PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS, iets voor mij?



intru
03/10/07, 13:32
Momenteel doe ik het onderhoud (van design tot inhoud) van een stuk of 10 kleine websites voor andere mensen/bedrijven. Dit zijn voornamelijk simpele informatieve sites, waarvan enkele een database voor nieuws/mailinglist gebruiken.
Daarnaast beheer ik nog een e-commerce achtige applicatie voor een bedrijf, niks zwaars, maar ze zijn voor hun inkomsten hier wel 100% afhankelijk van.

Deze websites worden bij een aantal verschillende bedrijven gehost (omdat ze hier al zaten voordat ik het beheer overnam, of om eigen voorkeur). Voor mij maakt dit het totale beheer meer omslachtig.

Het lijkt mij handig om alles op een VPS te hosten, op die manier is alles handig bij elkaar, en weet ik precies waar ik aan toe ben, omdat ik het zelf bepaal. Kan het huren van een VPS uit voor zo'n aantal websites? (zonder uit te komen bij een lage-kwaliteit host).

bvankuik
03/10/07, 14:18
Dat hangt er van af...

Ten eerste zou je eens moeten optellen wat de kosten zijn voor al je websites, voor bijv. 1 jaar. Dan kun je al een vergelijking puur op kosten maken.

Dan ben je er echter nog niet. Er zijn meerdere vormen VPS:
- unmanaged -> je doet alles zelf
- unmanaged met control panel -> vaak ietsje duurder, maar je krijgt er handige beheersoftware bij
- managed -> een kleiner of groter stukje systeembeheer wordt voor je geregeld

Beantwoord dit je vraag?

Serve-xs
03/10/07, 15:26
<knip>

Apoc edit: on topic graag.

Martijn Koot
03/10/07, 22:21
Een goede maar vooral stabiele VPS kan al voor de prijs van reselleraccount.

Het voordeel is dat je het allemaal zelf kan indelen je kan bijna alles op de VPS draaien zonder dat je van je hostingprovider afhankelijk bent. Daarnaast kan je de VPS geheel afstemmen op jou specificaties (RAM, HD en Dataverkeer) zodat je alleen hoeft te betalen voor wat je gebruikt.

Wij gebruiken XEN virtualisatie techniek wat inhoudt dat de VPS volledig afgescheiden van elkaar draaien en dat er dus een beperkt aantal VPS per server draaien. Met een reselleraccount zit je met zijn alleen op een server wat inhoud dat als er een site veel load gaat trekken de rest ook traag wordt.

De VPS is een mooie oplossing als je verwact te gaan groeien in de toekomst.

Of het interessant is hangt af van volgende zaken:
* Totale kosten nu
* Capaciteiten nu
* Dataverkeer en dergelijke

Wij hebben een tooltje maar dat kan ik hier helaas niet posten

Groeten Tijn

BDigitinternetdiensten
14/10/07, 21:52
ALs je geen serverkennis hebt zou ik gewoon simpel gaan voor een resellerpakket, hiermee kan je inprinciepe net zoveel als het over websites hosten gaat.

XBL
14/10/07, 23:31
En je bent vanaf dat moment BTW plichtig en zult ook een kvk inschrijving moeten hebben.Wat is dat voor een gelul. Het nemen van een VPS maakt je niet BTW plichtig of iets dergelijks. Daar zijn regels voor bij de belastingdienst, evenals een inschrijving bij de KvK. Ik gok dat TS nu al BTW plichtig is, en ook wil zijn aangezien hij factuurtjes zal moeten sturen naar zijn klanten (die allen bedrijven zijn).

Verder zou ik afzien van een VPS als je geen kaas gegeten hebt van server beheer (of je geeft natuurlijk dat beheer uit handen). Enorm voordeel van een VPS versus een reseller pakket is dat je nooit last zal hebben van andere klanten op dezelfde server, aangezien dit van elkaar gescheiden is (nooit is overigens niet waar, er zijn dingen te bedenken waarbij andere klanten in de weg kunnen zitten, maar dit komt zelden voor). Reseller pakketje daarentegen vereist beperkte kennis: je maakt zelf ruimte e.d. aan voor je websites, het beheer van de server wordt door de partij waar je het pakket af neemt gedaan.

Zorg ervoor dat je een juiste partij kiest die voldoet aan jouw eisen (goede spullen, goede support, genoeg kennis; zoiets). Hiervoor is bergen aan info beschikbaar op m.n. het internet.

blieb
19/10/07, 23:09
Is het niet interesanter om een reseller pakket af te nemen bij een hosting bedrijf? heb je ook zelf wat minder onderhoud.

Server00
23/10/07, 01:45
Het hangt totaal van je eisen af. Niet elke hoster is zo vrij om elke configuratie die je nodig hebt om je websites te laten werken toe te passen. Met een VPS heb je zeer veel vrijheid alleen kan je wanneer er te weinig verstand is van linux ook snel de boel verkloten. Kwa kosten is zowel VPS als een Reseller een goede keus. Kwa beheren om dus alles bij elkaar te houden maakt het dus totaal niet uit.

Apoc
24/10/07, 10:56
Is het niet interesanter om een reseller pakket af te nemen bij een hosting bedrijf? heb je ook zelf wat minder onderhoud.

Dat is niet per se waar. Bij een fully managed VPS kan je al het onderhoud door de host laten doen. Uiteraard betaal je (over het algemeen) voor een fully managed VPS wel iets meer dan voor een unmanaged VPS, maar dat spreekt voor zich lijkt me.

Er zijn talloze situaties waarin een fully managed VPS interssanter is dan een reseller pakket, ook als je van de achterliggende technieken totaal geen kaas gegeten hebt.