PDA

Bekijk Volledige Versie : Peiling voor dc in Alkmaar



swedendedicated
28/09/07, 18:38
Hoi,

Wij hebben een pandje in Alkmaar (eigendom) welk geschikt is voor een "piep" klein datacenter. Glasvezel is geen probleem, we gaan niet routeren of een netwerk aanleggen. We zullen gebruik maken van het multikabel netwerk en zullen rond de 10-20 racks plaatsen met 2 looppaden (rug tegen rug) (boven kantoorruimten) Alles zal heel eenvoudig worden uitgevoerd en er komt ook geen dieselgeneratoren enz.. Voor de airflow enkele business airco's en vinnen die de warme lucht weer afvoeren.

Mijn vraag is nu: Welk level beveiliging heeft het pand nodig? (cctv op terein is aanwezig) En of we een generator, accu's of een ups moeten gebruiken. Let op, het is kleinschalig dus geen ruimte voor grote dingen. Tevens de vraag of mensen hierin geïnteresseerd zijn. Kritiek is geen probleem maar kom niet aan met gaat je niet lukken enz...

ju5t
28/09/07, 19:32
Waarom zou je het niet gewoon netjes in orde maken?

Mits het redelijk in orde is hebben wij wel interesse.

WebXtra
28/09/07, 19:43
Als je geen noodstroom, redunante verbinding zal leggen, zal je prijs daarna moeten zijn.
Wellicht is dit interesant voor startende / kleine hostingbedrijfjes, die nog niet de garantie willen/nodig hebben.

Wat zal de prijs per rack zijn? En stroomvoorziening? is deze voldoende om 14A of meer p/rack haalbaar is?

pierce
28/09/07, 19:51
Of voor een fallback mail / dns server

Swiftway-UK
28/09/07, 19:55
En brandblus installatie en 24/7 toegang ga je dat wel regelen?
ik denk dat je een server ruimte zonder brandblus voorzieningen niet kan verzekeren namelijk.

swedendedicated
28/09/07, 20:37
brandblus wordt gemaakt (gas)
24/7 toegang is tevens mogelijk (sleutel/accescard met borg)
14 amp is tevens mogelijk (kracht stroom aanwezig)

Het enigste verschil is dat er geen redundant noodstroom is. Rackprijzen zullen lager zijn maar door de exclusiviteit en lokatie zal het rond de 10/20% lager zitten dan providers als leaseweb. Zeg maar goedkoop ;) Overigens was brandblus voorziening niet noodzakelijk maar dit is wel aanwezig. Huidige waterinstallatie wordt vervangen door gas en dezelfde leidingen kunnen daarvoor gebruikt worden.

WebXtra
28/09/07, 21:47
24/7 toegang is tevens mogelijk (sleutel/accescard met borg)


Daar zou ik als klant niet blij mee zijn.
Liever betalen voor toegang onder begeleiding. ( voor iedereen )



14 amp is tevens mogelijk (kracht stroom aanwezig)


Ja? 1 kracht groep? Daar vul je geen 10/20 racks mee.

Hoeveel vierkante meter is de ruimte die je in gedachte hebt?
Airco ook geregeld?

swedendedicated
28/09/07, 22:21
Er is een krachstroom aansluiting, van daaruit werk je verder ;) Zie ook: http://www.rustbuster.nl/Krachtstroom/Krachtstroom.htm Op die aansluiting kunnen meerdere fases worden aangesloten. Sterker nog, krachtstroom is niet nodig aangezien een normale aansluiting 14 amp kan trekken. En er zitten genoeg groepen op een moderne meterkast.

WebXtra
28/09/07, 22:34
Ik weet wel hoe krachstroom werkt ;)

Maar als er voldoende capaciteit is... Doen!

Sander-
29/09/07, 00:52
Maar je zult volgens mij toch iets moeten doen met een fallback systeem, waarom hang je niet gewoon in een aantal racks een Rackmountable UPS van bijv APC? Kost je een paar U, maar je hebt gelijk een stuk van je risico's afgedekt (of stelt dit optioneel aan je klanten? )

Serve-xs
29/09/07, 01:32
10 a 20 racks in een kantoorpand vind ik toch al erg serieus als eigen dataroom. Dan zou ik nou net iets meer investeren in de airco's en de noodoplossingen zodra er stroom zou uitvallen. Eerder is er denk ik ook niet veel logica om zo'n ruimte met zoveel racks te vullen want die zullen nooit vol raken op zo'n manier.


Er is een krachstroom aansluiting, van daaruit werk je verder ;) Zie ook: http://www.rustbuster.nl/Krachtstroom/Krachtstroom.htm Op die aansluiting kunnen meerdere fases worden aangesloten. Sterker nog, krachtstroom is niet nodig aangezien een normale aansluiting 14 amp kan trekken. En er zitten genoeg groepen op een moderne meterkast.

Wat vind jij genoeg groepen en hoe wil je die verdelen? Even meterkast hier thuis showen toen deze nog onafgewerkt was: klik (http://85.12.41.151/meterkast.jpg)
:D

Maar even serieus, hoe wil jij je groepen gaan verdelen in je dataroom? Wat voor meterkast heb je?

swedendedicated
29/09/07, 12:26
Maar je zult volgens mij toch iets moeten doen met een fallback systeem, waarom hang je niet gewoon in een aantal racks een Rackmountable UPS van bijv APC? Kost je een paar U, maar je hebt gelijk een stuk van je risico's afgedekt (of stelt dit optioneel aan je klanten? )

Ik was van plan om in 1 rack 10tallen ups optehangen als fallbackstroom maar die dingen zijn heel zwaar dus beter zou zijn om die te verdelen maar niet elke klant is daar blij mee. Tevens is het nou niet dat ze een uur stroom kunnen leveren.

@server-xs aantal racks is afhankelijk van afname. Overigens heb je een zeer nette meterkast. Ik heb geen idee wat er in het pand staat. Om wat duidelijker te zijn: gaat om een bedrijfsunit alá 140m2 onder is ruimte genoeg boven is kantoor gedeelte. Het is dus niet bar groot maar leuk voor enkele bedrijven in de buurt.

SF-Jeroen
29/09/07, 12:53
Gaat het ook per U verkocht worden? of alleen per kast?

En heb je richtprijzen?

Serve-xs
29/09/07, 13:52
Gaat het ook per U verkocht worden? of alleen per kast?

En heb je richtprijzen?

Denk dat er nog weinig over te vertellen is. Chris heeft alleen een interesse peiling gestart. Neem aan dat er nog geen afspraken over prijzen zijn gemaakt en dus ook nog geen prijzen voor end-users bekend zijn.

crazycoder
29/09/07, 14:04
Maar je zult volgens mij toch iets moeten doen met een fallback systeem, waarom hang je niet gewoon in een aantal racks een Rackmountable UPS van bijv APC? Kost je een paar U, maar je hebt gelijk een stuk van je risico's afgedekt (of stelt dit optioneel aan je klanten? )
Weet niet of jij enig idee hebt wat die dingen kosten, maar om een full rack enige tijd van stroom te voorzien mag je daar een leuk bedrag voor neertellen.

Op de site van APC is er een leuke tool die je de minimaal benodigde capaciteit voor kan rekenen. Hou er dan wel rekening mee dat de batterijen na een aantal jaar vervangen dienen te worden.

WebXtra
29/09/07, 14:06
Gewoon in ieder rack een APC SMART-UPS RT 3000VA RM 3U 230V onderin leggen.
Racks krijg je toch niet geheel vol met 16A ( 14A ) per rack.

á € 1.533,75 excl. BTW.
Als je er meerdere afneemt zal de prijs wellicht goedkoper zijn.

Afschrijven over 3 jaar....

swedendedicated
29/09/07, 14:37
Richtprijs is er nog niet aangezien eerste alle kosten op een rij gezet moeten worden. Denk niet dat het een groot en zeer professioneel iets zal worden, daar zal de prijs ook naar liggen. Sterker nog, afname in footprints heeft de voorkeur. Binnenkort komt er een 20mbit lijn van multikabel (AS8341) dus eerst eens zien hoe dat loopt. Bij interesse zullen er enkele demo units "weggegeven" worden.

Nog even alles op een rijtje:

140m2 (onder datavloer boven kantoor)
Verhoogde vloer, kabels worden boven met cable guides weggewerkt.
Ups voor de switchen
20Mbit lijn (niet redundant, is ook niet nodig om deze schaal)
10 Racks (staat al 1 voor privé gebruik)
Airco met afvoer (af)
Gasblus systeem via huidige watersprinklers. (indien mogelijk)
CCTV buiten en binnen in het pand. (entree, datavloer)

Noodstroom wordt niet gemaakt aangezien dat veels te duur is voor dit gering aantal racks. Uiteraard is er een mogelijkheid om zelf een ups te plaatsen. Rack met 14 amp en 3 mbit zal rond de €500 komen exc setup. 1u/2u inc stroom en 200gb traffic rond de €40

zakariae
29/09/07, 15:10
Het lijkt mij dat het wel interessant kan worden voor startende hosters of mensen die op zoek zijn naar cheap colocatie.
in iedere geval veel succes ermee ;)

Technotop
29/09/07, 15:20
Lijkt een beetje op wat dataregiocenter doet, enkel zit je met grote problemen.

1. Geen enkele redundantie tot een 2e pad voor internet.
2. Geen redundantie voor stroom.
3. Hoe zit het met de verzekering.
4. Wil je wel 24/7 access voor je klanten? Inbraak?

Verkeer is DUUR.

Multikabel is niet een van de goedkoopste, nouja wel een van de goedkoopste tot het aanleggen van glasvezel. 20 Mbit zoals je zelf al noemt, dat doen de meeste al met 1 server? :)

Je moet investeerders zoeken, zorg voor een redundante verbinding naar multikabel, want wat doe je zodra er een fiber breekt of de stroom uit valt. Zonder dit kan je de servers net zo goed thuis of op kantoor plaatsen, datacenters zijn er juist voor om deze garanties te bieden.

Je moet even contact op nemen met www.dataregiocenter.nl die zijn daar ook mee bezig, ben er toevallig een aantal maanden terug geweest, ziet er goed uit enkel bijna geen redundantie.

Je zou het beste naar een vlan kunnen kijken, vlan naar telecity2 en daar in te prikken op elk netwerk die je maar wilt.

Ps. waarom goedkoop aanbieden niet gewoon naar een nette prijs streven, goedkoop aanbieden betekend geen geld voor nieuwe investeringen in de toekomst of betere garanties, colocatie is al spoed goedkoop dus waarom nog goedkoper aanbieden? Een particulier hoord al helemaal niet thuis in een datacenter.

Ik ben voorstander van kleinere ruimtes, maar ik vraag me soms af of het doel van een datacenter nog wel duidelijk is. Een datacenter is een pand waar bedrijven hun servers "veilig" en snel kunnen onderbrengen, op kantoor kan dit ook maar dit veel meer inbraakgevoelig dan een datacenter dat juist de hoogst mogelijke beveiliging heeft, hier bedoel ik niet alleen inbraak maar ook redundantie en garanties mee.

swedendedicated
29/09/07, 15:30
Goede tips robert alleen doel ik nu nog op privé gebruik en voor enkele zakelijke klanten. Als het commercieel wordt zal er ook zeker redundancy komen echter weet ik dat multikabel nooit offline is dus voor die paar racks is dat overdreven imo. Verkeer is zeker duur vandaar ook het beperkt aantal traffic zo hou ik de kosten laag en de klanten zullen er niet onder lijden. Brandverzekering is geen probleem tevens inbraak is geen probleem. Wel moet ik even kijken hoe het zit met aansprakelijkheid. Glasvezel is aanwezig (langs de weg) dus dat is geen probleem, upgraden naar 100mbit is tevens geen probleem. Vlan is leuk maar dan komt er weer wat extra bij tevens wordt het dan al snel een eigen netwerk wat niet de bedoeling is.

rensariens
29/09/07, 15:30
Dataregiocenter heeft zover ik weet gewoon redundant stroom / dieselgenerator / ups /redundant link naar multikabel

Technotop
29/09/07, 15:37
Goede tips robert alleen doel ik nu nog op privé gebruik en voor enkele zakelijke klanten. Als het commercieel wordt zal er ook zeker redundancy komen echter weet ik dat multikabel nooit offline is dus voor die paar racks is dat overdreven imo. Verkeer is zeker duur vandaar ook het beperkt aantal traffic zo hou ik de kosten laag en de klanten zullen er niet onder lijden. Brandverzekering is geen probleem tevens inbraak is geen probleem. Wel moet ik even kijken hoe het zit met aansprakelijkheid. Glasvezel is aanwezig (langs de weg) dus dat is geen probleem, upgraden naar 100mbit is tevens geen probleem. Vlan is leuk maar dan komt er weer wat extra bij tevens wordt het dan al snel een eigen netwerk wat niet de bedoeling is.

Het hele punt is dat je wel een 2e uplink er bij krijgt maar dat dit allemaal via de zelfde duct weer naar buiten gaat. Dataregiocenter had KPN en Multikabel maar geen routering tussen beide, dus mocht er een uitvallen dan zijn alle servers op die verbinding offline.

Dat ze bijna nooit offline zijn betekend niet dat je je niet tegen moet wapenen, brand en inrbaak komen ook niet zo vaak voor, maar toch moet je hier rekening mee houden "men dempt de put als het kalf verdronken is..."

Voor eigen servers en kasten denk ik dat het direct onderbrengen bij een datacenter goedkoper is dan een eigen vloer, de prijzen worden ook vaak berekend aan de hand van garanties.

Toch zou ik kijken naar een vlan inplaats van direct traffic, wil je ooit een keer overstappen van provider dan hoef je ook niet allemaal nieuwe ip's te configuren, of neem een PI space, ik weet niet of multikabel dit toestaat maar dat je zekerheid hebt dat je hier geen problemen mee krijgt.

Vraag bij multikabel om een layer2 vlan naar een datacenter waar ze het kunnen afkoppelen en vraag dan om een prijs, deze is stukken goedkoper en je kunt dan zelf bij "een" netwerk verkeer inkopen.

Een extra fiber/uplink gaat in de kosten lopen, maar ga met multikabel rond de tafel, vraag om een fallback vlan via een andere duct voor een schappelijke prijs.

WebXtra
29/09/07, 15:58
www.dataregiocenter.nl

Doet het niet.. domein staat te koop?

Serve-xs
29/09/07, 16:19
Als het commercieel wordt zal er ook zeker redundancy komen echter weet ik dat multikabel nooit offline is dus voor die paar racks is dat overdreven imo.

Elke ISP kan op onverwachte momenten offline gaan. Hier zul je nooit van kunnen uitgaan mits je extra verbindingen van andere ISP's neemt om nog enige redurantie te kunnen garenderen.

ps.
dataregiocenter.nl
Deze domeinnaam is Te Koop.

..?

Glenn
29/09/07, 16:39
Doet het niet.. domein staat te koop?

http://www.dataregiocentre.com/

Wij staan er met een fallback DNS/mail.


Dataregiocenter heeft zover ik weet gewoon redundant stroom / dieselgenerator / ups /redundant link naar multikabel

DRC heeft geen redundant stroom. 1 x feed van normale stroom en 1 x feed van 1 dieselgenerator. In de tussentijd UPS staan, maar niet redundant. Uplink naar Multikabel is ook maar 1 kabeltje.

Mastje
29/09/07, 18:26
Een UPS onderin het rack raad ik af, ik denk dat je gewoon beter 1(of meerdere) rack(s) voor de UPSen kan neerzetten. die ook wat beter gekoeld wordt. Een rack van ons waar de UPS onderin hing, werd 4-8 graden warmer door die UPS.

Intermax
25/10/07, 15:27
Eén kast gevuld met UPSen raad ik af, tenzij je echt een goede relatie met je onderburen hebt...

Gemiddeld kantoorpand is berekend op 250-350KG/M2 en daar zit je zo aan met een stapeltje 3000VA UPSen.

En een gasblussysteem in bestaande sprinklerleidingen? Daar heb ik nog nooit van gehoord, volgens mij is de druk van een gasblussysteem te hoog voor dunne leidingen. Er staat maar een paar Bar druk op een waterleiding. Op een gasblussysteem kan dat oplopen naar 200 Bar.

Je hebt ook blussystemen die je IN je racks ophangt, als 1HE unit. Patronen zijn makkelijk te vervangen als hij af is gegaan. Een 'echt' gasblussysteem bijvullen kost je wel een paar duizend euro.

Laat even weten hoe de vorderingen zijn!

Phu
25/10/07, 21:06
Een UPS onderin het rack raad ik af, ik denk dat je gewoon beter 1(of meerdere) rack(s) voor de UPSen kan neerzetten. die ook wat beter gekoeld wordt. Een rack van ons waar de UPS onderin hing, werd 4-8 graden warmer door die UPS.

depends hoe je airflow is als die van beneden komt kan het warmer worden
maar UPS dingen horen niet heet te worden...

ben vandaag bij een kennis geweest die in hun kantoor 4 racks heeft
met in elk rack 2x apc ups dingen onderin staan.
Dat werkt naar behoren doordat ze lucht vanaf de zijkant laten circuleren en racks open hebben staan ene kant ingang ruimte blaast andere kant zuigt af buitenmuur
net geen cold corridor maar voordeel is dat je geen verhoogde vloeren hoeft te hebben

(d'r komt voor de rest niemand en 2 carrier1 airco's doen hun werk)

SF-Jeroen
25/10/07, 23:55
Opzich vind ik het helemaal geen slecht idee.

- Geen UPS
- Geen Red. Uplink

maar wel een gasblusinstallatie en airco.

Ik denk dat de mensen die graag UPS willen best een eigen UPS in hun rack kunnen hangen, mits de prijs er naar is.

Ik moet zeggen, het moet dan ook wel in verhouding echt goedkoper zijn, anders ga ik liever naar EasyNet

swedendedicated
26/10/07, 00:20
Opzich vind ik het helemaal geen slecht idee.

- Geen UPS
- Geen Red. Uplink

maar wel een gasblusinstallatie en airco.

Ik denk dat de mensen die graag UPS willen best een eigen UPS in hun rack kunnen hangen, mits de prijs er naar is.

Ik moet zeggen, het moet dan ook wel in verhouding echt goedkoper zijn, anders ga ik liever naar EasyNet

Hoeveel goedkoper is goedkoop? Easynet zit tegenwoordig vrij vol dus daar heb je ook niet zo snel een cheap rackje. Het meeste draait ondertussen gewoon netjes (eigen gebruik) Airco is nu klaar, stelt niet veel meer, geen grote koel units ofzo beetje zelfde principe als wat phutje zei. Gasblus die wij gaan aanschaffen werkt zeker niet met 200bar! Dat is echt heel heel veel, een boeing 747 werkt met psi en met 200 bar kun je het gehele hydraulische systeem in werking stellen.

SF-Jeroen
26/10/07, 00:29
1U, 0.5 A, 200GB voor 20 euro excl lijkt mij goedkoop. Dat is zo'n beetje het goedkoopste wat je uit ESY kan krijgen.

Phu
26/10/07, 01:10
Opzich vind ik het helemaal geen slecht idee.

- Geen UPS
- Geen Red. Uplink

maar wel een gasblusinstallatie en airco.

Ik denk dat de mensen die graag UPS willen best een eigen UPS in hun rack kunnen hangen, mits de prijs er naar is.

Ik moet zeggen, het moet dan ook wel in verhouding echt goedkoper zijn, anders ga ik liever naar EasyNet

ik denk dat het niet zozeer om goedkoop moet gaan, maar om gemak
stel je woont en werkt in alkmaar dan is het gemak dat je in de buurt een DC hebt

vanaf onze situatie is het bijvoorbeeld wel makkelijk
kantoor in alkmaar en datacenter om de hoek bij extreme storingen ben je er sneller
dus lagere downtime.
nu hebben we bijvoorbeeld iemand die in amstelveen woont dus is schiphol voor ons de beste oplossing

die kennis van ons heeft bij multikabel fiber redundant maar niet omdat het goedkoop is
maar de schaalbaarheid immers een vloer kost geen drol in alkmaar
de fiber is upgradeable tot 1gbit (mocht je dat nodig hebben ze hebben nu 20mbit maar gebruiken maar 3mbit)en racks zijn zo bij te plaatsen , 3 fase krachtstroom is aanwezig en
generator is een optie om maar een voorbeeld te geven

stel je wilt uitbreiden op schiphol betaal je al gouw 300/400 per rack ex verkeer
en je zit met dat je alles maximaal mag belasten

MediaServe
26/10/07, 02:22
Chrish, wat voor krachtstroom heb je liggen? 16, 32, 63 of 125? Meestal zie je namelijk 32 Ampère aansluitingen en daarmee kun je maximaal 96 Ampère op 230 volt gebruiken (32A per fase). Daar gaat de stroom van je koeling nog van af. Ga je afzekeren tussen de racks, of is het één keer kortsluiting en alles ligt plat?

swedendedicated
26/10/07, 12:41
Chrish, wat voor krachtstroom heb je liggen? 16, 32, 63 of 125? Meestal zie je namelijk 32 Ampère aansluitingen en daarmee kun je maximaal 96 Ampère op 230 volt gebruiken (32A per fase). Daar gaat de stroom van je koeling nog van af. Ga je afzekeren tussen de racks, of is het één keer kortsluiting en alles ligt plat?

Zou ik moeten opzoeken in het contract, ik dacht at er nu 64a inzit en dan 400 volt. Er zijn 3 fase dus alles gaat niet in 1 keer plat.

Swiftway-UK
26/10/07, 13:23
1U, 0.5 A, 200GB voor 20 euro excl lijkt mij goedkoop. Dat is zo'n beetje het goedkoopste wat je uit ESY kan krijgen.

Dat is ver onder inkoop prijs. Dat doen sommige partijen hooguit om hun commitments op te vullen, maar hier leggen ze geld op toe.

MediaServe
26/10/07, 13:28
Er zijn 3 fase dus alles gaat niet in 1 keer plat.

Drie fasen is leuk, maar je hebt maar één aarde, dus alles kan wel in één keer plat gaan. Tenzij je per rack een zekering en een aardlekschakelaar laat plaatsen. En geloof me, er komt een moment dat je een lekkende voeding hebt. Het verbaast mij dat je niet weet om welke stroom het gaat, een 64A aansluiting bestaat sowieso niet, dan is het 63A waarschijnlijk. Je kunt het in één oogopslag zien als je kijkt naar het formaat van de stekker en anders staat het uiteraard ook op de stekker gedrukt. Een beetje vreemd dat je de krachtstroom aansluiting gaat belasten als je niet weet wat de capaciteit is ;)

Wat voor contract heb je met de energieleverancier als de hoofdzekering eruit vliegt? Wordt deze binnen 4 uur vervangen, of binnen 5 werkdagen? Alles ligt plat in de tussentijd, misschien is het toch handig om eens te zoeken naar een tweedehands dieselgenerator (http://cgi.ebay.com/Super-Quiet-John-Deere-60-kW-3-Phase-Diesel-Generator_W0QQitemZ230184423283QQihZ013QQcategoryZ 106437QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem) van ~50 kW (of 100 kW als je 125A krachstroom hebt).

Succes ermee :)

Swiftway-UK
26/10/07, 13:45
Huur een bedrijf in dat gespecialiseerd is in het bouwen van een dataroom, er komt meer bij kijken dan je denkt.

swedendedicated
26/10/07, 16:29
Drie fasen is leuk, maar je hebt maar één aarde, dus alles kan wel in één keer plat gaan. Tenzij je per rack een zekering en een aardlekschakelaar laat plaatsen. En geloof me, er komt een moment dat je een lekkende voeding hebt. Het verbaast mij dat je niet weet om welke stroom het gaat, een 64A aansluiting bestaat sowieso niet, dan is het 63A waarschijnlijk. Je kunt het in één oogopslag zien als je kijkt naar het formaat van de stekker en anders staat het uiteraard ook op de stekker gedrukt. Een beetje vreemd dat je de krachtstroom aansluiting gaat belasten als je niet weet wat de capaciteit is ;)

Wat voor contract heb je met de energieleverancier als de hoofdzekering eruit vliegt? Wordt deze binnen 4 uur vervangen, of binnen 5 werkdagen? Alles ligt plat in de tussentijd, misschien is het toch handig om eens te zoeken naar een tweedehands dieselgenerator (http://cgi.ebay.com/Super-Quiet-John-Deere-60-kW-3-Phase-Diesel-Generator_W0QQitemZ230184423283QQihZ013QQcategoryZ 106437QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem) van ~50 kW (of 100 kW als je 125A krachstroom hebt).

Succes ermee :)

ik hou me daar niet mee bezig, ik heb iemand in dienst die dat doet zeg maar... volgens mij zijn er spare zekeringen aanwezig. Overigens is het project nog geeneens begonnen dus waarom zou het me interesseren hoeveel amp de krachtstroom is. :) Ik heb er nu 2 racks staan, 1 met switches de ander een paar servertjes.

MediaServe
26/10/07, 16:45
Nog één opmerking, ga niet zelf zekeringen en dergelijke installeren en vervangen, of dat door een mannetje laten doen. Dit is krachtstroom waar we over praten en je hebt hier papieren voor nodig om mee te kunnen spelen. Anders krijg je grote problemen met de verzekering als je een keer brandschade hebt. Ik heb dit in de praktijk gezien, de verzekering probeert je overal op te pakken en als ze iets vinden dan kun jij fluiten naar een uitbetaling, maar je blijft zelf wel aansprakelijk.

Heb je trouwens wat fotootjes?

CyberNBD
26/10/07, 17:43
Als de hoofdzekeringen in een installatie als dit eruit zouden klappen is er per definitie niet serieus over nagedacht, want dat gebeurt niet zomaar. Of je meterkast is niet in orde (of je moet een wel heel dikke sluiting maken) of je overbelast de inkomende lijn. Als dat toch gebeurt en het zijn smeltpatronen, zijn ze niet eens zelf te vervangen omdat ze in een verzegelde kast zitten (waar alleen de energieleverancier in mag werken).

Uit 63A 400V haal je max 12 groepen 16A, kortom 16A per rack met 10 racken gaat 'm niet worden als je koeling etc. meerekent. Daarnaast mag je er naar alle waarschijnlijkheid rekening mee houden, dat als je 63A 3 fase binnen krijgt hier ook de kantoren op de eerste verdieping opzitten.

Een krachtaansluiting van 63A (of eender wat) op de muur wil niet per definitie zeggen dat dat ook beschikbaar is. Het zal niet de eerste keer zijn dat als je een (of meerdere) krachtaansluitingen in een pand vol belast je echt een probleem hebt met je inkomende voeding.

Het is dus zaaks om eerst de capaciteit van je binennkomende voeding te weten (contract energieleverancier is daar de beste optie voor, je weet immers nooit zeker wat er in dat hoofdzekeringen kastje zit) en daarna uit te rekenen wat de rest van het pand verbruikt, voor je zekerheid hebt.
Vervolgens zorgen dat het geheel nooit overbelast kan worden en zorgen dat de rest van het pand de gehele stroomvoorziening niet zomaar plat kan leggen (goed afzekeren en aparte aardleks.)
Om de racks afzonderlijk af te zekeren kan je 2-polige aardlekautomaten gebruiken (automaat en aardlek in 1), dan heb je zowel aardfouten als kortsluiting/overbelasting per rack onder controle.
Wil je echt zekerheid hang je een power analyser in je meterkast waarop je per fase het verbruik, voltage, belasting, frequentie etc kan uitlezen. Die dingen hebben ook een alarm uitgang dus wordt er wat kritiek ben je zo op de hoogte en kan je ingrijpen voor het fout gaat.

Glenn
26/10/07, 18:53
Alkmaar is opzich wel interessant voor ons, mits de prijzen lager liggen dan in Amsterdam. Hier dus interesse.

Hoe concreet is het plan? Per wanneer denk je de ruimte op te kunnen leveren?

Wat betreft beveiliging. Toegang 24/7 middels PAC's en vingerafdruk lijkt me wel noodzakelijk voor beveiliging.

swedendedicated
26/10/07, 19:26
Alkmaar is opzich wel interessant voor ons, mits de prijzen lager liggen dan in Amsterdam. Hier dus interesse.

Hoe concreet is het plan? Per wanneer denk je de ruimte op te kunnen leveren?

Wat betreft beveiliging. Toegang 24/7 middels PAC's en vingerafdruk lijkt me wel noodzakelijk voor beveiliging.

pac's voor een paar racks? Als jij goedkoper wilt zitten dan Amsterdam kun je zulke dingen niet verwachten. Er is geen level 3 alarm (1 na hoogste) dus cctv, detectie melder, meldkamer enz... 24/7 toegang is mogelijk met sleutel. Ruimte zal zoiezo pas over een jaar open gesteld worden.

-Kevin
26/10/07, 23:18
Hier wel intresse, mits de prijs ook niet te hoog is.. Woon er redelijk in de buurt (zelfde reistijd als naar amsterdam.. Ik blijf het topic volgen :)

Phu
27/10/07, 01:58
Hier wel intresse, mits de prijs ook niet te hoog is.. Woon er redelijk in de buurt (zelfde reistijd als naar amsterdam.. Ik blijf het topic volgen :)

hoeveel zou je willen afnemen bijvoorbeeld in aantal units of 1/4 rack ?
en neem je genoegen met 100mbit uplink shared (dus overbooked)

gigabit is zeer duur als huurlijn zeker in redundante opstelling
dit puur ter peiling , ik kan je niets aanbieden op dit moment.

1ms
27/10/07, 13:06
Ik denk dat 40 euro voor 200gb veel te duur is.
Momenteel zit ik in easynet bij coloprovider. Hier betaal ik maar 30 per maand voor 250gb + apc remote reboot port.

swedendedicated
27/10/07, 13:30
Ik denk dat 40 euro voor 200gb veel te duur is.
Momenteel zit ik in easynet bij coloprovider. Hier betaal ik maar 30 per maand voor 250gb + apc remote reboot port.

Vergeet niet dat easynet velen malen groter is. En de netwerken veel meer afnemen dan ik, en dus alles goedkoper kunnen leveren. Overigens wil ik ook nog weleens zien of je over een jaar ook nog €30 betaal.

ju5t
27/10/07, 17:24
Ik heb ook nog steeds wel interesse voor wat servers.

-Kevin
28/10/07, 19:06
hoeveel zou je willen afnemen bijvoorbeeld in aantal units of 1/4 rack ?
en neem je genoegen met 100mbit uplink shared (dus overbooked)

gigabit is zeer duur als huurlijn zeker in redundante opstelling
dit puur ter peiling , ik kan je niets aanbieden op dit moment.



1/4 rack tot een half of misschien wel een heel rack... Ik weet niet hoe de prijzen liggen aangezien er maar 1 uplink is.. :)

swedendedicated
12/11/07, 18:29
Kleine update voor onze geïnteresseerden:

Datavloer zal 100m2 bedragen
Kantoorruimte boven 80m2 tevens is er de mogelijkheid om boven spullen/aparatuur op te slaan, denk aan spare parts. Dit zal dmv kluizen worden opgelost. Tevens is er een goederen lift welk maxima 500kg kan dragen.
Krachtstroom: 1x 16amp 1x 32 amp (zal verhoogt wordt naar 2x 63)
Toegang overdag middels sleutel en 's avonds via begeleiding aangezien het hek na 6 uur sluit.
Lokatie: Alkmaar binnenstad met een perfecte aansluiting naar het station (5min lopen) tevens goede aansluiting aan de ring Alkmaar.


Als alles rond is wil ik binnen een passysteem hanteren welke via een noc te programmeren is, net zoiets als grafix heeft.

Ik ben echter nog opzoek naar enkele investeerders die de kosten willen delen voor de verbouwing, denk aan verhoogde vloer, beveiliging, stroom, glasvezel enz...

Phu
13/11/07, 01:20
@hier een investeerder je weet me te vinden

swedendedicated
14/11/07, 00:14
De gegevens welk ik gaf over krachtstroom is niet juist. Er is 3x 40amp aanwezig dus een totaal van 120amp verdeeld over 8 groepen. Waardoor er 6 racks met elk 16 amp beschikbaar gesteld zal worden. Bij stroom uitval zal een lichte UPS voor enkele minuten in werking treden waarnaar automatisch de aggegraat zal worden gestart. (diesel generator van 90+ kw) deze kan enkele uren draaien. Over de brandbreventie zijn we nog niet uit aangezien een modern gas installatie gewoon veels te duur is voor zo'n kleine ruimte, denk aan 100/150 duizend euro. Daarom zal er waarschijnlijk gebruik worden gemaakt van gasflessen die op leidingen zijn aangesloten en getriggered worden door rookmelders die weer een signaal geven aan het brandpaneel en aan de gasflessen.

Het netwerk zal over een glasvezel lijn beschikken. De capaciteit is afhankelijk van de afname.

Graag zie ik commentaar en suggesties tegemoet.

Xolphin
14/11/07, 00:33
Over de brandbreventie zijn we nog niet uit aangezien een modern gas installatie gewoon veels te duur is voor zo'n kleine ruimte, denk aan 100/150 duizend euro. Daarom zal er waarschijnlijk gebruik worden gemaakt van gasflessen die op leidingen zijn aangesloten en getriggered worden door rookmelders die weer een signaal geven aan het brandpaneel en aan de gasflessen.

Daar zou ik wel heel erg voorzichtig mee zijn als ik jou was. De bedoeling van een gasblusinstallatie is namelijk dat de brand geblust wordt, maar dat mensen er indien nog aanwezig wel in kunnen overleven. Ik weet niet hoe je het met gasflessen voor ogen had, maar ik zou het wel door een professioneel bedrijf laten aanleggen, of anders helemaal niet.

swedendedicated
14/11/07, 00:36
Daar zou ik wel heel erg voorzichtig mee zijn als ik jou was. De bedoeling van een gasblusinstallatie is namelijk dat de brand geblust wordt, maar dat mensen er indien nog aanwezig wel in kunnen overleven. Ik weet niet hoe je het met gasflessen voor ogen had, maar ik zou het wel door een professioneel bedrijf laten aanleggen, of anders helemaal niet.

Ik had aqua plus op het oog. Uiteraard zijn zij certified om dit aan te leggen.

MartijnRouwen
15/11/07, 01:04
Klinkt als een ruimte bij het Multikabelpand langs het kanaal in de buurt van de Opel dealer.

CharlieRoot
15/11/07, 10:27
Klinkt als een ruimte bij het Multikabelpand langs het kanaal in de buurt van de Opel dealer.

Inderdaad :)

Ik ook wel intresse mits de verbindingen met AMS-IX/NLIX etc gelegd worden.

swedendedicated
15/11/07, 11:41
Inderdaad :)

Ik ook wel intresse mits de verbindingen met AMS-IX/NLIX etc gelegd worden.

directe peer met ams-ix is overbodig aangezien we een netwerk gaan gebruiken die daar direct op aangesloten is. Multikabel is op de AMS-IX/NLIX en nog veel meer aangesloten. Zo zijn er nog wel meer netwerken, wij zullen bij die partijen mbits afnemen en de ip's announcen. Pand is inderdaad niet ver van multikabel vandaan echter kijk je in de verkeerde hoek ;)

Dan nog een vraag aan potetiële afnemers: Wat hebben jullie over voor een rack of footprint met 12 amp en 2mbit? rack/footprint uitbreidbaar naar 16 amp maar hier zullen hogere prijzen per amp voor worden gerekend. Persoonlijk zat ik aan zo'n €500 te denken.

Swiftway-UK
15/11/07, 12:34
Chrish: heb je die prijs ergens op gebaseerd of is dit een prijs uit de losse pols?

Alleen al aan stroom en stroom voor koeling ben je voor 12A continue minimaal (als je veel geluk hebt) Euro 240,- per maand kwijt, dan hou je dus 260 euro per maand marge over om je airco installatie terug te verdienen, te onderhouden, vloer en stroom terug te verdienen, UPS terug te verdienen, 2 mbit te leveren, access systemen te financieren.

Wil je ook nog wat eraan verdienen? ;)

swedendedicated
15/11/07, 12:41
Chrish: heb je die prijs ergens op gebaseerd of is dit een prijs uit de losse pols?

Alleen al aan stroom en stroom voor koeling ben je voor 12A continue minimaal (als je veel geluk hebt) Euro 240,- per maand kwijt, dan hou je dus 260 euro per maand marge over om je airco installatie terug te verdienen, te onderhouden, vloer en stroom terug te verdienen, UPS terug te verdienen, 2 mbit te leveren, access systemen te financieren.

Wil je ook nog wat eraan verdienen? ;)

Daarom zeg ik, wat is een geschikte prijs. Het zal waarschijnlijk dan duurder worden dan de grotere dc's dit omdat de kosten hoger liggen.

Swiftway-UK
15/11/07, 12:54
Daarom zeg ik, wat is een geschikte prijs. Het zal waarschijnlijk dan duurder worden dan de grotere dc's dit omdat de kosten hoger liggen.

Ik zou als ik jou was al je kosten berekenen, onderhoud erbij nemen, zodat je een duidelijk overzicht ervan hebt. Daarna je winstmarge erop plaatsen, dat is je prijs.

Als je het andersom doet, kun je nog wel eens in de problemen komen.
De goedkoopste prijs in Amsterdam, op dit moment, zonder commitment (meerdere kasten) is Euro 350,- per kast EXCLUSIEF stroom. (of 300 euro voor een footprint). Lager kom je als inkoper (zover ik weet) niet meer tegen.

Veel DCs in Amsterdam hanteren echter hogere prijzen, denk aan 400 tot 650 euro per rack per maand, exclusief stroomverbruik, exclusief netwerk bekabeling. De prijzen die je op webhostingtalk.nl tegenkomt zijn de laagste in de markt, aangezien hier vaak overcapaciteit weg gezet word (bijvoorbeeld het vullen van commitments). Klanten krijgen hier echt de beste deals in de markt!

De markt voor eindgebruikers ziet er dus heel anders uit dan dat je gewend bent op WHT :)

ErikKosters
20/11/07, 01:01
Lijkt mij overigens dat zoals je in beginposts aangeeft dat je 20Mbit tot beschikking hebt dit vrij snel op is... Als ik zie dat wij met 1 rack al rond de 50 a 60mbit trekken...