PDA

Bekijk Volledige Versie : Claim van klant



Erikcreative
10/10/07, 22:02
Goedenavond,

Vanmiddag zat er bij de post een eigenaardige brief, geschreven door een klant van ons. Het betreft hier een claim van zijn bedrijf tegen ons met een bedrag van €4x,xxx euro.

In de brief geeft de klant aan ons op x augustus om inlogcodes te hebben gevraagd van het control panel zodat er begonnen kon worden met het werken aan de website. Wij sturen deze gegevens altijd toe in de welkomstemail en uiteraard ook op verzoek van een klant. Waarom niet, toch?

De klant geeft aan tot op heden nooit een reactie van ons te hebben ontvangen. De klant heeft hiermee, naar eigen zeggen, tijd verloren ten behoeve van promotie en informatievoorziening naar relaties en potentiele klanten.

Verder geeft de klant aan dat van x augustus tot x oktober wordt belast met €25 ex. BTW per uur. Een totale claim van zo'n 4x,000 euro. De factuur moet binnen 8 dagen worden voldaan anders volgen er gerechtelijke stappen.

Goed. En nu? Wij hebben de logingegevens enkele malen verzonden aan de klant en voor zover ik kan achterhalen ook naar zijn webdesigner. Na een aantal verzoeken van de klant is er door ons contact opgenomen met de designer en zijn de logincodes per telefoon verstrekt. De domeinnaam is nu reeds verhuisd naar een andere provider. De kosten hiervan claimt de klant ook.

Graag jullie advies wat in zo´n situatie te doen en in hoeverre dit soort bedragen reeel zijn m.b.t. de ernst van de situatie.

nielsrenselaar
10/10/07, 22:04
Een kopie van je verzonden items + eventuele logs opslaan, en indien de brief door een advocaat is opgesteld, ook een advocaat in de arm nemen. Zo niet, gewoon terugschrijven dat je hier niet aan gaat voldoen, omdat het totaal onredelijk is, en op niets is gebaseerd. Ik neem aan dat hij ook akkoord is gegaan met algemene voorwaarden, waarin je jezelf ook indekt. Verwijs hier dan ook naar. Geef aan dat je de gegevens verzonden hebt (data en tijden er bij vermelden). En dat uit correspondentie is gebleken dat er zelfs een kopie verzonden is naar de webdesigner. Leveringsvoorwaarden waarin je dit uitsluit zijn helemaal perfect.

Ook vermelden dat het natuurlijk totaal onredelijk is om een vertraging uberhaubt zo ver te laten komen, en zo lang later wachten met een schrijven van een brief waarin je alle uren, waarin de klant zelf dus ook gewacht heeft, te factureren. Een belachelijke actie, waar je dus weigert verder op in te gaan.

Al met al een nogal overtrokken reactie van de klant, belachelijk zelfs, maar dat neemt niet weg dat het nog wel eens gerechtelijk kan gaan. Geef je echter een grote kans dat je het daar goed in af brengt, maar maak dan maar vast een potje voor advocaat kosten (de laatste keer koste het ons xxxx hoog bedrag, en dat is alleen papierwerk geweest (ze factureren per minuut, verteld wel wat over de uurprijs...)). Of je moet natuurlijk een goede verzekering hebben (die wij toen nog niet hadden, helaas!). Deze kosten kan je daarna wel terughalen als je 'wint'. Gelukkig was dit bij ons ook zo, maar toch.

Hostbusiness
10/10/07, 22:08
Wij hebben in onze Algemene Voorwaarden het een en ander over dit soort voorvallen staan.
.. kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige gemiste inkomsten.

Misschien handig om in de algemene voorwaarden hier duidelijk te zijn en deze door klanten te accepteren.

Ik zou nogmaals contact opnemen met de klant en hierin vertellen wat je nu ook verteld. De factuur als niet verzonden beschouwen. Wat wilt die klant doen? Incasso bureau of iets in die richting incasseerd niet direct, moeten geldige redenen voor zijn. Van beide kanten zal er aangehoord worden van wat het probleem is.

Misschien heb je hier wat aan, ik wens je alvast sterkte.

Erikcreative
10/10/07, 22:21
Bedankt voor jullie reactie.

Punt 1.
De klant die deze brief verzonden heeft is, zo lijkt het, zelf een incassoburo/claims/etc bedrijf. Het lijkt mij dat zij de juiste kanalen hebben in dit soort zaken!

Punt 2. (uit onze voorwaarden)
In geval van toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is E-Creative slechts aansprakelijk voor vervangende schadevergoeding, dat wil zeggen vergoeding van de waarde van de achterwege gebleven prestatie. Iedere aansprakelijkheid van E-Creative bijvoorbeeld voor enige andere vorm van schade is uitgesloten, daaronder begrepen aanvullende schadevergoeding in welke vorm dan ook, vergoeding van indirecte schade of gevolgschade of schade wegens gederfde omzet of winst.

Tussendoor. Is het verstandig om inzake deze een rechtsbijstand af te sluiten? Bijvoorbeeld: http://ondernemen.das.nl/

Randy
10/10/07, 22:33
Gezien punt 1; Het lijkt erop dat hij snel binnen wil lopen en hier zelf bewust een dagtaak aan heeft.

Erikcreative
10/10/07, 22:34
Gezien punt 1; Het lijkt erop dat hij snel binnen wil lopen en hier zelf bewust een dagtaak aan heeft.

Daar lijkt het op maar dat maakt het in mijn ogen niet makkelijker!

BsHosting
10/10/07, 22:40
buiten dat als ie het al meerdere malen heeft gevraagd wat let hem om even de telefoon te pakken.

dat zijn mails kwijtraken kan jij ook niks aan doen.

als ie zo dreigt gewoon voor laten komen lach jij het laatste en hij niet meer door de kosten die ie zelf kan betalen.

Rob77
10/10/07, 22:46
Zorgen dat je de logging van je mailserver hebt waaruit blijkt dat de berichten zijn afgeleverd.

En hem daarmee confronteren, dat zijn inkomende mail niet werkt valt jou niet te verwijten (tenzij die bij jou draait ;) )

Klinkt als een gefrustreerd iemand die overal een slaatje uit wil slaan . . . bah

BsHosting
10/10/07, 22:48
ook al werkt zijn inkomende mail niet dan nog wacht je als je haast hebt geen 3 maanden om contact te zoeken

dat doe je meteen de dag erop al als het zo'n haast heeft

crazycoder
10/10/07, 22:54
Verder geeft de klant aan dat van x augustus tot x oktober wordt belast met €25 ex. BTW per uur. Een totale claim van zo'n 4x,000 euro. De factuur moet binnen 8 dagen worden voldaan anders volgen er gerechtelijke stappen.

Goed. En nu? Wij hebben de logingegevens enkele malen verzonden aan de klant en voor zover ik kan achterhalen ook naar zijn webdesigner. Na een aantal verzoeken van de klant is er door ons contact opgenomen met de designer en zijn de logincodes per telefoon verstrekt. De domeinnaam is nu reeds verhuisd naar een andere provider. De kosten hiervan claimt de klant ook.

Graag jullie advies wat in zo´n situatie te doen en in hoeverre dit soort bedragen reeel zijn m.b.t. de ernst van de situatie.
Ik heb hier toch wel wat twijfels bij.

Als je als klant denk dat je dergelijke schade zou kunnen lopen dan had de klant hier actiever in moeten zijn.

Alhoewel e-mail geen enkele garantie bied voor wat betreft de aflevering zou het telefonisch doorgeven van de gegevens voldoende moeten zijn.

Mocht de klant nog niet hebben betaald en de factuur al zijn vervallen dan zou ik daar gelijk een herinnering achteraan sturen. Het is de keuze van de klant geweest om geen gebruik te maken van het bestelde. Jij moet het wel beschikbaar houden..

Erikcreative
10/10/07, 23:00
Ik heb hier toch wel wat twijfels bij.

Mocht de klant nog niet hebben betaald en de factuur al zijn vervallen dan zou ik daar gelijk een herinnering achteraan sturen. Het is de keuze van de klant geweest om geen gebruik te maken van het bestelde. Jij moet het wel beschikbaar houden..

De klant is sinds 08-2006 klant bij ons. Ik neem aan dat hij in het afgelopen jaar ook zijn website actief bij ons had staan. Mocht dat niet zo zijn dan wil hij dus pas sinds augustus 2007 aan de slag met zijn site.

Henky!
10/10/07, 23:01
Mm, incasso bureautje? Daar zitten soms nogal maffia achtige figuren achter. Oplichters en profiteurs bedoel ik.

Ik zou me vooralsnog geen zorgen maken. Afgezien van je algemene voorwaarden (die evenwel niet altijd zaligmakend zijn) zal de eiser ook moeten kunnen aantonen dat hij enige moeite heeft gedaan om alsnog aan die inlog info te komen. Daarbij zal hij de geleden schade ook moeten kunnen aantonen. Het geclaimde bedrag lijkt me nogal riant.

Maar verder, misschien is het wel vreemd dat hij zo snel naar een andere hoster overstapt. Echt niets nagelaten in de dienstverlening?

Erikcreative
10/10/07, 23:03
Maar verder, misschien is het wel vreemd dat hij zo snel naar een andere hoster overstapt. Echt niets nagelaten in de dienstverlening?
Zie post erboven

crazycoder
10/10/07, 23:04
De klant is sinds 08-2006 klant bij ons. Ik neem aan dat hij in het afgelopen jaar ook zijn website actief bij ons had staan. Mocht dat niet zo zijn dan wil hij dus pas sinds augustus 2007 aan de slag met zijn site.
Tja, het is aan de klant wanneer en hoe deze gebruik van de site gaat maken.

Je zou via archive.org kunnen kijken of er iets van op is geslagen, ook google cache biedt hier wellicht uitkomst.

Om een schade van eur 25 per uur te vorderen moet je toch nogal wat omzet (kunnen) maken hoor..

BsHosting
10/10/07, 23:07
als je in 2007 pas contact zoekt als je in 2006 je pakket al aangevraagd hebt lijkt het er neer op dat het slecht gaat met zijn incasso's

en even bij jou wat geld wil innen.

ik zou hem een nettte brief sturen dat je niet ingaat op zijn belachelijke eis en dat je een evt rechtszaak met smart tegemoet ziet.

ik denk dat je er dan niks meer van hoort.

Freakingme
10/10/07, 23:28
De klant heeft onredelijk lang gewacht, waardoor het geclaimde bedrag m.i. ook onredelijk hoog is.

Daarbij verwacht ik dat deze klant afgelopen drie maanden andere (winstgevende) activiteiten heeft uitgevoerd, waardoor deze helemaal geen inkomsten gemist.

En vergeet niet, jouw klant claimt iets, dan is ook de bewijslast voor hem:
Actori incumbit probatio (innocent till proven guilty)

AlexanderOnline
11/10/07, 00:14
Ik zou niet eens de moeite voor een advocaat nemen. Even briefje met je verhaal + wat bewijs terug, zaak afgedaan. Dit is zo vergezocht dat je je kosten en tijd niet moet verdoen hieraan.

bvankuik
11/10/07, 08:42
Ik ben het helemaal eens met AlexanderOnline, maar wil er aan toevoegen dat je je post aangetekend verstuurd. Ook moet de communicatie vanaf nu schriftelijk en aangetekend verlopen, niet over de telefoon en niet over de mail.

Met telefoon en mail is het erg makkelijk om emotioneel te reageren en dat wil je juist niet.

AlfaHosting
11/10/07, 08:54
Graag jullie advies wat in zo´n situatie te doen en in hoeverre dit soort bedragen reeel zijn m.b.t. de ernst van de situatie.

Is het een claim of een factuur ? Een factuur kan onmogelijk, dat zal elke advocaat je bevestigen. Niemand kan je ongevraagd een factuur opsturen. Wat hij wel kan doen is een claim indienen.

Als het een zelf geschreven brief is zou ik hem gewoon negeren, of eventueel een email sturen waarin je uiteenzet wat er precies gebeurd is, en dat je daarna bij je verhaal blijft.

Als hij later dan er een zaak van maakt moet je gewoon zelf even een advokaat zoeken.

99% van dergelijke brieven zijn vaak bluf.


De klant heeft onredelijk lang gewacht, waardoor het geclaimde bedrag m.i. ook onredelijk hoog is.


3 maanden is juridisch gezien zeker niet onredelijk lang.

ju5t
11/10/07, 09:07
Juridisch gezien niet onredelijk lang? Dan ben ik wel benieuwd waarom niet.
Volgens mij geef je normaal gesproken van te voren aan wat de claim gaat worden bij ingebreke stelling, wordt hier niet aan voldaan, krijg je de claim op je bord.

Wacht je express een niet reëele termijn (wat drie maanden wel is gezien de volgens hen gelopen schade), zal het weinig voorstellen. Ik zal er in de loop van de avond wat wetsartikelen bij zoeken die hier meer over kunnen vertellen.

Erikcreative
11/10/07, 09:25
Ik ben het helemaal eens met AlexanderOnline, maar wil er aan toevoegen dat je je post aangetekend verstuurd. Ook moet de communicatie vanaf nu schriftelijk en aangetekend verlopen, niet over de telefoon en niet over de mail.

Met telefoon en mail is het erg makkelijk om emotioneel te reageren en dat wil je juist niet.

Ik zal vandaag een nette brief opstellen en deze aangetekend naar de klant sturen. De brief van de klant kwam overigens niet aangetekend bij ons binnen.


Is het een claim of een factuur ? Een factuur kan onmogelijk, dat zal elke advocaat je bevestigen. Niemand kan je ongevraagd een factuur opsturen. Wat hij wel kan doen is een claim indienen.

Als het een zelf geschreven brief is zou ik hem gewoon negeren, of eventueel een email sturen waarin je uiteenzet wat er precies gebeurd is, en dat je daarna bij je verhaal blijft.

Het is een brief (claim) met bijgaand de factuur. De brief is door de klant zelf geschreven. Negeren zal ik niet doen. Wat in theorie wel zou kunnen is dat ik deze brief nooit ontvangen heb. De brief is immers niet aangetekend verzonden.

AlfaHosting
11/10/07, 09:40
Het is een brief (claim) met bijgaand de factuur. De brief is door de klant zelf geschreven. Negeren zal ik niet doen. Wat in theorie wel zou kunnen is dat ik deze brief nooit ontvangen heb. De brief is immers niet aangetekend verzonden.

En een factuur kan al helemaal niet .. dat betekend dat je klant zelf nog geen raadsman gecontacteerd heeft.


Juridisch gezien niet onredelijk lang? Dan ben ik wel benieuwd waarom niet.
Volgens mij geef je normaal gesproken van te voren aan wat de claim gaat worden bij ingebreke stelling, wordt hier niet aan voldaan, krijg je de claim op je bord.



Misschien heb ik het wat verkeerd uitgedrukt. Drie maanden is zeker geen lange termijn om nog een klacht in te dienen. Natuurlijk is het wat anders als hij de claim over de periode van drie maanden uittrekt.

Maar na drie maanden een klacht indienen over iets dat toen gebeurd is mag perfect en is niet overdreven lang.

crazycoder
11/10/07, 10:21
Juridisch gezien niet onredelijk lang? Dan ben ik wel benieuwd waarom niet.
Volgens mij geef je normaal gesproken van te voren aan wat de claim gaat worden bij ingebreke stelling, wordt hier niet aan voldaan, krijg je de claim op je bord.

Wacht je express een niet reëele termijn (wat drie maanden wel is gezien de volgens hen gelopen schade), zal het weinig voorstellen. Ik zal er in de loop van de avond wat wetsartikelen bij zoeken die hier meer over kunnen vertellen.
Normaal zou je aangeven dat je schade lijd en een termijn geven waar binnen het probleem (if any) is opgelost.

Als lang wachten werd beloond zou ik een jaartje of 3 wachten en dan een mega claim indienen :)


Ik zal vandaag een nette brief opstellen en deze aangetekend naar de klant sturen. De brief van de klant kwam overigens niet aangetekend bij ons binnen.

Ik zou die persoonlijk per normale post sturen + 1 aangetekend.


Het is een brief (claim) met bijgaand de factuur. De brief is door de klant zelf geschreven. Negeren zal ik niet doen. Wat in theorie wel zou kunnen is dat ik deze brief nooit ontvangen heb. De brief is immers niet aangetekend verzonden.
Als je dat had gewild had je niet op het forum moeten posten :)

Erikcreative
11/10/07, 10:36
Ik zou die persoonlijk per normale post sturen + 1 aangetekend.

Als je dat had gewild had je niet op het forum moeten posten :)


Thxz voor de tip! Dat zal ik vandaag doen.

Klopt maar waarom zou ik! Die brief ligt er nu eenmaal en ik zal er vandaag netjes op reageren.

crazycoder
11/10/07, 10:53
Klopt maar waarom zou ik! Die brief ligt er nu eenmaal en ik zal er vandaag netjes op reageren.
Ik zou ik altijd een reactie geven en daarin de claim, voor zover daar al sprake van is, beslist afwijzen.

MediaServe
11/10/07, 10:59
Ik zou niet eens de moeite voor een advocaat nemen. Even briefje met je verhaal + wat bewijs terug, zaak afgedaan. Dit is zo vergezocht dat je je kosten en tijd niet moet verdoen hieraan.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Jij hebt in je algemene voorwaarden vermeld dat je niet aansprakelijk bent voor gevolgschade en winstderving. Jouw klant kan niet zomaar een bedrag noemen en dat jij dat vervolgens maar moet betalen. Dat hij een factuur erbij doet met een betaaltermijn van 8 dagen is helemaal lachwekkend.

Stuur hem een nette brief, leg uit dat jij je redelijkerwijs hebt ingezet om de afgesproken dienst te leveren en verwijs naar de algemene voorwaarden. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor deze persoon.

Overigens kun je nu geen rechtsbijstand meer aanvragen voor deze zaak, aangezien ze dit zullen zien als een lopende procedure. Voor juridisch advies kun je eventueel de JuroFoon bellen, dat is een stuk goedkoper dan een advocaat ;)


Ik zou ik altijd een reactie geven en daarin de claim, voor zover daar al sprake van is, beslist afwijzen.

Mee eens :)

almar
11/10/07, 13:44
Als jouw klant een claim wil indienen had deze je eerst in gebreke moeten stellen. Daarbij een redelijke termijn moeten hanteren om het probleem op te lossen en daarna pas een een brief (aangetekend) moeten verzenden met een claim.

Ik sluit me aan bij de rest, briefje terug met daarin de vermelding dat jij alles in het werkt hebt gesteld met verwijzing naar de verzending van de gegevens en het feit dat er geen contact is opgenomen. Benadruk de onredelijkheid van de claim om die reden.

Erikcreative
11/10/07, 14:38
Brief is zojuist verzonden! Normaal en aangetekend

Ik houd jullie op de hoogte

Swiftway-UK
11/10/07, 16:08
Tussendoor. Is het verstandig om inzake deze een rechtsbijstand af te sluiten? Bijvoorbeeld: http://ondernemen.das.nl/

Het is heel verstandig om een rechtsbijstand verzekering af te sluiten, maar zij zullen je niet helpen met dit probleem. Je mag geen lopende zaken indienen en veel rechtsbijstand verzekeringen houden een "afkoelperiode" aan van drie maanden. Dus pas na drie maanden bij de rechtsbijstandverzekering kun je ze inschakelen en dan ook alleen maar voor nieuwe juridische problemen.

Advocaten kosten veel geld, een briefje schrijven kost niets voor je klant. Ik adviseer je dus om je klant te vragen naar de contactgegevens van zijn advocaat. Indien jij zijn advocaat gaat bellen, gaat voor hem de geldmeter lopen, indien je klant deze gegevens geeft, weet je tevens hoe serieus hij is met zijn "claim"

Geeft hij geen gegevens, dan heb je gelijk een idee dat het niet zo serieus is.

Als hij de gegevens van zijn advocaat opgeeft, moet je direct zijn advocaat bellen en verifieren of dit inderdaad de advocaat is van je klant is en dat hij bekend is met de claim die je klant wil gaan vorderen van je, ga niet inhoudelijk in op de zaak, controleer uitsluitend of de advocaat daadwerkelijk deze client vertegenwoordigd. Is dat het geval, reageer dan niet persoonlijk, maar neem direct een advocaat in de armen. Indien je zelf gaat corresponderen kun je ongewild de zaak saboteren, dit moet je voorkomen!

MMaI
11/10/07, 16:16
zorg verder voor een soort logboek van alle communicatie met data en tijden etc erbij, waarme je kan aantonen dat je de gegevens wel hebt verstrekt en op welke datum je schrijven hebt ontvangen/verstuurd

dit bewijsmateriaal is vaak doorslaggevend mocht het tot een rechtszaak komen, al vermoed ik meer dat het hier een manier betreft om onvrede te uitten of omdat de persoon financiele problemen heeft en op deze manier activa wil binnenhalen, ik zou in dit geval ook nooit akkoord gaan met een schikking, zeker niet buiten de rechtszaal

AlfaHosting
11/10/07, 17:16
Het is heel verstandig om een rechtsbijstand verzekering af te sluiten, maar zij zullen je niet helpen met dit probleem. Je mag geen lopende zaken indienen en veel rechtsbijstand verzekeringen houden een "afkoelperiode" aan van drie maanden. Dus pas na drie maanden bij de rechtsbijstandverzekering kun je ze inschakelen en dan ook alleen maar voor nieuwe juridische problemen.
!

DAS plaats internetbedrijven wel in de hoogste risicograad waardoor het X aantal keren duurder word dan voor een normaal bedrijf.

almar
11/10/07, 20:34
Dat valt wel mee. Sommige dingen moet je gewoon goed uitonderhandelen. Daarnaast kun je maar beter het 40 pagina tellende contract even goed doorlezen en van te voren afvragen wat je gedekt wilt hebben. Dat scheelt een hoop.

Ter info; wij hebben dus zo'n verzekering bij DAS.

eMiz0r
13/10/07, 19:16
Wij hebben in onze Algemene Voorwaarden het een en ander over dit soort voorvallen staan.
.. kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige gemiste inkomsten.

Wees niet zelfverzekerd met dit soort bepalingen in je Algemene Voorwaarden! De rechter zal in 99% van de gevallen een dergelijke verwijzing je AV verwerpen.

Een klant kán een webhoster domweg niet aansprakelijk stellen voor "gemiste inkomsten". Het is in principe onmogelijk om te bewijzen hoeveel omzet er daadwerkelijk misgelopen is. Een schatting neemt een rechter geen genoegen mee. Bovendien staat de claim totaal niet in verhouding met het maandelijks te betalen bedrag voor de hosting. Als een bedrijf 20k omzet per maand doet, mag van de eigenaar verwacht worden dat hij of zij een bedrag naar verhouding uitgeeft voor de webhosting. Niet krap 1 of 2 euro per maand :)

We hebben dit soort gezellige verzoekjes vaker gehad en altijd netjes gereageerd met dat zij een x aantal centen als vergoeding voor (bijvoorbeeld) offline tijd terug kunnen krijgen. Uiteraard geen reactie :) Zelfs dreigementen voor het aanvragen van een faillissement hebben we niets meer van gehoord.

Eerstvolgende wat je moet regelen Erik: een rechtsbijstandverzekering bij bijvoorbeeld DAS, zoals al een aantal keer geopperd.

PS: ik lees nog een aantal reacties waarin gezegd wordt dat een in gebreke stelling + een redelijk termijn om het op te lossen vooraf aan een claim moet gaan. Uiteraard is dat correct. Dit zijn gewoon geen serieuze bedreigingen en moet je niet wakker van liggen. Het is eerder lachwekkend dat iemand de moeite doet om zo'n brief op te stellen :)

AlfaHosting
13/10/07, 19:38
Wees niet zelfverzekerd met dit soort bepalingen in je Algemene Voorwaarden! De rechter zal in 99% van de gevallen een dergelijke verwijzing je AV verwerpen.


De helft van de meeste hosters hun algemene voorwaarden is trouwens niet rechtsgeldig :)




Eerstvolgende wat je moet regelen Erik: een rechtsbijstandverzekering bij bijvoorbeeld DAS, zoals al een aantal keer geopperd.



Lees ook even de kleine lettertjes na .. er wordt heel wat uitgesloten.

jeffrey
15/10/07, 14:18
Erik,

dit is het een bekend probleem, ik heb het vaker gezien bij een bedrijf waar ik destijd contact mee had om zijn klantenbestand over te nemen. Een klant van dit bedrijf had een domeinnaam niet betaald, en deze werd dus niet verlengd.

Het domein was hierna dus vastgelegd door een ander bedrijf, de klant claimde een ongelovelijk hoog bedrag omdat haar bedrijfsnaam niet meer actief was.

Het bleek een startende onderneming te zijn waar nog nooit een website op had gestaan, een en ander werd bewezen en de schadeclaim werd verworpen.

Ik denk dat je je niet te druk hoeft te maken over deze persoon zoals al eerder hier boven is genoemd, vooral niet om wat gegevens die niet door hem zijn ontvangen, als er nou echt iets weg is (data / domeinnaam) dan ligt het iets anders maar zelfs dan zijn er harde bewijzen nodig.

Wij hebben gelukkig vanaf het begin onze verzekeringen goed geregeld, ik weet dat veel bedrijven het laten liggen omdat ze van mening zijn dat ze het geld wel beter kunnen gebruiken, dit gaat goed tot dat er eens een keer een claim wordt verstuurd naar je.

Mocht een klant een claim neerleggen bij ons, zullen wij niet eens persoonlijk reageren, alles gaat direct via onze advocaat.

1 tip: regel je verzekeringen!

DennisWijnberg
15/10/07, 14:53
De helft van de meeste hosters hun algemene voorwaarden is trouwens niet rechtsgeldig :)



Lees ook even de kleine lettertjes na .. er wordt heel wat uitgesloten.

Klopt, zeker wat betreft de wet koop op afstand. Hierin staat dat er algemene voorwaarden kunnen zijn maar niet beperkend in het recht van de consument.

Je kunt bijvoorbeeld niet wegekomen met dat er geen bedenkperiode is. Het doet mij altijd een beetje denken aan een kroeg die zegt: "De directie stelt zich niet aansprakelijk voor vermissing of diefstal van uw goederen." bij een betaalde garderobe. Ook zoiets wat niet kan, als jij betaalt voor die dienst moet het bedrijf de beloofde dienst ook leveren en mag jij aannemen dat jij jouw eigen jas terug krijgt (mits jij jouw kaartje, hangertje o.i.d. nog hebt).

Maargoed, toch werkt het vaak wel soortgelijke 'trucs'.

Belingro
16/10/07, 02:23
is de brief ook aangetekend toegekomen? zoniet... geen rekening mee houden dan.

het zal waarschijnlijk gaan om één of andere klant die waarschijnlijk probeert geld te krijgen.

Nu wat je kan doen is: inlogcode's aangetekend verzenden
Er de logs van je verzonden items bijstoppen
Contact opnemen met je advocaat voor advies


Goedenavond,

Vanmiddag zat er bij de post een eigenaardige brief, geschreven door een klant van ons. Het betreft hier een claim van zijn bedrijf tegen ons met een bedrag van €4x,xxx euro.

In de brief geeft de klant aan ons op x augustus om inlogcodes te hebben gevraagd van het control panel zodat er begonnen kon worden met het werken aan de website. Wij sturen deze gegevens altijd toe in de welkomstemail en uiteraard ook op verzoek van een klant. Waarom niet, toch?

De klant geeft aan tot op heden nooit een reactie van ons te hebben ontvangen. De klant heeft hiermee, naar eigen zeggen, tijd verloren ten behoeve van promotie en informatievoorziening naar relaties en potentiele klanten.

Verder geeft de klant aan dat van x augustus tot x oktober wordt belast met €25 ex. BTW per uur. Een totale claim van zo'n 4x,000 euro. De factuur moet binnen 8 dagen worden voldaan anders volgen er gerechtelijke stappen.

Goed. En nu? Wij hebben de logingegevens enkele malen verzonden aan de klant en voor zover ik kan achterhalen ook naar zijn webdesigner. Na een aantal verzoeken van de klant is er door ons contact opgenomen met de designer en zijn de logincodes per telefoon verstrekt. De domeinnaam is nu reeds verhuisd naar een andere provider. De kosten hiervan claimt de klant ook.

Graag jullie advies wat in zo´n situatie te doen en in hoeverre dit soort bedragen reeel zijn m.b.t. de ernst van de situatie.

Erikcreative
19/10/07, 22:35
En het verhaal gaat verder. Zojuist krijg ik de reactie op mijn schrijven.

De klant geeft aan dat onze brief juist ontvangen is. Ze geven aan dat het voor ons nu duidelijk is dat er een wanprestatie geleverd is. Het verzoek van de klant dateert van 6 augustus. Onze reactie echter pas van 7 september waarmee de reactietermijn overschreven is.

Het verzoek is volgens de klant geplaatst van emailadres x en niet naar emailadres y waarnaar wij de gegevens zouden hebben verzonden. Ook een CC zouden wij hebben genegeerd.

Verantwoordelijkheden, alsmede aansprakelijkheden voorvloeiend uit wanprestatie mogen niet in de algemene voorwaarden worden uitgesloten. De klant geeft dus aan hier geen waarde aan te hechten.

Volgens de klant zijn er 3 ingebrekestellingen. Onze reactie zal daarom als buitensporig worden geacht. De vordering/factuur blijft daarom gelden volgens de klant.

--

Om ff op alle punten te reageren:

Op de verzoeken van de klant is door ons iedere x gereageerd. Wij versturen netjes de logingegevens naar de klant. Punt wel is dat wij de gegevens verzenden naar het emailadres wat bij ons bekend staat in het control panel. Dit puur omdat anders iedereen wel om logingegevens kan vragen! Het emailadres in het controlpanel is overigens van de klant.

Zucht! Hoe nu weer verder. Het lijkt mij in ieders geval verstandig om maandag bij bureau rechtshulp binnen te stappen. Ook zal ik maar een consult aanvragen bij een advocaat aangezien de klant het er niet bij laat zitten.

Graag jullie reacties.

BsHosting
19/10/07, 22:39
Zo 1 wil ik wel als klant hebben.

Ik denk dat ik zolang blijf procederen dat ie zelfs nog geen boter meer op zijn brood kan krijgen.
Klant zijn eigen gegevens up to date houden is niet jullie verantwoordelijkheid maar die van de klant zelf.

Zoals al eerder vermeld de klant is degene die stappen had moeten ondernemen als ie om wat voor reden dan ook die gegevens niet had gehad.
Je klant heeft zelf alles verzuimd en wil dat nu op jou verhalen het moet niet gekker worden.

Heel die manier van handelen van je klant is gewoonweg een lachertje en indien je het aan zou vechten weet ik bijna wel zeker dat jij het laatste lacht.

Erikcreative
19/10/07, 22:42
Zo 1 wil ik wel als klant hebben.

Ik denk dat ik zolang blijf procederen dat ie zelfs nog geen boter meer op zijn brood kan krijgen.
Klant zijn eigen gegevens up to date houden is niet jullie verantwoordelijkheid maar die van de klant zelf.

Zoals al eerder vermeld de klant is degene die stappen had moeten ondernemen als ie om wat voor reden dan ook die gegevens niet had gehad.
Je klant heeft zelf alles verzuimd en wil dat nu op jou verhalen het moet niet gekker worden.

Heel die manier van handelen van je klant is gewoonweg een lachertje en indien je het aan zou vechten weet ik bijna wel zeker dat jij het laatste lacht.

Kom maar weer ff op msn ;)

BsHosting
19/10/07, 22:48
ben er

Henky!
19/10/07, 22:58
Nou ja, klant lijkt wel zeker van zijn zaak. Kwam de brief van een advocaten kantoor?

Erikcreative
19/10/07, 23:00
Nou ja, klant lijkt wel zeker van zijn zaak. Kwam de brief van een advocaten kantoor?

Nee van de klant zelf! Ook niet aangetekend

BsHosting
19/10/07, 23:03
Ik denk als ie naar een advocaat gaat dat die hem verteld dat het een loze zaak is.

Je hebt de codes verstrekt zelfs aan
hebben de logingegevens enkele malen verzonden aan de klant en voor zover ik kan achterhalen ook naar zijn webdesigner. Na een aantal verzoeken van de klant is er door ons contact opgenomen met de designer en zijn de logincodes per telefoon verstrekt.

dus is het een zaak tussen zijn designer en hemzelf.

Veel geblaat en weinig wol, als hij echt zo zeker was was ie wel naar een advocaat gegaan maar die lacht hem vierkant uit lijkt me.

Een klant mag zelf ook wel wat doen of moet je alles controleren bij sommige klanten.

Henky!
19/10/07, 23:35
dus is het een zaak tussen zijn designer en hemzelf.

Telefonische mededelingen zijn in het algemeen niet aantoonbaar natuurlijk. TS zal zaken zwart op wit moeten kunnen aantonen. Maar dat was geen probleem geloof ik.




Een klant mag zelf ook wel wat doen of moet je alles controleren bij sommige klanten.

De klant is nog steeds koning, zo mag ik hopen. Een goede ondernemer zal alles doen om de klant tevreden te houden. Dit desondanks het feit dat sommige koningen, zoals schijnbaar de klant van TS, van hun positie misbruik maken.

BsHosting
19/10/07, 23:38
@ henky

De klant is koning maar in dit verhaal is er alles gedaan om de klant van dienst te zijn.

Ik vergelijk het ff als ik zelf klant zou zijn.
Als ik iets niet krijg ga ik bellen evt een brief, zijn klant doet een jaar niks en gaat dan dreigen.

Dan lijkt mij dat de klant zelf zwaar in gebrek is.

Klant stuurt vanaf X een mail en er wordt vanaf Y teruggestuurd want dat staat immers in het configuratiepaneel klant heeft zelf geen wijziging aangevraagd zover ik gehoord heb dus is het logisch dat het naar adres Y gaat.

Anders kan inderdaad iedereen het zomaar opvragen lijkt me

Ecatel
20/10/07, 04:49
Ik heb de reacties in het topic niet gelezen maar alleen het bericht van TS.
De partij welke bij u schadeclaimt zal het moeilijk krijgen, deze moet namelijk haar claim hard kunnen maken bij een rechter. Dit lijkt mij in dit geval erg lastig. Uw klant moet namelijk ook hard kunnen maken waarom zij het bedrag van haar claim baseert (dus geen uit de lucht gegrepen bedrag).

Indien u de toezegging aan uw klant heeft gedaan haar inloggegevens te verschaffen en dit niet gedaan heeft, dan bent u inderdaad in gebreke. Wanneer uw klant dan de gelede schade hard kan maken bij een rechter kan dit inderdaad slecht aflopen. Ook afhangend van overige zaken natuurlijk, indien er in uw algemene voorwaarden/overeenkomst staat dat u niet aansprakelijk bent voor eventuele schade word het al een stuk moeilijker voor uw klant. Een heftige reactie dat u de evt rechtzaak tegemoet ziet lijkt mij niet verstandig, dit wekt alleen maar prikkels en kan ook slecht zjin voor de reputatie van uw firma.

crazycoder
20/10/07, 08:18
@bleumedianet
Fijn dat je het topic niet heb gelezen.

Je kan nog zoveel in je voorwaarden uit proberen te sluiten. Nalatigheid kan je NOOIT uitsluiten.

Had je wel de moeite genomen om het topic te lezen, dan had je ook gezien dat andere posters van mening zijn dat de klant nooit willens en wetens schade zelf op mag laten lopen. Mag natuurlijk wel, maar dan kan je niet als klant verwachten dat je die schade vergoed krijg.

brinkie
20/10/07, 13:37
Ik heb wél alles gelezen en dit verhaal komt mij persoonlijk, vanuit een andere situatie, erg bekend voor. Dergelijke personen proberen op een schofterige wijze je geld afhandig te maken, door dreigende semi-juridische taal e.d.

Persoonlijk ben ik van mening dat je nogmaals hem schriftelijk moet meedelen niet op zijn claims in te gaan. Een brief van 2 regeltjes voldoet.. Vervolgens een brief van zijn advocaat afwachten en/of bericht van de rechtbank (iemand hoeft niet per se via een advocaat een zaak aan te spannen, dat is een vergissing).

De stap die je dan neemt is zelf een advocaat in de arm nemen en dan zal het wel een rechtszaak worden. Kans is, op basis van wat je hier schetst, zeer groot dat ze het verliezen en dan ook in alle kosten worden veroordeeld enz.

Als ze echt vervelend zijn/doen dan kan dit een langdurige zaak worden die je ook echt goed geld gaat kosten. Misschien doe je er het verstandigste aan zo snel mogelijk toch goed juridisch advies in te winnen. Want we bedoelen het hier allemaal goed, we zijn geen juristen..

AlfaHosting
20/10/07, 14:06
En het verhaal gaat verder.

Ik denk dat deze klant vooral je kostbare tijd aan het verspillen is. Hij heeft natuurlijk wel gelijk op het punt dat nalatigheid nooit kan uitgesloten worden in je algemene voorwaarden. Dergelijke zaken die heel vaak voorkomen in AV van hosters worden toch gewoon nietig verklaard in een rechtszaak en kan enkel dienen om wat onwetenden af te schrikken :)

Je kan helemaal nog geen factuur ontvangen hebben van hem want als dat zou zijn dan wordt dat ook nietig verklaard. De klant kan enkel een vordering indienen en als jij hier niet op ingaat kan hij het voor de rechtbank trekken.

Belangrijk is dat je gewoon bij alle brieven van hem steeds op dezelfde manier en met hetzelfde verhaal reageert en dan gewoon afwacht. Je kan immers nog steeds een advocaat raadplegen als je effectief een brief van zijn advocaat in de bus krijgt. Misschien en waarschijnlijk is het een klant die je wat geld afhangig probeert te maken.

Hij heeft een zwakke zaak die moeilijk bewijsbaar gaat worden. Denk eraan dat hij de bewijzen moet leveren van de wanprestatie en niet andersom.

Gewoon even rustig afwachten of de klant wel echt een advocaat inschakelt en daarmee toch een honderd eurotjes armer zal zijn.

crazycoder
20/10/07, 14:28
De klant geeft aan dat onze brief juist ontvangen is. Ze geven aan dat het voor ons nu duidelijk is dat er een wanprestatie geleverd is. Het verzoek van de klant dateert van 6 augustus. Onze reactie echter pas van 7 september waarmee de reactietermijn overschreven is.

Geen idee welke reactietermijn die klant het over heeft.

Weet niet wat je heb geschreven, maar het is duidelijk niet goed gevallen..


Op de verzoeken van de klant is door ons iedere x gereageerd. Wij versturen netjes de logingegevens naar de klant. Punt wel is dat wij de gegevens verzenden naar het emailadres wat bij ons bekend staat in het control panel. Dit puur omdat anders iedereen wel om logingegevens kan vragen! Het emailadres in het controlpanel is overigens van de klant.

Zucht! Hoe nu weer verder. Het lijkt mij in ieders geval verstandig om maandag bij bureau rechtshulp binnen te stappen. Ook zal ik maar een consult aanvragen bij een advocaat aangezien de klant het er niet bij laat zitten.

Graag jullie reacties.
Sturen naar het adres wat bij jou bekend is lijkt mij niet meer dan normaal. Jij kan immers niet controleren of de persoon achter een ander adres gemachtigd is om namens de klant op te treden. Of heeft de klant schriftelijk anderen gemachtigd?

Op dit punt kan je eigenlijk een paar dingen doen:
- negeren
- zelf een brief schrijven
- een advocaat in de arm nemen

Gezien de uitwerking van je eerste brief zou ik voor optie 3 gaan. Neem wel gelijk alle bewijzen mee. Een stevige brief van een advocatenkantoor kan een heilzame werking hebben.

Erikcreative
20/10/07, 18:16
Denk dat het verstandig is om het direct professioneel aan te pakken de volgende communicatie via een advocaat te laten verlopen. Hoe zit dat precies met een advocaat, zijn er direct kosten aan verbonden? Of heb een soort gratis consult?

crazycoder
20/10/07, 18:33
Denk dat het verstandig is om het direct professioneel aan te pakken de volgende communicatie via een advocaat te laten verlopen. Hoe zit dat precies met een advocaat, zijn er direct kosten aan verbonden? Of heb een soort gratis consult?
Vrij veel advocaten kennen het zgn togatarief. Het eerste uur (of half uur) kost je dan iets van eur 50 of eur 75.
Je moet maar informeren bij een paar kantoren..

Edit: blijkbaar een half uur, kosten: gratis tot eur 75:
http://www.advocatenorde.nl/algemeen/hulp_bij_zoeken.asp

AlfaHosting
21/10/07, 08:36
Denk dat het verstandig is om het direct professioneel aan te pakken de volgende communicatie via een advocaat te laten verlopen. Hoe zit dat precies met een advocaat, zijn er direct kosten aan verbonden? Of heb een soort gratis consult?

Meestal is een eerste gesprek in de praktijk kosteloos.

Erikcreative
22/10/07, 21:41
Ff een update van onze kant. Vandaag de gehele dag in de weer geweest om alles uit te zoeken.

Eerst langs het juridisch loket. In het kort uitleg gegeven over de zaak. Volgens de mevrouw sta ik er goed voor! Ik had van alles een kopie mee, van de eerste bestellingen in 2006 tot verzending van welkomstemail met logingegevens. Haar advies was om over te gaan tot het zelf schrijven van een tweede brief. Hierin geef je aan verder niet meer in te gaan op de zaak en eventueel verdere communicatie laat verlopen van advocaat tot advocaat.

Ik heb later die dag nog een telefonisch consult gehad met een advocaat uit de regio,en deze ook uitgebreid uitleg gegeven over de zaak. Hij vond het een erg apart verhaal en gaat uit van pure bluf. Een brief op laten stellen door de advocaat kost zo'n 2 uur met alle extra kosten. Ik moet rekenen op zo'n 400/500 euro. Hij gaf ook aan dat dit niet persee nodig was. Ik kan ook niet reageren op zijn brieven en gewoon wachten tot dat de klant verdere stappen onderneemt.

Voor morgen heb ik nog een collega die studeert voor advocaat! Zij gaat navragen bij haar lerares (deze is rechter) wat de beste opties zijn.

Dan nog 1 vraag aan jullie

- Ben ik verplicht te reageren

Freakingme
22/10/07, 23:03
- Ben ik verplicht te reageren

Tuurlijk niet. Volgens mij ben je al niet verplicht deze te beantwoorden, ook niet als deze aangetekend verstuurd worden. Ik zou gewoon alles lekker negeren, totdat je daadwerkelijk aangeklaagd wordt.

Stream4u
22/10/07, 23:59
jah je heb wel gelijjk ff goed de geschiedenis kijken en kijk wat je vindt. Sommige klanten he,kan echt niet geloven.

Zo is beter, je heb nu alle bewijzen dus nu moet die klant schade vergoeding betalen

Maar sommige dingens moet je niet nergeren je moet oppassen

Server00
23/10/07, 00:48
jah je heb wel gelijjk ff goed de geschiedenis kijken en kijk wat je vindt. Sommige klanten he,kan echt niet geloven.

Zo is beter, je heb nu alle bewijzen dus nu moet die klant schade vergoeding betalen

Maar sommige dingens moet je niet nergeren je moet oppassen

Vage en duidelijke eerste post....

Je bent niet tot antwoorden verplicht dit is bij vele dingen zo. Dat is de wet van Nederland. Al zou ik wel zo netjes zijn om een laatste brief te versturen met daarin een totaal informatie pakketje en de raad volgen die Juridisch loket je heeft gegeven. Dan is het aan hem om er verder werk van te maken al denk ik dat dit niet gaat gebeuren.

Success! hou ons maar op de hoogte ben benieuwd :)

Erikcreative
22/11/07, 22:20
Ff een update van mijn kant aangezien het verhaal nog niet afgelopen is. Wij hebben toch besloten zelf te reageren op de brief van de klant. In deze brief hebben wij de volgende punten behandeld:

- Aangegeven dat wij wel degelijk hebben gereageerd op de verzoeken van de klant. Overal is bewijs van meegeleverd. Dus van het verzenden van de diverse welkomstemailtjes plus de orginele bestelling.

- Aangeven dat wij de logingegevens alleen verstrekken aan de contactpersoon uit de administratie. In dit geval is dat de webdesigner van de klant. De bestelling is geplaatst met dit adres dus daar versturen wij ook de informatie heen om fraude te voorkomen.

- Aangegeven dat er door ons dus geen wanprestatie geleverd is. Tevens de factuur terug verzonden.

--

Afgelopen week ontvingen wij toch weer een reactie van de klant. Deze komt nu met de volgende argumenten:

- De klant geeft aan dat wij de logingegevens niet aan derden (zijn webdesigner) hadden mogen versturen per email. Wij hadden de klant deze toe moeten sturen.
- Volgens de klant waren wij in het bezit van zijn emailadres (niet het geval). Wij hadden dit dus naar hem moeten sturen.
- Door de gegevens te verstrekken aan zijn webdesigner en niet aan de klant zelf wekken wij fraude in de hand.
- Het bedrag is per direct opeisbaar en bij gebreken overgaan tot dagvaarding.

--

De klant rept nu met geen woord meer over dat de gegevens niet meer ontvangen zijn door zijn webdesigner. Hij gooit het dus nu op de privacy wetgeving dat wij de gegevens naar het verkeerde emailadres hebben verzonden. De klant verwijst hier tevens naar artikel 9 van de ISPGids.com gedragscode waar wij lid van zijn. Hierin staat het volgende:

"9. De ISP zal bij de verwerking van persoonsgegevens en andere privacy gevoelige informatie te allen tijde de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen. De ISP verklaart dat deze over voldoende kennis beschikt ten aanzien van de geldende privacy wetgeving in het land waar deze gevestigd is, waarbij deze eveneens verklaart te voldoen aan de privacy wetgeving geldend in het vestigingsland."

Graag hoor ik van jullie wat te doen. Ook tips zijn welkom.

Het lijkt mij dat wij goed gehandeld hebben. De gegevens alleen verzenden naar het bekende adres en niet naar een andere om fraude te voorkomen. De bestelling is geplaatst met het emailadres van zijn webdesigner en is nooit aangepast door de klant. Moeten wij dan maar ruiken dat de gegevens ook naar de klant verzonden moeten worden zonder dat dit aangeven wordt?

Alvast bedankt

martysmarty
22/11/07, 22:32
Klinkt alsof je goed gehandeld hebt, als je logisch na denkt. Maar de wet is niet altijd helemaal logisch

Rob77
22/11/07, 22:39
Ik zou hem vragen of ie er zelf al aan uit is waarom ie nou geld wil, eerst de wanprestatie, nu het zogenaamde gebrek aan privacy ?

Hij gaat het hele menu gewoon af.

Stuur hem een briefje met 'we wijzen alle aansprakelijkheid af', en dat je een rechtzaak met vertrouwen tegemoet ziet. En dan geen gedoe meer met brieven enz ;) je kunt je tijd vast beter besteden.

crazycoder
22/11/07, 22:54
Graag hoor ik van jullie wat te doen. Ook tips zijn welkom.

Het lijkt mij dat wij goed gehandeld hebben. De gegevens alleen verzenden naar het bekende adres en niet naar een andere om fraude te voorkomen. De bestelling is geplaatst met het emailadres van zijn webdesigner en is nooit aangepast door de klant. Moeten wij dan maar ruiken dat de gegevens ook naar de klant verzonden moeten worden zonder dat dit aangeven wordt?

Alvast bedankt
Dit is wat ze in België "met je voeten spelen" noemen.

Hooguit een brief dat je van mening bent correct te hebben gehandeld.

shuyg
22/11/07, 23:03
Stuur een kort briefje terug waarin je niet in gaat op de zaak en hem alleen laat weten dat je vindt dat je goed hebt gehandeld. Verder kan je aangeven dat hij het via de juridische weg kan proberen op te lossen en aangeven dat je in dat geval graag zou willen weten wie zijn raadsman is. Geef aan dat als hij dat laatste niet doet, het boek voor jouw gesloten is.

Ik gok dat je wederom een brief terug krijgt, maar zolang die niet van een advocaat afkomstig is, zou ik die netjes in het dossier stoppen.

WF WebHosting
22/11/07, 23:54
Hmmm, ik zou een advocaat een brief laten op stellen met afwijzing van zijn claim(s) met bewijs stukken zoals je die al hebt. (kost je miss wat extra geld). Mocht hij verder doorgaan en het idd op een rechtzaak laten komen dan heb je meteen al je advocaat voorhanden.
De kosten die ontstaan voor het voeren van de rechtszaak kunnen op je "klant" worden verhaald, dus ook de kosten die je initieel heb gemaakt met het opstellen van je brief.

Daarbij denk ik dat je ook verhaal kan halen doordat je "klant" je meerdere uren bezig hebt gehouden met het zoeken naar een oplossing voor dit probleem (inkomsten derving, je had immers de tijd die je hebt verspild aan hem beter kunnen gebruiken)(leuk tegenclaim indienen).

Mocht de klant dreigen zijn kant van het verhaal "wereldkundig" te maken, tja er bestaat altijd zoiets als laster en smaad.

En idd regel je verzekering.

Met vriendelijke groet,

Blade

FreddyB
23/11/07, 00:14
Van wat ik lees heb je al veel te veel tijd hier in gestoken. Zoals reeds door anderen vermeld zou ik gewoon wachten op een aangetekende brief van een advocaat (die toch niet komt). Hoogstens inderdaad een korte brief sturen zonder op zijn argumenten in te gaan / te discussieren.

Ben wel geïnteresseerd naar het verloop van dit verhaal. Succes!

MediaServe
23/11/07, 02:12
Ach het is heel simpel, jij bent in geen geval aansprakelijk voor gevolgschade. Hij kan hoog en laag springen en de zaak voor laten komen, maar meer dan de kosten van het pakket haalt hij er toch niet uit. Zelf facturen sturen, achtergrond van de claim aanpassen, niet ingaan op argumenten. Hij maakt geen schijn van kans als hij het voor de rechter laat komen.

eMiz0r
23/11/07, 09:13
Je moet verder niet meer inhoudelijk op zijn brieven reageren, dit kost je veel teveel tijd om niets en "alles wat je zegt, kan tegen je worden gebruikt". Stuur een brief terug waarin je aangeeft dat eventuele verdere communicatie via je advocaat afgehandeld kan worden en geef de adresgegevens van deze advocaat. Je hoort er dan niks meer van en zo wel, kost het je misschien 100 euro om een brief door een advocaat terug te laten sturen waarin hij aangeeft niet op de claims in te gaan, tenzij er een brief van een andere advocaat komt.

®on
23/11/07, 11:55
Je moet verder niet meer inhoudelijk op zijn brieven reageren, dit kost je veel teveel tijd om niets en "alles wat je zegt, kan tegen je worden gebruikt". Stuur een brief terug waarin je aangeeft dat eventuele verdere communicatie via je advocaat afgehandeld kan worden en geef de adresgegevens van deze advocaat. Je hoort er dan niks meer van en zo wel, kost het je misschien 100 euro om een brief door een advocaat terug te laten sturen waarin hij aangeeft niet op de claims in te gaan, tenzij er een brief van een andere advocaat komt.
Eens. Met name het inhoudelijk reageren zou ik volledig achterwege laten. Het is wat dat betreft jouw gelijk tegen het zijne (tenminste, zo ziet hij het waarschijnlijk).

Erikcreative
23/11/07, 12:05
Nog ff als extra. In de laatste brief zat ook een verwijzing naar zijn advocaat. De brieven zijn leesbaar gesteld aan deze en zal tevens de dagvaarding behandelen bij niet betalen.

Edit. Wellicht is deze advocaat een vriend van hem die voor hem de brieven gaat versturen. Op deze manier heeft hij hier geen kosten aan.

--

Nog ff ter info... De advocaat welke in de brief staat is niet bekend op de website van http://www.advocatenorde.nl

Dit is toch verplicht dat ik zo?

Edit: het kan ook een jurist zijn natuurlijk!

BsHosting
23/11/07, 12:14
Het word steeds leuker met die gekke klant.

Als hij idd een poot had om op te staan stuurde zijn zgn advocaat wel een brief en niet hijzelf.

pure bluf en grootspraak en verder niks.

voor zo 1 zou ik het zelfs nog wel riskeren om het op een rechtszaak te laten aankomen maar ik weet dan zeker dat ie alle kosten aan mij ging terugbetalen.

en ook een ruime schadevergoeding voor alle tijd die ik er in heb moeten steken.

het gaat zeker niet goed met zijn bedrijf en probeert zo ff wat geld te vangen

Triloxigen
23/11/07, 14:01
Je uitgeven als advocaat terwijl je het niet bent is behoorlijk strafbaar..

BsHosting
23/11/07, 14:04
@ Triloxigen

Inderdaad en daarom alleen zou ik het al laten voorkomen want dan kan je pas echt gaan lachen.
Ik denk alleen niet dat de rechter hier zo content mee is met een nepadvocaat.

DennisWijnberg
23/11/07, 14:14
@ Triloxigen

Inderdaad en daarom alleen zou ik het al laten voorkomen want dan kan je pas echt gaan lachen.
Ik denk alleen niet dat de rechter hier zo content mee is met een nepadvocaat.

Dat wordt dan wel een aparte procedure. Er wordt slechts één zaak behandeld natuurlijk.

BsHosting
23/11/07, 14:19
Er wordt 1 zaak behandeld maar als bij behandeling van die zaak uitkomt dat meneer alleen maar blufpoker aan het spelen is met ook nog een nepadvocaat dan denk ik toch dat het heel leuk gaat worden.

nepadvocaat zal een flinke duw krijgen denk ik wel zeker.

maar ja feit blijft dat je zo'n klant gewoon eens hard moet aanpakken, laat hem maar dreigen met voorkomen etc.

als het zover komt heeft ie geen poot om op te staan dat weet ik wel zeker, en dan icm papieren van een nepadvocaat heb ik het idee dat het hem heel erg veel geld gaat kosten aan de TS.

sander
23/11/07, 15:37
verschikkelijk dat soort personen, ik heb in het verleden ook dit soort dingen meegemaakt, grote mond , bluffen , dreigen etc. Het kost je veel tijd , veel zorgen en geld.

Erikcreative
23/11/07, 16:58
Je uitgeven als advocaat terwijl je het niet bent is behoorlijk strafbaar..

Denk dat dit een misverstand is... Klant geeft niet aan dat het een advocaat is alleen jurist met titel mr.

Graag hoor ik van andere hosters of er verkeerd gehandeld is door de logingegevens te verzenden naar het emailadres uit de bestelling ipv naar de klant zelf.

BsHosting
23/11/07, 17:42
Degene die besteld krijgt de login gegevens logisch genoeg lijkt me toch.

Anders moet de klant het niet uitbesteden en zelf bestellen en als ie niet wil dat een ander zijn inlogcode krijgt.

dan mag ie naderhand zelf kijken aan wie ie hem afgeeft.

zou leuk zijn klant A laad zijn winkelkar vol bij de AH en mag hem niet meenemen want klant B gaat afrekenen

hosttt
23/11/07, 17:55
Wij zouden bij zo'n zaak zeker geen advocaat nemen. Incasso bureau en brieven van advocaten proberen u toch maar te overbluffen.

Bovendien kan je toch wel zeggen dat email een vluchtig medium is, dat onderworpen is aan een hoop technische invloeden. Een mail is geen aangetekende brief, beide partijen hebben geen garantie op aflevering en of een goede verwerking.
Dus een mail als rechtsgeldig beschouwen, ik heb er mijn twijfels over.

Bovendien kon die klant na die mails, ook eens gebeld hebben of in laatste instantie een aangetekend schrijven sturen met de uitdrukkelijke vraag om die inlog gegevens. En dat is dan moeite doen... en had hij dit gedaan, en had jij daarop dan niet gereageerd. Dan had hij een stevige basis om een rechtzaak te beginnen.

Pure bluf. Wij zouden een beleefd briefje sturen + een telefoontje (of bezoek als hij niet te ver woont). Want een gesprek "face to face" heeft veel meer invloed dan een briefje. Wij zouden ook zeker geen advocaten e.d. er bij roepen, die kosten net iets te veel.

Succes er mee !

Freakingme
23/11/07, 18:22
Ik zou het inderdaad zo laten, en gewoon wachten op de dagvaarding (mocht ie ooit komen ;)).

Je stuurt de logingegevens gewoon naar degene die het registreert, punt. Als die had gewild dat deze gegevens ergens anders naartoe gingen, had ie dat expleciet bij z'n bestelling moeten vermelden m.i. Mocht de klant beweren dit gedaan hebben, laat 'm dat hem maar bewijzen....

Erikcreative
23/11/07, 19:03
De bestelling is dus geplaatst op naam van de klant maar met het emailadres van zijn webdesigner. De informatie is dus naar dit adres verzonden.

SmilieBG
23/11/07, 19:42
Ik sluit me aan bij de rest van de mensen die zeggen: gewoon geen tijd meer insteken. Je hebt als zelf genoeg kosten aan deze persoon gemaakt.

Laat ik het zo zeggen: als ik ergens x bedrag aan besteed om van dat succes te laten maken - dan zou ik zeker jou bellen om te vragen waar mijn inlog gegevens blijven. Heeft ie niet gedaan - dus heeft ie geen poot om op te staan.

Mvg,
Aleks

Erikcreative
23/11/07, 20:08
De klant belde overigens deze week ook.... De brief die hij had verzonden is naar een verkeerd huisnummer gegaan. Een reactie van onze kant bleef dus uit.

De klant vroeg in het gesprek of wij nog over gingen tot betalen. Hij heeft wel lef dus.

martysmarty
23/11/07, 21:23
Houd ons op de hoogte. Heb zelf weinig ervaring hierin, maar ben erg nieuwschierig

bdj
23/11/07, 21:47
misschien wordt het tijd de klant eens bij naam te gaan noemen om te voorkomen dat andere deze ellende ook over zich heen krijgen.

martysmarty
23/11/07, 21:48
misschien wordt het tijd de klant eens bij naam te gaan noemen om te voorkomen dat andere deze ellende ook over zich heen krijgen.

Privacy anyone?

bdj
23/11/07, 21:57
tja privacy, je kan iemand die je bedrijfseconomisch kapot probeert te maken inderdaad zijn privacy gunnen.

martysmarty
23/11/07, 22:27
Zodra hij z'n naam zou posten, is het ook voor zijn kant over. Onkosten zal hij dan zelf ook niet meer van die klant kunnen vragen, mocht het zover komen

hosttt
23/11/07, 22:35
De klant belde overigens deze week ook.... De brief die hij had verzonden is naar een verkeerd huisnummer gegaan. Een reactie van onze kant bleef dus uit.

De klant vroeg in het gesprek of wij nog over gingen tot betalen. Hij heeft wel lef dus.


Stuur dan gewoon een aangetekende brief met u argumenten, en het feit dat u de factuur niet betaalt.
Ik wil wel eens een advocaat zien, die op basis van een mail over zo'n futuliteitje, een rechtzaak zal aanspannen. En trouwens in elke wettekst staat ook dat er echt wel moeite moet gedaan worden... vooraleer je van "onwil" kan spreken.
Wat gaat men zeggen tegen een rechter: "ik heb een mailtje gestuurd, maar kreeg geen antwoord <<ween>>"

Time = money... verspil er niet te veel van

SF-Jeroen
23/11/07, 23:56
Als de klant er een rechtzaak van maakt kun je meteen jouw gemaakte uren declareren :)

Erikcreative
24/11/07, 18:38
Zodra hij z'n naam zou posten, is het ook voor zijn kant over. Onkosten zal hij dan zelf ook niet meer van die klant kunnen vragen, mocht het zover komen

Dat zal zeker niet gebeuren! Het betreft de situatie welke ik plaats op dit forum voor advies. Om welke klant het gaat doet imho niet ter sprake.

Wellicht zal het bedrijf deze strategie ook op andere bedrijven/particulieren botvieren. Vermoedelijk kunnen we hier weinig aan doen.


Als de klant er een rechtzaak van maakt kun je meteen jouw gemaakte uren declareren :)

Ik ben benieuwd of hij dit gaat doen en zoja op basis van de emails welke niet ontvangen zijn of op basis van de in zijn ogen privacy schending.

Markuz
24/11/07, 19:02
Als hij echt 40K aan inkomsten mis is gelopen door wanprestatie van jouw kant dan had ie je al lang via een advocaat aangepakt en gaat hij niet zelf brieven schrijven. Wat ik begrijp is dat hij je niet eerst in gebreke heeft gesteld maar je direct een vordering kreeg. Dat is natuurlijk belachelijk, jij was niet op de hoogte dat zijn klantgegevens niet correct zijn. Hij heeft tenslotte de bestelling geplaatst op het e-mail adres van de webdesigner. Zoals al eerder aangegeven, stuur hem een laatste brief en wijs hem er op dat volgende correspondentie niet meer in behandeling zal worden genomen, tenzij via een advocaat natuurlijk.

hosttt
24/11/07, 19:26
Als je hem hebt geantwoord dat je die factuur van 40K niet gaat betalen, dan zou ik vanaf nu alles in een dossiertje steken. Ook niet meer ingaan op telefoongesprekken (als hij al zou bellen). Hij kent tenslotte u argumenten.

Spijtig dat zo'n klanten nog bestaan, die proberen u leeg te zuigen op basis van niks. Ookal steunt hun klacht op niks, je verliest er zeer veel tijd door.
Bluf poker op een hoog niveau. Brieven van advocaten zijn trouwens ook meestal om de andere partij te overbluffen.

Wat ik niet weet, is of je zomaar iemand mag factureren ? Enkel en alleen om geleden schade te innen.... mag dit wel?

Als je toevallig een advocaat kent dan zou ik hem er eens over aanspreken, volgens mij gaat hij is goed lachen. Als je hem kent, ...anders ben ik zelf niet pro advocaten, want ze starten nogal graag procedures op, die hun uiteraard veel geld gaan opbrengen.

Spyder01
24/11/07, 20:13
Afgezien van dat dit een vreemd verhaal is. Een factuur is natuurlijk ook iets heel anders dan een schadeclaim.

Ik zou het houden bij nog één reactie waarin je netjes kenbaar maakt, verdere correspondentie niet in behandeling te nemen en dat wanneer hij echt wat wil, dat hij zijn advocaat jou moet laten aanschrijven.

cyberbootje
25/11/07, 16:42
Afgezien van dat dit een vreemd verhaal is. Een factuur is natuurlijk ook iets heel anders dan een schadeclaim.

Ik zou het houden bij nog één reactie waarin je netjes kenbaar maakt, verdere correspondentie niet in behandeling te nemen en dat wanneer hij echt wat wil, dat hij zijn advocaat jou moet laten aanschrijven.

Inderdaad, dit grapje heeft nu denk ik wel lang genoeg geduurd.
Lekker negeren na een laatste reactie.

bdj
25/11/07, 16:57
Zodra hij z'n naam zou posten, is het ook voor zijn kant over. Onkosten zal hij dan zelf ook niet meer van die klant kunnen vragen, mocht het zover komen

ik denk niet dat jij weet hoe dat precies werkt, het is namelijk zo dat als de persoon een probleem heeft mij zijn privacy schending, hij daar aangifte van kan doen. Dit staat verder helemaal los van de civiele rechterlijke stappen die deze klant moet gaan ondernemen tegen de TS.

De klant zal bij de rechter een civiele rechterlijke procedure moeten starten nadat hij de TS officieel in gebreke heeft gesteld. Vervolgens ligt alle bewijslast bij degene die zo'n procedure start. Zelfs al wordt de klant in het gelijk gesteld en de TS moet van de rechter betalen (en dan heb ik het over na hoger beroep = 5 jaar verder). Dan nog is het aan de klant om de vordering te gaan innen. Een vordering innen is ook nog een heel gedoe.

Dit komt allemaal doordat het hier gaat om civiel recht en niet om straf recht.

eMiz0r
25/11/07, 21:30
Erik, doe je wel iets met de adviezen hier? Je bent al ruim anderhalve maand met deze klant bezig terwijl je het binnen 5 minuten klaar kan hebben met een brief door je advocaat te laten sturen. Het valt me ook op dat je niet reageert op aangedragen oplossingen.

Ik heb er ervaring mee en neem van mij aan dat een advocaat een brief laten sturen het enige effectieve middel is. Het kost je een 100 euro, maar dat lijkt me goedkoper dan anderhalve maand tijd, zorgen enz.

Erikcreative
25/11/07, 22:55
Erik, doe je wel iets met de adviezen hier? Je bent al ruim anderhalve maand met deze klant bezig terwijl je het binnen 5 minuten klaar kan hebben met een brief door je advocaat te laten sturen. Het valt me ook op dat je niet reageert op aangedragen oplossingen.

Ik heb er ervaring mee en neem van mij aan dat een advocaat een brief laten sturen het enige effectieve middel is. Het kost je een 100 euro, maar dat lijkt me goedkoper dan anderhalve maand tijd, zorgen enz.

Dat doe ik zeker. Alle tips en adviezen zijn goed doorgenomen en o.a. verwerkt in ons verweer richting de klant. Het advies om een en ander door een advocaat te laten doen hebben wij niet opgevolgd. Dit puur omdat vele aangeven dat dit het niet waard is. Natuurlijk hebben wij wel informatie ingewonnen m.b.t. het nemen van een advocaat/laten opstellen van een brief. De kosten kwamen ongeveer op 400/500 euro. Hetgeen deze klant inmo niet waard is.

WF WebHosting
25/11/07, 23:39
Tja dan blijf je er ook mee zitten, gewoon kort en bondig: brief advocaat en de correspondentie via advocaat laten regelen.

Ik heb het hier ook nagevraagd, hier kost het opstellen van een initiele brief van een advocaat € 150 euro. Ik weet niet waar je die € 400 a € 500 vandaan te horen heb gekregen, maar een beetje info inwinnen bij andere advocaten kan je veel schelen.

Hoelang ben je er al mee bezig 1 1/2 maand zegge een uurtje per dag a € 40 per uur (globaal) is toch redelijk hoog. Je kan je tijd toch beter besteden denk ik zo?

Met vriendelijke groet,

Blade

Erikcreative
26/11/07, 10:38
Tja dan blijf je er ook mee zitten, gewoon kort en bondig: brief advocaat en de correspondentie via advocaat laten regelen.

Ik heb het hier ook nagevraagd, hier kost het opstellen van een initiele brief van een advocaat € 150 euro. Ik weet niet waar je die € 400 a € 500 vandaan te horen heb gekregen, maar een beetje info inwinnen bij andere advocaten kan je veel schelen.

Hoelang ben je er al mee bezig 1 1/2 maand zegge een uurtje per dag a € 40 per uur (globaal) is toch redelijk hoog. Je kan je tijd toch beter besteden denk ik zo?

Met vriendelijke groet,

Blade

Bedankt Blade voor je advies. De kosten van de advocaat zaten ongeveer zo in elkaar: 1 a 2 uur inlezen (300/400) plus opstellen brief (100/200). Dit is dus de reden dat wij hier nog niet voor gekozen hebben.

Wij zullen overgaan tot het schrijven van een laatste brief. Hierin verwijzen wij naar de eerder aangegeven argumenten. Verdere communicatie zullen wij laten verlopen via onze advocaat.

Nog 3 vragen.

- Mag de klant zijn communicatie laten verlopen door een jurist of moet dir verplicht via een advocaat?
- Tips voor goede advocaten in ICTrechts/contractrecht? Liefst in Friesland.
- Rechtsbijstand doet eerste 3 maanden volgens mij niks. Ook geen advies?

crazycoder
26/11/07, 11:24
Nog 3 vragen.

- Mag de klant zijn communicatie laten verlopen door een jurist of moet dir verplicht via een advocaat?
- Tips voor goede advocaten in ICTrechts/contractrecht? Liefst in Friesland.
- Rechtsbijstand doet eerste 3 maanden volgens mij niks. Ook geen advies?
Al laat hij die brieven door de paashaas schrijven :) pas als hij daadwerkelijk stappen gaat ondernemen moet hij een advocaat in de arm nemen. Om dagvaardingen uit te (doen) gaan moet je in dit soort gevallen namelijk wel advocaat zijn.

Goede advocaten in Friesland ken ik niet.

De regel is dat ze niets voor je doen voor lopende zaken. Afhankelijk van de verzekeraar kan je wellicht advies van hun eigen juristen krijgen.

Freakingme
26/11/07, 17:39
Wij zullen overgaan tot het schrijven van een laatste brief. Hierin verwijzen wij naar de eerder aangegeven argumenten. Verdere communicatie zullen wij laten verlopen via onze advocaat.

- Mag de klant zijn communicatie laten verlopen door een jurist of moet dir verplicht via een advocaat?

Die klant mag helemaal zelf weten door wie hij wat laat schrijven, wat jij er mee doet is een tweede.

Ik zou iets in die brief zeggen als dat er geen verdere communicatie van jullie kant zal plaatsvinden tenzij jullie daar aanleiding toe zien, of er concrete juridische stappen worden ondernomen.

Erikcreative
26/11/07, 20:26
En wat de mogelijkheden qua aangifte doen? Is het poging tot oplichting?

eMiz0r
27/11/07, 09:03
En wat de mogelijkheden qua aangifte doen? Is het poging tot oplichting?

Nope, hooguit laster. Maar als je geen 500 euro over hebt voor het inschakelen van een advocaat, zou ik daar sowieso niet over beginnen. Ik vind 500 euro overigens ook grof ja, wij waren ook iets van 150 euro kwijt. Het enige wat die kerel in de brief hoeft te zetten is dat verder correspondentie via hem loopt en hij een eventuele aanklacht alleen serieus neemt wanneer deze direct van een andere advocaat komt. Het gaat er alleen maar om dat het zijn woorden zijn en op zijn briefpapier staat, meer niet.

Aecius
27/11/07, 10:46
Ik vind 400/500 euro ook behoorlijk veel geld voor één brief. Maar je kan het de advocaat niet kwalijk nemen. Sommige sturen nou eenmaal alleen hele goede brieven. Dit betekent ook goed inlezen.

Ik zou me niet te druk maken om privacy. Dan gaat het alleen om de wet bescherming persoonsgegevens. En voor bedrijven is deze bescherming geringer. Ook was het gestuurd naar het door hem opgegeven e-mail adres.

Als er een overeenkomst is, is het de vraag of jouw algemene voorwaarden van toepassing zijn. Dit is vaak niet het geval, ookal denkt je van wel.

Wanprestatie moet door je wederpartij aangetoond worden. Daarna is het de vraag in hoeverre het onredelijk bezwarend is om de schade uit te sluiten of te beperken.

Schadevergoeding wordt alleen toegewezen als het onderbouwd wordt. Dus je wederpartij moet bewijs leveren wat zijn precieze schade is. Is dat erg ingewikkeld, dan kan hij eerst om een veroordeling vragen, met een procedure achteraf om de precieze schade te bepalen. Maar dat zal niet gebeuren.

Je mag nooit een factuur sturen voor schadevergoeding. Facturen zijn voor overeenkomsten. Dus als je wederpartij een factuur heeft gestuurd en nu aangeeft de factuur dan maar te zien als claim, niet op in gaan.

Ik denk dat het altijd slim is om te reageren. De vraag is alleen wat zeg je. Als je al inhoudelijk hebt gereageerd, dan kan je volstaan met een mededeling niet verder te corresponderen, uitsluitend via juridisch adviseurs (hoeft namelijk geen advocaat te zijn). Als je wederpartij wil volharden in zijn claim, dient hij je rechtstreeks in een procedure te betrekken. Welke je met vol vertrouwen tegemoet ziet.

Advocaten sturen graag uitgebreide brieven. Deze kunnen namelijk een goede basis geven in een gerechtelijke procedure. Maar uitgebreide brieven zijn niet altijd noodzakelijk. Laat je dus goed informeren!

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Erikcreative
27/11/07, 11:05
Ik denk dat het altijd slim is om te reageren. De vraag is alleen wat zeg je. Als je al inhoudelijk hebt gereageerd, dan kan je volstaan met een mededeling niet verder te corresponderen, uitsluitend via juridisch adviseurs (hoeft namelijk geen advocaat te zijn). Als je wederpartij wil volharden in zijn claim, dient hij je rechtstreeks in een procedure te betrekken. Welke je met vol vertrouwen tegemoet ziet.



Beste Arout,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Je geeft aan dat een reactie van een advocaar niet verplicht is. Nu is waarschijnlijk een goede vriend van hem jurist dus die kan makkelijk voor de klant zijn communicatie verzorgen. Op deze manier is het voor hem erg goedkoop om te reageren terwijl ik wellicht meerdere malen kosten kwijt ben voor reacties van mijn advocaat.

bdj
27/11/07, 11:19
Erik, als zijn vriend jurist is, dan gaat hij toch samen met die vriend een procedure starten. Het is zoals Arnoud zegt, de bewijslast ligt in dit soort zaken bij de partij die de zaak aanhangig maakt.

crazycoder
27/11/07, 12:01
Je geeft aan dat een reactie van een advocaar niet verplicht is. Nu is waarschijnlijk een goede vriend van hem jurist dus die kan makkelijk voor de klant zijn communicatie verzorgen. Op deze manier is het voor hem erg goedkoop om te reageren terwijl ik wellicht meerdere malen kosten kwijt ben voor reacties van mijn advocaat.
Dit is toch totaal niet relevant.

Ik ken trouwens niet veel advocaten die voor nop werken.

Dit is het risico wat een ondernemer nu eenmaal loopt.

Dreas
27/11/07, 22:26
Ik wil nog even bevestigen wat vele anderen ook al hebben gezegd .. verdoe hier vooral geen tijd aan en ga zo min mogelijk inhoudelijk op de zaak in. Geef aan dat je naar jouw inzien correct hebt gehandeld en de claim verwerpt. En dat je een eventuele rechtsgang vol vertrouwen tegemoet ziet. Meer hoeft hij niet te weten. Als hij de boel daadwerkelijk voor laat komen spreek je je rechtsbijstand aan. Je hoeft nu dus ook geen dure brief door een advocaat terug te laten sturen.

UDIS
28/11/07, 01:34
Wat een verhaal! Maar over 2 weken ben je bijna 2 maanden verder en wat heb je er nu uiteindelijk mee bereikt allemaal? Je haalt je zorgen op de hals en je zal er onderhand wakker van liggen wat natuurlijk niet echt goed is. Zoals al zovelen hebben gemeld hier is dat je het vanaf nu beter kan afwachten omdat je hebt aangetoond dat het vanuit jouw kant geregeld was allemaal met die log-in e.d. Als een klant een aanvraag hier doet dan maken wij ook een account aan met dát mailadres, dat een klant na een hele lange tijd gaat miepen dat ie inkomsten misgelopen is gaat behoorlijk ver, dan moeten ze het maar goed aangeven of na een paar dagen maar eens bellen als ze nog niets hebben ontvangen. En laat ze trouwens eerst maar eens aantonen dat ze daadwerkelijk schade hebben opgelopen want daar heb ik nog niets over gelezen.... Waar zijn de urenverantwoording, en de statistieken daarvan e.d. over deze misgelopen inkomsten? Als het zoveel kost, waarom nam hij niet meteen contact op? Lijkt wel of dat heel moeilijk is een 10 cijferig nummer intoetsen tegenwoordig...

Zou mooi zijn (beetje kromme vergelijking misschien maar ik doe het toch even) ik ga naar de bouwmarkt, koop 2 potten verf zet ze daarna een jaar in de schuur en na dat jaar ga ik opeens moeilijk doen en weer terug naar de bouwmarkt om een "claim" in te dienen van duizenden euro's omdat ik het hele jaar niets had kunnen doen en de verf niet meer goed is... nee, zo gek heb ik ze nog niet gehoord en heb hier zeker ook al de nodige probleemgevallen voorbij zien komen.....

Is het trouwens een BV of een Eenmanszaak/VOF deze klant?

snaaps
28/11/07, 23:35
ff een snelle reactie van mij:

gisteren toevallig bij een aantal workshops geweest van de KVK.
Een van deze workshops was aansprakelijkheid.

waar het eigelijk gewoon op neer komt is dat waneer jouw klant een lullig bedrag betaald kan deze nooit een zeer groot bedrag claimen.

Verder is het natuurlijk altijd aan te raden een maximaal bedrag in je algemene voorwaarden te vermelden..

EDIT: klant lekker in zijn eigen sop laten gaar koken.
Klant had altijd ff kunnen bellen of nagmaals een mail sturen, klant heeft niet alles gedaan om jouw te bereiken, dus eigen schuld dikke bult.
Mijn advies: laat dit maar voor de rechter komen, ik weet vrijwel zeker dat de rechter zal zeggen dat de claim veel te hoog is en de klant niet alle acties heeft uitgevoerd die in zijn macht liggen om aan de login gegevens te komen.
(ik zal allang in de auto zijn gestapt)
Het zal dus weer zo''n ziellige persoon zijn die dit overal probeert.

itsnew
02/12/07, 02:52
Je moet gewoon melden in je verkoop en levering dat iedere vorm van schadevergoeding maximaal het gefaktureerde bedrag kan zijn en nimmer meer. En dat je niet verantwoordelijk bent voor gevolgschade etc. etc. En uiteraard dat de klant zelf verantwoordelijk is voor zijn apparatuur en inrichting (computer met ADSL en FTP/email/browser) om op adequate wijze gebruik te kunnen maken van de door jouw aangeboden diensten.

Belangrijk! Kopieer de leveringsvoorwaarden 500 keer en leg die alvast klaar! Stuur ze met elke eerste faktuur aan de klant mee! Simpelweg verwijzen naar je voorwaarden op je faktuur wordt door de rechtbank afgewezen, (uit ervaring!!!) de klant moet ze echt aangeleverd krijgen en jij moet aantonen dat het policy is in je bedrijf. Vermeld bv onderop bij dat regeltje van de voorwaarden : De voorwaarden worden elke 1e factuur meegeleverd. Heeft u deze niet ontvangen, wilt u er ons dan onmiddelijk van in kennis stellen? oid.

Verder voor de rechtbank kun je melden dat je als ISP bijna 24/7 bereikbaar bent per telefoon en per email maar dat je nimmer een herhaald verzoek hebt mogen ontvangen van de klant. (verwijs naar de support en contact mogelijkheden op je site)

Het is net zoiets als op vakantie gaan en op de laatste dag van je vakantie gaan klagen over het ontbijt en de bedden enzo. Dan valt er bij reisburos ook totaal NIETS meer te claimen toch? Of een wasautomaat kopen, die vervolgens stuk is, en dan een jaar niet wassen en dan komen claimen dat je al 52 weken muntjes loopt te kopen bij de wasserette om de hoek! Ha, de mediamarkt ziet je aankomen! Lachertje!

Het is wat anders als een klant echte business doet op je servers en regelmatig in zijn bedrijfsvoering gehinderd wordt door storingen die de hoster verwijtbaar zijn. Maar dan nog geld altijd: hij moet contact met jouw opnemen en niet andersom, jij hoeft je niet te vergewissen of iemand klachten heeft of niet in kan loggen, de klant moet zelf de manco's constateren en via de aangegeven weg de leverancier in de gelegenheid stellen er in een redelijke termijn (wettelijk is dat 7 dagen trouwens) wat aan te doen. Faal je dan nog, dan kan hij je schriftelijk in gebreke stellen waarna jij weet dat het nu serieus wordt.

Die rechtszaak wint niemand!

crazycoder
02/12/07, 13:37
Belangrijk! Kopieer de leveringsvoorwaarden 500 keer en leg die alvast klaar! Stuur ze met elke eerste faktuur aan de klant mee! Simpelweg verwijzen naar je voorwaarden op je faktuur wordt door de rechtbank afgewezen, (uit ervaring!!!) de klant moet ze echt aangeleverd krijgen en jij moet aantonen dat het policy is in je bedrijf. Vermeld bv onderop bij dat regeltje van de voorwaarden : De voorwaarden worden elke 1e factuur meegeleverd. Heeft u deze niet ontvangen, wilt u er ons dan onmiddelijk van in kennis stellen? oid.

Kleine correctie: de voorwaarden moeten voor of ten tijde van het aangaan van de overeenkomst ter hand worden gesteld. Doe je dat niet dan ben je de ... pisang.. om het netjes te zeggen :)

Bij de factuur voegen is te laat. Je kan de voorwaarden wel aan een offerte toevoegen.

Swiftway-UK
02/12/07, 13:46
Kleine correctie: de voorwaarden moeten voor of ten tijde van het aangaan van de overeenkomst ter hand worden gesteld. Doe je dat niet dan ben je de ... pisang.. om het netjes te zeggen :)

Bij de factuur voegen is te laat. Je kan de voorwaarden wel aan een offerte toevoegen.

Tenzij de overeenkomst ingaat op het moment dat de factuur voldaan is, als je dan de AV standaard meegezonden hebt met de factuur (of nog mooier, op de achterzijde laat drukken EN nog een bijvoegen als aparte bijlage) dan sta je erg sterk.

crazycoder
02/12/07, 15:15
Tenzij de overeenkomst ingaat op het moment dat de factuur voldaan is, als je dan de AV standaard meegezonden hebt met de factuur (of nog mooier, op de achterzijde laat drukken EN nog een bijvoegen als aparte bijlage) dan sta je erg sterk.
Als je zo werk, ja dan kan je daar vermoedelijk mee volstaan.

Ik zou dan overigens verwachten dat het een proforma factuur betreft..

Aecius
04/12/07, 14:47
De algemene voorwaarden moeten overhandigd worden vóór of bij het sluiten van de overeenkomst. Behalve bij online overeenkomsten, dan is het anders!

In ieder geval kan er pas gefactureerd worden als er een overeenkomst is. Zonder overeenkomst geen recht om een factuur te sturen. In veel gevallen gebeurt dit (nagenoeg) gelijktijdig. Bijv. online wordt er vaak in het besteltraject een (iDeal) betaling gevraagd.

Dus het meesturen met de factuur is nooit goed! Dit betekent dat de algemene voorwaarden niet van toepassing zijn.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

hosttt
04/12/07, 21:59
De algemene voorwaarden moeten overhandigd worden vóór of bij het sluiten van de overeenkomst. Behalve bij online overeenkomsten, dan is het anders!

In ieder geval kan er pas gefactureerd worden als er een overeenkomst is. Zonder overeenkomst geen recht om een factuur te sturen. In veel gevallen gebeurt dit (nagenoeg) gelijktijdig. Bijv. online wordt er vaak in het besteltraject een (iDeal) betaling gevraagd.

Dus het meesturen met de factuur is nooit goed! Dit betekent dat de algemene voorwaarden niet van toepassing zijn.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt


Klopt, bij meesturen van algemene voorwaarden zijn ze inderdaad niet geldig.
Dus eigenlijk als je in een winkel een factuur krijgt na aankoop samen met de AV op ommezijde dan zijn deze niet geldig. Want de aankoop is gesloten zonder... .
Dus altijd voor de koop gesloten is EN er moet naar verwezen worden (dus AV op ommezijde). Algemene voorwaarden die in 5punt staan en in een grijswaarde, wat bijna niemand kan lezen... zijn trouwens ook niet rechtsgeldig.
Dus AV bij sluiten van overeenkomst + verwijzen naar het bijgevoegde document of de ommezijde.

DiedX
04/12/07, 22:46
Overigens was er al jurisprudentie uitgesproken waarbij verwijzen naar online AV goedgekeurd wordt. Hierbij zegt de rechter dat het ondertussen redelijk is om deze online aan te bieden. Ik zou even moeten zoeken naar de uitspraak hierbij (ik meende een online shop), maar dat kunnen jullie ook ;)

Erikcreative
07/12/07, 17:03
De laatste brief is vorige week door ons verzonden. Hierin uitleg gegeven dat de communicatie van onze stopt en wij niet verder ingaan op de eis/claim.

Mocht de klant weer terug schrijven dan zullen wij zijn post ongeopend retour afzender sturen.

INEXPro
10/12/07, 18:39
De laatste brief is vorige week door ons verzonden. Hierin uitleg gegeven dat de communicatie van onze stopt en wij niet verder ingaan op de eis/claim.

Mocht de klant weer terug schrijven dan zullen wij zijn post ongeopend retour afzender sturen.

Hou ons via dit forum op de hoogte. Het is een leuk topic om te volgen moet ik eerlijk zeggen.

Aecius
31/12/07, 13:25
Overigens was er al jurisprudentie uitgesproken waarbij verwijzen naar online AV goedgekeurd wordt. Hierbij zegt de rechter dat het ondertussen redelijk is om deze online aan te bieden. Ik zou even moeten zoeken naar de uitspraak hierbij (ik meende een online shop), maar dat kunnen jullie ook ;)

Ik ben blij dat je hier over begint. Als je de uitspraak leest, dan zie je dat die zaak absoluut niet als standaard geldt. Er waren namelijk heel veel aanvullende omstandigheden waardoor de rechter in die zaak vond dat het redelijk was. Enkele voorbeelden: de partijen werkten al jaren samen, de algemene voorwaarden waren al diverse keren overhandigd, etc.

Helaas is het dus nog niet zo dat het juridisch voldoende is om alleen naar je algemene voorwaarden op je website te verwijzen.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

DiedX
31/12/07, 13:40
Ik ben blij dat je hier over begint. Als je de uitspraak leest, dan zie je dat die zaak absoluut niet als standaard geldt. Er waren namelijk heel veel aanvullende omstandigheden waardoor de rechter in die zaak vond dat het redelijk was. Enkele voorbeelden: de partijen werkten al jaren samen, de algemene voorwaarden waren al diverse keren overhandigd, etc.

Helaas is het dus nog niet zo dat het juridisch voldoende is om alleen naar je algemene voorwaarden op je website te verwijzen.
Ah! Dank voor deze uitleg. Zelf heb ik geen bedrijf (meer), ik beun heel af en toe wel wat bij (waar ik wrsch binnenkort ook mee stop). Wat ik wel weet is dat toendertijd (98) AV zeer belangrijk waren. Daarnaast: zo moeilijk is het niet om die te verkrijgen (goed nadenken, wat KVK nalopen etc). Waarom niet maken en direct deponeren bij het aanmelden van een bedrijf bij de KVK?

Over de desbetreffende zaak: ik meende dat hierbij de AV niet overhandigd waren, maar dat ze online stonden?

Xolphin
31/12/07, 13:41
Ik ben blij dat je hier over begint. Als je de uitspraak leest, dan zie je dat die zaak absoluut niet als standaard geldt. Er waren namelijk heel veel aanvullende omstandigheden waardoor de rechter in die zaak vond dat het redelijk was. Enkele voorbeelden: de partijen werkten al jaren samen, de algemene voorwaarden waren al diverse keren overhandigd, etc.

Er gaan een hoop rechtzaken over Algemene Voorwaarden, en ik heb geen idee over welke uitspraak jullie het nu hebben (als jullie het al over dezelfde uitspraak hebben).



Helaas is het dus nog niet zo dat het juridisch voldoende is om alleen naar je algemene voorwaarden op je website te verwijzen.


Ik heb juist begrepen dat als je een link naar de Algemene Voorwaarden geeft voor of bij het afsluiten van een overeenkomst, dat dan voldoende is.

Zie:
http://www.webwereld.nl/articles/47765/rechter--link-naar-algemene-voorwaarden-voldoende.html
en
http://www.iusmentis.com/contracten/algemenevoorwaarden/

Merkwaardig dat je als expert op dit vlak een ander standpunt hebt.

Aecius
31/12/07, 14:00
Het gaat inderdaad om de zaak zoals vermeld in het artikel van Webwereld. In die zaak stelt de eiser dat hij de algemene voorwaarden wel had meegezonden. Verder stond er in de offerte dat de algemene voorwaarden op verzoek toegezonden zouden worden.

Ik kan ook even niet achterhalen of partijen nou al eerder zaken hadden gedaan, maar ik dacht van wel. Het feit dat deze rechter wel progessief is, betekend absoluut niet dat alle rechters daar in mee zullen gaan. Het blijft een keuze van de rechter. Zie dit dan ook als een mogelijk valscherm en niet als een goede manier om standaard te handelen.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

parmaweb
31/12/07, 16:42
misschien zou het wel handig zijn moest die klant werken ipv andere mensen te proberen leegzuigen.