PDA

Bekijk Volledige Versie : rekening leeggeplunderd?



Luana IS
01/10/07, 14:59
Beste WHTers,

Een kleine week geleden vroeg ik een van mijn familieleden om een factuur voor mij te betalen, dit heeft zij gedaan, via haar eigen rekening.
Nu blijkt vandaag dat de webhost 5 of 6 incasso opdrachten heeft uitgevoerd en hiermee bijna 100 euro van de rekening gehaald, zonder dat wij ooit een machtiging hebben gegeven om te incasseren. Nadat ik heb gemaild en gebeld zit ik nu nog steeds te wachten op een antwoord.

Het klopt inderdaad dat ik een tijd lang niet heb betaald maar dat kwam gewoon vanwege de ongelofelijk grote down-time en het iedere keer verliezen van onze data. Volgens het contract waren wij niet meer verplicht om de betalingen te verrichten na het overschrijden van het aantal uren downtime.

Mijn vraag is...kan dit zomaar? wat kan ik eraan doen? wat zijn mijn rechten? kan ik dit in de toekomst voorkomen?

flashbanger
01/10/07, 15:01
In ieder geval contact opnemen met de bank en de betaling laten storneren + alles van dat rekeningnummer laten blokkeren

mind
01/10/07, 15:06
Neem contact op met de bank van de gedupeerde. Deze mensen kunnen je waarschijnlijk veel beter informeren en helpen dan wij... Mijn advies: storneren die betalingen (ook daar kan de bank je bij helpen)

BsHosting
01/10/07, 15:07
maar wat heeft het betalen van een factuur van jou door een familielid te maken met de incasso.

als je niks getekend hebt kan je bezwaar indienen dat wel, is het bedrijf in kwestie zo hun contract kwijt.

maar nogmaals betalingen achterhouden is nooit goed.
heb je ze ook schriftelijk in gebreke gesteld etc etc.

RobinJB
01/10/07, 15:10
Contract zijn ze niet kwijt hoor, dat duurt wel even wat langer.
Storneren is geen probleem dat kan de desbetreffende bank zo voor de persoon in kwestie doen.

BsHosting
01/10/07, 15:14
onterechte incasso zonder benodigde overeenkomst van de klant kan ik je 99% zeker vertellen dat het zo afgelopen is.

het staat nl duidelijk in een incasso contract vermeld dat je je aan bepaalde regels zult houden.
doe je dat niet trekken ze je contract gewoon in.

ik heb zelf destijds ook auto incasso aangevraagd en er staan echt wel wat eisen in hoor om het te mogen.
oa het formulier waar je klant toestemming op moet geven.

heb je dat niet ben je dus aan het frauderen.

groenleer
01/10/07, 15:27
Contract zijn ze niet kwijt hoor, dat duurt wel even wat langer.
Storneren is geen probleem dat kan de desbetreffende bank zo voor de persoon in kwestie doen.

Dat valt je nog vies tegen. Ik geloof eerder (door eigen ervaringen) wat bsHosting zegt. Voor het mogen incasseren moet je aan nogal wat regels voldoen. En accoord gaan hier mee. Het uitvoeren van een incasso zonder dat hier toestemming voor is verleend zet je per direct je incassocontract op het spel.

Als dus blijkt dat er verschillende moedwillige incasso's zijn uitgevoerd ben je vrijwel zeker je incasso contract kwijt. Dit is zowel bij de ING Bank als de Rabobank.

BsHosting
01/10/07, 15:39
postbank idem dito

bvankuik
01/10/07, 15:43
Ik heb ook wel eens wat willen storneren en de eerste keer ging dat goed.

De tweede keer:
Bank: helaas, u kunt niet meer storneren, u bent te laat.
Ik: Het is op tijd, de 30 dagen zijn nog niet om.
Bank: Dit betreft een incassocontract van 5 dagen.
Ik: Hoe kan ik dat weten?
Bank: Niet...

Dus: zo SNEL mogelijk storneren.

RobinJB
01/10/07, 15:43
Ik heb wel vaker per ongeluk verkeerd geïncasseerd bij de postbank, of storneringen door klanten. En ze vragen om uitleg, als je die kan geven is het prima.

BsHosting
01/10/07, 15:56
welke uitleg wil jij geven als je niet eens een geldige overeenkomst hebt tussen je klant en jouw getekend en wel.

kan op 1 manier liegen en papieren vervalsen anders niet.

geen geldig papiertje wat verreist is bij een incasso contract pleeg je fraude simple zat.

en denk idd niet dat de postbank blij is met zo'n soort figuren.

groenleer
01/10/07, 15:57
Dat kan, maar 5 incasso's van iemand die niets heeft getekend is toch te veel, dan kan je nog zoveel uitleggen.

Verder over de storneerdagen, dit is afhankelijk van het feit of het een run was voor abonnementen of eenmalige incasso's.

De meeste partijen hebben een incassocontract voor abonnementen, en dus 5 storneerdagen (werkdagen). Meer informatie over de mogelijkheden en termijnen kun je bij je eigen bank verkrijgen.

Stewie
01/10/07, 15:57
Ik heb ook wel eens wat willen storneren en de eerste keer ging dat goed.

De tweede keer:
Bank: helaas, u kunt niet meer storneren, u bent te laat.
Ik: Het is op tijd, de 30 dagen zijn nog niet om.
Bank: Dit betreft een incassocontract van 5 dagen.
Ik: Hoe kan ik dat weten?
Bank: Niet...

Dus: zo SNEL mogelijk storneren.
Zakelijke incasso is 5 dagen, privee is 30 dagen. Als jij privee bent en de incasso is zakelijk, dan gelden toch die 30 dagen.

maxnet
01/10/07, 16:39
Op het moment dat je geen incasso machtiging hebt ondertekend, kan je het binnen 12 maanden terugvorderen.

Schriftelijk bij je bank een klacht indienen, en nadrukkelijk vermelden dat je het bedrijf niet gemachtigd hebt.

BsHosting
01/10/07, 16:42
zou daar geen 12 maanden mee wachten meteen een brief richting de bank en officielle klacht indienen bij de bank.

incasso contract is dan zo history voor dat bedrijf

groenleer
01/10/07, 18:17
Mocht je bij de bank(en de bank van de incasserende partij) geen gehoor krijgen kan je altijd nog bij Equens (opvolger interpay) gaan klagen.

Deze zijn zeker niet blij met banken die fraude accepteren. Zij zullen geen bank afsluiten, maar er zal wel een notitie in het dossier komen als je jouw case voldoende kunt onderbouwen.

Verder kun je eens kijken waar de banklicenties worden uitgegeven, en daar een brief heen sturen. Daar zijn banken ook niet blij mee.

BsHosting
01/10/07, 18:20
@ groenleer

denk ook niet dat een bank zich laat kennen door niks te doen.

ze hebben zelf contracten opgesteld die je als incasseerder hebt geaccepteerd en als je je dan niet aan de regels houd zijn ze je liever kwijt dan rijk.

crazycoder
01/10/07, 19:00
Mijn vraag is...kan dit zomaar? wat kan ik eraan doen? wat zijn mijn rechten? kan ik dit in de toekomst voorkomen?
Ja dat kan zomaar maar mag niet zonder toestemming. Overigens wordt het ook wel geaccepteerd als het mondelinge toestemming is.

Ik raad je aan de betalingen te laten storneren en gelijk een blokkade voor incasso's naar de rekening van je leverancier laten zetten. Dat voorkomt in de toekomst een hoop gedoe.

BsHosting
01/10/07, 19:44
@ crazycoder.

Dat hangt wel van het soort incassocontract af wat je met de bank hebt of telefonisch mag.

Henky!
01/10/07, 22:53
Even terug naar het begin. Die familie zal wel privaat zijn dus het terugdraaien van onverwachte en ongewenste incasso's lijkt me geen probleem.

Maar waarom zou je. Die facturen zul je hoogstwaarschijnlijk toch moeten betalen. Contract of niet, normaal gezien timmert een hosting bedrijf elk mogelijk falen dicht en heb je als klant het nakijken.

Gewoon die honderd Euro aan moeder geven dus en als de donder op zoek naar een bedrijf dat wel haar beloften nakomt. Hoe moeilijk dit laatste soms ook is...

Str@nger
01/10/07, 23:02
Mits dat dat het verhaal is Henky.

Het verhaal komt op mij over als:

- klant heeft een factuur gekregen voor een X bedrag.
- Te laat wordt dit bedrag van een andere rekening overgemaakt (factuur voldaan)
- Van dit rekeningnummer worden nu, zonder reden en/of toestemming, geldbedragen afgeschreven met een gezamenlijke hoogte van 100,-

Mocht de reden zijn: openstaande facturen, dan nog mag het bedrijf niet zomaar een automatische incasso starten. Dat deze bedragen weliswaar alsnog betaald moeten worden dan, lijkt me duidelijk.


Tevens lijkt de klant te zeggen in zijn OP dat er in de AV staat dat ze niet hoeven te betalen als de downtime van een bepaalde hoogte is...

brinkie
01/10/07, 23:16
Mits dat dat het verhaal is Henky.
Mocht de reden zijn: openstaande facturen, dan nog mag het bedrijf niet zomaar een automatische incasso starten. Dat deze bedragen weliswaar alsnog betaald moeten worden dan, lijkt me duidelijk.

Misschien was betreffende bedrijf blij eindelijk een (geldig) rekeningnummer te hebben waarop verhaald kon worden? Je zal toch wel heel stom zijn als bedrijf als je zomaar geld gaat afschrijven zonder aanleiding. Natuurlijk, foutje kan je maken, .. maar dit klinkt niet als een 'foutje'.

Niet betalen bij downtime is overigens flauwekul. Natuurlijk kan een bedrijf een garantie- of teruggave-regeling hebben (heb ik ook in m'n AV opgenomen) maar dan is het aan mij om de klant terug te betalen en niet aan de klant om, zonder vooraankondiging, de rekening maar niet te betalen! Het is net als bij een huurbaas, je moet éérst de klacht kenbaar maken, daarna mag je eventueel een déél van de betaling inhouden totdat het mankement verholpen is. En die inhouding moet in verhouding staan tot het geleden leed/mankement.

BsHosting
01/10/07, 23:20
als ik uitga van de whois gaat het hier om xynta en kan in de av nergens iets vinden over wat de TS roept over vergoeding

feit blijft wel als het zo is dat hij dus geld van een ander zijn rekening afhaalt zonder toestemming meteen een klacht indienen bij zijn bank en is ie zo uitgespeeld met dit soort ongein.

dit soort spelletjes bezorgt heel de markt een hele slechte naam.

betalen moet je al zoals vermeld maar als je je geld als bedrijf niet krijgt zijn er legale manieren om je geld te krijgen ipv op de illegale tour te gaan.

brinkie
02/10/07, 00:05
als ik uitga van de whois gaat het hier om xynta en kan in de av nergens iets vinden over wat de TS roept over vergoeding

Misschien is het voor je namen van collega hosters gaat noemen verstandig hoor-en-wederhoor toe te (laten) passen.

BsHosting
02/10/07, 00:08
kan jij misschien ook lezen

ik zeg duidelijk dat ik het in de av nergens kan vinden.

ik doelde meer op de incasso dat het gewoonweg fraude is als je het doet zonder handtekening en nog van een rekening die niet eens klant is.

crazycoder
02/10/07, 00:19
TS vroeg alleen wat aan de incasso's te doen valt en hoe dit voorkomen kan worden. Niet of wij vinden dat hij terecht facturen niet betaald.

Hoe dan ook, misschien heeft ts speciale afspraken gemaakt.. niet alles hoeft in de av te staan..

Luana IS
16/10/07, 21:56
Even voor de duidelijkheid, de eerste maand was gratis als ik klant zou worden, daarna waren opeens alle bestanden weg en moest ik alles opeens (na een downtime van meer dan 8 uur) opnieuw installeren en configureren (om maar niet te spreken over de backups, want die hadden ze niet!).
Voor deze problemen heb ik de 2e maand dus ook gratis gekregen, maar tijdens deze 2e maand is de server zo ontieglijk vaak offline geweest, dat ik het niet meer zag zitten. Dan praten we hier over minimaal 3 uur per keer. Nadat ik ze had gemaild dat ik ging verhuizen en het abonnement stop te zetten heb ik geen reacties meer gekregen.

De transactie's zijn inmiddels gestorneerd maar vorige week vrijdag is het dus WEER gebeurd, na een paar mailtjes en even gebeld te hebben is "ja meneer, ik ben maar van de telefoondienst, de telefoontjes worden hierheen doorgeschakeld" de enige reactie die ik heb gekregen.

Sorcer
16/10/07, 21:58
Even voor de duidelijkheid, de eerste maand was gratis als ik klant zou worden, daarna waren opeens alle bestanden weg en moest ik alles opeens (na een downtime van meer dan 8 uur) opnieuw installeren en configureren (om maar niet te spreken over de backups, want die hadden ze niet!).
Voor deze problemen heb ik de 2e maand dus ook gratis gekregen, maar tijdens deze 2e maand is de server zo ontieglijk vaak offline geweest, dat ik het niet meer zag zitten. Dan praten we hier over minimaal 3 uur per keer. Nadat ik ze had gemaild dat ik ging verhuizen en het abonnement stop te zetten heb ik geen reacties meer gekregen.

De transactie's zijn inmiddels gestorneerd maar vorige week vrijdag is het dus WEER gebeurd, na een paar mailtjes en even gebeld te hebben is "ja meneer, ik ben maar van de telefoondienst, de telefoontjes worden hierheen doorgeschakeld" de enige reactie die ik heb gekregen.

Laat gewoon heel de handel blokkeren?

Belingro
17/10/07, 00:07
Eerst een aangetekend schrijven door naar de hosting en contact opnemen met je bankinstelling... Zij zullen je wel advies geven hierover
Beste WHTers,

Een kleine week geleden vroeg ik een van mijn familieleden om een factuur voor mij te betalen, dit heeft zij gedaan, via haar eigen rekening.
Nu blijkt vandaag dat de webhost 5 of 6 incasso opdrachten heeft uitgevoerd en hiermee bijna 100 euro van de rekening gehaald, zonder dat wij ooit een machtiging hebben gegeven om te incasseren. Nadat ik heb gemaild en gebeld zit ik nu nog steeds te wachten op een antwoord.

Het klopt inderdaad dat ik een tijd lang niet heb betaald maar dat kwam gewoon vanwege de ongelofelijk grote down-time en het iedere keer verliezen van onze data. Volgens het contract waren wij niet meer verplicht om de betalingen te verrichten na het overschrijden van het aantal uren downtime.

Mijn vraag is...kan dit zomaar? wat kan ik eraan doen? wat zijn mijn rechten? kan ik dit in de toekomst voorkomen?