PDA

Bekijk Volledige Versie : DNS instellingen overnemen



hscholing
06/10/07, 09:53
Kan iemand mij vertellen hoe ik heel simpel de records van een domein kan uitlezen zodat ik zowel A/MX etc records in 1 oogopslag zie voor een heel domein? Is hier tooling voor?

Via DNSstuff.com krijg ik wel simpel uitgelezen welke MX records actief zijn, maar krijg er geen overzicht te zien van alle aangemaakte A records.:(

Serve-xs
06/10/07, 11:30
Dat kun je zien in je controlepanel

hscholing
06/10/07, 12:20
Hmm.. nee, dat is niet van toepassing. Gaat mij erom dat iemand mij verzoekt een domein te verhuizen en dan wil ik uit service dezelfde DNS instellingen overnemen (indien van toepassing). Via tooling zou ik graag heel simpel de DNS records kunnen opvragen en ze vervolgens overnemen bij de invoer van het domein.

Xolphin
06/10/07, 13:14
Dat valt niet mee. Een DNS server vertaalt een domeinnaam in een IP adres, en zover ik weet kan je aan een DNS server niet vragen om alle A-records die hij van een bepaald domein heeft op te vragen. Als ik jou was zou ik de inloggegevens van de vorige provider vragen aan je klant, en daar dan zelf even inloggen om te kijken welke subdomeinen er allemaal in gebruik zijn. Of misschien dat je klant het weet, en dan kun je ze natuurlijk in de DNS opvragen. Voor bijvoorbeeld PHP zijn er diverse tooltjes die queries op DNS servers kunnen uitvoeren.

Dennie-DeTi
06/10/07, 13:27
Als één van de nameservers bijvoorbeeld ns1.nameserver.nl is kan je in linux met het volgende commando de dns gegevens van dat domein opvragen:


dig @ns1.nameserver.nl domein.nl axfr

- Dennie

Stefan Mensink
06/10/07, 13:27
Je kan natuurlijk een zone transfer proberen uit te voeren. Sommige webhosts laten dit gewoon toe.

Eerst kijk je watt de bestaande nameservers zijn voor dat domein.


s01:~ # host -t ns webhostingtalk.nl
webhostingtalk.nl name server ns1.klikdns.nl.
webhostingtalk.nl name server ns2.klikdns.nl.

Daarna doe je zone transfer op een van de nameservers.


s01:~ # host -t axfr webhostingtalk.nl ns1.klikdns.nl
Using domain server:
Name: ns1.klikdns.nl
Address: 83.137.193.72#53
Aliases:

webhostingtalk.nl SOA ns1.klikdns.nl. hotmail.com. 2004090917 6000 7200 3600000 6000
etc
etc
etc

Oja, wil je het in een bind zonefile gooien: dig -t axfr webhostingtalk.nl @ns1.klikdns.nl

samage
17/10/07, 21:49
Let er overigens op als je dit gaat scripten, dat niet alle DNS servers transfers toestaan naar onbekende servers (en het dus lang niet altijd mogelijk is alle DNS entries te vinden).
In dat geval zou ik in iedergeval een standaard lijstje uitzoeken voor de betreffende domeinnaam (bv. kijken of de A/CNAME records voor webmail/www/ftp/pop/imap.domeinnaam.nl bestaan)