PDA

Bekijk Volledige Versie : Goede advocaat gezocht (domein / EU merkenrecht)



Henky!
03/10/07, 00:37
Vandaag ontvingen wij een moeilijke, Duitstalige fax van een duur advocaten kantoor waarin één van onze domeinen wordt geclaimd door de bezitter van het Europees Merkenrecht.

Dat merkenrecht werd pas aangevraagd nadat wij voor dit domein ook de .EU wisten te bemachtigen. Wel zijn we in dezelfde markt bezig, hoewel zij (op Duitse markt) eerder dan wij.

Hoe dan ook, wat wij nodig hebben is een goede advocaat of adviseur met verstand van domeinen en merkenrecht op Europees niveau.

Alle suggesties welkom !

Randy
03/10/07, 00:40
www.solv.nl ?

Mikej0h
03/10/07, 09:20
Ik heb goede ervaringen met Ernst-Jan van de Pas van het advocatenkantoor 'Dirkzwager'.

www.dirkzwager.nl -> Advocatuur -> Intellectueel Eigendom en IT-recht -> onderaan 'Ernst-Jan van de Pas', voila contactgegevens ;)

Succes!

t.bloo
03/10/07, 11:11
Ik heb deze lui http://kmvs.nl eens achter me aangehad bij een "domein uitdaging".

PimEffting
03/10/07, 12:26
Op gebied van merkrecht goede ervaringen met Ebba Hoogenraad van www.steinhoog.nl

Henky!
03/10/07, 12:46
Thanks! Ik zal de diverse links eens onderzoeken.

crazycoder
03/10/07, 13:16
http://www.klosmorelvosschaap.com/dirk.html

http://www.debrauw.com/

Henky!
03/10/07, 22:01
Waardevolle tips. Nogmaals bedankt !

Thijs
04/10/07, 01:22
Dit kan ik je zonder dure praatjes ook wel vertellen.

Je kan je domeinnaam afstaan, de datum heeft geen invloed, ik heb hier ervaring mee, ja serieus ervaring.

Zij zijn zo slim geweest hun naam in Europa te beschermen doormiddel van een EU merknaam aan te vragen.

Ging het nu om een nl, be dan was je met een Benelux Merk sterk geweest voor die domeinnamen, niet voor Europese.

Simpel gezegt, je maakt letterlijk inbreuk op hun merkenrecht.

Maxhost
04/10/07, 07:03
Dan met het wel een super domein zijn, als iemand hiervoor een handelsmerk gaat registreren...

VinceSTM
04/10/07, 09:57
Dit kan ik je zonder dure praatjes ook wel vertellen.

Je kan je domeinnaam afstaan, de datum heeft geen invloed, ik heb hier ervaring mee, ja serieus ervaring.

Zij zijn zo slim geweest hun naam in Europa te beschermen doormiddel van een EU merknaam aan te vragen.

Ging het nu om een nl, be dan was je met een Benelux Merk sterk geweest voor die domeinnamen, niet voor Europese.

Simpel gezegt, je maakt letterlijk inbreuk op hun merkenrecht.

De datum maakt wel degelijk uit. Als jij een bedrijfsnaam hebt (Thijs Electronics) en geen EU handelsmerk hebt; ik registreer dat EU handelsmerk dan mag jij stoppen met je toko? Dacht het niet!

crazycoder
04/10/07, 10:10
Ik denk dat TS er goed aan doet een ter zake kundig jurist te raadplegen.


Dan met het wel een super domein zijn, als iemand hiervoor een handelsmerk gaat registreren...
De belangen zijn vaak heel erg groot.

De kosten van een merk zijn peanuts vergeleken bij de winst die een goede naam voor een bedrijf op kan leveren.

Thijs
04/10/07, 12:38
De datum maakt wel degelijk uit. Als jij een bedrijfsnaam hebt (Thijs Electronics) en geen EU handelsmerk hebt; ik registreer dat EU handelsmerk dan mag jij stoppen met je toko? Dacht het niet!

Daar ga je zelf dus direct de fout in.

Een Merknaam gaat boven een Handelsnaam, als had je die Handelsnaam al 10 jaar, een Merknaam overruled dat gewoon. Bel anders BOIP even, of de KvK, de KvK legt je dit al direct en simpel uit.

Ik zou je merken kennis maar even bijspijkeren, of wat ervaring hierin opdoen.

Henky!
04/10/07, 12:49
Maar wat ik dan niet snap.......

In Denemarken zit een goedlopend internetwinkeltje. Dat wil ik wel hebben. Dus, ik registreer het Europees Merkenrecht en het winkeltje is van mij?

Mikej0h
04/10/07, 13:03
Maar wat ik dan niet snap.......

In Denemarken zit een goedlopend internetwinkeltje. Dat wil ik wel hebben. Dus, ik registreer het Europees Merkenrecht en het winkeltje is van mij?

't lijkt mij inderdaad dat het niet zo werkt.
Echt juridisch advies kan je uitsluitsel geven of je wel of geen zaak hebt (met kans op winnen natuurlijk ;))

MMaI
04/10/07, 13:37
Weer hetzelfde advies als altijd in een juridisch gerelateerd topic, vraag dit even aan een van de aangeraden advocaten/juridische experts.
Op dit forum heeft eigenlijk niemand voldoende verstand van dergelijke zaken om een zinnige uitspraak hierover te doen.
In verband met mijn studie heb ik ook te maken met dergelijke zaken en ook ik vraag dit altijd bij personen na die er verstand van hebben. (vooral over patenten/merkrechten icm biologisch materiaal en weefsel in mijn geval ;))

crazycoder
04/10/07, 13:54
Maar wat ik dan niet snap.......

In Denemarken zit een goedlopend internetwinkeltje. Dat wil ik wel hebben. Dus, ik registreer het Europees Merkenrecht en het winkeltje is van mij?
Er bestaat ook zoiets als registratie "te kwader trouw" hoe en wat dit met het van toepassing zijnde merkenrecht zit moet je echt aan een ter zake kundig advocaat vragen.

Aangezien je dat al van plan was gaat het vast goed komen.. in ieder geval krijg je dan een beter advies dan hier op het forum.

Thijs
04/10/07, 16:29
Maar wat ik dan niet snap.......

In Denemarken zit een goedlopend internetwinkeltje. Dat wil ik wel hebben. Dus, ik registreer het Europees Merkenrecht en het winkeltje is van mij?

Nee, niet het winkeltje, wel het merk.

Ik heb soms contact met iemand van een van de grotere en de meer bekende kantoren hierin, dus ik weet wel waar ik over praat.

Je kan in principe iemand zijn handelsnaam wegkapen, echter moet je wel een merk opgebouwd hebben en moet het ergens aan gekoppeld zijn.

Zomaar een losse merknaam registreren en nergens aan koppelen, zoals bij patenten de laatste tijden gedaan werd, is niet mogelijk.

Strikt genomen kun je dus redelijk veel door merknamen te registreren, je staat er in elk geval altijd sterker mee dan met alleen een handelsnaam.

crazycoder
04/10/07, 16:41
Ik heb soms contact met iemand van een van de grotere en de meer bekende kantoren hierin, dus ik weet wel waar ik over praat.

Ik moet moeite doen om niet van m'n stoel te vallen van het lachen. Ik praat ook vaak met mensen die zeer goed zijn in hun eigen vakgebied maar dat maakt mij daar nog geen expert in..

Zullen we het verstrekken van juridische adviezen dan maar aan de ter zake kundige juristen over laten?

Thijs
04/10/07, 16:46
Ik moet moeite doen om niet van m'n stoel te vallen van het lachen. Ik praat ook vaak met mensen die zeer goed zijn in hun eigen vakgebied maar dat maakt mij daar nog geen expert in..

Zullen we het verstrekken van juridische adviezen dan maar aan de ter zake kundige juristen over laten?

Jij wil de kosten niet hebben van dergelijke personen als je met een KvK uittreksel als "stukken" komt aanwaaien, deze lachen toch echt wel harder hoor.

Sterker, ik heb hetzelfde gezien met een bedrijf welke processors maakt, je kan echt inpakken, als men fr.com erop zet ben je al helemaal nergens meer.

Praten of deels samenwerken is een groot verschil.

Henky!
04/10/07, 17:51
Nee, niet het winkeltje, wel het merk.

En het (internet) winkeltje want met het merkrecht heb ik ook het domein:-)

Thijs
04/10/07, 17:56
En het (internet) winkeltje want met het merkrecht heb ik ook het domein:-)

Betekent niet dat je het bedrijf erachter erbij krijgt, zou ook vreemd zijn natuurlijk.

Het domein heb je recht op, de keus is aan jou wat je er mee doet.

De vraag is, wat echter een andere juridische kwestie is, of je het recht hebt de winkel door te starten nu jij het domein hebt.

Je zit zelf ook met een aantal zaken, leveranciers waar vaak afspraken mee gemaakt zijn naar het huidige bedrijf. Een leverancier wil best aan veel bedrijven leveren maar ze kennen hun grenzen. Zelf denk ik dat ze het ook niet toe zullen staan om op die manier aan jou te gaan leveren.

Cybafish
04/10/07, 18:24
Ik word altijd zo moe van die praatjes van iedereen. Jullie hebben geen van allen een meestertitel noch enige aantoonbare ervaring met dit soort zaken, dus houd je alsjeblieft bij het spammen van potentiële advocaten(kantoren) en houd al die google-knowledge to yourselves.

Thijs
04/10/07, 19:21
Ik word altijd zo moe van die praatjes van iedereen. Jullie hebben geen van allen een meestertitel noch enige aantoonbare ervaring met dit soort zaken, dus houd je alsjeblieft bij het spammen van potentiële advocaten(kantoren) en houd al die google-knowledge to yourselves.

Ik denk dat je eerder moe kan worden van mensen die blijkbaar echt niet weten waar ze het over hebben.

Google praat ?

Gelukkig weet ik zelf wel beter :)

rednas
04/10/07, 19:28
Informeer eens bij jar.nu

Hele goede ervaringen mee.

tazmanian
04/10/07, 19:59
http://www.debrauw.com/

Niet doen.... de meeste hebben geen eens een idee hoe internet er uit ziet en het zijn al helemaal factuur schrijvers.

En ja ik kan het onderbouwen maar doe ik niet op een openbaar forum :)

Domenico
04/10/07, 20:37
http://www.debrauw.com/

Niet doen.... de meeste hebben geen eens een idee hoe internet er uit ziet en het zijn al helemaal factuur schrijvers.

En ja ik kan het onderbouwen maar doe ik niet op een openbaar forum :)

Nu je ze publiekelijk afkraakt is een onderbouwing hiervan juist wel op zijn plaats vindt je zelf ook niet?

tazmanian
04/10/07, 22:24
Nu je ze publiekelijk afkraakt is een onderbouwing hiervan juist wel op zijn plaats vindt je zelf ook niet?

Bij deze dan:
Ik heb er zelf gewerkt in de IT en de meeste wisten niet eens wat internet was. Ook het feit dat mensen (klanten) wegliepen naar een ander onder het mom van: tja minuten factureren is leuk maar doe er ook iets mee, er werden facturen naar klanten geschreven welke niet hard gemaakt konden worden.

dat een koninklijk huis er zijn huwelijkse voorwaarden op liet stellen in die tijd is mooi maar dat was wel hun kant die ze waar konden maken evenals de foto's van een onderkomen van dat stel in de Priv'e.

maar van IT en internet is daar geen kaas gegeten.....

Henky!
04/10/07, 23:12
De Brauw was ook niet mijn eerste voorkeur en jar.nu is alleen een 06 nummer (?). We zitten te denken aan Dirk Zwager. Ziet er duur uit maar tenminste zitten ze hier in Nijmegen.

Verder ben ik zeer geïnteresseerd in alle meningen over deze kwestie. Het onderwerp is sowieso interessant en wellicht hebben mensen hier kennis van of ervaring mee. Wat mij betreft hoef je geen meester zijn om mee te praten.

MMaI
05/10/07, 00:15
henky! je weet dat in nederland iedereen een mening heeft en het doet er bij de meesten helemaal niet toe wat die mening is, wat vaststaat in het oubollige/warrige/onleesbare juridische gewauwel wat het europees merkenrecht heet (en ook alle andere rechten/rechtsvormen/etc) is hetgene wat ertoe doet.

ik zou ook graag heel vlot regels mbt genetische en biologische patenten anders geregeld willen hebben maarja dat zit er evenmin als domein/merkenrecht aan te komen

vaak zie je bij een dergelijke zaak dat als het tot op het bot wordt uitgevochten beide partijen er de dupe van zijn, samenwerken gaat en 1/3 van alle gevallen kapot en elkaar met rust laten gaat vrij vaak zonder problemen

ik denk dus dat je met praten buiten elke rechtsvorm om het meeste kan bereiken, nu weet ik niet hoe belangrijk deze zaken en het alleenrecht op de naam in DE voor je is, maar van praten worden beide partijen niet slechter denk ik

Henky!
18/10/07, 00:50
We hebben ook altijd (min of meer) gestreefd naar samenwerking, dan wel verkoop. Maar de Duitsers boden ons slechts een een soort van franchise harnas. 'Een poging tot annexatie', zoals onze advocaat omschreef.

Gezien het 'niet weten' hier is het misschien interessant want we tot nu toe hebben ondervonden. Met als belangrijkste dat een eerder geregistreerde handelsnaam altijd boven een later geregistreerd merkenrecht gaat, ook al is dat Europees en zelfs als je dezelfde activiteiten verkoopt.

Verder lijkt een sterk argument te zijn dat we het betreffende domein gewoon konden registreren. Er was dus geen belangstelling voor. Ook het EU domein konden we vastleggen nadat zij daarin faalden. In de daaropvolgende ARD procedure hebben ze echter ook geen bezwaar gemaakt.

Wat ik dus al logisch dacht. Het is niet zo vanzelfsprekend om een een Europees Merkenrecht aan te vragen en vervolgens bedrijven / domeinen in het buitenland op te eisen.

wrs
18/10/07, 17:58
De EU domeinnamen zijn in drie fases vrijgekomen.
De laatste was de landrush waarbij het op first come first serve aankwam.

Zolang je met een domeinnaam geen inbreuk maakt op de rechten van een ander door zijn bedrijf te schaden... (bijvoorbeeld een doorlink naar een eigen website met een vergelijkend produkt) dan wordt het wel heel moeilijk om deze domeinnaam nog van jouw af te kunnen pakken.

Immers....het beleid van de eurid heeft dat zo bepaald, en dat andere bedrijf is gewoon veels te laat.

Je kunt tevens bij de KVK meerdere namen onder 1 bedrijf vastleggen.
Tevens kun je dezelfde naam ook als handelsnaam vastleggen met een andere uitleg.

Wat ik zou doen is in ieder geval de eurid schrijven...want die bepalen in een dispute wat er gaat gebeuren maar ik zou mij niet bang laten maken.

Mocht je zelf niets met de domeinnaam willen doen...dan kun je deze altijd aan die mensen te koop aanbieden.

Beetje verstandig iemand zal zijn kansen afwegen...een advocaat kost klauwen vol met geld.

Henky!
18/10/07, 23:16
Thanks! Zo zie je maar. Mensen uit het Oosten zijn tenminste niet bang om mee te denken:-)

Maar ging het maar via Eurid. Tijdens de sunrise periode hadden we een vergelijkbaar probleem. Wij registreerden een EU domein en het bedrijf (waar we tot dan toe enigszins mee samenwerkten) startte een ADR procedure nadat ze in allerijl het Europees merkenrecht hadden geregistreerd. Dat maakte geen indruk op Eurid zodat we dit domein nu voor een paar duizend kunnen verkopen:-)

De Duitsers kiezen echter voor de weg via het gerecht. We kunnen evenwel aantonen dat onze handelsnaam ouder is dan hun Europees (beeld-) recht. Nieuw probleempje kan zijn dat wij het betreffende bedrijf direct hebben herbenoemd zodat het domein in kwestie niet meer echt actief is. Maar wel nog steeds belangrijk vanwege de opgebouwde goodwill.

Laatst hadden we iemand op bezoek (geen Nederlander) met het volgende verhaal. Ooit startte hij een bedrijf met als naam Amazing Experiences, in de domeinnaam afgekort met amex. Daar toog dus American Express naar de rechter. De claim werd echter afgewezen op grond van de geregistreerde handelsnaam en het argument dat amex voordien schijnbaar geen interesse had in het betreffende domein. Zij hebben nu ook een nieuwe naam en het amex domein wordt daarheen doorgelinkt.

Dat biedt dus hoop. Hier denken wij nu dat de Duitsers gewoon dom zijn. Eerst op een knullige manier het EU domein verspelen en nu op amateuristische wijze (?) via de rechter alsnog proberen de NL en EU domeinen te krijgen. Ze weten niet eens dat we ook nog BE hebben:-)

Morgen weer naar de inderdaad veel te dure advocaat....

davinci
18/10/07, 23:37
wel heel benieuwd is naar de betreffende domein cq handelsnaam...