PDA

Bekijk Volledige Versie : wie heeft Linksys SPA962 toestellen?



TomB
09/10/07, 14:51
zie topic:
http://www.webhostingtalk.nl/voip/125087-asterisk-linksys-prob.html


Wij hebben nu het Linksys toestel bij de receptie vervangen door een Aastra 55i en ... problemen zijn opgelost op die plaats.
Geen onderbroken gesprekken meer, geen dropped calls, voice komt langs beide kanten correct over.

Maar nu is de vraag: worden onze problemen niet gewoon door een slechte geconfigde spa962 veroorzaakt?
Onze leverancier heeft alles zelf nagekeken en laten nakijken door een 3th party. Volgens hun licht het probleem eerder aan een bug in het Linksys spa962 toestel, daar ze dit met andere Linksys toestellen nog nooit hebben meegemaakt en de config identiek is.

Dus met andere woorden: wie heeft spa962 toestellen staan met asterisk. En zouden die mij eventueel een screenshot kunnen sturen van hun adminpages.
Mag altijd hier of mailen naar tom at briers.org

De vorige topic is wat stilgevallen, maar mochten er mensen nog ideeën hebben of hier gewoon hun ervaring met spa962/asterisk willen neerpennen ... doe dan gerust.



alvast bedankt.

Stewie
09/10/07, 15:07
We hebben het kantoor vol met SPA941 en zijn daar erg tevreden over. Die SPA962, is die niet vrij nieuw? Paste anders je config eens :)

TomB
09/10/07, 16:09
http://www.briers.org/spa/Sipura%20SPA%20Configuration.htm

Onze leverancier heeft ook al verschillende spa942 en spa21 staan bij andere klanten, zonder enig probleem. Het is enkel met die vrij recent model dat er problemen voorkomen.

Ahead-IT
09/10/07, 16:27
Wij hebben ook overal 962's icm SPA400 en SPA9000, en dat werkt prima zonder onderbrekingen e.d. .

Misschien een domme vraag, maar staat de laatste firmware er op, van de US site?

** heb even gekeken, er staat nu op: Software Version: 5.1.7
Maar er is al een nieuwere versie uit.

TomB
09/10/07, 16:36
Wij hebben ook overal 962's icm SPA400 en SPA9000, en dat werkt prima zonder onderbrekingen e.d. .

Misschien een domme vraag, maar staat de laatste firmware er op, van de US site?

** heb even gekeken, er staat nu op: Software Version: 5.1.7
Maar er is al een nieuwere versie uit.

Nope, 5.1.15sc ... maar ik zie net dat de interne links er nog instaan.
Dus prolly linkt die toevallig op dat IP naar een van uw Linksys toestellen?

Zal morgen alle pagina's apart op de webserver zetten.

Zo, link aangepast en de volledige webinterface met instellingen online gezet.

http://www.briers.org/spa/Sipura%20SPA%20Configuration.mht

alle hulp is welkom. Spijtig genoeg hebben we al ondervonden dat we van Linksys geen hulp moeten verwachten.

Mark Vletter
11/10/07, 11:00
Het heeft lang geduurd voor linksys zijn firmware voor de SPA 9XX op orde had. Daarom hebben wij de 962 nog niet uitgegeven. Eerst maar eens zien dat dat allemaal goed werkt. De 4.18 van de 942 is een van de meest stabiele versies, ookal gebruiken wij hier op kantoor altijd de laatste release (je moet het toch ergens testen).

Kijk anders eens op http://voxilla.com/. Daar zijn meer SPA 962 gebruikers te vinden.

TomB
11/10/07, 15:03
kan jij, mocht je tijd hebben, jullie linksys instellingen eens vergelijken met de mijne.
Of die van jullie eens online zetten of doormailen?

Mark Vletter
18/10/07, 10:58
Wij gebruiken de SPA 962 niet. Onze 942 instellingen staan al online.

TomB
18/10/07, 16:31
bedankt, net eens bekeken en een verschil bij NAT opgemerkt.
benieuwd of het iets oplost.

TomB
28/03/08, 09:17
effe nog eens boven halen.

We zijn nu enkele maanden verder en heb nu terug wat tijd om verder te zoeken naar het probleem.

Het probleem:
Af en toe komt het voor dat iemand belt en dat er geen sound is. Linksys toestel zegt "connected to ...", maar ge hoort direct dat er geen geluid is.

Dit komt zowel intern als extern voor.
Bel je de persoon na een mislukking direct terug, dan geraak je er (meestal) wel goed door.

Lijkt me geen NAT probleem te zijn, want het komt ook intern voor .. en in 95% van de gevallen loopt het ook altijd correct. Maar die 5% waar het niet bij lukt ....
Heb al eens NAT uitgeschakeld op de telefoons, ingeschakeld op telefoons, uitgeschakeld in freepbx SIP profiel en alle combinaties.

iemand nog enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Het lijkt me ook dat het misschien geen probleem is van geluid doorsturen, maar gewoon een probleem van een correcte connectie maken. Dus dat het toestel "connected" weergeeft, maar in feite niet connected is.

alvast bedankt.

Linksys hebben firmware 5.2.2Scb

TomB
01/04/08, 16:36
niemand?

Stewie
01/04/08, 17:01
Lijkt toch echt een NAT probleem, tenminste, dat gebeurd hier op de 962 ook als er NAT issues zijn. Controle verkeer gaat ook over een andere poort dan voice.

TomB
02/04/08, 10:40
ook als het zowel intern als extern voorkomt?
Voor zover ik het begrijp komt er geen NAT aan te pas als wij intern bellen?

Het loopt in 90% van de gevallen correct zonder enig probleem, maar die 10% ... daar krijgen wel geen voice (langs beide kanten geen voice).

intern loopt toch rechtstreeks van Asterisk server naar SIP toestellen zonder over NAT te gaan dacht ik ?

Stewie
02/04/08, 12:17
Lijkt mij ook, maar ik heb hetzelfde meegemaakt, meerdere malen, en dat was verholpen na een reset van het NAT routertje.

TomB
03/04/08, 15:04
kwestie van NAT: waar moet ik naar kijken om alles correct in te stellen?

heeft iemand weet van een LOG tool die kan zien wat er exact gebeurd ?

xserve
14/04/08, 09:21
Volgens mij werkt het 'NAT' op de Linksys telefoons en bij VoIP iets anders als waar jullie het over hebben. Als je telefoon en de Asterisk server allebei lokaal staan, moeten ze beide op 'NAT' worden ingesteld, ongeacht of je extern of intern belt, beide gesprekken gaan namelijk sowieso via je Asterisk server.

Als je een Asterisk machine extern hebt staan, bijvoorbeeld in het datacenter of je hebt de server op kantoor staan en thuis ook een toestel, dan moet je 'NAT' op yes hebben staan. Dit kun je in Asterisk per telefoon instellen, dus voor externe telefoons wel op yes en voor interne telefoons niet.

Als je het niet goed instelt, is het volgens mij zo dat je helemaal niet kunt connecten. Met Cisco's en Trixbox maakt hij in ieder geval geen verbinding als je NAT verkeerd hebt staan.

JoeySari
21/04/08, 09:49
-knip-