PDA

Bekijk Volledige Versie : Domein naam betaalt, en domein afgestaan.



Entrike
28/09/07, 00:17
Hey hey,

Hierbij een klein vraagje.

Sinds enige tijd (ongeveer 4 jaar) ben ik in het bezit van een domein naam. Deze staad sinds enige tijd geparkeerd bij "een host" waarvan ik de naam niet zal noemen, omdat deze al talloze keren is uitgakaft op dit forum.

Dit domein is nu, ondanks dat ik OPTIJD heb betaalt, tog in handen van een 3de persoon gekomen. Ik ben deze host inmiddels na al het letterlijke "Geklooi en geF**K" van hun zo spugzat, dat ik wil weten of ik hun hiervoor aansprakelijk kan stellen.

Hoe kan een host bepalen of ik het domein niet meer hoef als hij wel het geld optijd ontvangt.

Ik hoop op een normaal antwoord, ik hoef geen geflame, dus aub opmerkingen waar ik niets aan heb achter wegen laten.

Mijn dank voor jullie reacties,
Richard.

ps. Mijn excusses als dit niet de juiste plek is om dit te posten.

Dominic
28/09/07, 00:45
In principe kun je de hoster aansprakelijk stellen.

Het domein is immers jouw eigendom geworden bij het aangaan van de registratie.

Voor de vervolgprocedure is het wel van belang om te weten welke extensie het betreft.

Bij een .nl domein ligt het aan de manier waarop het domein in handen van die 3e persoon.

Door een wijziging houder, of door een technische opheffing.

In het eerste geval kun je bezwaar indienen bij de SIDN tegen de wijziging.

In het geval van technische opheffing kun je de deelnemer aansprakelijk stellen, daar heeft de deelnemer zijn akkoord voor moeten geven bij de opheffing.

Voor de overige extensies durf ik het niet te zeggen, omdat we daar niet veel mee werken.
Zover ik weet kan het niet gebeurd zijn bij .com,.net,.org domeinen omdat je daar iedere mutatie moet bevestigen (tenzij het admin-c/tech-c mailadres dat van de hoster was)

Maar de priemvraag: stond het domein uberhaupt op je eigen naam?

Dotdns
28/09/07, 00:57
Een domein is nooit je eigendom.
Je huurt een domein.

Met jouw kant van het verhaal ( want er zijn er altijd 2 )
Aangezien je tijdig "hoop ik" betaald hebt, mocht de hoster het domein niet opheffen.
Nu valt te zien ook onder welke TLD het gaat.

Bekijk alvast ook eens je contract AV met het punt over domeinnaam.
Wanneer laat de hoster deze vervallen, of wordt het normaal automatische verlengde.?
Hoelang tervoor moet je normaal een opheffing aanvragen en dergelijk.

Al bij al uw ergernis, probeer toch even te letten op uw taalgebruik.

brinkie
28/09/07, 08:10
Een domein is nooit je eigendom.
Je huurt een domein.

Een domein is wel degelijk je eigendom, mits een hoster het goed of als zodanig registreert. Waarom wou er anders een 'registrant' bestaan voor een domien? Natuurlijk, formeel 'huur' je 'm van bijv. de SIDN maar de hoster heeft het recht niet om zomaar een domein vrij te geven of te verhandelen. Zelfs bij "wanbetaling" niet! Dan dient er altijd nog een redelijke termijn in acht worden genomen alvorens een domeinnaam weer vrijgegeven wordt.

AlfaHosting
28/09/07, 09:11
Als je verhaal helemaal klopt kan je je hoster inderdaad aansprakelijk stellen. Natuurlijk moet je ofwel onderhandelen over je schadevergoeding of naar de rechtbank trekken.

Liteserver
28/09/07, 09:32
Beste,
Als u een domein naam heeft geparkeert bij uw des betreffende hosting bedrijf dan is het niet mogelijk om dan toch het domein te verkopen.
Is dit wel voorgekomen zo als in uw situatie zou ik is contact op nemen met uw hoster waar bij u uw domein naam heeft geparkeert.
Het kan namelijk ook zo zijn dat ze uw domein naam helemaal niet hebben geparkeert en dus gewoon geld hebben verdient.

Ook kan het een mogelijk zijn dat er een mis verstand is voorgekomen.
Dit kan bijv. betekenen dat terwijl u uw domein wilt parkeren het door een 3de persoon tegelijkertijd word gekocht.

Heeft u wel een formulier gekregen die u heeft in moeten vullen ter betrekking tot het domein?

Toch hoop ik voor u dat u uw gewenste domein terug krijgt tot uw beschikking.

Entrike
28/09/07, 12:09
Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Ik ga vandaag kijken wat ik hiertegen wil doen en natuurlijk de hoster een melding doen van een mogelijke actie. En natuurlijk om hem te laten uitleggen waarom.

Zoals DotDNS al zij zijn er natuurlijk altijd 2 kanten aan een verhaal, dus wellicht is er een duidelijke reden voor en dan kan ik wellicht tot een overeenkomst komen.

In ieder geval mijn dank voor jullie reacties zover. Ik wilde even zeker weten of ik uberhaubt iets kon maken voor ik mezelf hiermee goed in de sh*t werk.

===Edit===
@ liteserver:
Ik heb het domein al ongeveer 4 jaar en actief gebruikt, dus ik denk niet dat het tegelijk besteld is met mij ;) En ik heb idd ooit lang geleden getekent voor dit domein. (.com extentie, toen nog minderjarig, dus moest tekenen)

®on
28/09/07, 12:49
Hoe kan een host bepalen of ik het domein niet meer hoef als hij wel het geld optijd ontvangt.
Dat kan men niet. Tenzij jij een opzegging instuurt, anders gewoon niet. Ook het uitblijven van een betalings is formeel geen reden, alhoewel een aantal cowboys menen dat je betalingsgeschillen op deze manier kan oplossen.

Dominic
28/09/07, 18:49
Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Ik ga vandaag kijken wat ik hiertegen wil doen en natuurlijk de hoster een melding doen van een mogelijke actie. En natuurlijk om hem te laten uitleggen waarom.

Zoals DotDNS al zij zijn er natuurlijk altijd 2 kanten aan een verhaal, dus wellicht is er een duidelijke reden voor en dan kan ik wellicht tot een overeenkomst komen.

In ieder geval mijn dank voor jullie reacties zover. Ik wilde even zeker weten of ik uberhaubt iets kon maken voor ik mezelf hiermee goed in de sh*t werk.

===Edit===
@ liteserver:
Ik heb het domein al ongeveer 4 jaar en actief gebruikt, dus ik denk niet dat het tegelijk besteld is met mij ;) En ik heb idd ooit lang geleden getekent voor dit domein. (.com extentie, toen nog minderjarig, dus moest tekenen)


Correct me if i'm wrong, maar bij een .com domein krijg je altijd een mailtje om een mutatie goed te keuren.
Dit mailtje wordt gestuurd naar de admin-c van het domein, als je dus geen mailtje hebt gekregen heeft het domein / email adres wellicht nooit op je eigen naam gestaan.

Als je dan wel een soort van contract hebt getekend heb je misschien nog een been om op te staan, als er expliciet wordt vermeld dat het om .xxxxxx.com gaat.
Anders kun je er weinig aan doen denk ik...

Aessence
29/09/07, 17:16
Het kan zo zijn dat je domein niet op jouw naam geregistreerd is. Dat zou een slechte zaak zijn, maar het komt nog wel eens voor.

In dat geval is het niet "jouw domein" maar heb je er de afgelopen jaren gebruik van "mogen" maken tegen een vergoeding.

Of dit het geval is kan je het makkelijkst nagaan via whois. Begin hier (b.v.): http://registrar.verisign-grs.com/whois/.

Je krijgt dat we whois server door waar het domein bij geregistreerd staat en daar kan je weer bij opvragen die er als "Administrative contact" geregistreerd staat.

Indien je dat niet zelf bent, staat het domein niet op jouw naam (ofwel is het "van iemand anders").

Je kan dan alleen nog stappen ondernemen tegen degene bij wie je de registratie hebt laten doen, al denk ik dat dat lastig wordt.

George/

Dominic
30/09/07, 23:44
Het kan zo zijn dat je domein niet op jouw naam geregistreerd is. Dat zou een slechte zaak zijn, maar het komt nog wel eens voor.

In dat geval is het niet "jouw domein" maar heb je er de afgelopen jaren gebruik van "mogen" maken tegen een vergoeding.

Of dit het geval is kan je het makkelijkst nagaan via whois. Begin hier (b.v.): http://registrar.verisign-grs.com/whois/.

Je krijgt dat we whois server door waar het domein bij geregistreerd staat en daar kan je weer bij opvragen die er als "Administrative contact" geregistreerd staat.

Indien je dat niet zelf bent, staat het domein niet op jouw naam (ofwel is het "van iemand anders").

Je kan dan alleen nog stappen ondernemen tegen degene bij wie je de registratie hebt laten doen, al denk ik dat dat lastig wordt.

George/


Kijken in de WHOIS heeft nu geen zin meer, aangezien het domein al is veranderd van eigenaar (verteld in openingspost)