11/10/07, 20:03
Hallo,

ik ben opzoek naar een script om de up/down-time van mijn server te zien.
Dit moet per minuut gedaan worden. Een leuk grafiekje, wat %'en er bij en wat overige info zou super zijn. Verder bekijken per dag/week/maand/jaar ofzo zou ook mooi zijn... misschien een sms service als hij down is...

Wat gebruiken jullie hiervoor? Iemand tips?
Het liefste heb ik een script wat ik zo ergens kan neer zetten, dan zit je dus niet met die ellendige reclame enzo...
Ik had wat moois gevonden. Bijna wat ik zocht, maar helaas geen script, helaas moet je er voor betalen per maand...
Ik wil dus gewoon iets wat ik op eigen server ofzo kan zetten...
http://www.serviceuptime.com/users/uptimemonitoring.php?S=9fba201a754642e8604a9d721bb cfae9&Id=7065
Dit gebruik ik nu, maar werkt dus niet echt goed zo.

Serve-xs
11/10/07, 20:09
Wil je het script extern hosten op een andere locatie? Of een soort dienst als serviceuptime.com ?

Maxhost
11/10/07, 20:12
Extern hosten

Hollanda
11/10/07, 20:15
Maak gewoon gebruik van www.hyperspin.com

Uptime
11/10/07, 20:29
Maak gewoon gebruik van www.hyperspin.com

hij wil het zelf hosten.
Eigenlijk heb ik hier ook wel intresse in .

almar
11/10/07, 20:31
Gebruik Nagios.

Google --> nagios.

Server00
11/10/07, 21:09
Max je kan altijd even aan e-visionz vragen die heb leuk monitor script.

MMaI
11/10/07, 21:12
ik heb het script van Randy nog hier liggen (Eliveld Networks)
dit is een redelijk compleet nocscript voor meerdere servers etc en maakt gebruik van een enkele mysql database, mocht je dit wel willen hebben PM dan even je mailadres, dan stuur ik hem zo toe.

verder zijn er nog de services van hyperspin en nagios vanzelfsprekend, vooral hyperspin is zeer degelijk, met nagios geen ervaring.

Randy
11/10/07, 21:38
Om hoeveel servers gaat het? Ik kan ze hier zo toevoegen in cacti en / of nagios vanuit Doetinchem of Rotterdam.

Maxhost
11/10/07, 21:43
Leuk aangeboden, maar is mooi als ik het onder eigen beheer heb... Ik wacht nog even wat posts af... E-visionz idd mooi systeem... heb hem hier ook liggen. Maar is niet zo duidelijk met grafiekjes enzo dat je kan zien hoeveel downtime je had (helaas)

Randy
11/10/07, 21:46
Een VPS met Nagios out-of-the box opgeleverd een optie? Of Zabbix, ook erg leuk. Cacti kun je ook je uptime in % mee zien.
Verder heb ik nog een scriptje liggen dat je ergens shared bij een 100% host kunt plaatsen. De uptimemeting in % bouw je hier zo in. Anders even zoeken op 'NOC script'.

Mark17
12/10/07, 09:27
noc.sf.net kun je ook even bekijken (ik weet niet precies wat er in de huidige versie zit om eerlijk te zijn).

brinkie
13/10/07, 14:26
Een heel eenvoudig scriptje, zonder statistieken e.d., die de load en server uptime toont:



<?php
$uptime = @exec('uptime');
preg_match("/averages?: ([0-9\.]+),[\s]+([0-9\.]+),[\s]+([0-9\.]+)/",$uptime,$avgs);
$uptime = explode(' up ', $uptime);
$uptime = explode(',', $uptime[1]);
$uptime = $uptime[0].', '.$uptime[1];
$start=mktime(0, 0, 0, 1, 1, date("Y"), 0);
$end=mktime(0, 0, 0, date("m"), date("j"), date("y"), 0);
$diff=$end-$start;
$days=$diff/86400;
$percentage=($uptime/$days) * 100;
$load=$avgs[1].",".$avgs[2].",".$avgs[3]."";
?>
<b>SERVER STATISTICS S01.BRINKHOST.COM</b>
<p>
<table border="1" width="400">
<tr>
<td width="50%">Average load: </td><td width="50%"><?php echo $load; ?></td>
</tr>
<tr>
<td width="50%">Server Uptime: </td><td width="50%"><?php echo $uptime; ?></td>
</tr>
</table>


ik heb drie van deze scriptjes gecombineerd in één php-file (http://www.brinkhost.nl/server.php), dan kan ik op m'n mobiel in één oogopslag zien hoe m'n servers draaien, waar ik ook ben.. Natuurlijk is het uit te breiden en kan je er een serieuze statisticstool van maken.. Voor echte monitoring moet je natuurlijk gewoon een externe monitoringservice nemen. Zelf gebruik ik WebBuddy.

Maxhost
13/10/07, 22:52
Ben nu zelf bezig met het bouwen van zo'n systeem.
Gaat de goeie kant op. sms'en bij down werkt al... Meerdere servers mogelijk. Komen ook stats in met up/down- time in minuten en in procenten. Verder leuke extra stats... Zijn er toevallig mensen die interesse hebben in het script als hij af is? Open source.

Luke B
13/10/07, 23:25
Ben nu zelf bezig met het bouwen van zo'n systeem.
Gaat de goeie kant op. sms'en bij down werkt al... Meerdere servers mogelijk. Komen ook stats in met up/down- time in minuten en in procenten. Verder leuke extra stats... Zijn er toevallig mensen die interesse hebben in het script als hij af is? Open source.
Hier wel interesse als het er goed uit ziet ;)
Heb je al wat online staan?

ilnee
13/10/07, 23:30
Zijn er toevallig mensen die interesse hebben in het script als hij af is? Open source.
Altijd :)

brinkie
14/10/07, 00:29
Ben nu zelf bezig met het bouwen van zo'n systeem.
Gaat de goeie kant op. sms'en bij down werkt al... Meerdere servers mogelijk. Komen ook stats in met up/down- time in minuten en in procenten. Verder leuke extra stats... Zijn er toevallig mensen die interesse hebben in het script als hij af is? Open source.

http://www.sillydns.com/index.php?title=StatusMon

Is dit wat je zoekt? Is gratis.. scheelt je een hoop tijd wellicht..

Luke B
14/10/07, 09:13
Brinkie. Kijk eens naar het volgende:

sms'en bij down werkt al

Features

* Monitor services on your server(s) and be alerted when a services fails or is started.
* Monitor multiple servers
* Full control over what ports to monitor (on a per server basis)
* Multiple email address notification options
* Completely FREE to use
* Report past uptime history
* Full admin interface for all settings

Zal dus niet zoveel tijd schelen als hij daar nu ook nog een SMS functie in moet maken ;)

Pur
14/10/07, 12:05
Waarom kiezen mensen er eigenlijk voor om iets zelf te gaan schrijven?

Er zijn toch meer dan genoeg tools beschikbaar (ala nagios) die doen wat ze moeten doen. Zeker met bijvoorbeeld nagios kun je ongeveer net zo ver customizen qua plugins als je maar wilt. Met als bijkomend voordeel dat veel hardware / software plugins allang door iemand zijn geschreven.

Wido
14/10/07, 15:14
Zabbix, kijk daar eens naar.

Daar kan je echt ALLES mee monitoren van je systeem. Ik gebruik het om de load te monitoren, uptime, disk gebruik, etc, etc.

Nielsvk
14/10/07, 17:45
Wow! Dat is uitgebreid, heb het geinstalleerd op 2 servers en weet gewoon niet meer waar ik moet klikken :)

MMaI
10/12/07, 13:53
Vergeef mij deze kick vna dit oude topic, maar omdat ik nog steeds een keer per week wordt gePM-ed met de vraag voor dit script (van Eliveld) plaats ik hier even een linkje:


www.davidbezemer.nl/downloads/nocscript.rar

Succes er mee en vergeet niet dat ik GEEN ondersteuning hierop biedt (en Eliveld ook nie :p)

INEXPro
10/12/07, 18:32
Wow! Dat is uitgebreid, heb het geinstalleerd op 2 servers en weet gewoon niet meer waar ik moet klikken :)

en over welke praten we?


Daarnaast zijn er honderden programma's die allemaal leuke statestieken maken en een hele toffe grafiek op je scherm plaatsen. Echter vergeten de meeste mensen dat ze het eea nog wel goed moeten controleren en er niet botweg vanuit moeten gaan dat deze gegevens altijd kloppen, zeker niet wanneer je zelf een script hebt geschreven.

pentabase
12/12/07, 12:45
Ikzelf gebruik Zenoss bij een van mijn klanten. Hij is hier erg tevreden over en ikzelf moet ook toegoeven dat ik deze schil om nagios en cacti heen enorm goed vind. er zitten wat kleine dingen in die ik persoonlijk niet helemaal snap, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik niet aan RTFM heb gedaan voor het grootste gedeelte. Maar het werkt als een trein. De community (forum) helpt je graag en is enorm snel.

als je dus zelf iets wilt hosten (het is wel zwaar omdat in Python geschreven is) dan is dit zekers een kandidaat

MSI-Maxx
13/12/07, 21:49
Ja hier ook :) ;)

pentabase
13/12/07, 21:53
En mochten mensen vragen hebben over Zenoss.... voor zover mogelijk kan ik altijd ff helpen.

BramuS
14/12/07, 09:08
ik ga eens even dat nocscript proberen, ik heb nu statmon draaien op een externe server die 2 andere servers van mij in de gaten houd en die mij dus een mail stuurt zodra een server offline is, helaas geen mooie grafieken, wel een percentage en per maand. Goed genoeg, maar mooie grafieken zijn altijd welkom.

Keizer
14/12/07, 10:39
hier een screenshotje van ons systeempje, let niet op de systeem tijden of de laatste updates, we zijn er nog mee bezig om dit volledig synchroom te krijgen.. kijk vooral ook niet naar de layout ;)

de bedoeling is ook om in de toekomst via een veilige weg ssh commando's te injecteren naar elke server (rdate, chown etc).. tevens kan je ps aux en df terugzien (geschiedenis van 12 uur elk kwartier) wat netjes uitgelezen wordt..

wellicht dat we dit systeempje binnenkort, voor een zeer zachte prijs, zullen aanbieden