PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke raid controller icm welke OS



Nextreme
09/10/07, 18:20
Ik heb een nieuwe server, een supermicro. Ik wil hier graag een sata raid controller inzetten.

Heb in een andere server een 3ware 2 8006 controller zitten icm met Fedora Core 5. Maar krijg hier niet goed de management console op geïnstalleerd. Zodat ik de schijven in de gaten kan houden.

Nu vroeg ik me af welke raid controllers jullie gebruiken. En in combinatie met welke OS.

Mijn voorkeur naar reactie gaat eigenlijk klein beetje uit naar Linux, maar denk dat er misschien meerdere mensen met dit problemen zitten dus zijn alle OS welkom.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

brinkie
13/10/07, 14:44
Ik heb een nieuwe server, een supermicro. Ik wil hier graag een sata raid controller inzetten.


Na veel gedoe heb ik m'n nieuwste server sinds gisteren online (nog niet in productie). Het was mijn bedoeling de on-board SATA controller te gebruiken (Asus M2A-VM moederbord, AMD Athlon 64 X2 CPU) voor RAID1 (2x 320Gb WD-schijven). Helaas, dat werkt voor geen meter, niet onder diverse linux distro's en ook niet onder FreeBSD 5.x en 6.2 (het beoogde, 64 bit, OS). ook een ander moederbord (Gigabyte) had hetzlefde euvel. FreeBSD zag helemaal geen HDD als je de onboard controllers gebruikt voor Raid1. On-board is dus een no-go.

Uiteindelijk is er dus een 3Ware kaart in gekomen (dezelfde die jij hier noemt), probleem opgelost. Adaptec 1210SA werkt ook goed, maar heb ik niet zelf getest. Gezien het prijsverschil tussen Adaptec en 3Ware is de Adaptec wellicht het overwegen waard..

De diverse linux-smaakjes en FreeBSD hebben echt een probleem met het ondersteunen van deze nieuwe moederborden. Balen, want op de compatibillity lijst vna FreeBSD stond dit Asus-board als een van de geschikte én geteste boards. Bij zeer goede bestudering bleek echter dat de on-board SATA RAID1-optie nooit getest was.

dreamhost_nl
13/10/07, 16:37
De Adaptec 1210SA is geen hardware RAID. De 3Ware/AMCC 8006 is dat wel.
Info : http://linuxmafia.com/faq/Hardware/sata.html

brinkie
13/10/07, 17:04
De Adaptec 1210SA is geen hardware RAID. De 3Ware/AMCC 8006 is dat wel.
Info : http://linuxmafia.com/faq/Hardware/sata.html

Ik volg dat even niet, ik zie dat ze het een 'fake RAID' noemen, maar het verschil wordt me niet zo duidelijk. Ben niet zo'n hardware expert, dat regelt m'n leverancier voor me. Natuurlijk zegt de prijs wel iets.. Men noemt het een Silicon Image 3112-variant. Maar die chipset zit ook op Intel-kaarten die wel als 'native' hardware raid worden betiteld.

Op de Adaptec site staan de specs, en daar staat dat het een "native Serial ATA RAID controller" is.
http://www.adaptec.com./en-US/products/sata_tech/entry/AAR-1210SA/

Enfin, in die van mij zit een 3Ware :) Als de prestaties niet significant slechter zijn, is het gezien de prijs een leuk alternatief. Zeker als FreeBSD er goed mee kan werken.

DiedX
13/10/07, 17:29
Tsja, smaakjes.

Na wat onderzoek op internet kwam het volgende uit de SATA-Controller:

"The Sil 3112 controller is a worthwhile card. It's stable, easy to install, and has a good deal of support for both Windows and Linux. If you plan on upgrading anytime soon, you can't really go wrong with this card. If you plan on getting a motherboard with integrated SATA, chances are you will get an Sil 3112 chip onboard - rest assured it's quite adequate. While I'd like to be able to give you a more accurate image of how the Sil 3112 actually performs in comparison to other cards, samples for many cards are only being shipped in small quantities - the hard drives even more so. My advice is to wait a little while to see where the technology goes, and then make a more informed decision." (http://www.techwarelabs.com/reviews/storage/si_satasil3112/index_4.shtml).

Zelf heb ik in mijn machine een 3Ware SATA-Controller hangen. Deze zijn helaas niet zo snel (Areca is wat sneller, maar meteen ook veel duurder), maar hij biedt 1 ding: stabiliteit.

Ik heb regelmatig met de 3Ware's gewerkt, en de dingen zijn simpelweg *PERFECT*.

Nadeel van software-SATA is overgens het feit dat je je moederbord niet snel kan vervangen. Stel je voor dat je de twee harde schijven over wilt prakken omdat je moederbord kapot is, je verliest dan je RAID-Controller (!). Pak dan liever software-raid van Linux (ik heb gehoord dat je dan iets CPU inleverd, maar elke Linux snapt dat zo'n beetje), of ga voor "echt" (cq: 3Ware, Areca, etcetc).

Succes ermee!

Wido
13/10/07, 17:48
Naar mijn ervaring werken alleen de 3Ware en Areca controllers lekker onder Linux, de rest is allemaal fake-raid en dat ondersteund Linux niet zo lekker.

Blijf vooral ver weg van Promise en die Sil controllers.

ByteMe
13/10/07, 20:27
fyi; Supermicro & 3Ware/AMCC 9650SE-4LPML & CentOS 5 64bit: geen probleem

guimaraes
15/10/07, 15:06
Naar mijn ervaring werken alleen de 3Ware en Areca controllers lekker onder Linux, de rest is allemaal fake-raid en dat ondersteund Linux niet zo lekker.

Blijf vooral ver weg van Promise en die Sil controllers.

LSI-logic heeft ook zeer goede controllers. Mijn server maakt gebruik van een LSI megaraid 320-2x met BBU en 512MB cache, het draait perfect onder centos.

hrodenburg
15/10/07, 16:11
Wanneer je de onboard (fake) raid controller wilt gebruiken wil ik je dat sterk afraden. Je bent dan beter af om de raid functies van je os te gebruiken (oftewel software raid). Die goedkope raid chips regelen namelijk het meeste vanuit de driver en dus niet vanuit de hardware. De adaptec 12xx is een voorbeeld van zo'n goedkope raid chipset. De 28xx is daarentegen wel een echte hardware raid kaart. De meeste linux servers heb ik met 3ware draaien. Werkt prima! ook de management software.

Wido
15/10/07, 16:30
LSI-logic heeft ook zeer goede controllers. Mijn server maakt gebruik van een LSI megaraid 320-2x met BBU en 512MB cache, het draait perfect onder centos.LSI heb ik zelf geen ervaring mee, maar volgens mij zijn dat inderdaad ook prima kaarten.

Maar inderdaad, gebruik niet die fake-raid op je mobo, pak dan gewoon de software RAID van Linux.

Maar een 3Ware 2 Poorts S-ATA heb je al voor 160 euro, dat is het echt waard.

gjtje
15/10/07, 17:06
Lsi heeft fakeraid en echte raid, als het net zo duur is als een 3ware dan is het wel echt. ;)

brinkie
15/10/07, 23:34
Maar een 3Ware 2 Poorts S-ATA heb je al voor 160 euro, dat is het echt waard.

Heb jij een dure leverancier :p

Wido
16/10/07, 09:48
Heb jij een dure leverancier :pOh, dat is de prijs die ik me van 2 jaar terug nog kan herinneren.

Geen idee waar we ze nu voor inkopen.