PDA

Bekijk Volledige Versie : eerste server



ijskar
09/10/07, 18:38
Beste lui,

Mn site loopt al aantal jaar succesvol op een virtual server. Nu ben ik van plan om de stap naar een eigen server te maken en ben ik op zoek naar een eigen server van rond de 400euro. Een server op serveroot heeft de volgende onderdelen AMD Athlon 64 X2 3800+
1024 DDR2 667 MHz geheugen
Westerdigital 160GB 8MB SATA II
Supermicro ATX 512L-260B . Wat bedoelen jullie precies met desktop onderdelen. Waar moet ik allemaal op letten bij de aanschaf van een server? alvast bedankt

Ramon Fincken
09/10/07, 19:11
desktop onderdelen zijn.... desktop onderdelen

oftewel alles wat je als "normale klant" bij de vobis of paradigit koopt.

server onderdelen zijn meestal kleiner , robuster en kunnen tegen meer hitte :)

anyway, 400 euro is erg budget, en...
vergeet de kosten voor services niet ( managed ? / server monitoring ) + colo kosten etc..

ijskar
09/10/07, 19:55
bedankt voor je reactie! hoe herken je dan server onderdelen, praat je dan over bepaalde merken of heten deze onderdelen ook daadwerkelijk anders dan bij de desktops? Weet iemand websites waar ik meer informatie kan vinden over hoe het precies werkt. Stel ik neem een colocation, moet ik dan een aparte nameserver hebben?

Wynand
09/10/07, 20:26
bedankt voor je reactie! hoe herken je dan server onderdelen, praat je dan over bepaalde merken of heten deze onderdelen ook daadwerkelijk anders dan bij de desktops?Bij moederborden zie je soms verschillen (plaats voor een IMPI, geheugen sloten zo geplaatst dat deze de airflow niet blokeren in een 1 of 2U doos), harddisks koop je voortaan enkel nog maar van Seagate, Western Digital en Samsung,.. ;)
Verder neem je gewoon goede A-merken.
CPU's zijn enkel AMD opterons, Intel Xeon's (al is er absoluut niets mis met de Core 2 series), geen zuiperige en warme Athons of PIV's,..
Geheugen als Kingston, NIC's van 3Com, Dlink, Intel of broadcom, cases van supermicro, chieftec,.. ;)
Maar dan nog, 400 euro is wel erg budget. Voor die prijs heb je geen deftige server.
Een desktop case en voeding kan je kopen voor 30 euro, een server kast niet.


Weet iemand websites waar ik meer informatie kan vinden over hoe het precies werkt. Stel ik neem een colocation, moet ik dan een aparte nameserver hebben?Nee, je moet geen aparte server voor nameservers te hebben, wel is aan te raden om minimaal die van je provider te gebruiken.


Is dedicated mischien een betere oplossing voor je? Heb je hardware garantie, en gezien je voor €400 toch niet echt een deftige server kan kopen..

Ramon Fincken
09/10/07, 21:09
wbt nameservers, is het handig om die in verschillende subnetten te gebruiken.
zoals Wynand al aangeeft is een mogelijkheid.


maar waar wil je je nu in dit topic op focussen ?
server onderdelen/server ?
service kosten ?
dingen waar je aan moet denken ( reverse DNS, backups, wel of geen RAID etc.. ) ?

Marin
09/10/07, 21:56
<offtopic>
Bestaat Vobis nog joh??
</offtopic>

Je kunt misschien eens kijken naar merkservers zoals bijvoorbeeld Supermicro. Wellicht kun je die tweedehands nog wel aardig kopen (vraag is of je dit wilt) Je hebt dan in ieder geval een degelijke server om mee te starten. Als je geen verstand hebt van de onderdelen etc, begin dan niet aan zelfbouw of laat hem ergens bouwen waar men er wel kijk op heeft.

Dedicated is inderdaad een leuke optie.

Maar gaat het hier om 1 website of wil je ook hosting gaan verkopen etc?

Ericjuh
14/10/07, 19:44
400 euro is idd niet echt veel :) denk aan je toekomst plannen en eventuele uitbreidingen :)

BDigitinternetdiensten
14/10/07, 20:51
Misschien kan je vragen naar de merken van de hardeware componenten? dan kunnen wij er een betere mening over geven

XBL
14/10/07, 21:35
Nee, je moet geen aparte server voor nameservers te hebben, wel is aan te raden om minimaal die van je provider te gebruiken.

Dat is niet waar. Het is wel beter. Je bent zelfs stom als je niet kiest voor 2 aparte nameservers (liefst meer natuurlijk), maar verplichten doet niemand je iets. Van mijn part gebruik je geen nameservers.

Je gaat pas in de knoei komen als je die nameservers gaat gebruiken voor domeinnamen die onder het beheer zijn van bepaalde organisaties. Veel wensen dat je meerdere nameservers gebruikt (.nl), sommige zelfs in twee aparte subnetten (onder het idee 'dan staan de servers vast ook niet vlak bij elk ander') (.de wil dit).

Sorcer
14/10/07, 21:57
Misschien een tip naar de topic starter: Indien er weinig tot geen verstand is van interne zaken, lijkt hij mij handig om contact op te nemen met verschillende bedrijven die kant en klare servers afleveren. Zoals:
- DELL (www.dell.com) - Kwalitatieve systemen!
- SuperMicro (www.ahead-it.be) - Geen ervaring mee, ben zelf een Dell man :)
- Voor meer google even!

Zo zijn er overigens nog vele meerdere aanbieders! Zij weten precies waar ze over praten en wat het beste is voor u en uw klanten. Succes ermee!

Wynand
15/10/07, 08:00
Dat is niet waar. Het is wel beter. Je bent zelfs stom als je niet kiest voor 2 aparte nameservers (liefst meer natuurlijk), maar verplichten doet niemand je iets. Van mijn part gebruik je geen nameservers.Dat is toch precies wat ik zeg..

crazycoder
15/10/07, 09:43
Je moet 2 nameservers op geografisch gescheiden locaties hebben. Dat kan je in eigen beheer doen of via de registrar waar je jouw domeinen registreer.

Voor wat betreft de hardware kan je misschien met een 2U en niet al te zware hardware wegkomen met desktop hardware, in een 1U zou ik het zeker niet steken.

Als je server hardware kies dan zal eur 400 veel te weinig zijn. Zelfs bij een relatief goedkope club als dell ben je al meer dan het dubbele kwijt..

dimitrivisser
15/10/07, 10:18
Waarschijnlijk zal echte serverhardware wel beter zijn echter... Ik heb al ruim een jaar een servertje met een simpel desktopboardje in een goedkoop 1u Supermicrokastje. Iets van E 400 heeft het ding gekost en het werkt perfect. Nog nooit een reboot nodig gehad. Het werkt lekker stabiel. Moet ik wel zeggen dat er een AMD Sempron cpu in zit. Die zal waarschijnlijk minder hitte produceren dan een Athlon.

SF-Jeroen
15/10/07, 15:52
Gaat best voor 400 euro, mits je het zelf in elkaar schroeft :P

Dan moet je aan zoiets denken;

Behuizing: = ca. 120 euro (Supermicro CSE-512L)
Processor: = ca. 60 euro (Athlon64 X2 3800+)
Moederbord: = ca. 50 euro
Harddisc: = ca. 40 euro (WD 80GB 7200rpm)
2x 512Mb Ram = ca. 30 euro (Corsair PC2-5300)
1U Koeler: = ca. 20-40 euro

Dit is dan wel een budget desktopservertje

popking
17/10/07, 22:44
Heb onlangs ook mijn eerste server gekocht.
Heb hier eerst gevraagd of ik voor een krap buget beter een 'desktop-server' of een tweedehandse 'echte' server kon kopen.
Het algemene oordeel was de tweedehandse server.

Je kunt bijv. een HP Proliant DL140 met 2x XEON 2.4 voor zo'n 400 euro kopen. Met een nieuwe harddisk erin kun je er nog lang plezier van hebben.

Cybafish
18/10/07, 00:37
Waarom zou je in godsnaam een (extra) nameserver op een externe machine willen als het maar om één server gaat?

- dat wil je niet